1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Incalzirea globala, o certitudine intr-un viitor incert

Solutionarea crizei umanitare prin care trece continentul european in urma cresterii frecventei si a intensitatii catastrofelor naturale generate de fenomenele meteo extreme din ultimele doua decenii rezida in stabilirea unui scop comun, pentru limitarea impactului pe care incalzirea globala il are la nivel economic si social, scop care sa fie insusit atat de asiguratorii europeni si de actionarii lor, cat si de lumea politica.
Astfel, cu ocazia Editiei 2007 a ICAR - The International Catastrophic Risks Forum, vor fi trasate directiile de actiune, dictate de contextul in care industria asigurarilor din Europa contribuie deja la indeplinirea acestui obiectiv, prin cercetare, incurajarea masurilor de prevetie si furnizarea de solutii financiare si, nu in ultimul rand, prin cooperarea public-privata pentru aducerea de beneficii tuturor partilor implicate.
Expunerea globala din ce in ce mai accentuata la catastrofele naturale a devenit evidenta in ultimii ani, dupa succesiunea neobosita de fenomene meteorologice extreme precum inundatiile severe, seceta, valurile de canicula, incendiile majore de padure si uraganele dezastruoase din Statele Unite.

Catastrofele naturale, in raport cu incalzirea globala
In ultimele doua decenii, umanitatea se confrunta cu o evolutie incontestabila a numarului si a intensitatii acestor fenomene. Impactul asupra societatilor si economiilor europene este posibil sa dezvolte aceeasi tendinta, ca rezultat al doua trenduri complementare. Primul, frecventa evenimentelor meteo extreme va creste in umbra fenomenului de incalzire globala, iar cel de-al doilea, impactul asupra economiei se accentueaza din cauza procentului mare din populatie care traieste in zone cu un grad de expunere foarte inalt, alaturi de dezvoltarea extensiva a economiilor din aceste regiuni.
La nivel global, peste 85% din catastrofele naturale care au avut loc in intervalul 1980 - 2005 au fost cauzate de conditii meteo extreme, in timp ce in Europa cifrele indica un nivel de 91%. Daca pornim de la cresterea semnificativa a frecventei acestor catastrofe in ultimii 50 de ani si luam in considerare ca evenimente majore generate de factori geofizici (cutremure, valuri tsunami, eruptii vulcanice) au ramas relativ stabile, din punct de vedere al numarului de aparitii, concluzia care se trage nu poate fi decat dovada legaturii directe cu incalzirea globala.
Specialistii considera ca defrisarea padurilor reprezinta factorul principal al incalzirii climei, fenomen care a atins anul acesta apogeul mediatizarii sale, moment in care s-a creat, in sfarsit, un val puternic de opinie, dornic sa lupte pentru promovarea surselor de energie alternativa si reducerea emisiilor de CO2.
In acest sens, omenirea pierde anual paduri de circa 20 de milioane de hectare, o suprafata egala cu teritoriul Marii Britanii, defrisari care au drept consecinta emiterea a milioane de tone de dioxid de carbon.
Desi ritmurile de despadurire sunt diferite in diverse regiuni ale lumii, specialistii sunt unanimi in a prognoza ca daca nu se vor lua masuri si ritmul actual al defrisarilor se va mentine, disparitia completa a acestora se va produce pana la sfarsitul acestui secol, urmarile asupra mediului si chiar asupra vietii pe Terra fiind inestimabile.
In ceea ce priveste anul 2006 numarul de catastrofe naturale au consemnat o usoara scadere fata de anul precedent, insa pe termen lung se mentine pe trendul ascendent confirmat de ultimii 37 de ani. Pierderile economice inregistrate la nivelul intregii lumi, ca urmare a acestor evenimente, au fost estimate la 48 mld. USD, 43 mld. USD datorandu-se catastrofelor naturale. In pofida acestor cifre impresionante, 2006 a fost, pentru industria asigurarilor si reasigurarilor, al treilea cel mai "bland" an din punct de vedere al daunelor inregistrate, de la inceputul anilor '90, cu pierderi asigurate de "doar" 15,9 mld. euro.
Pe parcursul secolului trecut, Pamantul a suferit o crestere a temperaturii cu 0,60C, si, conform estimarilor IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change), pana la sfarsitul secolului XXI, temperatura va creste cu 1,40C, pana la 5,80C.
Ca efect al acestor schimbari, precipitatiile s-au modificat, iar nivelul Oceanului Planetar creste continuu generand, conform cercetatorilor, dublarea numarului de furtuni tropicale in ultimul secol.
Cat despre anul in curs, trebuie mentionat ca Institutul de Meteorologie din Marea Britanie a proclamat anul 2007 drept cel mai calduros din istorie, prognozandu-se atat depasirea temperaturii medii anuale cu mai mult de jumatate de grad, cat si cea a recordurilor de temperatura stabilite in 1998.
Astfel, in timp ce ploile care au cazut in aceasta vara in Nordul Europei au produs, in Marea Britanie, inundatii nemaiintalnite in ultimele sase decenii, care i-au costat pe asiguratori in jur de 4 mld. euro, Estul Europei a fiert la foc continuu la peste 400C, cele mai afectate tari fiind Romania, Ungaria, Bulgaria, Grecia, Bosnia, Macedonia, Italia si Serbia, Republica Moldova s-a confruntat cu cea mai grea seceta din 1947, iar peste Canalul Manecii o jumatate de milion de persoane sufera, in continuare, din cauza intemperiilor.
Meteorologii estimeaza, potrivit unor simulari pe computer efectuate de o echipa de cercetatori britanici, ca in perioada 2009 - 2014 valorile climatice vor depasi toate recordurile.
In termeni de costuri, nota de plata pentru incalzirea globala la nivelul economiei mondiale s-ar putea ridica la peste 5.500 mld. euro, potrivit Bancii Mondiale, iar, in cel mai rau scenariu, aceasta inseamna "peste 20% din PIB-ul mondial".
O parte semnificativa din pierderi sunt acoperite de catre industria asigurarilor si reasigurarilor. Astfel, in timp ce numarul catastrofelor naturale s-a dublat in perioada 1960 - 1999, pierderile asigurate, majoritatea cauzate de fenomene meteorologice, au crescut de aproape sapte ori.

