1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Florin TATARU:

Florin TATARU: "Falimentele din ultimii ani isi pun amprenta asupra industriei de asigurari auto"

Intr-un context global turbulent, care in multe tari a facut ca inflatia sa depaseasca doua cifre, piata locala a asigurarilor auto are parte de provocari fara precedent. Potrivit datelor BNR, si in Romania, inflatia a depasit 15% in ultimul trimestru al anului 2022. Florin TATARU, directorul liniei de business "Auto" din cadrul brokerului de asigurari AON a vorbit despre evolutia pietei de asigurari din Romania. Acesta a abordat subiecte precum evolutia volumelor de achizitii pe tipuri de masini, efectul inflatiei, sau impactul pe care-l va avea asupra acestei piete recenta intrare in insolventa a uneia dintre cele mai mari companii de asigurari de pe piata locala.

Potrivit expertului AON, din punctul de vedere al reglementarii, piata asigurarilor din Romania beneficiaza de o aliniere cu cadrul European, cea mai mare parte a setului de reglementari locale isi are originea in directive europene.

"In zona asigurarilor de raspundere civila auto (RCA), prin prisma impactului ridicat asupra populatiei si a incercarii de a aduce reglaje necesare in urma tuturor evenimentelor care au afectat acest segment in ultimii ani, a existat o volatilitate mai mare a reglementarilor si este de asteptat ca in perioada urmatoare sa mai existe schimbari, pentru a ajunge la un cadru care sa raspunda nevoilor tuturor participantilor care au interese in aceasta piata.

Tinand cont de faptul ca nu toate raspunsurile se afla la asiguratori, existand si jucatori externi care concura la formarea serviciului si implicit al rezultatului final, furnizat pagubitilor, in speta (unitati reparatoare, societati de inchirieri auto etc), este necesara o viziune mai larga si un dialog care sa vizeze toate partile", a explicat expertul AON Florin TATARU. (foto)

Impactul inflatiei asupra pretului reparatiilor

Atat inflatia, cat si evolutia cursului EURO/USD, au un impact negativ care se observa in cresterea tarifelor unitatilor reparatoare auto, care constau in manopera, adaosul comercial practicat si pretul de achizitie a pieselor.

Potrivit lui Florin TATARU, efectul remanent este legat, mai degraba, de valoarea reparatiei, decat de calitatea prestatiei si de timpul reparatiei, ceea ce ar putea avea un efect in profitabilitatea asiguratorilor, si, in consecinta, va avea impact pe termen lung in pretul politei de asigurare.

In ceea ce priveste tendintele de achizitie pentru diferite tipuri de masini, in ultimul an, cererea de autovehicule a avut un trend ascendent, influentat de cresterea economica, insa au existat si probleme, din cauza ineficientei lanturilor logistice al producatorilor auto.

"Prin prisma cresterii volumelor de autoturisme electrice vandute, triplate in ultimele 12 luni si ajungand la 15% din total, asigurarile de autoturisme cu acest profil au beneficiat, practic, de o majorare fara precedent in ultimii ani. Volumul de masini noi cu toate tipurile de motoare inmatriculate a ajuns la 129.328 in anul 2022, in crestere cu 7% fata de anul precedent. Lipsa stocurilor si termenele foarte lungi de livrare si-au spus cuvantul si au incetinit inmatricularile, desi cererea a fost una semnificativa", mai explica expertul AON.

Influenta insolventei Euroins asupra pietei auto din Romania

In luna martie, compania de asigurari Euroins a intrat in insolventa, crescand nivelul de incertitudine din piata, care era deja la niveluri ridicate, din cauza inflatiei si perspectivelor unei incetiniri a cresterii economice.

"Din nefericire exista deja experiente anterioare acestei insolvente, asa ca stim deja ca piata va fi serios afectata. Vorbim in primul rand despre o mare pierdere in ceea ce priveste capitalul de incredere, intr-un sector in care increderea este esentiala. Aceasta intrare in insolventa poate fi tradusa si printr-un nivel suplimentar de presiune exercitat asupra asiguratorilor care participa in piata RCA, pentru ca de la acestia se asteapta sa fie acoperit in perioada viitoare golul ramas.

Se va inregistra un impact si asupra preturilor, care dadeau semne de revenire la un punct de echilibru. Cheia unei evolutii solide in viitor ar fi data de o piata care raspunde nevoilor tuturor celor implicati, deoarece clientii isi doresc preturi competitive, insa nivelul acestora trebuie sa permita pietei asigurarilor livrarea unor servicii de calitate, in conditii de profitabilitate si dezvoltare viitoare. Pe de alta parte, unitatile reparatoare vor sa inregistreze profit si sa fie platite la timp, insa aceste obiective ar trebui aliniate intr-o relatie win-win cu asiguratorii", declara Florin TATARU.

Expertii vorbesc despre mai multe variante care pot fi utilizate pentru ca aceasta intrare in insolventa sa atenueze impactul avut asupra pietei auto, una dintre acestea fiind posibilitatea sa se stabileasca un pret de referinta pentru tarifele aferente reparatiilor autoturismelor in service-uri.

