1asig.ro
1asig.ro

rEvolutia Asigurarilor

5 min. / 1.540 cuvinte
Daca anul 2017 a fost marcat de schimbari in premiera in ceea ce priveste segmentul RCA, 2018 se prezinta drept anul "rEvolutiei" cadrului legislativ, dar si, generic vorbind, drept an al cetateanului european cu drepturi depline!

PROMO


Cele mai importante modificari din acest an vor aparea dupa implementarea GDPR - Regulamentul General pentru Protectia Datelor Personale si a IDD - Directiva privind Distributia in Asigurari, care impacteaza profund asiguratorii, brokerii si clientii. Totusi, sunt asteptate si alte schimbari in ceea ce priveste asigurarile obligatorii de locuinte, posibile imbunatatiri ale legislatiei RCA, dar si prima lege privind societatile mutuale de asigurare.

In acest context, sintagma "clientul nostru, stapanul nostru" va fi tot mai des auzita, protectia consumatorului fiind in centrul atentiei autoritatilor europene si locale.

Dar inainte de a afla opiniile specialistilor din domeniu cu privire la evolutia industriei de asigurari in 2018, sa facem un mic bilant al anului 2017 din perspectiva legislatiei RCA.

Primele efecte ale legii RCA

Dupa aproape un an de la aparitia primei legi RCA din piata locala, putem avea o idee de ansamblu a primelor rezultate si efecte aduse industriei si consumatorilor. "In opinia mea, efectele sunt cu certitudine pozitive atat pentru cumparatori, cat si pentru tertii pagubiti. La nivelul cumparatorilor, legea include facilitati suplimentare, dar si un plus de claritate: polite subanuale, plata in rate, suspendarea politei, transparenta formarii preturilor etc. La nivelul tertilor pagubiti (persoanelor vatamate in urma accidentelor auto), sunt incluse, de asemenea, beneficii aditionale. In contextul de fata un beneficiu care merita mentionat este "vehicul la schimb". Suplimentar, exista si un efect pozitiv la nivelul calitatii serviciilor oferite de asiguratori, iar acest lucru se poate observa in satisfactia clientilor transpusa in numarul, in continua scadere, a reclamatiilor inregistrate de catre autoritati si companii", a precizat Aurel BADEA, Director Aria Tehnica, ALLIANZ-TIRIAC Asigurari.

La randul lor, reprezentantii companiei OMNIASIG VIG au opinat ca efectele noii legislatii asupra consumatorilor se resimt direct in cresterea gradului de protectie a pagubitului, prin includerea in asigurare a unor acoperiri si servicii suplimentare, precum si in cresterea gradului de informare si constientizare a consumatorului, cu privire la caracterul necesar si obligatoriu al asigurarii RCA. "In ceea ce priveste efectele asupra pietei, pe termen scurt observam o reasezare a pietei, printr-un grad ridicat de uniformizare", au adaugat ei.

Decontarea directa

Introdus recent in legislatia locala pentru a veni in sprijinul consumatorilor de asigurari RCA, decontarea directa este un nou serviciu care presupune ca reparatia sa fie platita de catre asiguratorul RCA al pagubitului, care isi va recupera prejudiciul de la asiguratorul soferului vinovat.

Servicul de decontare directa a fost achizitionat de peste 100.000 de clienti RCA, pretul acestui serviciu fiind in scadere, declara recent Cornel COCA CONSTANTINESCU, Vicepresedinte, Sectorul Asigurari - Reasigurari, Autoritatea de Supraveghere Financiara.

"Avand in vedere perioada relativ scurta de la intrarea in vigoare a legii, consideram ca ponderea estimata la circa 15% este un rezultat destul de bun. Clientii au nevoie de timp sa inteleaga cum functioneaza aceasta acoperire, vor sa simta realmente avantajele oferite: de eficienta, de calitate a serviciilor de despagubire etc. Natural, ponderea va creste treptat spre 20 - 25% pana la sfarsitul anului 2018", a aratat Aurel BADEA.

