A inceput Era GDPR! Ce schimbari aduce pentru consumatori si industria de asigurari? - Tendinte...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 Ghid Asig 
 Dictionar 
 Lex 
 Tendinte 
 Timp liber 



Bucuresti
2
1 EUR = 4.6528 RON
1 USD = 4.0873 RON










RFI

Tendinte

Full screen Print E-mail Font | Inapoi | Arhiva

A inceput Era GDPR! Ce schimbari aduce pentru consumatori si industria de asigurari?


Noul Regulament General pentru Protectia Datelor - GDPR a intrat in vigoare vineri, 25 mai 2018, in toate statele Uniunii Europene, inclusiv in Romania. Astfel, toate companiile, organizatiile si autoritatile care prelucreaza date personale sunt nevoite sa respecte noile obligatii. Ce impact au aceste reguli pentru consumatorul de asigurari?

Regulile sunt complexe, iar in situatia constatarii unei brese in protectia datelor sau neconformitatea cu GDPR poate fi extrem de costisitoare. Amenzile pentru incalcarea regulilor vor fi foarte mari, pedeapsa maxima fiind de 20 de milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri anuala globala.

Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal - ANSPDCP este autoritatea care va verifica la nivel national respectarea GDPR, fiind responsabila si cu sanctionarea in cazul nerespectarii Regulamentului (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.

Impact asupra asiguratorilor, brokerilor si consumatorilor

GDPR (General Data Protection Regulation) va avea un impact profund pentru asiguratori, brokeri si clienti. Scopul principal al Regulamentului este protectia consumatorilor, insa aduce multe provocari pentru industrie. Toti jucatorii trebuie sa se supuna noilor reguli.

Specialistii din domeniu spun ca industria de asigurari va fi pregatita sa raspunda cerintelor GDPR, in conditiile in care au intreprins masuri de protectie a datelor cu caracter personal si inainte de acest regulament.

Regulamentul extinde drepturile clientilor in ceea ce priveste datele cu caracter personal. Astfel, impune un grad mai mare de transparenta al asiguratorilor fata de clienti, acestora urmand a li se comunica, din momentul in care intra in contact cu un consultant, date suplimentare cu privire la modul in care sunt stocate si prelucrate datele cu caracter personal obtinute in procesul ofertarii sau emiterii politelor de asigurare.

Sorana MANTHO, Directorul General al UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, a aratat, pentru 1asig.ro, ca asigurarile sunt un business complex care va trece printr-o transformare considerabila. "Procesul de acomodare va fi gradual. Va trece un timp pana cand consumatorii isi vor intelege drepturile si valoarea datelor lor. Noile reglementari privind protectia datelor vor spori capacitatea asiguratorilor de a oferi clientilor produse de asigurare mai bine explicate astfel incat clientii vor putea face alegerea optima bazata pe o informare detaliata".

Potrivit acesteia, "consumatorii trebuie sa se astepte la o inalta protectie cu privire la datele lor cu caracter personal, dar si la o crestere a volumului de informatii care va veni dinspre asiguratori, situatie pe care vor trebui sa o confrunte. Pe de alta parte, cresterea capacitatii industriei de a procesa date nu va conduce la o simplificare imediata pentru consumatori".

"GDPR aduce schimbarea unei serii de procese interne, modificari in comunicarea cu clientii, noi proceduri si masuri mai stricte in securitatea datelor. Cred ca toate companiile vizate de GDPR din piata de asigurari au implementat noi proceduri si masuri de securitate a datelor si fac eforturi continue de adaptare a proceselor operationale. Interesul acestora pentru conformarea la Regulament s-a manifestat si prin intalnirile si dezbaterile repetate pe acest subiect. Cred insa ca, cel putin in piata de asigurari, vor mai exista ajustari ale proceselor operationale pe parcurs, intrucat acestea devin mai laborioase si sunt necesare mai multe documente", a declarat, la randul sau Dorel DUTA, Presedintele UNSICAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania.

Viorel VASILE, Presedintele PRBAR - Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare - Reasigurare, a subliniat ca, in ceea ce priveste consumatorul, cea mai importanta schimbare pe care o aduce GDPR este cresterea gradului de protectie al acestuia, "dar odata cu aplicarea acestor noi reglementari clientul va resimti aceste modificari majore prin cresterea gradului de complexitate si a volumului de documente care trebuie prezentate, prelucrate si semnate, anterior emiterii unui contract de asigurare, in perioada de consultanta oferita".

"Insa, creativitatea si spiritul antreprenorial inovativ al unui broker vor face ca toate aceste schimbari legislative sa fie asimilate si aplicate, intr-un timp relativ scurt, asigurandu-ne astfel ca ne conformam noilor cerinte, in ciuda modificarilor tehnice si operationale complexe pe care a trebuit sa le implementam in cadrul modelelor noastre de business, cu resurse deloc de neglijat", a adaugat el.

