Despre falimentul fostului lider al pietei de asigurari din Romania, diferente si similaritati fata de situatiile altor falimente petrecute anterior, precum si provocarile intampinate de CITR, a vorbit, intr-un interviu oferit Publicatiilor XPRIMM, Paul Dieter CIRLANARU, CEO, CITR - lichidatorul judiciar al CITY Insurance.
XPRIMM: Care este rolul CITR in cazul falimentului CITY Insurance si cu ce este diferit acest faliment fata de celelalte cu care s-a confruntat piata asigurarilor?
Paul Dieter CIRLANARU: CITY Insurance este cea mai mare companie din acest domeniu care a intrat vreodata in faliment. Din acest punct de vedere, falimentul este caracterizat prin numarul foarte mare al tuturor demersurilor intreprinse, coroborat cu impactul sistemic pe care il aduce, afectand milioane de asigurati, institutii publice, companii private si chiar intreg sistemul de asigurari din Romania.
E important sa precizez ca, odata cu ridicarea licentei de catre ASF, legislatia din Romania prevede doar posibilitatea lichidarii companiei de asigurari, proces gestionat sub supravegherea instantei de judecata. Obiectivele principale ale CITR in gestionarea lichidarii companiei CITY Insurance sunt stabilirea tuturor datoriilor, identificarea tuturor bunurilor si a sumelor de bani existente, gestionarea litigiilor in care compania este parte si nu in ultimul rand, identificarea motivelor pentru care compania a ajuns in aceasta situatie.
Asadar, diferenta dintre falimentul CITY Insurance si alte falimente de pe piata asigurarilor este marcata de complexitatea lui, de dimensiunea companiei, a numarului de asigurati, a acoperirii teritoriale, a dimensiunii expunerii datoriilor, dar si de numarul litigiilor aflate pe rol in tara si in strainatate, in numar de peste 10.000 in luna iunie 2022.
XPRIMM: Dar despre similaritati intre aceste falimente putem vorbi?
P.D.C.: Am observat doua comportamente comune in rapoartele de cauze ale falimentelor pe care le gestionam. Primul este acela ca, in incercarea de a se redresa atunci cand apare dezechilibrul, companiile aplica o politica de vanzari agresiva cu scopul cresterii cotei de piata, dar care in fapt
creste dezechilibrul. In al doilea rand am observat ca aceste companii au agreat, in cadrul controalelor ASF, masuri de recapitalizare, avand ca scop restabilirea echilibrului, insa dupa cum se poate constata, aceste masuri nu au fost adusela indeplinire de catre companie.
XPRIMM: Care au fost cele mai grele provocari pe care CITR le-a avut in cazul falimentului CITY Insurance?
P.D.C.: Provocarile noastre au tinut de volumul de lucru si de necesitatea de a intelege din punct de vedere tehnic activitatea de asigurari si contractele in care societatea era parte. In prima etapa a proiectului, echipa CITR a creat o baza de date de persoane asigurate si a notificat peste 70.000 de creditori folosind instrumente special dezvoltate pentru a eficientiza tot procesul. In a doua etapa, echipa CITR a finalizat tabelul creditorilor. Peste 1.600 de companii si persoane fizice au depus cereri de inscriere la masa credala. Asta inseamna aproximativ 40.000 de dosare individuale de dauna analizate de echipa CITR.
In acelasi timp am lucrat la raportul de cauze privind falimentul CITY Insurance, pe care l-am finalizat in patru luni, in conditiile in care, alte rapoarte de pe piata de profil au fost finalizate in doi sau trei ani.
Acesta este standardul pe care am vrut sa il atingem, pentru ca in astfel de situatii, cand sunt atat de multi oameni impactati de faliment, trebuie sa ajungem cat mai repede la partea de solutii si totul intr-un proces transparent.
XPRIMM: Care sunt lectiile invatate din cele mai mari crize de pe piata asigurarilor?