Situatia este asemanatoare si in cazul OMNIASIG Vienna Insurance Group. "Aproximativ 15% din politele emise de companie includ si clauza decontare directa. Estimam o crestere a acestei ponderi in perioada urmatoare, intrucat clientii inteleg din ce in ce mai bine utilitatea ei si devin din ce in ce mai interesati", au declarat oficialii societatii.

Si reprezentantii ASIROM VIG au precizat ca serviciul de decontare directa inregistreaza o evolutie pozitiva de la o luna la alta. "Clientii nostri au inteles beneficiile oferite de acest serviciu, creat in favoarea lor. Acest serviciu usureaza pentru client procesul de despagubire in caz de dauna si reprezinta un real ajutor in constientizarea riscurilor", au adaugat ei.

Noile tarife de referinta

Specialistii considera ca publicarea tarifului de referinta aduce un plus de transparenta si echilibru in piata de asigurari din Romania si, de asemenea, aplicarea unui bonus mai mare (pana la 50%) ii va responsabiliza pe soferi.

ASF a publicat, in a doua parte a lunii februarie a.c., noile tarifele de referinta pentru politele RCA. Chiar daca, in medie, tarifele sunt mai mari atat pentru persoanele fizice, cat si pentru cele juridice, vor exista mai multe categorii de soferi prudenti, care vor beneficia de reduceri datorita unui nivel mai mare de bonusare. In acelasi timp, soferii cu multe accidente vor platit mai mult pentru a-si asigura masinile.

Conform ASF, tariful de referinta mediu ponderat in functie de numarul de expuneri pe fiecare segment pentru persoane fizice este de 756 lei, comparativ cu 692 lei potrivit tarifului de referinta anterior (+9%), iar pentru persoane juridice este de 1.752 lei comparativ cu 1.574 lei conform tarifului de referinta anterior (+11%).

Atentie! Tariful de referinta este unul orientativ, nu reprezinta pretul efectiv la care se vinde polita RCA in piata! La calculul tarifului final se iau in considerare si alti factori, pentru nivelul bonus - malus.

"Noile tarife de referinta au fost calculate de consultantul extern selectat de ASF si, cu putine exceptii, sunt mai mari decat vechile tarife de referinta. Este o situatie normala, atata timp cat efectul noului sistem de bonus - malus nu era captat in vechile tarife de referinta. Avand in vedere ponderea mare a clientilor care se afla in clasa maxima de bonus, peste 60%, impactul asupra primei de asigurare, respectiv a costului direct, este de circa 30 -35%", a declarat Aurel BADEA.

Reprezentantii OMNIASIG VIG au aratat ca nivelul noilor tarife de referinta functioneaza si ca indicator al evolutiei daunalitatii, fiind corelat cu realitatile pietei in privinta acestui tip de asigurare. Prin urmare, pentru majoritatea segmentelor, nivelul de referinta actual este in crestere fata de reperul anterior. "In acelasi timp, aceste tarife au un caracter general, iar fiecare asigurator isi construieste tariful utilizand propriile modele actuariale si avand la baza propriul portofoliu de daune".

Dezvoltarea tehnologica si piata

"Noile tehnologii vor avea un impact semnificativ in intreaga noastra experienta de viata, si din postura de clienti, dar si din cea de prestatori de servicii financiare non-bancare", este de parere Stefan PRIGOREANU, CEO, MILLENIUM Insurance Broker.

In Romania, piata asigurarilor se remarca printr-un grad ridicat de concentrare, fiind influentata covarsitor de asigurarile auto - RCA si CASCO. "Promovarea noilor tehnologii, precum sistemele telematice, in acest context, devine un subiect important de analizat si poate fi considerata o masura care va permite asiguratorilor sa se adapteze la cerintele si asteptarile clientilor, respectiv sa plateasca un pret corect al politei. Companiile care vor reusi sa se diferentieze, dincolo de politica de tarifare, prin calitatea serviciilor oferite, cresterea gradului de satisfactie si imbunatatirea per ansamblu a interactiunii cu clientii vor avea de castigat pe termen lung", a afirmat Mihut MARCULESCU, Sef Subscriere, Gothaer Asigurari Reasigurari.