Consecinte asupra industriei de asigurari
Trendul ascendent al acestor fenomene extreme tinde sa regleze atitudinea tuturor partilor implicate fata de posibilele solutii de diminuare a efectelor devastatoare produse. Astfel, s-au realizat modificari importante la nivelul calculatiei pierderilor estimate pentru a fi corelate corect cu metodele de evaluare a riscurilor aflate in schimbare, au crescut preturile pentru asigurarile care acopera pericolele naturale, cuantificarea factorilor de agravare a dezastrelor sunt asociate evenimentelor extreme, iar asiguratorii si investitorii au devenit mult mai precauti la preluarea riscurilor, toate acestea in umbra evenimentelor dezastruoase care au marcat puternic nivelul socio-economic in anii 2004-2005.
In contextul global al cresterii pericolelor de inundatii, secete, uragane si incendii, pe fondul modificarilor climatice, CEA (Comitee Europeen des Assurances) - federatia europeana a asociatiilor nationale ale asiguratorilor solicita companiilor de profil sa se implice direct si activ in lupta impotriva acestui fenomen.
Conditiile climatice influenteaza sau afecteaza, dupa caz, cresterea si profitul companiilor din constructii, turism si, cel mai important, din asigurari. Incalzirea globala si toate fenomenele care rezulta din ea au un impact puternic nu numai asupra asigurarilor de proprietate, ci si asupra segmentelor de viata, sanatate, agricol, auto, transporturi si raspundere civila si, de aceea, asiguratorii trebuie sa raspunda prompt la solicitarea CEA de a ajuta societatea in ansamblu sa faca fata modificarilor climatice.
Trebuie mentionat ca scopul industriei de asigurari nu este de a suporta integral pierderile generate de aceste evenimente, ci de a mutualiza riscurile. Asiguratorii nu pot reduce riscurile legate de modificarile climatice, insa pot avea o contributie decisiva in intelegerea, evaluarea, prevenirea lor si in alegerea politei potrivite pentru fiecare tip de fenomen.

