1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Schimbare organizationala

Companiile, ca orice organizatie, trec prin procese de schimbare, mai mult sau mai putin radicale. Schimbarile pot fi provocate de modificari ale mediului exterior sau de modificari interne, pot fi un efect al schimbarilor din alte sisteme sau pot fi provocate constient, cu intentia optimizarii activitatii.

Vom analiza in cele ce urmeaza diferite detalii ale procesului de schimbare organizationala, pentru a putea intelege mai bine ce se petrece in companie, dar si cu noi insine in timpul unei astfel de modificari.

Exista mai multe domenii in care se pot produce schimbari. Astfel, putem vorbi despre modificari ale obiectivelor si strategiilor. Spre exemplu, o companie de asigurari se poate hotari sa isi extinda activitatea, sa introduca noi produse in portofoliul sau, sa intre pe noi piete.

Mai putem vorbi de schimbare la nivel de tehnologie - introducerea asigurarilor online a necesitat modificari corespunzatoare ale tehnologiei utilizate.

Schimbarile legate de proiectarea postului se refera la variatii ale nivelului de complexitate al postului, ale gradului de independenta etc.

Structura organizatiei se poate si ea modifica: lantul ierarhic poate fi mai lung sau mai scurt, activitatea poate fi centralizata sau descentralizata etc.

Se mai pot modifica procesele si, nu in cele din urma, oamenii care lucreaza in organizatie.

Important de retinut este insa ideea ca organizatia functioneaza ca un tot unitar, un sistem, de aceea o modificare intr-unul din domeniile de mai sus va atrage, cu necesitate, modificari si in celelalte subsisteme.

Alt aspect important de punctat este acela ca schimbarea nu reprezinta un moment, ci un proces, a carui durata in timp variaza de la caz la caz. In principiu, cu cat modificarile sunt mai radicale si la nivelul intregii organizatii, cu atat ele vor dura mai mult.

Literatura de specialitate descrie trei mari etape in acest proces:

1. Dezghetarea - este momentul in care este constientizata nevoia de schimbare. De multe ori, aceasta are loc ca urmare a aparitiei unor disfunctionalitati in vechea structura. Randamantul scade, absenteismul creste etc. De asemenea, schimbarile din mediu pot fi cele care duc la necesitatea unei modificari. Aici putem da drept exemplu schimbarile la nivel economic si social provocate de criza financiara, care au determinat numeroase companii sa isi adapteze metodele, structurile etc. noilor realitati.

2. Schimbarea - in aceasta etapa, se implementeaza schimbarea propriu-zisa.

3. Reinghetarea - este etapa in care schimbarile implementate anterior se stabilizeaza, devin obisnuinte. In aceasta etapa se pot evalua efectele modificarilor.

Procesul de schimbare are un impact asupra comportamentului organizational la toate nivelurile, incepand cu cel individual, apoi la nivel de echipa, de departament, si pana la nivelul politicilor (strategiilor) organizationale.

Una dintre problemele intalnite in acest proces este cea a rezistentei la schimbare. Angajatii pot avea diverse motive pentru a reactiona in acest fel: teama de nou, insuficiente informatii cu privire la schimbare, dezacordul in ceea ce priveste elementele respective de noutate, sentimentul de nesiguranta in momentul iesirii din rutina, faptul ca isi simt amenintata pozitia in companie etc.

De aceea, un punct esential in managementul schimbarii este reprezentat de identificarea surselor de rezistenta la schimbare si de gasirea unor modalitati de depasire a acestora. Insa despre acest subiect vom vorbi mai pe larg in articolele viitoare...