Si Anita NITULESCU, CEO, EUROLIFE ERB Asigurari Romania, considera ca evolutia tehnologica va influenta in urmatorii 3-4 ani in mod accelerat piata de asigurari din Romania, companiile fiind de asteptat sa investeasca semnificativ in aceasta zona pentru a se plasa mai aproape de interesele actuale ale potentialilor clienti. Acest trend este deja vizibil in tari mai mature, unde gasim companii de asigurari online 100%. Anita NITULESCU este de parere ca, "pentru industria de asigurari, in general, este importanta nu atat prezenta digitala, cat mai ales definirea unei strategii de business pentru era digitala".

"Digitalizarea si evolutia tehnologiei isi pun amprenta in mod semnificativ asupra modelului de business al industriei financiare (banci si companii de asigurari). In acest context, accentul este pus pe simplificarea fluxurilor de lucru existente prin intermediul solutiilor digitale, transformand, astfel, industria bancara si de asigurari intr-o solutie accesibila clientului", este de parere Erwin HAMMERBACHER, CEO, BCR Asigurari de Viata.

La randul sau, Tomas MARSALEK, Membru al Bord-ului CertAsig Holdings, anticipeaza o puternica tendinta de automatizare a proceselor interne menite sa stimuleze eficienta si trecerea treptata la distributia online. "CertAsig investeste in automatizarea proceselor, calitatea datelor, integrarea tuturor sistemelor. Clientul poate verifica validitatea politelor online si toate politele companiei pot fi emise in format electronic".

"Avand in vedere faptul ca noua generatie de consumatori este fascinata de digitalizare si orice noi tehnologii, sunt convinsa ca impactul acestora va fi major in viitorul apropiat. Vom asista la noi metode de segmentare a profilelor de risc ale clientilor, la noi produse individualizate si aplicatii ce vor permite tarife foarte accesibile consumatorului "cu risc scazut", insa sper sa nu ajungem sa uitam de principiul mutualitatii care sta la baza asigurarilor", a declarat Otilia MIHAI, Director General, CONSULTANT AA Broker.

Telematics - o moda?

Tehnologiile telematice, chiar daca in prezent nu sunt folosite pe scara larga, pot aduce beneficii industriei de asigurari, si nu numai. Acestea incep sa fie folosite si in Romania, in special de firmele cu flote mari de autovehicule, putand monitoriza comportamentul soferilor, ceea ce poate creste productivitatea si reduce costurile, inclusiv cu asigurarile auto. Acum, conform schimbarilor legislative de pe piata RCA, asiguratorii de pe piata locala pot lua in calcul la stabilirea tarifelor RCA si utilizarea tehnologiilor de tip telematics de catre soferi.

"Cred ca, intr-un timp relativ scurt, sistemele telematice vor deveni "noua normalitate". In timp ce asiguratorii vor avea posibilitatea de a evalua mai bine profilurile de risc, utilizarea sistemelor telematice le va oferi soferilor informatii si motive suplimentare pentru a-si imbunatati comportamentul la volan. Pe baza datelor oferite de sistemele telematice, intretinerea masinii poate fi optimizata, furturile din autovehicule prevenite sau masinile mai usor de recuperat, iar in caz de accidente, sansele de salvare a persoanelor aflate in autovehicul va creste, pentru ca apelul de urgenta va fi efectuat automat. Mai mult, un sofer prudent va beneficia si de un cost mult mai bun la asigurarile auto", a consemnat Mirjana KROLO, Director Aria Operatiuni, ALLIANZ-TIRIAC Asigurari.