La ce noutati sa se astepte un client care merge sa incheie o asigurare? "Incepand de azi, 25 mai 2018, prin aplicarea GDPR, clientul va trebui sa stie exact ce se intampla cu datele lui odata ce le-a furnizat, acesta avand drept de proprietate asupra datelor sale. Acest fapt conduce la obligatia brokerului de a fi, de acum inainte, mult mai aproape de clientul sau pentru a-l informa, precum si de a obtine acceptul acestuia pentru orice operatiune, ceea ce va conduce la o cresterea a volumului de informatii si documente furnizate. Pe scurt, timpul de consultanta si emitere a unei asigurari va fi mult mai mare. Vom petrece mai mult timp in compania clientului nostru, aspect care poate fi perceput ca un castig", a raspuns Viorel VASILE pentru 1asig.ro.

Intrebat daca este pregatita industria pentru aplicarea regulilor GDPR, Presedintele PRBAR a spus: "Nu stiu daca este pregatita vreo industie pentru valul de schimbari care va precede perioada viitoare, insa brokerii de asigurare vor gasi intotdeauna solutii si metode de adaptare, indiferent cat de des si amplu se va schimba legislatia specifica".

"Este adevarat ca GDPR si IDD reprezinta o provocare pentru toti jucatorii din piata si ca aceste noi prevederi legislative vor schimba dramatic modul de abordare in relatia client-broker-asigurator, dar avand in vedere faptul ca la aceste schimbari, intermediarii au inceput pregatirea inca din toamna anului trecut, sunt sigur ca au fost luate toate masurile organizatorice, operationale si tehnice, in vederea respectarii acestor prevederi", a continuat Viorel VASILE.

"Fara indoiala ca acei asiguratori care au investit in pregatirea personalului, in tehnologie, care au proceduri robuste si care vor comunica in mod clar clientilor noile cerinte se vor pozitiona mai bine si vor castiga increderea consumatorilor. Asiguratorii inteleg ca inovatiile tehnologice vor schimba semnificativ modul in care va functiona industria dar si provocarea de a fi mereu in linie cu aceasta evolutie", a mai spus Sorana MANTHO.

Drepturi sporite pentru consumatorii persoane fizice

Printre cele mai importante schimbari pe care GDPR le aduce in relatia cu clientul se numara o serie de drepturi suplimentare:
  • dreptul de a fi informat -art. 13-14 din Regulament - Informare cu privire la datele colectate, scop etc.
  • dreptul de acces la date - art. 15 - Persoana vizata poate solicita acces la datele sale pentru a verifica daca prelucrarea este intemeiata.
  • dreptul la rectificarea datelor - art. 16 - in cazul in care acestea au fost procesate gresit.
  • dreptul de a fi uitat - art. 17 - Cand procesarea nu mai este justificata sau cand persoana vizata si-a retras consimtamantul. Acest articol nu este foarte aplicabil in domeniul asigurarilor.
  • dreptul la restrictionarea prelucrarii - art. 18
  • dreptul la portabilitatea datelor - art. 20 - Persoana vizata are dreptul de a solicita portarea datelor intre operatori.
  • dreptul la opozitie - art. 21 - Persoana fizica poate avea obiectii sau se poate opune anumitor tipuri de prelucrari.
  • dreptul de a nu fi supus unei decizii automate -art. 22.
GDPR aduce o serie de elemente de noutate, dintre care cele mai insemnate ar fi:

- Obligativitatea numirii, in anumite conditii, a unui responsabil cu protectia datelor la nivel de companie sau grup care, poate deloc surprinzator, va actiona in fapt mai mult ca un reprezentant "in teritoriu" al autoritatii, avand rolul de a se asigura ca toate procesele si procedurile operatorului sunt conforme cu legea si de a notifica autoritatea competenta in termen de 72 de ore atunci cand are loc o incalcare a securitatii datelor cu caracter personal;
- Redefinirea unor drepturi si definirea unor drepturi noi pentru persoanele vizate (de exemplu, dreptul de a fi uitat, dreptul la portabilitatea datelor);
- Conditii mult mai stricte pentru o procesare legala in baza consimtamantului persoanei vizate;
- O mai mare raspundere in sarcina persoanelor imputernicite sa proceseze date cu caracter personal in numele operatorului;
- Desfasurarea de evaluari de impact in cazul in care operatorul: i) prelucreaza automat date cu caracter personal si care produce efecte juridice privind persoana fizica sau care o afecteaza in mod similar intr-o masura semnificativa (vorbim aici in special de profilarea clientilor), ii) prelucreaza pe scara larga anumite categorii speciale de date (cel mai des intalnit exemplu fiind datele privind sanatatea, datele genetice si biometrice) sau date cu caracter personal privind condamnari penale si infractiuni sau iii) monitorizeaza sistematic pe scara larga o zona accesibila publicului.