P.D.C.: Nu suntem in masura sa dam lectii despre piata asigurarilor. Ce putem spune insa, este ca observam, din analizele asupra trecutului, faptul ca este necesar acelasi nivel de atentie oferit atat activitatii de subscriere, cat si gestionarii fondurilor si a modului in care aceste companii investesc si cresc valoarea activului gestionat pentru a contrabalansa riscul la care sunt expusi in aceasta piata dificila.
XPRIMM: Care sunt pasii pe care ii veti intreprinde in cazul falimentului CITY Insurance?
P.D.C.: Continuam sa gestionam cele peste 10.000 de litigii nationale si internationale pentru a clarifica situatia CITY Insurance si, de asemenea, colaboram cu entitatile implicate in proces (FGA, ASF) pentru a asigura celeritatea acestora. Asiguram, de asemenea, gestionarea patrimoniului si lichidarea bunurilor, pe langa aspectele ce tin de contractele in care CITY este inca parte.
Cauzele celui mai mare faliment din istoria recenta a Romaniei
Cu 1,15 milioane de polite RCA in vigoare la finalul anului trecut, dintre care 500.000 denuntate automat la data de 11 mai, 16.305 polite de garantii inca in vigoare la data de 23 iunie a.c. aferente a peste 7.000 de asigurati, institutii si alte persoane juridice, dar si peste 10.000 de litigii nationale si internationale, falimentul CITY Insurance este cel mai mare din istoria recenta a Romaniei.
CITR, lichidatorul judiciar al CITY Insurance, parte a Impetum Group, a identificat o serie de cauze de natura operationala si de gestionare a fondurilor care au dus la falimentul celei mai mari companii de asigurari, cu o cota de piata de 43% in 2021 pe sectorul RCA. Raportul privind cauzele este un document foarte complex pe care echipa CITR a reusit sa il finalizeze in doar 4 luni, un termen scurt avand in vedere specificul si dimensiunea cazului.
Paul Dieter CIRLANARU, CEO, CITR, a declarat: La finalizarea unei analize complexe avem o mai mare claritate asupra elementelor care au determinat cel mai rasunator faliment de pe piata asigurarilor. Mai sunt etape de parcurs pana cand vom putea considera incheiat acest dosar, care mi-as dori sa fie folosit, peste ani, drept studiu de caz din care sa extragem cu totii invataminte valoroase. Avem insa obligatia sa intelegem cum s-a ajuns in aceasta situatie endemica pentru a evita repetarea ei. Mai departe, vom formula cererile de atragere a raspunderii pentru demersurile care au condus la falimentul CITY si instantele competente vor putea actiona in consecinta.
Printre cauzele operationale din activitatea de asigurare se numara un deficit semnificativ, de 1,2 miliarde de lei, rezultat din vanzarea politelor sub tariful notificat cu scopul de a creste cota de piata, dupa cum reiese din analiza activitatii CITY Insurance in perioada 2018-2021.
Pierderi suplimentare de 422 de milioane de lei au fost generate de faptul ca CITY nu a efectuat demersuri pentru recuperarea creantelor din reasigurare, in timp ce alte 54 de milioane de lei au rezultat din incapacitatea societatii de a recupera creantele din regrese. Alte surse de pierderi au fost din neplata la timp a daunelor, ceea ce a dus la plati de penalitati si cheltuieli de executare de peste 45 milioane de lei, iar pierderile constante la nivelul filialelor din Grecia si Italia pe perioada 2017-2021 au creat un deficit de 185 milioane de lei.
CITR a stabilit, de asemenea, deficiente in legatura cu gestionarea fondurilor banesti. Astfel, CITY Insurance a achitat dobanzi si comision de succes in valoare de 147 milioane de lei, aferente unor imprumuturi de la actionarul majoritar si de la o companie straina, imprumuturi care nu au fost folosite de catre companie.
La acestea se adauga pierderi de 57 milioane de lei generate de nerecuperarea unor imprumuturi acordate societatii afiliate CITY Invest & Management.