Viorel VASILE, CEO-ul SAFETY Broker si Presedintele PRBAR, subliniaza ca noilor generatii de consumatori trebuie sa li se puna la indemana produse de asigurare bazate mai mult pe tehnologie. "Consider ca aceasta evolutie a tehnologiei va aduce schimbari in urmatorii ani in ceea ce priveste comportamentul consumatorilor de asigurari, astfel poate creste siguranta participantilor la trafic, dar si a asiguratorilor privind calitatea serviciilor oferite, cresterea gradului de acuratete, dimensionarea riscurilor asigurabile si a diminuarii tarifelor de prima pentru asigurarile auto".

El opineaza ca in perioada urmatoare va exista o expansiune a fenomenului Telematics in piata asigurarilor auto din Romania, consumatorii fiind din ce in ce mai tentati de costul redus cu achizitionarea unei polite de asigurare, vor adopta astfel o conduita mai preventiva in trafic si vor fi tratati corect din punct de vedere al pretului asigurarii, in final urmand sa plateasca asa cum conduc.

Dorel DUTA, Director General, HOBBIT Broker si Presedinte UNSICAR, este de parere ca viitorul asigurarilor auto apartine tehnologiei telematice, in conditiile in care, incepand din aprilie 2018, producatorii auto sunt obligati sa echipeze toate masinile noi cu dispozitive de tip telematic, potrivit Directivei eCall. In acelasi timp, reprezentantii OMNIASIG VIG anticipeaza ca gradul de penetrare pentru produsele de asigurare care incorporeaza sistemele telematice va fi relativ redus pe termen mediu. Ca urmare, impactul asupra pietei sau a clientilor va fi limitat. Pe termen lung insa, noile tehnologii vor crea cadrul potrivit pentru dezvoltarea de produse sau tarife de prima personalizate in functie de indicatorii de risc proprii asiguratului. OMNIASIG va demara in prima jumatate a acestui an un proiect special de tip telematics, pentru segmentul flote de peste 20 de masini.

"Deocamdata implementarea acestor sisteme este in faza incipienta. Cred ca se va dezvolta in urmatorii 2-3 ani utilizarea sistemelor telematice. Este o modalitate de reducere a costurilor cu asigurarea, dar si o stimulare a clientilor sa conduca preventiv si sa nu incalce regulile de circulatie", este de parere Marius LASLO, Director Executiv, DESTINE Broker. Pentru dezvoltarea viitoare, "asiguratorii va trebui sa deruleze campanii consistente de informare, astfel incat consumatorii sa inteleaga beneficiile pe care le aduc tehnologiile telematice", spune Antonio BABETI, Directorul General al GLOBASIG Broker.

Gheorghe BALABAN, Director General, DAW Management Broker, subliniaza ca piata de brokeraj in asigurari va trebui sa faca fata provocarilor noilor tehnologii, precum sistemelor telematice, care isi vor face aparitia pe piata din Romania.

"Asigurarile bazate pe sistemele telematice au inceput sa ia amploare atat pe plan mondial, cat si pe plan european, in ultimul deceniu. Ma bucur ca ele au inceput sa apara si pe piata din Romania, acest lucru generand in timp aspecte pozitive si costuri mai scazute. Comportamentul fara cusur in timpul condusului devine astfel o rasplata in sine, soferii reusind sa economiseasca o buna parte din banii destinati pentru plata politei RCA. Sistemele telematice vor deveni un standard in sectorul asigurarilor auto prin polite customizate, in functie de profilul exact al conducatorului autovehiculului", a incheiat Razvan RUSU, CEO, LEADER TEAM Broker part of Londongate.

Asigurarile de viata si sanatate, incotro?

