1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Cum se foloseste industria asigurarilor de tehnologie?

Industria de asigurari trece prin diverse transformari datorita evolutiei tehnologiei, de care societatile incep sa se foloseasca tot mai mult, de la simplele vanzari online si pana la lansarea de roboti sau a sistemelor telematice. Si asiguratorii romani trebuie sa se adapteze cat mai bine si mai rapid acestui trend, mai ales ca noile generatii de clienti au cerinte diferite in ceea ce priveste produsele si serviciile accesate. Cititi opiniile jucatorilor din industrie, chestionati de Publicatiile XPRIMM!

"Noile tehnologii vor avea un impact semnificativ in intreaga noastra experienta de viata, si din postura de clienti, dar si din cea de prestatori de servicii financiare non-bancare", a declarat Stefan PRIGOREANU, CEO, MILLENIUM Insurance Broker.

Reprezentantii ASIROM VIG considera ca piata asigurarilor raspunde foarte bine noilor tehnologii, a invatat cum sa foloseasca digitalizarea in favoarea sa si a clientului, si a dat startul unei noi etape dedicata inovatiei si serviciilor simple si de calitate. "Proiectele noastre vizeaza digitalizarea proceselor pentru cresterea eficientei, inovatie in favoarea clientului prin facilitarea accesului la informatii si produse. Cautam constant solutii pentru simplificarea proceselor si interactiuni user friendly in relatia asigurator - client", au spus ei. Amintim ca ASIROM VIG apeleaza la forta de munca digitala si a "angajat" roboti, care sunt de 3 ori mai rapizi decat operatorul uman.

La randul sau, Tomas MARSALEK, Membru al Bord-ului CertAsig Holdings, anticipeaza o puternica tendinta de automatizare a proceselor interne menite sa stimuleze eficienta si trecerea treptata la distributia online. "CertAsig investeste in automatizarea proceselor, calitatea datelor, integrarea tuturor sistemelor. Clientul poate verifica validitatea politelor online si toate politele companiei pot fi emise in format electronic".

"Avand in vedere faptul ca noua generatie de consumatori este fascinata de digitalizare si orice noi tehnologii, sunt convinsa ca impactul acestora va fi major in viitorul apropiat. Vom asista la noi metode de segmentare a profilelor de risc ale clientilor, la noi produse individualizate si aplicatii ce vor permite tarife foarte accesibile consumatorului "cu risc scazut", insa sper sa nu ajungem sa uitam de principiul mutualitatii care sta la baza asigurarilor", a declarat Otilia MIHAI, Director General, CONSULTANT AA Broker.

Anita NITULESCU, CEO, EUROLIFE ERB Asigurari Romania, considera ca evolutia tehnologica va influenta in urmatorii 3-4 ani in mod accelerat piata de asigurari din Romania, companiile fiind de asteptat sa investeasca semnificativ in aceasta zona pentru a se plasa mai aproape de interesele actuale ale potentialilor clienti. Acest trend este deja vizibil in tari mai mature, unde gasim companii de asigurari online 100%. Anita NITULESCU este de parere ca, "pentru industria de asigurari, in general, este importanta nu atat prezenta digitala, cat mai ales definirea unei strategii de business pentru era digitala".

"Digitalizarea si evolutia tehnologiei isi pun amprenta in mod semnificativ asupra modelului de business al industriei financiare (banci si companii de asigurari). In acest context, accentul este pus pe simplificarea fluxurilor de lucru existente prin intermediul solutiilor digitale, transformand, astfel, industria bancara si de asigurari intr-o solutie accesibila clientului", este de parere Erwin HAMMERBACHER, CEO, BCR Asigurari de Viata.

Noile tehnologii sunt si in atentia AEGON Romania, fiind o companie tanara si construita pe principii digitale de la inceput. "La nivelul intregului grup initiativele merg inspre Operational Excellence (performanta la nivel operational) corelata cu customer centricity (focus pe client). Ne dorim, asadar sa fim aproape de clientii nostri, in mediile preferate de ei, sa putem sa raspunde rapid nevoilor lor. Intr-o lume in plina digitalizare, scopul nostru este sa ne servim mai bine clientii folosind noile tehnologii, dar punand in aceeasi masura accentul pe empatie si comunicare directa", a spus Sinziana MAIOREANU, CEO, AEGON Romania.

Telematics - o moda?

Tehnologiile telematice, chiar daca in prezent nu sunt folosite pe scara larga, pot aduce beneficii industriei de asigurari, si nu numai. Acestea incep sa fie folosite si in Romania, in special de firmele cu flote mari de autovehicule, putand monitoriza comportamentul soferilor, ceea ce poate creste productivitatea si reduce costurile, inclusiv cu asigurarile auto. Acum, conform schimbarilor legislative de pe piata RCA, asiguratorii de pe piata locala pot lua in calcul la stabilirea tarifelor RCA si utilizarea tehnologiilor de tip telematics de catre soferi.