Insurance Europe, federatia europeana ce reuneste asociatiile nationale ale asiguratorilor si reasiguratorilor, a publicat, recent, o lista cu principalele obligatii pe care trebuie sa le indeplineasca asiguratorii odata cu intrarea in vigoare a GDPR - Regulamentul General pentru Protectia Datelor Personale. Conform noilor reglementari, companiile de asigurare vor trebui sa creasca gradul de securitate si masurile de protectie pentru a se asigura ca datele consumatorilor raman in siguranta si, in acelasi timp, sa dezvolte proceduri care sa le permita acestora sa isi exercite drepturile conform GDPR.

Mai multe opinii despre schimbarile aduse de GDPR puteti citi si in articolul "GDPR si IDD - impact profund in piata asigurarilor! Ce schimbari prevad jucatorii?", dar si in Revista PRIMM Asigurari & Pensii din luna mai a.c.

Regulamentul general privind protectia datelor (GDPR) este direct aplicabil si obligatoriu in toate elementele sale pentru toate statele membre, indiferent de masurile existente in cadrul legislatiei lor nationale. Dispozitiile regulamentului pot fi invocate direct de catre cetateni, intreprinderi, administratii publice si alte organizatii care prelucreaza date cu caracter personal. 

Scopul adoptarii GDPR consta in necesitatea modernizarii si unificarii regulilor de protectie a datelor in statele membre, astfel incat sa se reduca birocratia si sa creasca increderea consumatorilor, in avantajul intreprinderilor, dar si sa se protejeze mai bine drepturile persoanelor fizice. Regulamentul prevede cerinte noi in materie de transparenta, consolidarea drepturilor la informare, la acces si la stergerea datelor, protectie sporita impotriva incalcarii securitatii datelor si acorda autoritatilor pentru protectia datelor din statele membre posibilitatea de a impune sanctiuni operatorilor (amenzi in cuantumuri semnificative). Protectia datelor cu caracter personal garantata prin regulament ramane asociata datelor transferate in afara Uniunii Europene, asigurand un nivel ridicat de protectie, a transmis MAE.
 
Regulamentul (UE) nr. 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor - GDPR) si directiva privind protectia datelor pentru autoritatile politienesti si judiciare (Directiva 2016/680/UE privind protectia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de catre autoritatile competente in scopul prevenirii, depistarii, investigarii sau urmaririi penale a infractiunilor sau al executarii pedepselor si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Deciziei-cadru 2008/977/JAI a Consiliului), face parte din pachetul de reforma al Uniunii Europene privind protectia datelor cu caracter personal adoptat in anul 2016. 

Desi este un act direct aplicabil, statele membre trebuie sa ia masurile necesare pentru a-si adapta legislatia prin abrogarea si modificarea legislatiei existente si instituirea autoritatilor nationale pentru protectia datelor, alegerea unui organism de acreditare si stabilirea normelor pentru reconcilierea libertatii de exprimare si a protectiei datelor. Incepand de vineri, 25 mai 2018, Comisia Europeana va monitoriza modul se aplica noile norme, iar dupa un an de la intrarea in vigoare a regulamentului (25 mai 2019), in perioada mandatului Romaniei la Consiliul Uniunii Europene, Comisia va organiza un eveniment pentru a face bilantul experientelor diferitelor parti interesate in ceea ce priveste punerea in aplicare a regulamentului. Acesta va fi inclus, de asemenea, in raportul privind evaluarea si revizuirea regulamentului, pe care Comisia Europeana trebuie sa il prezinte pana in mai 2020.


Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (A inceput Era GDPR! Ce schimbari aduce pentru consumatori si industria de asigurari?).




Share |


Autor: Andreea RADU | Publicat pe 25.05.2018 | 7631 vizualizari


TOP Stiri


Comenteaza acest articol
0 comentarii

DISCLAIMER: Dupa trimiterea comentariului, acesta va fi aprobat de un moderator. Vor fi publicate doar comentariile pertinente, la obiect, legate de continutul prezentat in material. Nu vor fi publicate comentariile care includ cuvinte obscene, atacuri la persoane/ institutii, atacuri si jigniri aduse autorului materialului, injurii aduse celorlalti cititori care au postat un comentariu, anunturi publicitare. Ne rezervam dreptul de a edita sau de a elimina complet orice comentariu care nu corespunde acestor principii. Site-ul 1asig.ro si Media XPRIMM nu-si asuma responsabilitatea juridica pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:




PAID

OMNIASIG




























Copyright 2018-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM