1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Masini vandute in Europa cu ...

Masini vandute in Europa cu airbaguri false si daune ascunse

Aproximativ 16.000 de masini - numarul de vehicule pe care gruparea infractionala le-a adus din Statele Unite si Canada in tarile europene incepand cu 2020. Evaziunea fiscala se ridica la peste 31 de milioane de euro, iar masini care au suferit daune atat de importante incat pun in pericol viata soferilor si a pasagerilor au fost vandute in diferite tari europene. Autoritatile din  Lituania si Germania si-au unit fortele si au identificat o metoda la scara larga de a escroca cumparatorii de masini rulate din Europa, conform unui comunicat de presa al carVertical.

Escrocii operau in multe tari europene

Autoritatile din Lituania aduc la cunostinta publicului ca gruparea infractionala activeaza in mai multe tari europene printre care si Germania, Lituania, Letonia, Estonia, Romania, Ungaria, Ucraina, Portugalia, Tarile de Jos si Belgia.

Potrivit oamenilor legii, a fost declansata o ancheta preliminara pentru evaziunea fiscala comisa de un grup infractional. In cadrul anchetei s-a descoperit si ca masinile importate erau reparate foarte slab, resturi de tesaturi sau imbracaminte fiind „instalate” in locul airbag-urilor. Cateva dintre aceste vehicule au fost deja identificate in Germania si scoase de pe drumuri, dar numarul exact de masini de acest fel care sunt inca in uz ramane necunoscut.

Daunele ascunse sunt inca o problema raspandita in Europa de Est

Informatiile carVertical, companie de date istorice auto, arata ca in cadrul tranzactiilor transfrontaliere cu masini second hand - reprezentand 1 din 20 de vehicule vandute in Europa - sunt sanse deosebit de mari sa se comita fraude. Cercetarile anuale ale carVertical pentru calcularea Indicelui de Transparenta a Pietei au aratat ca tarile cele mai putin transparente sunt Ucraina, Letonia, Lituania, Romania si Estonia. O proportie mare de masini care au kilometrajul dat inapoi si care au suferit daune, un parc de vehicule invechit si rate ridicate de import fac ca aceste piete sa fie considerate extrem de netransparente si riscante.

Consumatorii est-europeni au de obicei o putere de cumparare mai mica in comparatie cu cei din Europa de Vest. Prin urmare, exista o cerere ridicata pentru masini mai ieftine, cele rulate fiind deseori preferate in detrimentul celor noi. Importatorii si dealerii profita de acest tip de cerere aducand vehicule mai vechi sau deteriorate din tarile europene mai bogate sau din SUA si vanzandu-le la preturi mai mici.

Datele carVertical evidentiaza si faptul ca aproximativ 7,2 % dintre masinile importate in Europa provin din Statele Unite ale Americii. O parte semnificativa dintre acestea sunt vehicule avariate care au fost achizitionate la licitatiile sustinute de companiile de asigurari, vehicule care sunt adesea reparate si revandute la preturi atractive.

Statisticile si numarul cazurilor depistate de frauda subliniaza faptul ca este esential sa verificati istoricul oricarei masini rulate pe care vreti s-o achizitionati deoarece acestea v-ar putea pune viata in pericol din cauza daunelor suferite in trecut.

"Sunt dese cazurile in care o masina este deteriorata intr-o tara, reparata ieftin si apoi vanduta in alta. Multe vehicule care au fost implicate in accidente majore in SUA sunt importate in Europa. Un raport care prezinta istoricul masinii va permite sa aflati ce parti ale vehiculului au fost avariate si la cat au fost estimate costurile reparatiilor. Puteti impartasi aceste informatii cu un mecanic profesionist ca acesta sa poata inspecta cu atentie modul in care au fost reparate zonele afectate", spune Matas BUZELIS, Expert auto din cadrul carVertical, conform unui comunicat de presa.

Tarile din Europa de Vest se confrunta cu pierderi mai mari

Ascunderea daunelor nu este singurul tip de inselatorie pe care samsarii de masini o folosesc pentru a profita de pe urma cumparatorilor de vehicule second hand. In martie 2025 carVertical a estimat ca fraudele care implica falsificarea kilometrajului costa tarile europene in jur de 5,3 miliarde EUR anual, chiar si intr-un scenariu conservator. Impactul real poate fi mai mare avand in vedere ca multe cazuri raman nedetectate.

Chiar daca modificarea odometrului este o problema serioasa care costa economiile europene miliarde de euro in fiecare an, deciziile luate de guvernele anumitor tari sunt mai favorabile vanzatorilor de masini necinstiti decat cumparatorilor de masini second hand. Acest lucru se datoreaza implementarii fragmentate a GDPR, drepturilor de acces ale persoanelor vizate, dificultatilor de schimb transfrontalier de date si altor dificultati care complica in mod semnificativ accesul cumparatorilor de masini rulate la istoricul masinilor pe care vor sa le cumpere.

„Astazi, informatiile esentiale din istoricul vehiculelor cum ar fi kilometrajul, accidentele, inregistrarile de proprietate si numerele VIN raman captive in bazele de date ale corporatiilor private sau in bazele de date nationale, creand conditii perfecte pentru comiterea de fraude in cadrul tranzactiilor transfrontaliere”, spune Rokas MEDONIS, CEO al carVertical.

Cele mai recente cercetari au mai aratat ca, desi fraudele care implica modificarea odometrului sunt o problema larg raspandita, impactul lor financiar este mai mare in Europa de Vest comparativ cu tarile din Europa de Est.

Evaluand numarul de masini verificate de carVertical, valoarea lor medie de piata si rata de frauda din fiecare tara, studiul estimeaza ca Regatul Unit pierde anual in jur de 1,4 miliarde de euro din cauza manipularii odometrelor, Franta pierde 1,15 miliarde de euro, iar Germania 1,1 miliarde de euro.