Pe principiul asigurabilitatii...
Pe masura ce efectele negative ale incalzirii climatice sunt mai evidente, cererea pentru solutii de asigurare pentru acoperirea costurilor rezultand din producerea catastrofelor va creste direct proportional cu expunerea la risc. Desi situatia se poate interpreta ca o oportunitate de afaceri, pentru a putea oferi acoperirea corespunzatoare este necesara satisfacerea cerintelor fundamentale privind asigurabilitatea riscului de catastrofa. Astfel, in conceperea de solutii de asigurare a consecintelor survenite in cazul unui eveniment catastrofal generat de conditiile meteo extreme trebuie luati in considerare factori precum posibilitatea de masurare a riscului respectiv, pentru a decide daca acesta poate sau nu poate fi acceptat, in primul dintre cazuri fiind facilitat procesul de stabilire a unui pret de catre asigurator si eventualitatea selectiei nefavorabile si a hazardului moral. De asemenea, conditia ca pierderea maxima sa fie gestionabila reprezinta un alt aspect care trebuie avut in vedere.
Astfel, in cazul in care evaluarea unui risc indica pierderi potentiale care ar ameninta stabilitatea financiara a companiei de asigurari, atunci acel risc fie nu va fi asigurat, fie pretul asigurarii acestuia va fi total inaccesibil. In aceste situatii, pentru ca un asigurator sa poata face fata pierderilor maxime estimate, solutia o constituie transferul riscului, prin reasigurare sau prin interventia statului, alaturi de luarea masurilor necesare pentru o reducere cat mai mare a riscului.
Totodata, stabilirea de pool-uri extinse in cadrul carora are loc dispersarea riscurilor creste eficienta asigurarilor pentru catastrofe, iar cand alte metode nu pot fi folosite pentru infiintarea de pool-uri adecvate riscului, asigurarea obligatorie este ocazional privita ca o solutie, cum sunt cazurile Belgiei, Frantei si Spaniei. In situatia pericolelor naturale, cand vaste zone geografice pot fi amenintate de un singur eveniment, este important ca asiguratorii sa detina portofolii de risc diversificate geografic.

Abordarea europeana asupra catastrofelor naturale
Climatul divers al continentului european ii creste vulnerabilitatea la o intreaga serie de riscuri, concentrate pe zone geografice. Astfel, Vestul, Estul si Centrul Europei sunt predispuse furtunilor violente si inundatiilor, datorita retelei hidrografice bine reprezentate, sudul este susceptibil de secete severe si incendii de padure, in timp ce arealele montane (Muntii Alpi, Pirinei) risca insemnate alunecari de teren si avalanse. Desi Statele Nordice, precum si majoritatea celor sud si est-europene sunt amenintate de catastrofe cauzate de factori geofizici (cutremure, eruptii vulcanice, tsunami), a caror intensitate nu este influentata in timp de incalzirea globala, acoperirea potentialelor pierderi financiare este adresata in mod combinat cu cea a daunelor cauzate de fenomenele meteo extreme. In practica, pe pietele de profil europene, acest aspect rezida in acoperirea de catre asigurarile property, atat a riscurilor de catastrofa de ordin climatic, cat si a celor generate la nivel geofizic, astfel conturandu-se mai pregnant conditiile de mutualizare a riscurilor.
Ca rezultat al diferentelor in ceea ce priveste natura si nivelul expunerii, dar si cele referitoare la capacitatea pietelor, nu exista o solutie generala, care sa fie larg utilizata in confruntarea cu numarul sporit de dezastre naturale cauzate de modificarile climatice, astfel incat acoperirea riscurilor catastrofale difera semnificativ de la o tara la alta, dar se concentreaza in jurul a patru directii sau scenarii: in tari ca Olanda si Danemarca, statul organizeaza exclusiv schemele de asigurari sociale pentru catastrofe, rolul companiilor private fiind redus la minimum; in Elvetia, statul nu intervine in furnizarea de asigurari ci doar prevede obligativitatea asigurarii anumitor riscuri, solutia adoptata de Belgia, Franta si Norvegia este un mix intre asigurare obligatorie si interventie a statului, scheme care sunt avute in vedere si de autoritatile din Italia si Romania, iar ultima si cea mai raspandita abordare este cea a absentei totale a statului din sistem, acoperirea riscurilor catastrofale fiind facultativa, in functie de modul de perceptie al riscului si de gradul de expunere.

