Dupa evolutia importanta a lunilor anterioare, februarie 2023 vine cu o crestere de 43,1% a inmatricularilor de autovehicule fata de luna similara a anului precedent. Daca ne raportam la anii anteriori, luna februarie 2023 este in crestere cu 71,9% fata de perioada similara din anul 2021 si cu 39,5% fata de februarie 2020, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
Autoturismele (care reprezinta aproximativ 85% din total) au inregistrat, in luna februarie 2023, un volum de 12.338 unitati, cu 45,0% mai mult decat in luna similara din 2022.
In piata nationala, TOP 10 marci, autoturisme + autovehicule comerciale, dupa primele doua luni din anul 2023, este condus de catre Dacia (9.359 unitati), urmata de Renault (3.058 unitati), Ford (1.694 unitati), Toyota (1.555 unitati), Hyundai (1.550 unitati), Mercedes Benz (1.497 unitati), Volkswagen (1.402 unitati), Skoda (1.373 unitati), BMW (868 unitati) si Suzuki (671 unitati)
Dupa primele doua luni ale anului 2023, observam o evolutie mixta a segmentelor in care sunt incadrate autoturismele, dupa cum urmeaza: Clasa A (+137,4%), Clasa B (+49,1%), Clasa C (+71,2%), Clasa D (-19,5%), Clasa E (+39,5%), Clasa F (+54,5%), SUV (+21,9%), MPV (-96,0%) si Clasa Sport (+12,2%), raportat la perioada similara din anul anterior.
In ceea ce priveste cota de piata, segmentul SUV este pe prima pozitie, cu o cota de 39,6%, in scadere cu 5,2% fata de 2022, urmat de Clasa C cu o cota de 31,0%, in crestere cu 6,0% si Clasa B cu o cota de 19,7%, in crestere cu 1,5% fata de cota detinuta in aceeasi perioada a anului trecut.
In functie de tipul de combustibil al autoturismelor inmatriculate, in primele doua luni din acest an, motorizarile pe benzina inregistreaza o scadere de 0,5% fata de cota detinuta in perioada similara din 2022, ajungand, astfel, la o pondere de 66,8%. In ceea ce priveste autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea inregistreaza o scadere de 2,7% fata de ponderea din anul 2022 si detin o cota de 12,6% din total.
Pe de alta parte, autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% si hibride plugin), precum si cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrica fara incarcare din sursa externa), ajung sa detina, dupa primele doua luni din 2023, o cota de piata de 20,6%, care depaseste cu 8,0% cota detinuta de motoarele diesel.
Autoturismele full electrice detin o cota de 8,6% din piata in primele doua luni ale anului 2023 fata de anul 2022 cand reprezentau doar 5,9%.
Ca si in anul 2022, cand, desi s-a inregistrat o scadere a achizitiilor de autoturisme in general, cele "verzi" au performat, in anul 2023, achizitiile din aceasta categorie au crescut considerabil (+63,2%) comparativ cu perioda similara a anului trecut. In acest context, este de remarcat cresterea importanta a autoturismelor 100% Electrice (+99,7%) si a celor plug-in hybrid (+35,0%).
Autoturismele 100% electrice continua trendul crescator si in luna februarie 2023, ajungand la volume duble, cu o crestere de +114,0% fata de luna similara a anului trecut, dar si la nivelul celor doua luni (+99,7%) din 2023 fata de 2022.
Si cele plug-in urmeaza aceeasi curba crescatoare ca si cele electrice, cumuland si acestea volume semnificative si o crestere de 52,8% fata de luna similara a anului trecut si una de 35,0% fata de primele doua luni din anul 2022.
Cresterea se aplica si pentru autoturismele Full Hybrid, acestea inregistrand +35,3% fata de luna februarie 2022 si +48,3% fata de primele doua luni ale anului anterior.
Cu atat mai mult, in primele doua luni din acest an, este de remarcat evolutia la varful clasamentului unde primele 5 cele mai vandute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 1.057 unitati si o crestere de 235,6% fata de aceeasi perioada a anului precedent, Renault Megane 151 unitati, fara inmatriculari in perioada similara din 2022, Volkswagen e-UP!, cu 149 unitati, crestere de 175,9%, Tesla Model 3 cu 63 unitati, in scadere cu 34,4% si Tesla Model Y cu 62 unitati, in crestere de 60 ori fata de aceeasi perioada a anului 2022.
In ceea ce priveste autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 121 unitati si o crestere de 108,6% fata de aceeasi perioada a anului precedent, urmata de Mazda CX 60 cu 70 unitati, fara inmatriculari in perioada similara din 2022, Volkswagen Tiguan cu 61 unitati si o crestere de 117,9%, BMW X5 cu 54 unitati, crestere de 116,0% si Hyundai Tucson cu 54 unitati, in crestere cu 14,9%.
Autoturismele hibride, fara reincarcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 350 unitati, in crestere cu 56,3% fata de 2022, urmata de Toyota RAV4 cu 286 unitati si 56,3% crestere, apoi Toyota Yaris cu 213 unitati, in crestere cu 91,9%.
Analizand evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4), observam ca, dupa primele doua luni din anul 2023, acestea detin o cota de piata de 22,9%, corespunzatoare unui volum total de 5.597 unitati, in crestere cu 51,7% fata de anul 2022, cand se inregistrau 3.690 unitati.
In ceea ce priveste tipul proprietarului, cele mai multe achizitii de autoturisme in luna februarie 2023 au fost realizate de catre persoane juridice, care acopera 62,0% din totalul achizitiilor de autoturisme. Daca ne raportam la cele doua luni din acest an, persoanele juridice acopera un procent de 57,0%, iar diferenta de 43,0% le revine persoanelor fizice.
Autovehicule comerciale usoare inregistreaza, in februarie 2023, o crestere de 31,5% fata de luna februarie 2022. Pe ansamblul celor doua luni din acest an, se remarca o crestere de 28,2%, care consemneaza o evolutie similara cu cea a autoturismelor (+37,8%).
In acest context, majoritatea marcilor si modelelor sunt in teritoriul pozitiv in raport cu perioada similara a anului trecut.