ASF a incercat sa atenueze impactul avut de insolventa Euroins asupra populatiei, anuntand ca politele de asigurare emise de Euroins Romania isi pastreaza valabilitatea si dupa publicarea in Monitorul Oficial a deciziei de retragere a autorizatiei societatii, daca posesorii lor nu aleg sa le denunte. Potrivit ASF, legea spune ca politele emise de Euroins sunt anulate automat doar dupa 90 de zile de la deschiderea procedurii falimentului prin decizia instantei abilitate.

Totusi, chiar si asa, exista service-uri auto care au inceput sa refuze reparatia masinilor avariate in baza politei RCA Euroins, pe motiv ca nu este clar daca isi vor putea recupera sumele de bani de la asigurator. Acest fenomen are loc chiar daca, in cazul in care un accident este cauzat de un vehicul acoperit printr-o polita RCA emisa de Euroins Romania, pagubitii vor fi despagubiti in baza acesteia de catre Fondul de Garantare a Asiguratilor, in limita a pana la 500.000 lei pentru fiecare creanta de asigurare datorata in temeiul unui contract de asigurare.

Falimentele din ultimii ani au lasat urme adanci in piata

Falimentele companiilor de asigurari din ultimii ani au in continuare o influenta negativa asupra pietei de asigurari auto din Romania.

"Cele trei falimente inca isi pun amprenta asupra industriei de asigurari auto. Exista in continuare dosare deschise pe carte verde, iar in cazul City Insurance, lichidarea dosarelor preluate de FGA (Fondul de Garantare a Asiguratilor) este in plina desfasurare. Estimarile din acest moment situeaza falimentul City Insurance pe primul loc din punctul de vedere al numarului de dosare si a valorii totale achitate. Din acest an, asiguratorii din zona RCA au fost obligati sa isi majoreze contributia la FGA de la 2.5% la 4%, iar acest fapt determina implicit o crestere a tarifelor politelor RCA.

De asemenea, faptul ca falimentul City a afectat deja semnificativ nivelul fondurilor disponibile la FGA va pune presiune si in viitor pe nivelul taxarii in asigurari, iar pentru acoperirea situatiei Euroins, este posibil sa fie necesara finantarea alternativa pe termen scurt. Potrivit datelor existente la acest moment, din 2021, de la prabusirea City Insurance si pana in acest moment, sumele necesare pentru achizitionarea asigurarii auto obligatorii s-au triplat. Rapoartele ASF au indicat o crestere de 71% in prima medie anualizata de referinta. Daca am face o comparatie, fata de luna februarie 2022, tarifele de referinta au inregistrat cresteri consistente de peste 30-40% ajungand la un moment dat chiar si pana la 70% ", declara expertul in asigurari.

Cum ar putea scadea preturile asigurarilor RCA

In teorie, pentru scaderea preturilor, in ceea ce priveste zona de RCA, ar fi nevoie de o modificare a cadrului legislativ, prin alinierea cat mai urgenta a legislatiei RCA din Romania la legislatia europeana. Aici exista aspecte care, prin implementare, ar conduce la o scadere a tarifelor de asigurare, precum introducerea unui pret de referinta orientativ pentru evaluarea despagubirii, atat in ceea ce priveste partea de reparatii, cat si de inchiriere vehicul, dar nu in ultimul rand, implementarea baremului traumatologic. Principala cheltuiala a companiilor de asigurare RCA este reprezentata de cuantumul daunelor, de aceea este important sa existe predictibilitate si stabilitate.

"In vederea scaderii preturilor asigurarilor RCA, ar fi benefica si implicarea pro-activa a institutiilor statului si a tuturor asociatiilor de profil, prin elaborarea de campanii de educare pentru cetateni", completeaza Florin TATARU.

Tendinte ale pietei de asigurari auto

Expertul AON spune ca piata asigurarilor CASCO mai are loc de crestere. Potrivit acestuia, volumele mari de autoturisme electrice comercializate in ultimele 12 luni determina o adaptare a asiguratorilor si pentru acest segment, aflat in plina expansiune.

"Piata asigurarilor RCA trebuie sa fie monitorizata atent pentru a preveni orice recidiva in utilizarea unor practici incorecte. Practicarea tarifelor de dumping nu poate duce la o evolutie pozitiva pe termen lung, care sa permita dezvoltarea pietei si extinderea si cresterea calitatii serviciilor", a mai punctat expertul.

Florin TATARU afirma ca preturile vor continua sa ramana sub presiune si perioada de plafonare impusa ce tocmai a fost avizata, ar trebui utilizata pentru a reglementa in mod corespunzator toate elementele care concura la formarea daunalitatii, si, in consecinta, conteaza in nivelul pretului asigurarii.

In conditiile in care piata asigurarilor auto continua sa ramana pe termen lung sub presiune, intreaga economie va avea de suferit, avand in vedere ca flotele auto sunt coloana vertebrala a multor business-uri din domenii variate.

In ceea ce priveste evolutia volumelor de achizitii pe tipuri de masini, in ultimul an, pe piata locala a avut loc o scadere a achizitionarii masinilor la mana a doua si a crescut achizitia de autoturisme noi, atat cu motoare electrice, cat si termice.

Turbulentele din acest moment afecteaza cel mai mult autoturismele vechi, din cauza pretului mai crescut la servisare, dar si a faptului ca piesele de schimb se gasesc mai greu, acest fenomen punand presiune pe innoirea parcurilor auto.