Parteneriate public-privat
Colaborarea dintre stat si industria asigurarilor existenta in unele state reflecta necesitatea Parteneriatelor Public-Privat (PPP) in domeniul acoperirii riscurilor catastrofale, avand ca scop principal mentinerea caracterului asigurabil al riscului. Aceste parteneriate sunt completate de schemele de reasigurare, cele de co-asigurare si alte tipuri de impartire sau cedare a riscurilor, precum Fondul de Solidaritate al UE.
Folosirea programelor tip parteneriat public-privat poate constitui elementul cheie in raspunsul Europei la provocarea fenomenului de incalzire globala, sectorul public beneficiind astfel de sinergii cu sfera privata si cu autoritatile de management al mediului, creand un management sinestezic de risc care va conduce la cresterea constientizarii in randul populatiei civile, zonarea si intocmirea hartilor de riscuri, identificarea metodelor de reducere a acestora si adaptarea, precum si in transferul de informatii, imbunatatirea evaluarii pierderilor financiare si a modelarii riscurilor.
Beneficiile vor fi multiple si in interesul comun al partilor - cetateni, Guvern si asiguratori -, cu atat mai mult cu cat avantajele pe care finantarea eventualelor pierderi inaintea intamplarii unei catastrofe le are fata de donatiile si compensatiile sociale post-eveniment sunt evidente: plata despagubirilor se realizeaza mai rapid, povara asupra sectorului public este diminuata in timpuri in care acesta este apasat de alte presiuni precum imbatranirea populatiei, iar finantarea anticipata a pierderilor potentiale impulsioneaza reducerea riscurilor prin adaptare, diminuare si masuri preventive.
In Parteneriatele Public-Privat, esentiala este cunoasterea si luarea in considerare a responsabilitatilor, principiilor si limitarilor diferite, interesul comun fiind condus de perspectiva unei cooperari la cel mai inalt nivel profesional.

Un dialog constructiv intre partile implicate
Efectele negative ale fenomenului "monden" de incalzire globala trebuie gestionate prin cooperarea activa dintre asiguratori si autoritatile publice, atat la nivel national, cat si european. Companiile de asigurari dispun de expertiza necesara in identificarea si analiza riscurilor, si functioneaza ca un catalizator, dezvoltand durabil solutii financiare si incurajand un comportament focusat pe reducerea riscului.
Pe cealalta parte, institutiile publice iau decizii privind planificarea utilizarii pamantului, impun standarde sectorului de constructii si au responsabilitatea de a investi in masuri de preventie.
Totodata, autoritatile publice europene imbunatatesc conditiile de asigurabilitate prin supunerea sistemului unui cadru legal, consistent si coerent, in scopul sustinerii dezvoltarii de produse financiare inovative si fiabile, create pentru a diminua riscurile financiare atribuite incalzirii climei.
Depasind contextul global de vulnerabilitate la eventuale daune considerabile, riscul real pentru industria de asigurari, conform CEA, rezida in dezvoltarea de reglementari precum asigurarile obligatorii, acoperirea universala, controlul preturilor si pierderea de informatii legate de riscul asigurat.
Ceea ce ramane de facut, intr-un dialog constant intre sectorul public si pietele de asigurari si reasigurari, este demonstratia care sa ateste ca tehnicile de asigurare fundamentale sunt capabile sa faca fata, intr-un mod eficient, noului val de riscuri si sa confirme ca piata ramane toposul dezvoltarii solutiilor corespunzatoare de protectie adaptate fiecarui caz in parte, fara a degenera in angajamente nefondate.

Pe acest scenariu scris sub auspiciile ultimelor decenii in contrapunct cu efectele devastatoare ale incalzirii globale, in perioada 1 - 2 octombrie, la Bucuresti, Palatul Parlamentului, se va desfasura cea de a IV-a Editie a celui mai important eveniment de riscuri catastrofale, ICAR - The International CAtastrophic Risks Forum, organizat in parteneriat de catre Ministerul Internelor si Reformei Administrative, Banca Mondiala si Media XPRIMM.