Piata asigurarilor de viata a crescut cu 21% in 2017 comparativ cu anul precedent, depasind pragul de 2 miliarde lei. Astfel si ponderea politelor life in totalul pietei de asigurari din Romania a avut un salt important anul trecut, ajungand la 21%, in conditiile in care in ultimii trei ani a stagnat la 18%, conform datelor ASF. Potrivit specialistilor, aceasta evolutie se datoreaza cresterii volumului de credite si majorarii apetitului romanilor pentru asigurari ca urmare a cresterii veniturilor. Cum va evolua insa in acest an?

"Pentru 2018, ne asteptam la o crestere a pietei similara cu cea din 2017. Pe termen lung, vedem un context oportun de dezvoltare a pietei asigurarilor de viata, avand in vedere faptul ca, in Romania, industria este inca dominata de segmentul asigurarilor non-life. Statisticile la nivel european arata ca primele de asigurari de viata reprezinta aproximativ 60% din primele totale. Spre acest volum dorim sa tindem pe termen lung. Suntem in directia buna si este important sa construim mai departe strategii sustenabile si robuste", a declarat Carmina DRAGOMIR, CEO, METROPOLITAN Life.

Erwin HAMMERBACHER, CEO, BCR Asigurari de Viata, este de parere ca "asigurarea de viata reprezinta una din solutiile dovedite pentru crearea si mentinerea securitatii financiare necesare tinerilor aflati la inceput de drum. De asemenea, asigurarea de viata constituie un instrument recomandat de economisire in vederea pensionarii".

"Intr-o oarecare masura observam o crestere a gradului de intelegere a pietei de asigurari, dar suntem departe de unde ar trebui sa fim. Importanta unei asigurari este vazuta prin prisma mai multor aspecte care tin si de situatia sociala si economica de la nivelul tarii care este la randul sau reflectata la nivelul fiecarei familii si a fiecarui individ. Credem ca asigurarile de viata vor castiga in pondere, dar cu pasi mici", a spus Sinziana MAIOREANU, CEO, AEGON Romania.

Totodata, segmentul asigurarilor de sanatate "are un potential extraordinar, depinde doar de alinierea tuturor partilor implicate si crearea unui cadru legislativ care sa incurajeze pe termen lung optiunea angajatorilor si a angajatilor pentru asigurarile de sanatate", a precizat Anita NITULESCU, CEO, EUROLIFE ERB Asigurari Romania.

Piata asigurarilor private de sanatate a crescut in 2017 cu 20,6% comparativ cu anul precedent si a ajuns la valoarea de 208,65 milioane lei.

Tendinte in asigurarile de locuinte

Piata asigurarilor de locuinte (obligatorii si facultative) a avut, in anul 2017, o crestere a primelor brute subscrise de aproximativ 5% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, valoarea lor fiind de 480,91 milioane lei. Si numarul politelor in vigoare la finalul lui 2017 era mai mare, ajungand la 3.154.729. Astfel, mai putin de 20% din locuinte sunt asigurate.

"Gradul inca foarte mic de cuprindere al asigurarilor obligatorii de locuinte ne indreptateste sa credem ca romanii nu cunosc suficient de mult si de bine acest produs de asigurare conceput special pentru a-i proteja in caz de dezastru natural, de tip cutremur, inundatie sau alunecare de teren", a declarat Nicoleta RADU, Director General, PAID Romania. "Fiind constienti de acest lucru, noi am initiat o serie de masuri menite sa ajute la constientizarea necesitatii acestei asigurari. De exemplu, printre altele, avem un plan de comunicare, care include si o importanta componenta media (TV, radio, online), care speram sa ajute la cresterea interesului romanilor cu privire la asigurarea locuintei", a adaugat ea.

"Cu toate acestea, in masura in care legea nu este implementata asa cum ea prevede - respectiv primarii nu isi respecta obligatiile care decurg din aceasta lege, estimam ca gradul de cuprindere nu poate sa creasca prea mult in anul 2018. Pentru a fi functionala in ceea ce priveste scopul pentru care a fost creata - acela de a cuprinde in asigurarea obligatorie toate locuintele din Romania -, legea trebuie modificata in sensul in care sa se gaseasca alte parghii prin care acest tip de asigurare sa fie impus. In acest moment, se discuta la nivelul grupului de lucru instituit de catre ASF, despre posibilitatile cele mai eficiente de implementare a legii, dar, sigur, mai departe, este nevoie si de o asumare politica. In conditiile in care s-ar gasi solutii de acest tip, am putea avea, urmand exemplul Turciei, o crestere semnificativa in urmatorii ani, putand ajunge la un grad de cuprindere de 40-45%", estimeaza Nicoleta RADU.

Pentru a face mai facil accesul la acest produs pentru acea parte din populatie care este mai activa din punct de vedere al aplicatiilor online, in acest an, PAID doreste sa dezvolte portalul de vanzari online al societatii. "De asemenea, avem in vedere si anumite modificari legislative pe care le-am discutat deja cu UNSAR si ASF si ele fac parte din proiectul de modificare a legii asigurarilor obligatorii de locuinte. Una dintre aceste modificari, care ar avea ca efect ridicarea gradului de cuprindere in asigurarea obligatorie este dezvoltarea vanzarii de PAD-uri si prin alte canale, cum ar fi prin brokerii de asigurare", a afirmat Nicoleta RADU.

In ceea ce priveste asigurarile facultative de locuinte, Mihut MARCULESCU, Sef Subscriere, Gothaer Asigurari Reasigurari, considera ca evolutia acestora, care au revenit pe crestere in 2017, este sustinuta natural si de dezvoltarea economica, dar si pentru ca exista un interes mai mare din partea clientilor pentru protectia extinsa a locuintei. "Potential exista, insa si foarte multe provocari, din pacate gradul de penetrare al acestor asigurari ramane extrem de redus in Romania comparativ cu alte piete europene. Ca sa inregistram o evolutie semnificativa si sustenabila este nevoie de un efort mai mare al jucatorilor din piata", a adaugat el.

La randul sau, Aurel BADEA, spune ca, printre factorii care au dus la majorarea segmentului de asigurari facultative se numara cresterea economica si cea a creditarii ipotecare, coroborat cu o atentie sporita din partea companiilor de asigurari pentru acest segment de business. "Cresterea gradului de asigurare va duce la o protectie corespunzatoare pentru proprietari in cazul unor evenimente naturale majore", a subliniat el.

Reprezentantii OMNIASIG VIG se asteapta ca anul 2018 sa fie unul plin de provocari pentru asigurarile de locuinte (obligatorii si facultative), luand in considerare modificarile climatice cu impact la nivelul tarii noastre, evenimente cauzate de fenomene atmosferice, alunecari de teren, inundatii sau cutremure. De asemenea, modificarile legislative ce ar putea fi adoptate in baza proiectelor in derulare vor avea un impact semnificativ asupra asigurarilor de locuinte. Ei anticipeaza o mentinere a trendului crescator a pietei, atat prin cresterea gradului de constientizare a riscurilor determinata de campaniile de educatie financiara in derulare, precum si de evolutia pietei imobiliare din Romania.

Si Anita NITULESCU este sigura ca exista premisele unei dezvoltari pe termen mediu si lung a asigurarilor de locuinte, sustinuta si de o crestere a gradului de constientizare la nivelul clientului cu privire la riscurile la care se expune.

GDPR si IDD - impact profund in piata

Daca GDPR - Regulamentul General pentru Protectia Datelor Personale va intra in vigoare pe 25 mai a.c., aplicarea IDD - Directiva privind Distributia in Asigurari a fost amanata pana la 1 octombrie. "Cea mai importanta schimbare pe care o aduc aceste reglementari priveste cresterea gradului de protectie a consumatorului. Consumatorii vor pune un accent mai mare pe protectia vietii lor private si pe achizitionarea unor produse care sunt adaptate nevoilor individuale", a declarat Georgiana DUMITRACHE, Coordonator Conformitate, Gothaer Asigurari Reasigurari. Conform acesteia, pentru a mentine increderea clientilor, industria de asigurari va fi nevoita sa asigure un echilibru dintre asigurarea conformitatii cu cele doua reglementari si cresterea gradului de protectie a consumatorului, pe de o parte, si evolutiile tehnologice, procesul inevitabil de digitalizare, schimbarea nevoilor clientilor ("on demand insurance") si riscul de supraincarcare cu informatii pentru consumator, pe de alta parte.