Prima companie din Romania care a utilizat telematics este GROUPAMA. Aceasta a lansat, in iunie 2017, un proiect pilot folosind sistemele telematice intr-o clauza atasata politelor CASCO, iar in acest an a fost extins la nivel national, urmand sa includa aceasta clauza si pentru politele RCA.

"Integrarea semnificativa a asigurarilor telematice in Romania s-ar putea face intr-o perioada de 3 - 5 ani, potrivit estimarii lui Ion STANCU, Director General, Institutul de Studii Financiare (ISF). "Rata de adoptare a asigurarile telematice este redusa in Romania. Clientii cu mai multa inclinare spre telematica in asigurari ar fi cei care circula rar cu masinile lor personale (au masina de serviciu) sau cu masini scumpe (de colectie)", a spus Ion STANCU, comentand o serie de concluzii privind introducerea telematics in Romania, pe baza analizei portofoliului GROUPAMA Asigurari.

"Cred ca, intr-un timp relativ scurt, sistemele telematice vor deveni "noua normalitate". In timp ce asiguratorii vor avea posibilitatea de a evalua mai bine profilurile de risc, utilizarea sistemelor telematice le va oferi soferilor informatii si motive suplimentare pentru a-si imbunatati comportamentul la volan. Pe baza datelor oferite de sistemele telematice, intretinerea masinii poate fi optimizata, furturile din autovehicule prevenite sau masinile mai usor de recuperat, iar in caz de accidente, sansele de salvare a persoanelor aflate in autovehicul va creste, pentru ca apelul de urgenta va fi efectuat automat. Mai mult, un sofer prudent va beneficia si de un cost mult mai bun la asigurarile auto", a consemnat Mirjana KROLO, Director Aria Operatiuni, ALLIANZ-TIRIAC Asigurari.

In Romania, piata asigurarilor se remarca printr-un grad ridicat de concentrare, fiind influentata covarsitor de asigurarile auto - RCA si CASCO. "Promovarea noilor tehnologii, precum sistemele telematice, in acest context, devine un subiect important de analizat si poate fi considerata o masura care va permite asiguratorilor sa se adapteze la cerintele si asteptarile clientilor, respectiv sa plateasca un pret corect al politei. Companiile care vor reusi sa se diferentieze, dincolo de politica de tarifare, prin calitatea serviciilor oferite, cresterea gradului de satisfactie si imbunatatirea per ansamblu a interactiunii cu clientii vor avea de castigat pe termen lung", a afirmat Mihut MARCULESCU, Sef Subscriere, Gothaer Asigurari Reasigurari.

Totodata, Mihut MARCULESCU spune ca, in cazul sistemelor telematice, pe langa posibilitatea dezvoltarii unor modele de subscriere mult mai predictibile bazate pe o tarifare corecta, individualizata si in beneficiul asiguratului, acestea ar putea oferi inclusiv avantajul fidelizarii si retentiei clientilor. "Sub conditia unei abordari extrem de transparente fata de asigurat cu privire la scopul si utilizarea datelor obtinute si garantarea confidentialitatii acestora, se poate crea o legatura mult mai stransa cu asiguratul, care va fi probabil mai putin tentat sa aleaga serviciile unui alt asigurator".

Viorel VASILE, CEO-ul SAFETY Broker si Presedintele PRBAR, subliniaza ca noilor generatii de consumatori trebuie sa li se puna la indemana produse de asigurare bazate mai mult pe tehnologie. "Consider ca aceasta evolutie a tehnologiei va aduce schimbari in urmatorii ani in ceea ce priveste comportamentul consumatorilor de asigurari, astfel poate creste siguranta participantilor la trafic, dar si a asiguratorilor privind calitatea serviciilor oferite, cresterea gradului de acuratete, dimensionarea riscurilor asigurabile si a diminuarii tarifelor de prima pentru asigurarile auto".

El opineaza ca in perioada urmatoare va exista o expansiune a fenomenului Telematics in piata asigurarilor auto din Romania, consumatorii fiind din ce in ce mai tentati de costul redus cu achizitionarea unei polite de asigurare, vor adopta astfel o conduita mai preventiva in trafic si vor fi tratati corect din punct de vedere al pretului asigurarii, in final urmand sa plateasca asa cum conduc.

Dorel DUTA, Director General, HOBBIT Broker si Presedinte UNSICAR, este de parere ca viitorul asigurarilor auto apartine tehnologiei telematice, in conditiile in care, incepand din aprilie 2018, producatorii auto sunt obligati sa echipeze toate masinile noi cu dispozitive de tip telematic, potrivit Directivei eCall.

In acelasi timp, reprezentantii OMNIASIG VIG anticipeaza ca gradul de penetrare pentru produsele de asigurare care incorporeaza sistemele telematice va fi relativ redus pe termen mediu. Ca urmare, impactul asupra pietei sau a clientilor va fi limitat. Pe termen lung insa, noile tehnologii vor crea cadrul potrivit pentru dezvoltarea de produse sau tarife de prima personalizate in functie de indicatorii de risc proprii asiguratului. OMNIASIG a demarat recent un proiect special de tip telematics pentru politele RCA, pentru segmentul flote de peste 20 de masini.

