1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Pilon II: avem o solutie functionala si eficienta; cum o desfiintam?

Povestea de succes a Pilonului de II de pensii private obligatorii din Romania si-ar putea gasi un sfarsit prematur daca Guvernul va persevera in intentia de a deturna intr-o forma sau alta activele acumulate in conturile participantilor catre bugetul Pilonul I, al pensiilor publice.

Desi Ministrul Finantelor, Eugen TEODOROVICI, a refuzat marti (17 aprilie a.c.), in discutia cu presa, sa dea orice fel de detalii concrete cu privire la masurile in pregatire la Guvern, el a spus totusi ca "se lucreaza la un mecanism care sa asigure in piata o posibilitate de a alege, pentru contribuabil, intre pilonul I si pilonul II??. In principiu, se pare ca intentia executivului este de a elimina caracterul obligatoriu al participarii la Pilonul II, diminuand in acelasi timp procentul de contributie si, cel mai probabil, "incurajand" participantii deja inrolati in sistemul de pensii private obligatorii sa-si mute activele in pilonul public de pensii.

Mai mult, Ministrul a mai declarat ca printre ipotezele de lucru luate in calcul s-ar afla si instituirea unui mecanism prin care cel putin o parte a contributiilor colectate in pilonul public de pensii sa fie investita, astfel incat intre segmentele public si privat ale sistemului de pensii sa existe o concurenta din punct de vedere al randamentelor investitionale. Ramane mai mult decat neclar la ce parte a contributiilor colectate se referea TEODOROVICI in conditiile in care Pilonul I nu acumuleaza fonduri in niciun fel, ci redistribuie integral sumele colectate, inregistrand chiar un deficit important.

Pentru cineva care ignora "foamea de bani" a Guvernului, impovarat de obligatia de a pune in practica promisiuni electorale care n-au avut un fundament financiar real, perseverenta cu care executivul cauta o varianta de a modifica modul de functionare al Pilonului II pare de neinteles in conditiile in care acesta este unul dintre extrem de putinele segmente ale lumii financiare romanesti care a functionat, de la lansare pina acum, fara greseala.

Astfel, totalul activelor administrate in beneficiul celor 7 milioane de participanti la Pilonul II a ajuns la 41,7 miliarde lei (feb. 2018), suma din care 7,2 miliarde lei (1,5 miliarde EUR) reprezinta castigul net obtinut de participanti prin investirea banilor lor. Randamentul investitional (pe baza valorii medii a VUAN - Valoria Unitara a Activelor Nete) pentru perioada mai 2008 - februarie 2018 a fost de 128,3%, adica de circa 8,8% pe an de la lansare pana in prezent.

Acest rezultat situeaza fondurile de pensii de Pilon II din Romania pe o pozitie mai mulot decat onorabila la nivel mondial: "Fondurile de pensii cu cele mai bune randamente reale (ajustate cu inflatia si comisioanele)" intr-un panel de 15 state membre UE, pentru perioada 2008-2017, conform unui studiu realizat de Better Finance, Federatia Europeana a Consumatorilor de Produse Financiare ("Pension Savings. The Real Return", 2017). Pilonul II din Romania ocupa de 3 ani consecutiv aceasta prima pozitie in raportul BetterFinance. De asemenea, potrivit unui studiu OECD ("Pension Markets in Focus", 2017), fondurile romanesti de Pilon II se afla pe locul 2 din 38 de state analizate in termeni de randamente reale (ajustate cu inflatia) in perioada 2008-2016. Ca atare, nu se poate reprosa nimic din perspectiva modului in care fondurile de pensii servesc interesele consumatorilor.

In fapt, participantii la Pilonul II au pierdut deja bani, dar nu din cauza performantei investitionale a fondurilor, ci prin "ratarea" partiala a oportunitatii aduse de aceasta. Astfel, potrivit calculelor realizate de operatorii din piata pensiilor private, din cauza nerespectarii calendarului de majorare a contributiilor prevazut de lege, romanii au acum, dupa 10 ani de Pilon II, sume cu 12,9% mai mici in contul personal decat ar fi avut daca legea ar fi fost respectata. Impactul la nivelul Pilonului II este de 1,1 miliarde de euro.

Mai mult, nu este de ignorat nici rolul pe care Pilonul II are economia Romaniei. Cateva elemente sut relevante pentru a demonstra ca afectarea acesui pilon ar produce efecte in lant semnificative si in economia tarii, nu numai asupra intereselor individuale ale participantilor:
  • 92% din activele de cca. 9 miliarde EUR ale Pilonului II sunt investite in economia romaneasca, in conditiile in care fondurile de pensii au, prin lege, un mandat investitional conservator (~ 75% obligatiuni si piata monetara)
  • Pilonul II detine in prezent cca. 7% din datoria publica a Romaniei
  • La Bursa de Valori de la Bucuresti, fondurile de Pilon II detin cca. 1,9 mld. EUR (20% din actiunile liber tranzactionate), asigurand circa 15% din lichiditate; ele au avut un rol decisiv in succesul ofertelor publice lansate pe BVB, cumparand participatii de pana la 20%-25% in cadrul ofertelor
  • Fondurile de pensii reduc volatilitatea si stabilizeaza pietele financiare
Sa rezumam coordonatele principale ale chestiunii, asa cum se prezinta ele in acest moment:
  • Traim intr-o tara a carei populatie imbatraneste rapid, raportul dintre numarul persoanelor active - care platesc contributii la sistemul public de pensii, alimentandu-l cu bani -, si cel al pensionarilor - care consuma sumele astfel colectate -, este intr-o accelerata degradare; ca atare, ori pensiile obtinute din sistemul public vor fi mult mai mici, ori contributiile vor trebui crescute foarte mult - ambele variante au potentialul de a deveni "explozive" daca sunt impinse la extrem;
  • Am pus la punct un sistem care sa suplimenteze aceste venituri, sistem a calitate a fost validata de un deceniu de functionare impecabila si care produce rezultate foarte bune;
  • Am afectat deja acest sistem prin nerespectarea parametrilor de functionare prevazuti de lege, inghetand sau diminuand contributiile, si am produs pina acum o "dauna" participantilor in valoare de peste 1 miliarde EUR
  • Ne pregatim sa demolam aceasta solutie deja functionala si verficata, inlocuind-o cu un mecanism "original", aflat pe planseta de proiectare a unei echipe guvernamentale care, cel putin la nivelul discursului public, nu a dovedit nici competenta in chestiune si nici macar un nivel corespunzator de informare.