1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

APIA: Inmatricularile de autoturisme noi au crescut in primele 11 luni ale anului cu aproape 14%

In primele 11 luni ale anului 2023 fata de aceeasi perioada a anului trecut inmatricularile de autoturisme noi au fost in crestere cu 13,8% fata de 2022, arata o statistica APIA, transmisa miercuri, 12 decembrie, a.c.

Potrivit APIA, autoturismele “electrificate” au o crestere de 31,5%, realizand o cota de piata de 24,1%, iar vehiculele comerciale usoare + minibuse, in crestere cu 16,1%, iar cele grele + bus cu 27,9%.

Dupa evolutia importanta a lunilor anterioare, noiembrie 2023 vine cu o crestere de 3,4% a   inmatricularilor de autovehicule noi fata de luna noiembrie a anului 2022. Daca ne raportam la anii anteriori, luna noiembrie 2023 este in crestere cu 0,8% fata de perioada similara din anul 2021, in scadere cu 10,1% fata de noiembrie 2020 si in scadere cu 9,5% fata de noiembrie 2019.

In piata nationala, TOP 10 marci, autoturisme + autovehicule comerciale, dupa primele 11 luni din anul 2023, este condus de catre Dacia (42.706 unitati), urmata de Renault (13.878 unitati), Toyota (10.598 unitati), Volkswagen (10.251 unitati), Skoda (9.623 unitati), Ford (9.245 unitati), Mercedes Benz (8.318 unitati), Hyundai (8.183 unitati), Suzuki (4.420 unitati) si BMW (4.320 unitati).

Autoturismele (care reprezinta aproximativ 83% din total) au inregistrat, in luna noiembrie 2023, un volum de 10.994 unitati, cu 0,4% mai mult decat in luna similara din 2022.

Segmentarea pe clase. Dupa primele 11 luni ale anului 2023, observam o evolutie mixta a segmentelor in care sunt incadrate autoturismele, dupa cum urmeaza: Clasa A (+25,4%), Clasa B (+0,5%), Clasa C (+26,8%), Clasa D (+3,0%), Clasa E (+26,9%), Clasa F (+28,4%), SUV (+12,5%), MPV (-82,7%) si Clasa Sport (+36,6%), raportat la perioada similara din anul anterior.

In ceea ce priveste cota de piata, segmentul SUV este pe prima pozitie, cu o cota de 43,6%, in scadere cu 0,5% fata de 2022, urmat de Clasa C cu o cota de 29.2%, in crestere cu 3,0% si Clasa B cu o cota de 16,0%, in scadere cu 2,1% fata de cota detinuta in aceeasi perioada a anului trecut.

In functie de tipul de combustibil al autoturismelor inmatriculate, in primele 11 luni din acest an, motorizarile pe benzina inregistreaza o scadere de 2,1% fata de cota detinuta in perioada similara din 2022, ajungand, astfel, la o pondere de 63,0%. In ceea ce priveste autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea inregistreaza o scadere de 1,2% fata de ponderea din anul 2022 si detin o cota de 12,8% din total.

Pe de alta parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% si hibride plug-in), precum si cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrica fara incarcare din sursa externa), ajung sa detina, dupa primele 11 luni din 2023, o cota de piata de 24,1%, care depaseste cu 11,3% cota detinuta de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice detin o cota de 10,7% din piata in primele 11 luni ale anului 2023 fata de anul 2022 cand reprezentau 8,1%.

Ca si in anul 2022, cand, desi s-a inregistrat o scadere a achizitiilor de autoturisme in general, autoturismele electrificate au performat, in anul 2023. Achizitiile din aceasta categorie au crescut considerabil (+31,5%) comparativ cu perioda similara a anului trecut. In acest context, este de remarcat cresterea importanta a autoturismelor 100% Electrice (+50,4%) si a celor plug-in hybrid (+44,7%) din totalul autoturismelor electrificate.

In luna noiembrie 2023, autoturismele 100% electrice inregistreaza o crestere de 41,3% fata de luna similara a anului trecut, iar la nivelul celor 11 luni din anul 2023 la o crestere de 50,4% fata de anul precedent.

Cota de piata a masinilor electrice a ajuns la 10,9% din total piata pe luna noiembrie 2023 si la 10,7% in primele 11 luni ale anului 2023.

Si cele plug-in urmeaza o curba crescatoare, cumuland si acestea volume semnificative, cu o crestere de 34,9% fata de luna similara a anului trecut si una de 44,7% fata de primele 11 luni din anul 2022.

Autoturismele Full Hybrid prezinta o crestere de 18,4% fata de luna noiembrie 2022 si o crestere de 11,9% fata de primele 11 luni ale anului anterior.

Cu atat mai mult, in primele 11 luni din acest an, este de remarcat evolutia la varful clasamentului unde primele 5 cele mai vandute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 6.365 unitati si o crestere de 26,6% fata de aceeasi perioada a anului precedent, Tesla Model Y cu 1.905 unitati si o crestere de 700,4%, Tesla Model 3 cu 893 unitati, cu o crestere de 27,8%, Renault Megane cu 763 unitati, in crestere cu 903,9% si Volkswagen e-UP! cu 470 unitati, in crestere cu 2,8% fata de aceeasi perioada a anului 2022.

In ceea ce priveste autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 682 unitati si o crestere de 120,7% fata de aceeasi perioada a anului precedent, urmata de Toyota RAV4 cu 336 unitati si o crestere de 281,8%, Hyundai Tucson cu 324 unitati, +30,1%, Mercedes Benz GLE cu 302 unitati, +33,6% si Renault Captur cu 291 unitati si o crestere de 26,0%.

Autoturismele hibride, fara reincarcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 2.096 unitati, in scadere cu 7,7% fata de 2022, urmata de Toyota C-HR cu 1.835 unitati si -1,6% scadere, apoi Toyota Yaris Cross cu 1.434 unitati, in crestere cu 102,3%.

Analizand evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4), observam ca, dupa primele 11 luni din anul 2023, acestea detin o cota de piata de 23,6%, corespunzatoare unui volum total de 31.018 unitati, in crestere cu 25,4% fata de anul 2022, cand se inregistrau 24.736 unitati.

In ceea ce priveste tipul proprietarului, cele mai multe achizitii de autoturisme in luna noiembrie 2023 au fost realizate de catre persoane juridice, care acopera 54% din totalul achizitiilor de autoturisme. Daca ne raportam la cele 11 luni din acest an, persoanele juridice acopera un procent de 58,0%, iar diferenta de 42,0% le revine persoanelor fizice.

Autovehicule comerciale usoare. Aceasta categorie de autovehicule inregistreaza, in noiembrie 2023, o crestere de 23,5% fata de luna noiembrie 2022. Pe ansamblul celor 11 luni din acest an, se remarca o crestere de 16,1%, care consemneaza o evolutie similara cu cea a autoturismelor (+13,8%).

In acest context, majoritatea marcilor si modelelor sunt in teritoriul pozitiv in raport cu perioada similara a anului trecut.