Despre realizarile inregistrate in 2021, evolutia pietei, efectele falimentului CITY Insurance, asteptari de la 2022, precum si despre comunicare si educatie, am discutat cu Tanja BLATNIK, Director General, EUROINS Romania.
XPRIMM: Cum apreciati ca a fost anul 2021 pentru piata de asigurari din Romania si pentru EUROINS Romania?
Pentru EUROINS Romania, anul 2021 a adus multe provocari, insa, fara indoiala, a fost si un an foarte bun, in care am reusit imbunatatiri semnificative pe diverse segmente ale afacerii noastre.
A fost, totodata, si primul meu an la conducerea companiei si am pornit la drum cu planuri ambitioase. Perioada nu a fost, cu siguranta, lipsita de provocari, unele chiar majore: situatia pandemica si, desigur, falimentul celui mai mare jucator pe piata RCA, insa acestea nu ne-au oprit, dimpotriva as putea spune, am mers inainte, urmarind cu ambitie proiectele pe care ne-am propus sa le implementam.
Am considerat important sa nu facem promisiuni pe care sa nu le putem onora si am reusit sa ii convingem pe actionarii companiei ca EUROINS se poate reinventa si ca putem sa reprezentam mult mai mult decat doar un gigant al pietei RCA. In interiorul companiei, am gasit toate resursele necesare: profesionisti cu experienta, proactivi, care aveau nevoie doar de acel manager care sa le insufle incredere in propria lor valoare si in forta inovatiei si care sa ii faca sa creada ca reinventarea companiei este posibila. Am privit cu atentie si am inteles ce anume cere de la noi piata asigurarilor si am reusit sa ne adaptam acestor cerinte, beneficiind in acest sens de sustinere semnificativa la nivel de grup, atat din partea EIG, cat si EUROHOLD.
Una dintre realizarile din 2021 care mi-a adus mari satisfactii este imbunatatirea semnificativa a modului de procesare a daunelor. De asemenea, pe zona de vanzari, am reusit sa inregistram o crestere importanta a segmentului non-RCA, pe care ne-am propus sa ne concentram; avem multe produse foarte bune, despre care, insa, clientii nu sunt suficient de informati. Suntem, in general, perceputi ca fiind unul dintre cei mai importanti jucatori pe piata RCA si ne dorim sa schimbam aceasta perceptie si sa atragem atentia si asupra celorlalte produse de asigurari ale companiei.
In ultimele sase luni, numarul de polite CASCO vandute de catre companie a crescut de zece ori si avem de cinci ori mai multi clienti care detin astazi polite de calatorie sau sanatate, in timp ce numarul politelor pentru asigurari de locuinta s-a dublat. In ansamblu, rezultatele noastre arata ca EUROINS este pe un drum bun si tinde a deveni un reper in aceasta piata.
In ceea ce priveste piata asigurarilor din Romania, in general, 2021 a fost un an turbulent, care a adus schimbari dramatice din cauza falimentului principalului jucator de pe piata RCA. A fost momentul in care am dovedit cu adevarat ca exista viziune si ca EUROINS isi urmeaza drumul respectand strategia adoptata, fara a se indeparta de la obiectivele stabilite. Cu siguranta, au existat persoane care poate s-au asteptat ca EUROINS sa ezite, sa nu aiba capacitatea de a reactiona la acest faliment survenit in piata, insa statisticile nu lasa loc de interpretare. Este adevarat ca piata RCA are inca nevoie de timp pentru a se stabiliza, insa numarul clientilor EUROINS, pe segment RCA, a crescut cu mai putin de 4 procente. Avem capacitatea de a oferi mult mai mult in zona serviciilor si produselor non-RCA, acolo unde deja cresterea numarului de clienti a fost mult mai mare. Acest lucru ne spune ceva foarte important reflectand increderea pe care clientii o au in noi.
XPRIMM: Ce efecte are falimentul CITY Insurance pentru piata si clienti si care ar fi solutiile pentru limitarea lor?
Astazi, mai mult decat oricand, trebuie sa facem un pas inapoi si sa reevaluam piata RCA. CITY Insurance a detinut cea mai mare cota din aceasta, aproape 45%, cu 3 milioane de clienti. EUROINS a fost al doilea cel mai mare jucator pe acest segment. Pentru fiecare client din piata, trebuie sa existe capital care sa sustina polita de asigurare. Atunci cand se "elimina" acest capital prin disparitia unui jucator, ceilalti asiguratori trebuie sa vina sa umple acest gol. Legea ne obliga pe noi toti, asiguratorii cu licenta RCA, sa raspundem acestei nevoi. La momentul respectiv, EUROINS se afla inca intr-o perioada de refacere si, cu siguranta, nu eram pregatiti sa preluam majoritatea acestor clienti. Insa, strategia pe care am stabilit-o la inceputul anului, a aratat ca suntem pe drumul cel bun, urmarind subscriere stricta si segmentare a riscului,, pentru a evita dificultati financiare suplimentare.
