1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
APIA: Inmatricularile de ...

APIA: Inmatricularile de autoturisme noi in crestere cu 27,7% in T1

Analiza inmatricularilor de autovehicule pentru luna martie, arata o crestere de 27,7% a inmatricularile de autoturisme noi , dar si un salt al autoturismelor "electrificate" care au inregistrat o crestere de 34,8%, realizand o cota de piata de 20,2%, potrivit datelor publicate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Dupa evolutia importanta a lunilor anterioare, martie 2023 vine cu o crestere de 12,7% a inmatricularilor de autovehicule fata de luna similara a anului precedent.

"Daca ne raportam la anii anteriori, luna martie 2023 este in crestere cu 52,0% fata de perioada similara din anul 2021, cu 81,4% fata de martie 2020 si cu 21,5% fata de martie 2019", se precizeaza in comunicat.

In piata nationala, TOP 10 marci, autoturisme + autovehicule comerciale, dupa primele trei luni din anul 2023, este condus de catre Dacia (13.652 unitati), urmata de Renault (4.422 unitati), Ford (2.516 unitati), Hyundai (2.457 unitati), Mercedes Benz (2.404 unitati), Toyota (2.346 unitati), Skoda (2.218 unitati), Volkswagen (2.195 unitati), BMW (1.247 unitati) si Suzuki (969 unitati).

Autoturismele (care reprezinta aproximativ 85% din total) au inregistrat, in luna martie 2023, un volum de 12.120 unitati, cu 11,2% mai mult decat in luna similara din 2022.

In ceea ce priveste segmentarea pe clase, dupa primele trei luni ale anului 2023, observam o evolutie mixta a segmentelor in care sunt incadrate autoturismele, dupa cum urmeaza: Clasa A (+53,2%), Clasa B (+45,9%), Clasa C (+62,4%), Clasa D (-18,8%), Clasa E (+34,6%), Clasa F (+47,8%), SUV (+10,1%), MPV (-94,3%) si Clasa Sport (-11,5%), raportat la perioada similara din anul anterior.

Totodata cota de piata, pe segmentul SUV este pe prima pozitie, cu o cota de 39,9%, in scadere cu 6,4% fata de 2022, urmat de Clasa C cu o cota de 30,4%, in crestere cu 6,5% si Clasa B cu o cota de 19,9%, in crestere cu 2,5% fata de cota detinuta in aceeasi perioada a anului trecut.

In functie de tipul de combustibil al autoturismelor inmatriculate, in primele trei luni din acest an, motorizarile pe benzina inregistreaza o crestere de 1,6% fata de cota detinuta in perioada similara din 2022, ajungand, astfel, la o pondere de 67,1%. In ceea ce priveste autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea inregistreaza o scadere de 2,6% fata de ponderea din anul 2022 si detin o cota de 12,8% din total.

Pe de alta parte, autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% si hibride plugin), precum si cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrica fara incarcare din sursa externa), ajung sa detina, dupa primele trei luni din 2023, o cota de piata de 20,2%, care depaseste cu 7,4% cota detinuta de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice detin o cota de 8,6% din piata in primele trei luni ale anului 2023 fata de anul 2022 cand reprezentau 7,3%.

Ca si in anul 2022, cand, desi s-a inregistrat o scadere a achizitiilor de autoturisme in general, cele "verzi" au performat, in anul 2023, achizitiile din aceasta categorie au crescut considerabil (+34,8%) comparativ cu perioda similara a anului trecut. In acest context, este de remarcat cresterea importanta a autoturismelor 100% Electrice (+48,8%) si a celor plug-in hybrid (+32,0%).

Autoturismele 100% electrice mentin trendul crescator al anului anterior. In luna martie 2023, ajung, la o scadere de 2,4% fata de luna similara a anului trecut, iar la nivelul celor trei luni din anul 2023 la o crestere de 48,8% fata de anul precedent.

Si cele plug-in urmeaza o curba crescatoare, cumuland si acestea volume semnificative, cu o crestere de 26,6% fata de luna similara a anului trecut si una de 32,0% fata de primele trei luni din anul 2022.

Cu atat mai mult, in primele trei luni din acest an, este de remarcat evolutia la varful clasamentului unde primele 5 cele mai vandute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 1.559 unitati si o crestere de 63,8% fata de aceeasi perioada a anului precedent, Renault Megane 217 unitati, fara inmatriculari in perioada similara din 2022, Volkswagen e-UP!, cu 184 unitati, crestere de 132,9%, Tesla Model Y cu 142 unitati, in crestere cu 688,9% si Tesla Model 3 cu 108 unitati, in scadere cu 29,9% fata de aceeasi perioada a anului 2022.

In ceea ce priveste autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 199 unitati si o crestere de 99,0% fata de aceeasi perioada a anului precedent, urmata de Mazda CX 60 cu 91 unitati, fara inmatriculari in perioada similara din 2022, Mercedes Benz GLE cu 83 unitati si o crestere de 6,4%, Renault Captur cu 67 unitati, crestere de 28,8% si Volkswagen Tiguan cu 67 unitati, in crestere cu 86,1%.

Autoturismele hibride, fara reincarcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 508 unitati, in crestere cu 17,9% fata de 2022, urmata de Toyota RAV4 cu 400 unitati si 32,0% crestere, apoi Toyota Yaris cu 338 unitati, in crestere cu 60,2%.

Analizand evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4), observam ca, dupa primele trei luni din anul 2023, acestea detin o cota de piata de 23,0%, corespunzatoare unui volum total de 8.409 unitati, in crestere cu 41,1% fata de anul 2022, cand se inregistrau 5.959 unitati.

In ceea ce priveste tipul proprietarului, cele mai multe achizitii de autoturisme in luna martie 2023 au fost realizate de catre persoane juridice, care acopera 60,0% din totalul achizitiilor de autoturisme. Daca ne raportam la cele trei luni din acest an, persoanele juridice acopera un procent de 58,0%, iar diferenta de 42,0% le revine persoanelor fizice.

Categoria autovehiculelor comerciale usoare, a inregistrat in martie 2023, o crestere de 23,1% fata de luna martie 2022. Pe ansamblul celor trei luni din acest an, se remarca o crestere de 26,4%, care consemneaza o evolutie similara cu cea a autoturismelor (+27,7%).

In acest context, majoritatea marcilor si modelelor sunt in teritoriul pozitiv in raport cu perioada similara a anului trecut.