1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Proiectul Hermes: implementarea ...

Proiectul Hermes: implementarea schimbarilor legislative in asigurarile de locuinte

De cateva saptamani am auzit, in piata de asigurari, despre proiectul "Hermes". Strans legat de subiectul politelor PAD, acesta vizeaza implementarea modificarilor operate de Parlament asupra Legii 260/2008, cu intrare in vigoare incepand din luna noiembrie. Acesta este contextul in care l-am provocat pe Cosmin Tudor, Director de Dezvoltare al Pool-ului de Asigurarea Impotriva Dezastrelor Naturale (PAID), sa vorbim despre noutatile pe care le aduc aceste schimbari legislative.

XPRIMM: Va propun sa incepem prin a explora putin motivul alegerii numelui "Hermes". Cum se leaga acesta de obiectivele proiectului?

Cosmin TUDOR: Asa este, vorbim despre un upgrade al legii, asteptat atat de catre companii, cat si de populatie. Proiectul de implementare poarta un nume inspirat din mitologia greaca, unde Hermes era adesea invocat pentru a asigura protectie in timpul calamitatilor. In aceeasi masura, cu curaj si agilitate, ne dorim ca infrastructura care se creeaza prin acest proiect sa fie de real folos celor care se confrunta cu situatii dificile cauzate de cutremure, inundatii sau alunecari de teren.

Prin proiectul "Hermes" ne propunem sa consolidam sistemul asigurarilor de locuinte, astfel incat sa intarim capacitatea comunitatilor de a se adapta si de a-si reveni mai repede in urma catastrofelor naturale. Alegerea numelui reflecta ideea ca aceasta noua infrastructura va facilita si accesibiliza reconstructia locuintelor asigurate din zonele afectate de calamitati.

XPRIMM: Ati mentionat ca modificarea legii era asteptata de industrie si comunitati. De ce era nevoie de aceste schimbari si care sunt beneficiile aduse pietei de asigurari, respectiv cetatenilor?

CT: Noua lege aduce o serie de noutati si imbunatatiri in domeniul asigurarilor de locuinte. Toate converg inspre o mai buna gestionare a proceselor de emitere a politelor si de despagubire in urma dezastrelor naturale. Asa cum stiti, legea privind asigurarea obligatorie a locuintelor a fost adoptata in 2008. Intre timp s-au schimbat foarte multe lucruri, atat in ceea ce priveste modelul de business, cat si in fluxurile operationale ale PAID. Era important sa actualizam legislatia in asa fel incat sa raspundem eficient nevoilor actuale ale proprietarilor de locuinte si sa ne adaptam la noile provocari si tendinte din domeniul asigurarilor.

Modificarile au fost realizate in urma consultarii si parteneriatului cu ceilalti reprezentanti ai industriei asigurarilor. Scopul a fost, inca de la inceput, dezvoltarea unui cadru legal care sa raspunda mai bine asteptarilor si totodata sa asigure un echilibru intre protectia financiara a locuintelor si sustenabilitatea sistemului de asigurari. Lucram impreuna pentru accelerarea punerii in practica a noii infrastructuri, astfel incat in luna noiembrie, atunci cand modificarile legislative vor intra in vigoare, sa oferim servicii imbunatatite proprietarilor de locuinte.

XPRIMM: Ce s-a intamplat pana acum in cadrul proiectului Hermes si care este planul de actiune pentru perioada urmatoare?

CT: Am trecut de o borna importanta, aceea a adoptarii modificarilor legislative, cum ar fi convertirea din euro in lei a valorii primei si a sumelor asigurate, multianualitatea politei, accesibilizarea acesteia prin noi canale de distributie si alte modificari de ordin tehnic.

Imediat dupa promulgarea legii, am activat echipele de lucru in intalniri care au dus la clarificarea specificatiilor si cerintelor pentru fiecare parte a sistemului de asigurare a locuintei. Intre timp, acestea au fost transmise catre dezvoltatori pentru evaluare, urmeaza apoi sa le comunicam si catre parteneri si sa incepem testarea si optimizarea modificarilor, astfel incat sa ne asiguram ca in noiembrie putem sa le operationalizam.

XPRIMM: Cum au primit asiguratorii aceste modificari legislative si cat de implicati sunt ei in proiectul "Hermes"?

CT: Am plecat de la transparentizarea si accesibilizarea sistemului de asigurari de locuinte. Asta inseamna ca inca de la inceput am avut nevoie de input din partea asiguratorilor. Am clarificat procesele si responsabilii, incercand sa automatizam acolo unde era posibil, sa digitalizam si sa inlesnim procedurile atat pentru cei din sistem, cat si pentru asigurati.

