1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Ce schimbari pot aparea pe piata ...

Ce schimbari pot aparea pe piata auto in 2025. Impactul asupra cumparatorilor de masini

Piata auto este foarte sensibila la miscarile economice globale, la schimbarea situatiilor politice si la inasprirea reglementarilor privind emisiile de CO2. Ce schimbari se vor produce in domeniu in 2025 si ce ar trebui sa stie cei care intentioneaza sa cumpere un vehicul?

Un deficit de masini vechi de 3-4 ani

Matas BUZELIS, expertul auto al companiei de date auto carVertical, a realizat o analiza cu privire la productia de masini din acest an si a constatat, printre altele, ca:

"Fluctuatiile de pe piata de masini noi au un impact direct asupra segmentului de masini second hand. In prezent exista o lipsa vizibila de vehicule produse in 2021-2022, iar aceasta problema va persista. Pur si simplu nu vor fi destule variante de masini in categoria de varsta de 3 pana la 4 ani", spune Matas BUZELIS intr-un comunicat de presa.

Ratele mai mici ale dobanzilor vor stimula vanzarile de masini

Tot Matas BUZELIS a concluzionat ca atat piata masinilor noi cat si cea a celor rulate au fost puternic afectate de inflatie si de cresterea ratelor dobanzilor. Multi soferi au optat pentru masini mai ieftine sau si-au amanat achizitiile pentru vremuri mai bune.

In prezent, odata cu stabilizarea ratelor dobanzilor in 2024, se preconizeaza ca piata auto va creste in 2025. Pe masura ce ratele scad, masinile devin mai accesibile influentand semnificativ comportamentul cumparatorilor. Soferii care au strans cureaua in ultimii ani vor fi probabil mult mai activi pe piata in anul viitor.

Piata masinilor electrice va creste usor

O infrastructura de incarcare subdezvoltata plus costurile ridicate de achizitie incetinesc cresterea pietei vehiculelor electrice. Desi unii soferi ar dori sa-si cumpere o astfel de masina, ei sunt descurajati de preturile mai mari de achizitie in comparatie cu modele similare pe diesel sau benzina. In majoritatea tarilor, lipsa statiilor de incarcare inseamna ca vehiculele electrice sunt alese in principal de cei care le pot incarca acasa.

"Cererea de vehicule electrice rulate ar putea fi afectata semnificativ si de popularitatea in crestere in Europa a masinilor electrice chinezesti ieftine. Cu toate acestea, nu este clar daca soferii vor opta in numar mare pentru aceste modele, avand in vedere incertitudinea privind fiabilitatea si posibilitatea intretinerii post-vanzare. Multi cumparatori probabil vor alege in continuare marcile consacrate", mai explica Matas BUZELIS.

Masinile diesel nu se vor ieftini in Europa de Est

Masinile diesel domina de mult timp piata vest-europeana, dar "domnia" lor se apropie de sfarsit. Cumparatorii aleg din ce in ce mai des masini hibride si pe benzina, in timp ce reglementarile mai stricte privind emisiile scot vehiculele diesel de pe piata. Scaderea productiei de masini diesel noi in Europa de Vest afecteaza oferta de vehicule la mana a doua din Europa de Est.

Datorita acestei oferte limitate, masinile diesel vechi de 1 pana la 5 ani vor ramane probabil la mare cautare in Europa de Est, incetinindu-le semnificativ deprecierea.

Un an de incercari si necazuri pentru producatorii europeni de masini

Din 2025, UE a redus nivelul permis al emisiilor de CO pentru masini de la 116 grame pe kilometru la 94 de grame. Daca producatorii nu se conformeaza, se vor confrunta cu amenzi uriase pentru fiecare vehicul vandut.

"Pe masura ce UE inaspreste reglementarile privind emisiile, marii producatori se lupta sa supravietuiasca. Cumparatorii sunt reticenti in a trece la vehiculele electrice si popularitatea in crestere a marcilor chinezesti de masini reprezinta o alta amenintare", mai transmite Matas BUZELIS.

Vanzarile scazute de vehicule electrice si neincrederea consumatorilor creeaza provocari pentru intreaga piata auto. Austria, Bulgaria, Polonia, Romania, Slovacia, Republica Ceha si Italia si-au exprimat deja ingrijorarea cu privire la regulile mai stricte privind emisiile, cerand UE sa le amane, argumentand ca amenzile vor dauna atat producatorilor cat si economiilor nationale.

"Producatorii de masini europeni sunt nevoiti sa ofere vehicule care au o cerere slaba. In plus, masinile noi devin din ce in ce mai scumpe, ceea ce in mod firesc incetineste vanzarile si compromite incercarile nereusite ale producatorilor de a mentine forta de munca. Ar trebui sa se produca o minune in industrie anul viitor pentru a evita criza. Europa trebuie sa actioneze acum sau sa suporte consecintele reglementarilor stricte si sa ajunga sa urmareasca cum concurenta din China lasa in urma industria de pe batranul continent", mai sugereaza expertul CarVertical.