Doar 16% dintre romani se gandesc sa cumpere o masina electrica in urmatorul an, iar o pondere insemnata, circa 26%, sunt nehotarati si inca exploreaza ideea, releva o cercetare sociologica realizata pentru platforma despre-energie.ro, un proiect al companiilor E.ON si Delgaz Grid.
Majoritatea respondentilor, aproape 58%, afirma ca nu au de gand sa faca o astfel de achizitie.
Rezultatele studiului arata ca tinerii de pana in 35 de ani sunt in mai mare masura interesati sa achizitioneze o masina electrica in urmatorul an, 42% dintre acestia gandindu-se sa achizitioneze o astfel de masina, comparativ cu respondentii din celelalte grupe de varsta.
Intrebati in legatura cu motivele pentru care ar cumpara o masina electrica, participantii la studiu au indicat, printre altele: reducerea poluarii (42%), costurile mai reduse de intretinere si de alimentare fata de automobilele cu motoare conventionale (24,7%), performantele tehnice avansate pe care le inglobeaza (11,6%), dar si beneficiile fiscale si subventiile de care se pot bucura prin achizitia unui astfel de vehicul (9,6%).
De cealalta parte, pretul total ridicat reprezinta pentru 88% dintre respondenti principalul impediment in achizitionarea unei masini electrice. Doar 12% dintre cei intrebati nu vad in pretul de achizitie un motiv de renuntare.
Conform studiului, aproape 85% considera ca infrastructura de statii de incarcare este insuficient dezvoltata, asa ca din acest motiv nu pot decide sa devina posesori de electrice, dar acest aspect nu ii intimideaza pe alti 15% dintre romani, care cred ca s-ar descurca cu statiile existente.
Autonomia scazuta a vehiculelor electrice, indicata de 82% dintre respondenti, si scaderea subventiei acordate de catre stat, prin ecotichete, semnalata de aproape 80% dintre cei chestionati, completeaza lista motivelor pentru care achizitionarea unei masini electrice se mai lasa asteptata.
Totusi, daca ar avea o masina electrica, cei mai multi ar prefera sa o incarce cu ajutorul unei statii instalate la domiciliu (circa 56%), dar o categorie importanta (44%) se declara deschisi sa utilizeze la nevoie una dintre statiile din infrastructura publica.
Platforma despre-energie.ro, un proiect sustinut de companiile E.ON si Delgaz Grid, a fost lansata in anul 2020 cu obiectivul de a deveni, pentru consumatorii de electricitate si gaze, una dintre principalele surse de informare si, in acelasi timp, de explicare, intr-un limbaj clar si accesibil, a evolutiilor relevante si de impact de pe piata de energie, dar si sa ii ghideze pe cititori in drumul prin acest univers complex astfel incat sa poata lua decizii corecte privind tot ceea ce tine de energia si sursele de energie din propriile gospodarii.
Cercetarea sociologica a fost realizata de Sondaje Marketing Relatii Publice SRL, in perioada 26 august - 11 septembrie 2024, pe un esantion de 1.004 de utilizatori online, cu o marja de eroare de +/-3%, fiind considerat reprezentativ pentru populatia adulta a Romaniei, dar asumand limitarile din derularea online.