Inmatricularile de autoturisme noi au crescut in primele noua luni ale acestui an cu 16% fata de 2022, in septembrie acestea scazand insa cu 8,3% comparativ cu septembrie a anului 2022, cpotrivit unui comunicat transmis de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
In piata nationala, Top 10 marci, autoturisme + autovehicule comerciale, dupa primele noua luni din anul 2023, este condus de Dacia (36.080 unitati), urmata de Renault (11.378 unitati), Toyota (8.621 unitati), Volkswagen (8.501 unitati), Skoda (7.997 unitati), Ford (7.659 unitati), Hyundai (6.667 unitati), Mercedes Benz (6.627 unitati), Suzuki (3.589 unitati) si BMW (3.522 unitati).
Autoturismele (care reprezinta aproximativ 84% din total) au inregistrat, in luna septembrie 2023, un volum de 10.396 unitati, cu 12% mai putin decat in luna similara din 2022.
Potrivit APIA, dupa primele noua luni ale anului 2023, se observa o evolutie mixta a segmentelor in care sunt incadrate autoturismele, dupa cum urmeaza: Clasa A (+26,6%), Clasa B (+4,6%), Clasa C (+33,4%), Clasa D (-3,5%), Clasa E (+29,6%), Clasa F (+28,1%), SUV (+12,9%), MPV (-87,1%) si Clasa Sport (+40,5%), raportat la perioada similara din anul anterior.
In ceea ce priveste cota de piata, segmentul SUV este pe prima pozitie, cu o cota de 43,1%, in scadere cu 1,2% fata de 2022, urmat de Clasa C, cu o cota de 29,8%, in crestere cu 3,9% si Clasa B, cu o cota de 16%, in scadere cu 1,7% fata de cota detinuta in aceeasi perioada a anului trecut.
In functie de tipul de combustibil al autoturismelor inmatriculate, in primele noua luni din acest an, motorizarile pe benzina au inregistrat o scadere de 1,7% fata de cota detinuta in perioada similara din 2022, ajungand, astfel, la o pondere de 63,4%. In ceea ce priveste autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea s-au redus cu 0,9% fata de ponderea din anul 2022 si detin o cota de 13,1% din total.
Pe de alta parte, autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% si hibride plug-in), precum si cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrica fara incarcare din sursa externa), au ajuns sa detina, dupa primele noua luni din 2023, o cota de piata de 23,6%, care depaseste cu 10,5% cota detinuta de motoarele diesel.
Autoturismele full electrice detineau o cota de 10,7% din piata in primele noua luni ale anului 2023 fata de anul 2022 cand reprezentau 8,2%.
Ca si in anul 2022, cand, desi s-a inregistrat o scadere a achizitiilor de autoturisme in general, autoturismele electrificate au performat, in anul 2023. Achizitiile din aceasta categorie au crescut considerabil (+30,8%) comparativ cu perioada similara a anului trecut. In acest context, este de remarcat cresterea importanta a autoturismelor 100% electrice (+52,2%) si a celor plug-in hybrid (+44,2%) din totalul autoturismelor electrificate.
Cota de piata a masinilor electrice a ajuns la 11% din total piata in luna septembrie 2023 si la 10,7% in primele noua luni ale anului 2023. Si cele plug-in au urmat o curba crescatoare, cumuland si acestea volume semnificative, cu o crestere de 37,7% fata de luna similara a anului trecut si una de 44,2% fata de primele noua luni din anul 2022.
Autoturismele Full Hybrid au prezentat o scadere de 3,3% fata de luna septembrie 2022 si o crestere de 8,5% fata de primele noua luni ale anului anterior.
Primele 5 cele mai vandute autoturisme 100% electrice au fost Dacia Spring, cu 5.290 unitati, si o crestere de 26,9% fata de aceeasi perioada a anului precedent, Tesla Model Y cu 1.629 unitati si o crestere de 748,4%, Tesla Model 3 cu 765 unitati, cu o crestere de 31,0%, Renault Megane cu 661 unitati, in crestere cu 2.260,7% si Volkswagen e-UP! cu 421 unitati, in crestere cu 14,7% fata de aceeasi perioada a anului 2022.
In ceea ce priveste autoturismele Plug-in, top 5 modele era condus de Ford Kuga, cu 580 unitati si o crestere de 101,4% fata de aceeasi perioada a anului precedent, urmata de Toyota RAV4 cu 246 unitati si o crestere de 246,5%, Hyundai Tucson cu 241 unitati, +42,6%, Renault Captur cu 234 unitati, +14,7% si Mercedes Benz GLE cu 233 unitati si o crestere de 20,7%.
Autoturismele hibride, fara reincarcare din surse externe, aveau pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 1.707 unitati, in scadere cu 8,9% fata de 2022, urmata de Toyota C-HR cu 1.335 unitati si -14,3% scadere, apoi Toyota Yaris Cross cu 1.206 unitati, in crestere cu 123,7%.
APIA mai semnaleaza ca, analizand evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4), se observa ca, dupa primele noua luni din anul 2023, acestea detineau o cota de piata de 23,5%, corespunzatoare unui volum total de 25.683 unitati, in crestere cu 30,6% fata de anul 2022, cand se inregistrau 19.671 unitati.
In ceea ce priveste tipul proprietarului, cele mai multe achizitii de autoturisme in luna septembrie 2023 au fost realizate de persoane juridice, care acopera 59% din totalul achizitiilor de autoturisme.
Categoria de autovehicule comerciale usoare a inregistrat, in septembrie 2023, o crestere de 14,6% fata de luna septembrie 2022. Pe ansamblul celor noua luni din acest an, se remarca o crestere de 14,2%, care consemneaza o evolutie similara cu cea a autoturismelor (+16%).