De asemenea, in privinta preturilor, exista o perceptie gresita, conform careia, noi, in calitate de asiguratori, putem sa hotaram cresterea acestora cat de mult ne dorim. Lucrurile nu stau nici pe departe astfel. Industria RCA are un specific aparte atunci cand vorbim despre stabilirea preturilor. Calcularea acestora este o adevarata stiinta, strict reglementata si bazata pe reguli precise, pornind de la istoricul de dauna al segmentelor, capacitatea cilindrica a masinii, puterea acesteia etc. Este vorba, insa, cu siguranta, si despre conduita in trafic. Desi se vorbeste de multe ori despre RCA ca fiind o "asigurare auto", ea este mult mai mult decat atat. RCA este, de fapt, asigurarea de raspundere a celui care conduce, iar masina o puteti vedea ca pe o adevarata arma, pe care acesta o manevreaza. O arma care poate ucide sau poate aduce dizabilitati pe viata, poate marca nefast viata unor familii intregi, mame, tati si copii, pasageri sau doar pietoni. O arma care distruge proprietati, bunuri si suflete. Daca nu suntem constienti de acest lucru atunci cand stam la volanul acestei arme, subestimam valoarea vietii in sine, pretul asigurarii RCA si industria asigurarilor, in general. Aceasta industrie exista pentru a ajuta ca soferul vinovat sa nu plateasca din propriul buzunar prejudiciul pe care l-a facut cu arma sa. Deci, pretul va reprezenta, intotdeauna, o consecinta. Daca, astazi, incepem sa ne schimbam comportamentul in trafic si daca, de astazi, devenim mai responsabili, daca guvernul incepe, chiar astazi, sa construiasca drumuri, daca, acum, se stabileste un control mai bun asupra vitezei cu care se circula, in viitor am putea avea preturi mai mici. Dar, chiar astazi, acest lucru nu este, insa, posibil. Pentru ca, astazi, Romania este campioana negativa, ocupa primul loc in topul numarului de decese in accidente rutiere, iar pretul asigurarii nu face altceva decat sa reflecte acest fapt.
XPRIMM: Ce considerati ca trebuie facut in piata pentru ca industria sa nu se mai confrunte cu asemenea falimente?
Toate partile interesate trebuie sa se intruneasca in mod constant la masa discutiilor. Aceasta comunicare este necesara pentru a intelege pozitia fiecaruia si pentru a actiona sustenabil. Pentru a obtine acest echilibru, trebuie sa fim pregatiti sa investim - nu doar bani, ci si timpul si rabdarea noastra, pentru a deveni astfel parte din solutia pe care o cautam cu totii. Noi toti trebuie sa analizam piata, nevoile consumatorilor, dar si companiile si nevoia acestora de a opera sustenabil pe piata, pentru a oferi servicii mai bune acelorasi clienti. Companiile de asigurari sunt, in mod implicit si prin natura liniei profesionale, atenuatori de risc, asa ca ar trebui sa poata segmenta mult mai detaliat, pentru a oferi preturi personalizate pe profiluri specifice. De exemplu, reparatia la o masina electrica este ceva diferit de orice alt tip de reparatie la un vehicul, dar, in acest moment, trebuie sa crestem preturile pentru toate masinile - nu doar electrice - pentru a acoperi daunele acestora.
XPRIMM: Care considerati ca ar fi solutiile pentru problemele de pe segmentul RCA? Ar rezolva un asigurator de stat situatia?
Desi, desigur, poate fi vazuta ca o optiune, nu cred ca un asigurator de stat ar putea actiona altfel decat toti asiguratorii, confruntandu-se cu aceleasi provocari - de la capital, pana la stabilirea preturilor. Dupa cum va spuneam mai devreme, asigurarile, ca afacere, nu se rezuma la un simplu calcul al costurilor si profitului, vorbim despre un echilibru foarte complicat de atins intre pret si vieti umane. De asemenea, nu cred ca statul poate sa ofere servicii mai bune decat companiile care opereaza pe o piata competitiva. Mi-as dori foarte mult ca statul sa mobilizeze si sa investeasca timp si energie pentru asigurarea unor drumuri mai bune. Statul poate fi, de asemenea, mai implicat prin investitii in programe educationale legate de asigurari si conduita la volan. Genul acesta de educatie ar trebui sa fie asigurata chiar in scolile de soferi. In definitiv, daca aceasta ar putea sa reprezinte o solutie in sine, am vedea mai multe practici de acest fel in intreaga lume. De asemenea, EIPOA, Autoritatea Europeana de Reglementare a Asigurarilor, ar fi sustinut mai mult o astfel de initiativa.
XPRIMM: Ce asteptari aveti de la 2022? Cum vedeti evolutia pietei?
In 2022, ma astept sa vad mai multa precautie din partea asiguratorilor si o piata mai calma. Cred ca, in acest an, vom trage linie si vom vedea mai clar care sunt urmatorii pasi pentru industrie.
Sunt, insa, increzatoare ca piata va fi mult mai stabila. Mai avem multe de facut pentru a creste nivelul de constientizare si educatie al oamenilor cu privire la importanta detinerii unei asigurari, alta decat cea obligatorie, fie ca vorbim de asigurare pentru locuinta, familie, sanatate, calatorii etc.
Cred ca marketingul pozitiv si educatia joaca un rol important in evolutia pietei asigurarilor si a consumatorilor sai. Asiguratorii trebuie sa-si sporeasca investitiile in comunicare si programe educationale, sa stie sa explice ce se reflecta in pretul asigurarii, de ce este importanta o asigurare, de ce nu este doar o alegere a celor cu posibilitati financiare si de ce ar trebui sa intre in obisnuinta vietii fiecaruia. Dar aceasta comunicare trebuie sa fie pe intelesul tuturor.
Asigurarea face parte din responsabilitatea si constientizarea financiara a fiecarui individ si a familiei sale. Riscurile sunt intotdeauna mult mai mari decat pretul real al unei polite de asigurare. Oamenii au inventat asigurarile ca pe o modalitate de a se ajuta unii pe altii, iar in acest context asiguratorii sunt doar o rotita intr-un mecanism.
Interviul cu Tanja BLATNIK a fost publicat si in Revista PRIMM Asigurari & Pensii din luna decembrie 2021.