"GDPR va schimba radical modul de abordare a clientului, precum si relationarea ulterioara cu acesta", a precizat Viorel VASILE, CEO, SAFETY Broker si Presedinte PRBAR. In ceea ce priveste IDD, Viorel VASILE se asteapta, in urma discutiilor cu ASF si ceilalti jucatori din industrie, sa existe o transpunere cat mai aproape de realitatile pietei de asigurari din Romania.

Stefan PRIGOREANU, CEO, MILLENIUM Insurance Broker, a aratat ca printre principalele schimbari benefice aduse de noua legislatie se numara: o mai buna protectie a datelor cu caracter personal, accesul la personal mai bine pregatit profesional, dedicat acestei activitati si care va prezenta mai bine produsele si mai transparent. Mai putin benefica este directa responsabilitate a clientilor pentru produsele si solutiile accesate.

"2018 este anul care va pune la incercare rezistenta si capacitatea de adaptare rapida a brokerilor de asigurare la noi reguli si cerinte. Daca vorbim strict despre consumator, atat GDPR, cat si IDD au ca obiective finale protectia sporita a acestuia. Insa, si consumatorul va resimti schimbarea regulilor. Potrivit GDPR, clientul va trebui sa semneze mai multe documente, pe care noi va trebui sa le stocam intr-un format securizat. Unii brokeri sunt nevoiti sa faca investitii serioase in sistemele IT. Apoi, din octombrie 2018, vom trece la implementarea efectiva a cerintelor IDD. Care vin cu si mai multe documente care trebuie prezentate clientului. In conditiile in care aceste documente nu vor avea un format standardizat, va fi extrem de dificil si pentru clienti, si pentru brokeri", a declarat Antonio BABETI, Director General, GLOBASIG Broker.

Otilia MIHAI, Director General, CONSULTANT AA Broker, se asteapta la un impact major. "Cu siguranta vor fi scosi din zona de confort toti cei implicati in aceasta industrie. In al doilea rand si poate cel mai important totusi, pe langa majorarea costurilor presupuse de implementarea acestor reglementari, o reprezinta comunicarea cu clientul. Ma astept ca o prima reactie a clientilor sa fie una de rezistenta si nemultumire, cauzate de prea multe informatii si formulare ce vor fi nevoiti sa le primeasca / livreze inca de la prima discutie. Vom fi in situatia in care consumatorul va beneficia de proceduri si formulare menite sa-l protejeze, impotriva vointei lui sau mai mult decat si-ar dori", a adaugat ea.

Alexandru APOSTOL, Director General, MaxyGo Broker, a explicat ca Regulamentul GDPR extinde drepturile persoanelor fizice in relatia cu companiile carora le furnizeaza date personale si reglementeaza modalitatea in care acestea trebuie sa faca dovada ca respecta aceste drepturi (dreptul de acces asupra datelor, dreptul la rectificarea datelor, dreptul de a fi uitat, dreptul la restrictionarea datelor etc). Iar implementarea IDD va determina, de asemenea, modificarea documentelor si proceselor prin care clientul este informat cu privire la produsele de asigurare.

