Inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au scazut cu 3,8%, in al treilea trimestru al acestui an, fata de acelasi interval din 2022, in timp ce inregistrarile noi de autoturisme second hand importate, in total inmatriculari noi de autoturisme, au ramas crescute, de 67,9%, in scadere totusi cu 1,8 pp fata de perioada similara a anului trecut, conform unei statistici transmise de Institutului National de Statistica (INS).
Conform statisticii oficiale, in perioada de referinta, inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au inregistrat cresteri la categoria autobuze si microbuze - cu 88,3%, precum si la categoria mopede si motociclete (+0,7%). Pe de alta parte, s-a consemnat o scadere de 4,4% la categoria autoturisme.
In ceea ce priveste inmatricularile noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor au fost inregistrate majorari la toate categoriile, astfel: autobuze si microbuze (de 3,4 ori), mopede si motociclete (+5,1%) si autoturisme (+1,4%).
Datele INS releva, totodata, ca la inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul marfurilor au fost inregistrate cresteri de 9,2% la categoria autotractoare, timp in care au fost consemnat si scaderi la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) - cu 8,2%, si la categoria remorci si semiremorci (-0,1%).
Inmatricularile noi de vehicule rutiere noi pentru transportul marfurilor au raportat procente pozitive la toate categoriile, dupa cum urmeaza: autotractoare (+10,6%), remorci si semiremorci (+6%) si autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) - cu 5,3%.
Potrivit INS, comparativ cu trimestrul II din 2023, in trimestrul III din acelasi an, inmatricularile noi de vehicule rutiere au crescut cu 4,3% la vehiculele pentru transportul pasagerilor, respectiv cu 1,1% la vehiculele pentru transportul marfurilor.
De asemenea, pentru categoria autoturisme, cea mai insemnata pondere a fost detinuta de vehicule conforme cu norma europeana Euro 4, respectiv 34,4%.
La categoria autobuze si microbuze cele mai multe vehicule (24,2%) au fost clasificate in norma Euro 3, iar pentru categoria mopede si motociclete, 26,4% au fost incluse la norma de poluare Non-Euro.
Vehiculele conforme cu norma europeana Euro 3 au predominat la categoria autocamioane in proportie de 28,7%, cele conforme cu norma Euro 6 au fost preponderente pentru categoria autotractoare (39,6%), iar pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale, cele mai multe unitati (24%) au fost clasificate in norma Non-Euro.