Adoptarea vehiculelor electrice (VE) s-a accelerat mai repede decat se preconiza. La nivel global, vanzarile de VE s-au dublat in 2021 si au crescut cu 55% in 2022, ajungand sa reprezinte 13% din totalul vehiculelor vandute. Pentru ca aceasta tendinta sa poata continua, ecosistemul eMobility trebuie sa colaboreze in jurul a "Sase elemente esentiale pentru adoptarea generala a EV", potrivit studiului realizat de EY si Eurelectric.
Studiul evidentiaza faptul ca, in 2022, vanzarile de vehicule electrice in China au ajuns la 27% din totalul vehiculelor vandute: In Europa, acestea au reprezentat putin peste 20%, iar in SUA, vanzarile de vehicule electrice au crescut la peste 7% din totalul vehiculelor vandute. Studiul subliniaza necesitatea unui raspuns colaborativ si coordonat din partea actorilor din ecosistemul eMobility in vederea atingerii obiectivelor de decarbonare, in special in cazul serviciilor publice, care joaca un rol esential.
"Rata de adoptare a vehiculelor electrice (VE) in Romania a urcat vertiginos, la 9% in 2022, marcand o crestere remarcabila de 72% fata de anul precedent. Totusi, aceasta cifra este inca inferioara ratei medii globale de adoptare de 13%. Studiul EY/Eurelectric identifica sase elemente esentiale care vor determina viitorul eMobility. Nerespectarea acestor aspecte ar putea duce la ratarea obiectivelor net-zero, la probleme nerezolvate legate de calitatea aerului, la investitii irosite si la o perioada de tranzitie prelungita pentru eMobility", a declarat Mihai DRAGHICI, Director, Consultanta, EY Romania
Viitorul e-mobilitatii depinde de sase elemente esentiale
Studiul subliniaza faptul ca ecosistemul trebuie sa se regrupeze in jurul a sase elemente esentiale: lanturi de aprovizionare rezistente si materii prime vitale; productia de energie curata si ecologica; infrastructura de incarcare accesibila; integrarea vehiculelor electrice cu tehnologia retelelor inteligente; platforme digitale si aplicatii mobile pentru a optimiza incarcarea vehiculelor electrice si gasirea si formarea fortei de munca de potrivite pentru viitor.
Infrastructura de incarcare accesibila pentru toti
Pe masura ce populatia care achizitioneaza vehicule electrice se schimba de la cei care au adoptat timpuriu vehiculele electrice la un grup mai mare de consumatori cu valori si asteptari mai obisnuite, infrastructura de incarcare accesibila pentru toti este esentiala. Studiul calculeaza ca, pana in 2040, numarul total de incarcatoare rezidentiale, private si publice necesare in Europa va depasi 140 de milioane (88% vor fi destinate incarcarii la domiciliu) pentru a deservi un numar estimat de 239 de milioane de vehicule electrice. In SUA, va fi nevoie de un total de 91 de milioane de incarcatoare (85% pentru incarcarea la domiciliu) pentru a deservi 152 de milioane de vehicule in acelasi interval de timp.
Pentru a implementa rapid si echitabil infrastructura de incarcare, studiul recomanda stimularea prin intermediul reglementarilor si a instalarii terminalelor de incarcare in spatiile si locurile in care oamenii traiesc si lucreaza. De asemenea, este esentiala cooperarea dintre operatorii de retea si autoritatile publice in ceea ce priveste pregatirea pentru dezvoltarea retelei, intelegerea gradului de adoptare a vehiculelor electrice si evaluarea nevoilor de infrastructura si a investitiilor.
Serviciile publice joaca un rol esential in aceasta tranzitie
Rolul serviciilor de utilitati in aceasta tranzitie are la baza o cunoastere aprofundata a sarcinii pe liniile de distributie si de transport. Studiul mentioneaza ca, in tranzitia catre e-mobilitate, serviciile de utilitati trebuie sa isi asume un rol mult mai apropiat de client si mai adaptat la tehnologie. Pentru a avea succes, companiile de utilitati trebuie sa colaboreze in mod proactiv cu planificatorii urbani si sa continue sa construiasca retele care sa permita conectarea surselor regenerabile de energie si a altor forme de active distribuite. In plus, acestea trebuie sa gestioneze noile sarcini la punctul de incarcare si sa urmareasca noi tehnologii care sa permita un flux de energie in ambele sensuri in cadrul sistemului.