Andi APARASCHIVEI, Administrator i-Asigurare, singura companie de Insurtech din Romania care isi desfasoara activitatea 100% online, a vorbit, intr-un interviu acordat Publicatiilor XPRIMM, despre accelerarea digitalizarii, cat si despre avantul introducerii noilor tehnologii in multe domenii, printre care si cel al asigurarilor.
Piata asigurarilor din Romania a inregistrat modificari considerabile in ultimii ani. Ca toate celelalte sectoare financiare, domeniul asigurarilor a traversat perioade mai favorabile si mai putin favorabile, insa in cele din urma este considerat de specialisti un sector solid si stabil din punct de vedere financiar. Cu toate acestea, Romania ramane pe ultimele locuri in UE in ceea ce priveste gradul de accesare al asigurarilor.
Cum se simte, asadar, piata de asigurare in 2023 prin ochii unei echipe pasionate de tehnologie, care a remarcat inca de la inceput importanta construirii unui business eficient si a dezvoltat solutii software disruptive, vedem mai jos. Dar asta nu inainte de a pune in context si factorii pe care ii consideram noi decisivi in conturarea unor caracteristici actuale si anume:
Pandemia a fost contextul in care trecerea din offline in online a devenit necesara si a fortat piata de asigurari sa investeasca si mai mult in abordarea digitala. Astfel, s-au redistribuit bugetele din chirii in campanii de vanzari online. Avem asadar o piata mai digitalizata si o competitie care concureaza mai mult in spatiul online.
In 2022 falimentul City Insurance a avut un impact semnificativ care se resimte in prima de asigurare. Practic, responsabilitatea City Insurance cade in cele din urma pe umerii asiguratilor; falimentul acesteia fiind unul dintre motivele principale pentru care tarifele au crescut.
Din afara pietei se preiau efectele conflictului si evident ale inflatiei care au schimbat obiceiurile de consum si care au afectat si sectorul asigurarilor.
Modificarile legislative (cu referire la modul de calcul al primei de asigurare si al comisionului de distributie) care nu sunt neaparat in favoarea intermediarului sau a Brokerului de Asigurari.
Prin urmare, pretul crescut al asigurarilor RCA este resimtit tot mai mult de clienti in ultima perioada si este generat de toate modificarile prezentate mai sus.
Digitalizarea si migrarea in online Daca in urma cu 2-3 ani apetenta Romanilor era in favoarea incheierii asigurarilor la punctele de vanzare fizice, astazi din ce in ce mai multi clienti prefera achizitia online. Asiguratorii pe care ii regaseam la diferite birouri sau sucursale au investit in mijloace de achizitie online: website-uri, aplicatii, etc dar si in bugete de marketing substantiale. Acest aspect noi il consideram pozitiv si firesc in procesul de eficientizare si creare a unui sector mai transparent, atat pentru Asiguratori, Brokeri, intermediari, dar si pentru client. Cu toate acestea gradul de digitalizare este inca foarte mic in comparatie cu tarile mai dezvoltate din UE.
Atitudinea asiguratilor: Daca in ceea ce priveste digitalizarea nu vedem reactii negative, cresterea preturilor a avut evident un efect predictibil: clientii sunt revoltati de evolutia preturilor si chiar mai mult decat atat, conform verificarilor interne, multi asigurati au ales sa nu-si mai reinnoiasca politele de asigurare. Cel mai probabil, efectele la nivel de cifre le vom vedea la final de an 2023.
Cum ne pozitionam noi in acest context instabil in care lupta pentru acapararea pietei este din ce in ce mai stransa?
Putem spune ca facem ce stim mai bine si ne urmam scopul definit inca de cand am intrat in aceasta industrie: integram tehnologia in procesul de asigurare si inovam procese operationale. Cu alte cuvinte, optimizam procesul de asigurare prin implementarea tehnologiei de ultima generatie si sporim eficienta generala a industriei locale. Tinand cont de toate aceste aspecte, consideram ca i-Asigurare este un candidat serios la titulatura de companie Insurtech si suntem mandri de ceea ce am reusit sa dezvoltam in tot acest timp.
Concret spus:
- Ne concentram eforturile astfel incat sa oferim produse simple, usor de inteles si o experienta de cumparare rezumata la cateva clickuri. Am pornit de la ideea de a elimina pasii clasici de completare a datelor in calculatoarele si formularele online si am ajuns la o experienta de cumparare de care suntem extrem de multumiti.Aplicatia i-Asigurare a implementat functionalitatea Asigurarea RCA de pe hartie, direct in telefon - ceea ce inseamna recunoasterea automata a datelor de pe polita dintr-o simpla fotografie si includerea acestora in fluxul de reinnoire (clientul este notificat la expirare pe email/sms, primeste oferta cu toate tarifele si poate avea o noua asigurare prin cateva clickuri).
- Integram cele mai facile mijloace de comunicare. Ultima functionalitate in acest sens fiind Comunicarea automatizata cu WhatsApp - la plata politei RCA, asigurarea se emite automat, iar clientul primeste instant documentul PDF direct pe WhatsApp
- Tot la capitolul experienta de cumarare am implementat plata direct prin internet banking cu ING, Revolut, Unicredit si Raiffeisen. Practic, la plasarea comenzii, clientul este redirectionat pe site-ul/aplicatia bancii selectate unde se autentifica, iar plata se aproba fara a fi nevoie de introducerea numarului de card, ci direct cu autorizare din internet banking. Evident, si in acest caz, dupa efectuarea platii, polita se emite automat si se trimite clientului implicit pe email si pe WhatsApp.
- Customer Service. Chiar daca la i-Asigurare suntem o echipa pasionata de tehnologie, stim cat de importanta este si interactiunea one-to-one, de aceea consultantii nostri nu au fost si nici nu vor fi vreodata inlocuiti de roboti inteligenti. Suntem aici, cu multa experienta in spate, sa va raspundem la orice intrebari sau neclaritati aveti.
Descarca aplicatia i-Asigurare peAndroid si peiOS.