Inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au crescut cu 3,5%, in trimestrul I din 2023, fata de perioada similara din anul anterior, iar ponderea inmatricularilor noi de autoturisme second hand importate, in total inregistrari noi de autoturisme, a fost de 67,2%, in scadere cu 6,3 puncte procentuale, fata de perioada similara a anului trecut, conform datelor furnizate de Institutul National de Statistica (INS).
Astfel, potrivit INS, in trimestrul I 2023, comparativ cu trimestrul I al anului 2022, inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au inregistrat cresteri la toate categoriile astfel: la categoria autobuze si microbuze cu 25,8%, la categoria mopede si motociclete cu 13,1% si la categoria autoturisme cu 3,2%. In ceea ce priveste inmatricularile noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor au fost inregistrate cresteri la toate categoriile astfel: la categoria autobuze si microbuze cu 58,8%, la categoria autoturisme cu 27,6% si la categoria mopede si motociclete cu 23,4%.
Referitor la inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul marfurilor au fost inregistrate scaderi la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 2,6% si cresteri la categoria autotractoare cu 13,3% si la categoria remorci si semiremorci cu 4,8%. Inmatricularile noi de vehicule rutiere noi pentru transportul marfurilor au inregistrat cresteri la toate categoriile astfel: la categoria autotractoare cu 29,8%, la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 25,1% si la categoria remorci si semiremorci cu 2,8%. Fata de trimestrul IV 2022, in trimestrul I 2023, inmatricularile noi de vehicule rutiere au inregistrat crestere cu 4,8% la vehiculele pentru transportul pasagerilor si cu 9,0% la vehiculele pentru transportul marfurilor.
In acelasi timp, vehiculele rutiere clasificate in conformitate cu Normele europene de poluare, inmatriculate in circulatie, cuprindeau, la sfarsitul trimestrului I 2023, in proportie de 60,3%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 si in proportie de 11,4%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.
Pentru categoria autoturisme, cea mai insemnata pondere a fost detinuta de vehicule conforme cu norma europeana Euro 4, respectiv 34,8%; pentru categoria autobuze si microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 24,7% au fost clasificate in norma Euro 3, iar pentru categoria mopede si motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 27,4% au fost clasificate Non-Euro.
Vehiculele conforme cu norma europeana Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane in proporie de 29,1%, cele conforme cu norma Euro 6 au fost preponderente pentru categoria autotractoare in proporie de 38,1%, in timp ce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule, respectiv 24,6% au fost clasificate in norma Non-Euro.