Una dintre problemele rezolvate, spre exemplu, este ca politele legate de creditele bancare nu vor mai fi in risc de laps - situatia in care o polita in pierde valabilitatea prin neplata. Asa cum stiti, la contractarea unui credit se incheie asigurarea de locuinta pentru PAD + facultativa, PAD-ul doar pe o durata de 12 luni pe cand facultativa pe toata durata creditului. Dupa primul an, beneficiarii continua plata facultativelor, bancile pot retine ratele direct din contul clientului, dar trebuia ca banca sa reinnoiasca polita PAD iar acest proces era anevoios. Asta inseamna ca erau anumiti clienti care aveau acoperire pentru despagubiri de la 20.000 de euro in sus, dar nu aveau acoperita baza, adica acei pana la 20.000 euro. Multianualitatea politei va duce la eliminarea acestor situatii, protejand financiar atat bancile, cat si asiguratii.

XPRIMM: Vom vedea o mai buna implicare a autoritatilor in ceea ce priveste cresterea gradului de cuprindere in asigurare?

CT: Aplicarea noii legi ramane in sarcina autoritatilor locale. Insa acum avem si un termen clar, de sase luni, in care primariile trebuie sa trimita instiintari catre populatie, incepand cu 15 ianuarie 2024. Obligatia de instiintare exista si in forma initiala a legii, dar nu aveam acest termen clar. Iar acest lucru se poate realiza foarte simplu. Noi, PAID, avem o baza de date digitala cu locuintele de pe raza de actiune a fiecarei primarii. Administratiile locale pot descarca de acolo lista cu proprietarii care au locuintele asigurare, iar celorlalti le pot trimite instiintari, astfel incat cetatenii sa nu uite de incheierea sau reinnoirea politei.

Avem incredere ca accesibilitatea crescuta, prevazuta in noua lege, va duce la cresterea acestui grad de cuprindere. Mai ales in contextul in care, pentru locuintele care se tranzactioneaza, pentru cele care au nevoie de inregistrari in cartea funciara, vor fi verificari cu privire la existenta politei PAD. In lipsa acesteia, nu se va mai putea opera nicio tranzactie.

Prin colaborare si responsabilitate, facem fata provocarilor si reconstruim comunitatile in mod durabil si rezistent atunci cand calamitatile naturale lovesc. Suntem uniti de aceeasi responsabilitate si avem increderea ca proiectul "Hermes" va aduce beneficii semnificative comunitatilor si intregului peisaj socio-economic.

XPRIMM: Nu este primul proiect PAID ce poarta nume inspirat din mitologia greaca. Ce obiective avea "Prometeu" si in ce stadiu se afla?

CT: Asa este, proiectul Prometeus este cunoscut in piata si sub denumirea de "mass-claims" si se refera la un adevarat breakthrough in modul de instrumentare a daunelor. Impreuna cu intreaga piata a asigurarilor, ne pregatim sa raspundem cat mai repede si intr-un mod profesionist unei situatii de dezastru extins.

Proiectul are componente digitale foarte importante, cum ar fi aplicatii de notificare a daunelor, aplicatii de constatare prin personal profesionist, dar si de autoconstatare cu aportul beneficiarului, aplicatii de calculatie a devizelor de reparatii.

Acest proiect se desfasoara in paralel, partea digitala este peste 80% dezvoltata si are termen de finalizare anul 2023. Desigur, este posibil ca mobilizarea necesara in proiectul Hermes sa duca la reevaluarea unor termene din Prometeus, asa e cand personajele din mitologie se intalnesc, incap cu greu in aceeasi camera.

XPRIMM: Sunt multe schimbari intr-un timp relativ scurt. Dincolo de puterile si limitele zeilor din mitologie, detine PAID resursele si capacitatea de a atinge obiectivele setate prin toate aceste proiecte?

CT: Sunt aspecte pe care le discutam in mod recurent, urmarind sa optimizam eforturile implicate. Luam in calcul redimensionarea efectivului PAID, dar tinem cont si de faptul ca nu suntem o simpla societate din piata, ci inglobam 12 lideri ai industriei si, asa cum spunem de fiecare data, suntem uniti de aceeasi responsabilitate.

Eforturile PAID, atat in zona de legislatie, sistem sau infrastructura, cat si in partea de informare si educare, au impact la nivelul intregii industrii. Am avut mereu sprijinul actionarilor, care au aprobat bugete consistente pentru promovarea asigurarilor de locuinte, construind permanent noi punti de incredere a consumatorului in acest sistem.

Faptul ca anul trecut am reusit o premiera, aceea de a avea primul spot de interes public pe tema asigurarilor de locuinte, se datoreaza implicarii actionarilor PAID si a intregii piete. La fel este si succesul integrarii primei forme de asigurare in portalul guvernamental ghiseul.ro. Toate acestea demonstreaza ca suntem real uniti de aceeasi responsabilitate, iar acesta nu este doar un slogan.

Gandim pe termen lung toate aceste proiecte, astfel ca ele sunt etapizate si se raporteaza la resursele estimate. Desigur, am setat si momente cheie in care sa evaluam si sa ne recalibram. In final, aceste proiecte presupun tehnologizare, automatizare si digitalizare, procese care vor face ca industria de asigurari sa intre intr-o noua paradigma.