1asig.ro

Compensarea directa - Viitorul despagubirilor pe RCA?

Comisia de Supraveghere a Asigurarilor pregateste un proiect de norma care prevede introducerea unui sistem de despagubire directa pe segmentul asigurarilor obligatorii de raspundere civila auto, prin care soferii pagubiti in accidente vor putea solicita propriului asigurator RCA plata daunei. Proiectul a fost transmis deja asociatiilor profesionale din domeniul asigurarilor, UNSAR si UNSICAR spre consultare, CSA estimand ca termenul de implementare ar putea fi inceputul anului 2013.

PROMO


"Romania are cea mai mica prima de asigurare RCA din Uniunea Europeana, iar in conditiile unei cresteri constante a daunei medii, acesta este factorul esential de dezechilibru al pietei autohtone. Rezolvarea acestei probleme se poate face numai printr-o modificare structurala a operatiunilor derulate pe acest segment", a atras atentia Cornel COCA-CONSTANTINESCU, Vicepresedintele CSA, in cadrul Conferintei Nationale a Asigurarilor Auto.

Obiectivele sistemului de despagubire directa sunt imbunatatirea serviciilor de instrumentare si plata adaunelor oferite asiguratilor, reducerea timpului de solutionare a dosarelor de dauna de la 90 la 60 de zile, un mai bun control al costului cu despagubirile, cresterea increderii asiguratului in propriul asigurator si, pornind de aici, o dezvoltare a produselor de asigurare facultativa CASCO.

Potrivit sistemului de despagubire directa propus de CSA, asa cum arata schema de mai jos, soferii pagubiti in accidente rutiere vor fi despagubiti de proprii asiguratori RCA. Ulterior platii despagubirii cuvenite asiguratului prejudiciat, asiguratorul acestuia urmeaza sa-si recupereze banii platiti prin intermediul unui centru de compensare, compensarile calculandu-se pe baza daunei medii pe RCA la nivelul anului anterior.

Potrivit Vicepresedintelui CSA, sistemul de compensare va fi strict reglementat, pentru a se evita situatia actuala, in care pe rolul instantelor de judecata se afla foarte multe procese privind regresele facute pe CASCO. Regresele presupun ca asiguratorii CASCO sa isi recupereze despagubirile acordate asiguratilor lor, pagubiti in accidente rutiere, de la asiguratorii RCA ai conducatorilor auto vinovati. Si desi as trebui ca aceste regrese sa se realizeze intre asiguratori pe cale amiabila, in baza prevederilor legale, in prezent exista foarte multe astfel de procese pe rol din cauza unor asiguratori RCA care refuza sa faca despagubirile sau reduc compensatiile datorate sub diferite pretexte.

Principalul avantaj al introducerii acestui sistem este insa responsabilizarea soferilor in alegerea asiguratorului RCA. Astfel, in aceste conditii, soferii nu ar mai face alegerea pe criteriul pretului mai scazut, pe principiul ca persoanele care beneficiaza direct de despagubire de pe urma asigurarii RCA, nu sunt ei, ci cei pe care i-ar prejudicia in cazul in care ar provoca un accident rutier.

"Vom inlatura scurtcircuitul care apare in prezent in procesul de despagubire RCA, in care soferii prejudiciati sunt nevoiti sa se adreseze unui asigurator cu care nu au incheiat contract si pe care nu il cunosc. Prin noul sistem cred ca am putea sa reducem la 60 de zile timpul de solutionare al dosarelor de dauna, de la 90 de zile cat e in prezent. Astfel, asiguratorii RCA vor putea sa isi fidelizeze clientii si sa le poata vinde si alte polite, de exemplu aasigurarea facultativa CASCO", a atras atentia Cornel COCA-CONSTANTINESCU.

Descrierea proiectului de implementare a sistemului de despagubire directa



Cum arata alte sisteme europene de compensare directa

Sistemele de compensare directa functioneaza si in alte tari, insa nu a existat o forma unanim acceptata pana in prezent. Fiecare dintre acestea si-a adaptat legislatia pentru a satisface propriile necesitati specifice.

In Italia, sistemul de compensare directa, cunoscut si sub denumirea de CARD, a intrat in vigoare la sfarsitul anului 2006, generand si modificari ale Codului Civil si ale metodelor de aplicare ale sistemului Bonus-Malus. Astfel, o victima a unui accident rutier poate solicita compensatii pentru daune materiale asiguratorului sau RCA, urmand a fi compensat integral. In continuare, asiguratorul partii prejudiciate va obtine de la cel al partii adverse o indemnizatie calculata in functie de dauna medie inregistrata pe piata in anul anterior. De aici apar insa si multe semne de intrebare referitoare la compensarea intre cele doua companii de asigurari si cum ar trebui aceasta reglementata cat mai bine pentru a asigura corectitudinea si transparenta procesului.

In acelasi timp, in Franta si Belgia, scopul a fost de a despagubi pesoanele vatamate corporal sau mostenitorii celor decedati cat mai rapid. De aceea victimele (pietoni, bicicilisti sau pasageri ai vehiculelor) se pot adresa oricaruia dintre asiguratorii celor implicati in accident, urmand ca vinovatia sa se stabileasca ulterior.

In Franta acest sistem functioneaza sub forma unui acord intre companiile din piata la care au aderat penste 90% dintre companiile active ep segmentul RCA, neffind insa, obligatoriu.

'Noi am facut o evaluare a tuturor modelelor care functioneaza in Europa si cred ca cel mai apropiat de noi este modelul din Italia, pe care incercam sa il implementam si in Romania', a precizat Vicepresedintele CSA

Proiectul care modifica sistemul de solutionare a daunelor pe RCA a fost deja transmis spre consultare asociatiilor de profil, UNSAR si UNSICAR si este posibil sa fie nevoie de cateva luni pentru discutii. In perioada urmatoare. CSA, UNSAR si UNSICAR vor stabili un calendar de intalniri cu asiguratorii pentru a vedea care reactia la proiect.

3.388 accesari
Intrebarea saptamanii

Ai o asigurare medicala privata (produs care iti acopera o varietate de servicii medicale, la o multitudine de furnizori)?

- Da, de la serviciu
- Da, mi-am cumparat-o eu
- Nu, dar doresc sa imi fac una in urmatoarele 6 luni
- Nu, si nu doresc sa imi fac una in urmatoarele 6 luni


PROMO