1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Vanzarile a peste 600 de masini sunt oprite in Romania: ce mesaj transmite acest lucru cumparatorilor de vehicule second-hand si cum sa te feresti de frauda

Achizitionarea unei masini second-hand reprezinta un angajament financiar semnificativ, iar soferii se asteapta ca noua lor achizitie sa fie folosita ani de zile. Recent, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) din Romania a oprit vanzarile a peste 600 de autovehicule. Un expert auto de la carVertical spune ca situatia de pe piata romaneasca a masinilor second-hand este departe de a fi transparenta si impartaseste sfaturi despre cum sa reduci riscul de a cumpara o lamaie. 

Informatiile incoerente pot duce la pierderi financiare 

Desi multi oameni isi pun increderea in dealerii auto, nu toti sunt sinceri. In povestea recenta, vanzarile a 618 masini au fost oprite, deoarece autoritatile au gasit deficiente in informatiile acestora. Un numar semnificativ de masini nu aveau date privind marca, tipul de combustibil, capacitatea cilindrica, anul de fabricatie, anul primei inmatriculari sau datele erau incomplete. 

De asemenea, autoritatile au descoperit numeroase neconcordante intre informatiile prezentate de dealeri si cele din documentele vehiculului, cum ar fi kilometrajul incorect, existenta unor posibile daune, numarul fals de proprietari anteriori si perioada de garantie gresita. Ne putem doar imagina cate astfel de masini au fost deja vandute in Romania de-a lungul anilor.  

"Atunci cand kilometrajul este modificat sau cand un vehicul are daune ascunse, noul proprietar nu numai ca isi risca siguranta, dar poate pierde si multi bani. Vanzatorii neseriosi cronometreaza kilometrajul pentru a putea vinde un vehicul cu mai mult. In acest fel, va fi mai greu de planificat intretinerea unei masini si este posibil ca aceasta sa necesite reparatii ample", spune Matas BUZELIS, expert in domeniul auto si sef al departamentului de comunicare al carVertical. 

Piata romaneasca de masini second-hand se confrunta cu provocari legate de transparenta 

Atunci cand o masina este importata dintr-o tara in alta, de obicei, istoricul acesteia este falsificat. Deoarece tarile nu fac schimb de date privind tranzactiile cu vehicule, odata ce o masina trece granita, trecutul sau devine o tabula rasa.  

Potrivit cercetarii carVertical, 66% dintre masinile din Romania sunt importate din strainatate, ceea ce inseamna ca riscul de a obtine o masina cu date modificate este ridicat.  

"Cu cat ratele de import sunt mai mari in tara, cu atat creste riscul diverselor fraude. 59% dintre masinile din Romania au fost avariate in trecut, iar 7,8% au kilometrajul cronometrat. Sunt cifre uriase, care se traduc in milioane de euro pierdute in fiecare an de catre escroci", precizeaza sursa citata. 

Ce masuri ar trebui sa ia cumparatorii pentru a evita frauda? 

Numarul de proprietari anteriori, istoricul daunelor, kilometrajul si inregistrarile de intretinere sunt cele mai importante elemente care ajuta la evaluarea starii unui vehicul. Daca aceste informatii cruciale sunt ascunse sau manipulate, cumparatorii risca sa primeasca o masina care le va cauza doar probleme. 

Buzelis recomanda ca atunci cand cumpara o masina second-hand, fie ca este vorba de o reprezentanta sau de un vanzator privat, cumparatorii sa puna o multime de intrebari despre istoricul masinii. Vanzatorii cinstiti ar trebui sa fie capabili sa ofere informatii detaliate despre o masina si sa furnizeze toate documentele. 

Deoarece fiecare masina are un numar VIN, este important sa verificati istoricul unui vehicul pentru a afla daca informatiile furnizate de vanzator corespund cu cele din raportul istoric.  

"Daca vanzatorul refuza sa comunice un numar VIN, acest lucru poate indica faptul ca ascunde starea reala a unei masini. Chiar daca raportul nu prezinta probleme potentiale sau neconcordante in date, inainte de a semna un contract, verificati o masina intr-un atelier autorizat", sugereaza Buzelis. 

Diferite site-uri web privind istoricul masinilor permit utilizatorilor sa introduca VIN-ul unui vehicul si sa analizeze inregistrarile sale anterioare. Aceste date sunt colectate de la agentiile de aplicare a legii, companiile de asigurari, atelierele de reparatii auto si diverse organizatii din mai multe tari.