Mona CUCU, Directorul General al FGA - Fondul de Garantare a Asiguratilor, a vorbit intr-un interviu acordat Publicatiilor XPRIMM, despre provocarile anului 2023 si efectele falimentului CIT Insurance, cat si despre obiectivele FGA in 2023.
XPRIMM: Care au fost cele mai provocatoare momente in activitatea FGA?
Mona CUCU: Provocarea principala a Fondului de Garantare a Asiguratilor in 2022 a fost, clar, gestionarea obligatiilor rezultate in urma falimentul CITY Insurance. Fondul a demarat platile pentru creditorii de asigurari ai societatii CITY Insurance din 29 noiembrie 2021 si am incercat de atunci, in permanenta, sa imbunatatim ritmul de lucru si numarul cererilor de plata solutionate lunar, astfel incat protejarea creditorilor de asigurare sa fie un fapt real, nu doar un articol din lege.
N-as ezita sa precizez ca o provocare a fost, pentru mine personal, sa formez intr-un termen relativ scurt o echipa care sa aiba capacitatea gestionarii cu profesionalism a riscurilor induse in contextul aparitiei unor evenimente neprevazute in evolutia pietei de asigurari, prin indeplinirea tuturor atributiilor conferite de lege.
Au fost revizuite, de asemenea, procedurile de lucru in vederea punerii in acord a acestora cu solutiile ce vor fi implementate in vederea gestionarii si instrumentarii cererilor de plata si cu modificarile intervenite in legislatie.
XPRIMM: Ce asteptari aveti de la anul 2023 si care sunt obiectivele FGA?
M.C.: Asteptam 2023 cu incredere. Ne-am propus sa identificam si sa punem in aplicare toate masurile necesare reducerii termenelor de instrumentare a cererilor de plata, in conditiile unei gestionari adecvate, cu costuri optime, in asa fel incat sa asiguram o protectie reala a creditorilor si o indrumare corecta a acestora asupra demersurilor necesare in vederea obtinerii despagubirii de la Fond.
S-au intreprins demersuri pentru achizitionarea unei noi aplicatii informatice care sa permita o mai buna gestionare a cererilor de plata. Speram ca in 2023 acest soft sa fie functional si sa fie redus timpul de asteptare pentru solicitarile de plata adresate FGA. Dorim sa implementam "dosarul de dauna electronic" - respectiv posibilitatea analizarii si avizarii dosarelor de dauna aferente cererilor de plata, in format electronic, prin includerea in sistemul informatic a formei scanate pentru toate documentele aferente dosarului, deziderat pe care il avem in vedere pentru perioada urmatoare.
Intentia noastra urmareste simplificarea procesului de avizare si gestionare a cererilor de plata, cresterea nivelului de control asupra activitatii desfasurate de catre angajatii implicati in procesul de avizare, cat si reducerea costurilor cu instrumentarea si arhivarea dosarelor de dauna.
Avem in vedere si imbunatatirea procesului de inregistrare si comunicare, in cel mai scurt timp, a numarului de inregistrare al documentelor transmise prin e-mail sau posta, precum si a celor depuse direct la registratura.
Totodata, ne-am propus identificarea fluxurilor ce au creat dificultati in activitatea de inregistrare
si alocare a documentelor, simplificarea fluxurilor de instrumentare precum si o analiza prompta a aspectelor semnalate de catre creditori in sesizarile si solicitarile transmise.
Transparenta si informarea corespunzatoare a potentialilor creditori si diseminarea de informatii corecte, complete si la timp catre acestia, constituie un element esential atat pentru simplificarea procesului de analiza a cererilor de plata, reducerea numarului de petitii inregistrate, cat si pentru cresterea increderii creditorilor in capacitatea FGA de a-si indeplini cu succes atributiile conferite de lege.
XPRIMM: Care este bilantul falimentului CITY in acest moment?
M.C.: La data de 31.10.2022 Fondul avea un total de 251.725 cereri de plata inregistrate, respectiv 173.676 cereri de plata formulate in temeiul dosarelor de dauna deschise de FGA sau CITY Insurance si 78.049 cereri de restituire prime. Din intregul volum de cereri inregistrate, FGA a analizat 52.816, reprezentand 21% din total. Pentru cererile aprobate la plata, pana la data de 31.10.2022, Fondul a achitat despagubiri in suma de cca. 499 milioane de lei. Pentru un numar de 49 cereri a fost platita suma maxima de 500.000 de lei.
Analiza cererilor de plata va fi efectuata pe parcursul mai multor ani, asa cum s-a intamplat si in cazul celorlalte falimente, pentru care Fondul mai achita si astazi despagubiri.
XPRIMM: Pentru falimentul CITY Insurance la cat estimati platile finale? Are FGA fonduri suficiente?
M.C.: In acest moment exista resurse suficiente pentru a efectua plati de despagubiri catre creditorii de asigurare ai societatii CITY Insurance. In cazul in care va fi necesar, Fondul isi poate
suplimenta necesarul de lichiditate din contributii de la asiguratori, imprumuturi de la institutiile de credit sau imprumuturi obligatare, prin emisiune de titluri de valoare ale Fondului sau sume din alte surse, stabilite conform legii.
Fondul realizeaza periodic analize de impact cu privire la necesarul de lichiditate si, in functie de rezultat, va propune suplimentarea resurselor, astfel incat sa se asigure de existenta permanenta a disponibilului necesar efectuarii platilor.
Interviul a fost publicat si in Revista PRIMM Asigurari & Pensii din luna decembrie 2022.
CITITI PE ACEEASI TEMA:• FGA: Plati de 588,9 milioane de lei pentru pagubitii CITY Insurance, pana la 14 decembrie 2022