"GDPR ofera protectie pentru utilizarea datelor clientului doar in scopul in care au fost colectate si ii confera acestuia drepturi specifice conceptului de proprietate. Clientul este proprietarul datelor si in aceasta calitate are dreptul sa stie in orice moment cum le utilizezi si in ce scop, excesiv sau nu, cum le protejezi de o eventuala sustragere si decide asupra stergerii sau transferului acestora, in limita legii. Sunt modificari majore de concept pe care toata lumea va trebui sa le asimileze. IDD insa este despre siguranta si certitudinea a ceea ce clientul cumpara si de unde cumpara", opineaza Gheorghe GRAD, Country Manager, RENOMIA SRBA Broker. "Am convingerea ca marea majoritate a brokerilor au luat act de aceste cerinte/schimbari si sunt constienti de necesitatea implementarii lor", a adaugat el.

In acelasi timp, Gheorghe BALABAN, Director General, DAW Management Broker, este convins ca piata are capacitatea de a face fata schimbarilor care se impun pentru a se conforma noilor cerinte pe care le aduc aceste directive, cu impact important la nivelul consumatorilor.

"Noi suntem pregatiti pentru aceste termene, in mare masura. Politicile noastre de conformitate prevad de mult timp proceduri si reguli stricte care acum ne ajuta sa fim mult mai aliniati acestei legislatii, decat alti brokeri. Schimbarile care vor surveni nu sunt in masura sa ne puna in dificultate, chiar daca presupun anumite responsabilitati noi", a precizat si Adriana GRECU, CEO, AON Romania.

Si Dorel DUTA, Presedintele UNSICAR si Directorul General al HOBBIT Broker, considera ca brokerii sunt pregatiti sa se supuna noilor reguli europene. "Cerintele GDPR trebuie preluate si implementate in forma in care au fost gandite la Bruxelles. In ceea ce priveste IDD, avem deja proiectul legii de transpunere, care, in mare parte, tine cont de realitatile pietei locale de asigurari. Ar mai fi cateva modificari pe care dorim ca autoritatile sa le ia in calcul si facem demersurile necesare pentru ca acest lucru sa se intample", a spus el.

In opinia lui Marius LASLO, Director Executiv, DESTINE Broker, intermediarii nu sunt pregatiti pentru a se supune noilor reguli: "Facem eforturi sustinute sa ne conformam, insa sunt multe lucruri de pus la punct: proceduri, adaptare soft, gasirea unui DPO si certificarea acestuia. Nu avem inca reglementari interne care sa lamureasca aspectele neclare din normele europene. Sunt multe lucruri de clarificat".

Razvan RUSU, CEO, LEADER TEAM Broker part of Londongate, se asteapta ca nivelul impactului celor doua reglementari asupra brokerilor din Romania sa fie unul foarte mare, iar cheltuielile brokerilor vor creste substantial. "Ca si trend, brokerii mici vor prefera sa intre sub umbrela unor brokeri mai mari si sa se concentreze doar pe vanzarea politelor de asigurare", a subliniat el. Conform acestuia, clientul, prin intermediul actelor pe care trebuie sa le semneze, se documenteaza mai bine cu privire la produsul de asigurare ce este oferit inaintea parafarii contractului. Exercitarea unor practici oneste, in favoarea consumatorilor, poate contribui pe termen lung la cresterea pietei asigurarilor din Romania si la dezvoltarea altor segmente de asigurare.

Iar Nicolae AVRAM, Director, Aria Vanzari si Distributie, ALLIANZ-TIRIAC, a subliniat ca cele doua reglementari conduc la constructia unei imagini clare a asigurarilor in fata clientilor si implicit la crearea unei piete mai competitive si mai dedicata in raport de doleantele acestora. Prevederile IDD aduc asigurarile mai aproape de clienti prin vanzarea orientata catre nevoile clientului, explica mai clar prevederile cuprinse in contractele de asigurare, obliga la profesionalizarea tuturor celor ce isi desfasoara activitatea in acest domeniu. In paralel, prevederile GDPR cresc responsabilitatea privind protectia datelor cu caracter personal a clientilor.

Materialul a fost publicat si in Revista PRIMM Asigurari & Pensii din luna mai 2018.

7.085 accesari