"Deocamdata implementarea acestor sisteme este in faza incipienta. Cred ca se va dezvolta in urmatorii 2-3 ani utilizarea sistemelor telematice. Este o modalitate de reducere a costurilor cu asigurarea, dar si o stimulare a clientilor sa conduca preventiv si sa nu incalce regulile de circulatie", este de parere Marius LASLO, Director Executiv, DESTINE Broker. Pentru dezvoltarea viitoare, "asiguratorii va trebui sa deruleze campanii consistente de informare, astfel incat consumatorii sa inteleaga beneficiile pe care le aduc tehnologiile telematice", spune Antonio BABETI, Directorul General al GLOBASIG Broker.

Gheorghe BALABAN, Director General, DAW Management Broker, subliniaza ca piata de brokeraj in asigurari va trebui sa faca fata provocarilor noilor tehnologii, precum sistemelor telematice, care isi vor face aparitia pe piata din Romania.

"Asigurarile bazate pe sistemele telematice au inceput sa ia amploare atat pe plan mondial, cat si pe plan european, in ultimul deceniu. Ma bucur ca ele au inceput sa apara si pe piata din Romania, acest lucru generand in timp aspecte pozitive si costuri mai scazute. Comportamentul fara cusur in timpul condusului devine astfel o rasplata in sine, soferii reusind sa economiseasca o buna parte din banii destinati pentru plata politei RCA. Sistemele telematice vor deveni un standard in sectorul asigurarilor auto prin polite customizate, in functie de profilul exact al conducatorului autovehiculului", a incheiat Razvan RUSU, CEO, LEADER TEAM Broker part of Londongate.

LEADER TEAM Broker part of Londongate Group investeste in roboti, care sa preia task-urile repetitive si sa elimine erorile de introducere a datelor. Astfel, la finalul anului trecut, brokerul a implementat un proiect pilot, care odata setat si-a dovedit eficienta, iar acum urmeaza sa fie extins la nivelul intregii companii.

Cum utilizam Inteligenta Artificiala?

AI - Inteligenta Artificiala poate deveni un instrument extrem de important pentru strategiile de marketing ale companiilor din Romania, indiferent de domeniul in care acestea activeaza, inclusiv in asigurari. Cititi aici si aici despre avantajele si elementele esentiale pe care AI-ul le poate oferi.

Carmina DRAGOMIR, CEO, METROPOLITAN Life, a precizat ca societatea investeste constant in digitalizarea activitatii pe plan local. "Este foarte important sa fim prezenti in mediul online pentru clientii nostri atat pentru o informare acurata inainte de achizitia unei asigurari de viata, cat si dupa ce asigurarea a fost achizitionata. Urmarim astfel sa oferim servicii prompte si de calitate la care clientii nostri sa aiba acces oriunde ar fi, folosind atat telefonul mobil, cat si laptopul sau tablet".

Inca de anul trecut, METROPOLITAN Life a lansat primul modul de inteligenta artificiala din sfera asigurarilor, LifeBOT, un instrument util de informare si educatie financiara pentru comunitatea locala. Dotat cu inteligenta artificiala, BOT-ul se comporta ca un partener de discutie uman, care insoteste utilizatorul pe orice dispozitiv, desktop sau smartphone, conectat la internet, intelege cand acesta doreste sa prelungeasca dialogul pentru a afla informatii noi si este inzestrat chiar si cu umor. In primul an de la lansare (9.03.2017 - 9.03.2018), statisticile arata ca au fost aproximativ 150.000 utilizatori care au interactionat cu LifeBOT, cu un timp mediu de interactiune de aproximativ 1 minut si jumatate. 61% din utilizatorii care au interactionat cu LifeBOT au varsta cuprinsa intre 18 si 34 de ani, in proportii echilibrate feminin vs. masculin.

"Tot din strategia noastra de digitalizare face parte si lansarea in 2017 a aplicatiei e-Claims, prin care le oferim clientilor cu polite de asigurare active acces rapid la despagubiri, in cazul evenimentelor asigurate", a adaugat Carmina DRAGOMIR.

AI - Inteligenta Artificiala poate deveni un instrument extrem de important pentru strategiile de marketing ale companiilor din Romania, indiferent de domeniul in care acestea activeaza, inclusiv in asigurari.

Peste trei ani, clientii din domeniul asigurarilor ar putea interactiona mai degraba cu un robot decat cu un om, arata un sondaj realizat de ACCENTURE. Conform firmei de consultanta, circa doua treimi din asiguratori folosesc deja "asistenti virtuali" bazati pe inteligenta virtuala si, din executivii care au participat la studiu, 85% au declarat ca planuiesc sa investeasca "semnificativ" in inteligenta artificiala in urmatorii trei ani.

Chatbots [n.red. programe digitale care pot purta conversatii, in scris sau prin metode audio, cu utilizatorii, ce au adesea in spate inteligenta artificiala] pot, cu siguranta, sa devina avantajoase pentru asiguratori, insa aceasta tehnologie ar trebui introdusa la momentul potrivit, sunt de parere specialisti romani din domeniul asigurarilor.