Alte surse de pierderi sunt reprezentate de unele tranzactii imobiliare cu terenuri achizitionate la valori ridicate, in perioada 2012-2014, care ulterior au fost vandute la preturi inferioare in perioada 2019-2020, rezultand de aici o diferenta de 42,6 milioane de lei.
Raspunderea pentru cauzele falimentului
In ceea ce priveste atragerea raspunderii a celor care au cauzat falimentul CITY Insurance, potrivit articolului 268 din Legea Insolventei, judecatorul sindic poate dispune ca prejudiciul sa fie suportat de membrii organelor de conducere si/sau supraveghere din cadrul societatii, precum si de orice alta persoana care a contribuit la starea de insolventa a debitorului prin savarsirea uneia din faptele prevazute expres de lege.
Lichidatorul judiciar a identificat incidenta mai multor cazuri de antrenare a raspunderii prevazute de legea 85/2014, dupa cum urmeaza:
- au dispus in interes personal continuarea unei activitati care conducea in mod vadit societatea de asigurare/ reasigurare la incetarea de plati
- au folosit activele si/sau creditele societatii de asigurare/reasigurare in interes propriu si al altor persoane
- au tinut o contabilitate fictiva, au facilitat disparitia unor documente contabile sau nu au tinut contabilitatea potrivit legii
- au deturnat ori au ascuns o parte din activul societatii de asigurare/reasigurare sau au marit in mod fictiv pasivul acesteia
- au folosit mijloace ruinatoare pentru a procura societatii de asigurare/ reasigurare fonduri, in scopul intarzierii incetarii de plati
- au intocmit situatii financiare anuale, alte situatii contabile ori raportari, cu nerespectarea prevederilor legale
- in cadrul actiunilor interne de verificare, nu au identificat si/sau nu au sesizat, din culpa acestora, faptele care au condus la fraude si/sau la o gestiune defectuoasa a patrimoniului societatii de asigurare/ reasigurare.
In luna mai a.c., CITR a prezentat un alt raport dupa ce a finalizat prima etapa din gestionarea falimentului CITY Insurance. In cele aproximativ 2 luni de la numirea sa drept lichidator judiciar in dosarul CITY Insurance, peste 100 experti CITR au studiat peste 500.000 de documente, si au realizat atat tabelul creditorilor, inventarierea activelor, cat si analiza preliminara privind cauzele si imprejurarile care au generat falimentul CITY Insurance. Peste 1.600 de creditori erau inscrisi, in luna mai, la masa credala. Suma de 9 miliarde lei era atunci expunerea totala solicitata de creditori. Suma de 8,4 miliarde lei reprezenta expunerea totala aferenta cererilor admise, inclusiv valoarea politelor emise in favoarea unor beneficiari, care inca nu s-au materializat in daune efective. Din aceasta suma, o parte era reprezentata de datorii potentiale, si nu certe. De exemplu, sumele inscrise provizoriu in favoarea CNAIR (1,55 miliarde lei), RAJA (0,97 miliarde lei), garantii emise in domeniul bancar (0,78 miliarde euro), precum si alte garantii aferente unor contracte aflate in derulare de peste 700 de milioane de lei. Pana la clarificarea eventualelor daune aferente acestor polite si rezilierea lor, ele raman datorii potentiale.
Decizia ASF, din 17 septembrie 2021, de retragere a autorizatiei de functionare a Societatii de Asigurare- Reasigurare CITY Insurance SA, constatarea starii de insolventa si promovarea cererii privind deschiderea procedurii falimentului impotriva acesteia a fost publicata pe 27 septembrie, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 921.
Dupa mai multe amanari, Tribunalul Bucuresti a dispus, pe 9 februarie 2022, deschiderea procedurii falimentului CITY Insurance, astfel, conform legislatiei, politele au fost valabile maxim 90 de zile, respectiv pana pe data de 11 mai 2022, cu exceptia asigurarilor de garantii care au o valabilitate de 150 de zile, pana pe 11 iulie a.c..
Interviul poate fi citit si in Revista PRIMM Asigurari & Pensii.