Companiile din Romania sunt in continuare increzatoare in cresterea dimensiunilor flotelor. Decidentii privind politica de flota si mobilitate raman optimisti, aproape 9 din 10 companii anticipand ca flota lor va ramane stabila sau va inregistra chiar o crestere in urmatorii trei ani, in concordanta cu tendintele europene, potrivit Arval Mobility Observatory - Barometrul Flotelor si Mobilitatii 2023.
Printre companiile care anticipeaza o marire a flotelor proprii, unul dintre factorii care stau la baza acestei cresteri este dezvoltarea business-urilor, dupa cum au evidentiat 64% dintre acestea. De asemenea, un alt factor este reprezentat de unele abordari inovatoare ale companiilor pentru a atrage si a retine angajati, 30% dintre acestea oferind autovehicule angajatilor care nu sunt eligibili pentru o masina de serviciu, iar 31% implementand impartirea masinilor intre angajati.
Dezvoltarea sistemului de lucru de la distanta a avut, de asemenea, un impact asupra politicilor de mobilitate in Romania, unde 24% dintre companii au implementat sau iau in considerare ajustari in viitor. Aceste ajustari se traduc prin oferirea de solutii ample de mobilitate angajatilor.
Provocarile companiilor din tara merg pe tendintele europene, decidentii privind flotele avand de luat decizii importante legate de tranzitia catre tehnologii alternative de combustibil si adaptarea la politici publice restrictive.
Rezultatele sondajului indica faptul ca 40% dintre companiile din Romania isi propun sa introduca sau sa creasca folosirea leasingului operational in urmatorii trei ani, reflectand un potential promitator de crestere, care depaseste alte tari europene. De asemenea, se preconizeaza o crestere a utilizarii leasingului cu servicii complete in toate categoriile de dimensiuni ale afacerilor.
Potrivit Arval Mobility Observatory - Barometrul Flotelor si Mobilitatii 2023, 63% dintre companiile din Romania au implementat deja sau iau in considerare implementarea a cel putin unei tehnologii alternative in urmatorii trei ani in flota de autoturisme. Aceste tehnologii includ vehicule hibride (HEV), vehicule hibride plug-in (PHEV) si vehicule electrice cu baterie (BEV). In ciuda progresului in adoptarea tehnologiilor alternative de combustibil in comparatie cu anii precedenti, companiile romanesti se situeaza sub nivelul mediu european. In prezent, 30% dintre companiile romanesti utilizeaza cel putin o tehnologie alternativa pentru autoturisme, in comparatie cu media europeana de 58%. De asemenea, peste 60% dintre companiile din Romania utilizeaza deja sau iau in considerare adoptarea a cel putin uneia dintre aceste tehnologii in urmatorii trei ani, comparativ cu media europeana de 77%.
Principalele obstacole pentru companiile romanesti care nu iau in considerare adoptarea vehiculelor electrice cu baterie sunt preturile de achizitie ridicate si nivelul redus al infrastructurii de incarcare. Ca urmare, tranzitia energetica pentru aceste companii este mai lenta decat nivelul european. Cu toate acestea, consideratiile economice, cum ar fi costul redus al carburantului si costul total de proprietate comparabil cu alternativele pe benzina sau motorina, precum si impactul redus asupra mediului, raman principalele motive pentru accelerarea tranzitiei energetice in urmatorii trei ani. In prezent, cele mai utilizate tehnologii alternative de combustibil pentru autoturisme in Romania sunt cea hibrida (16% dintre companii) si cea hibrid plug-in (14% dintre companii).
Studiul evidentiaza, de asemenea, faptul ca 64% dintre companiile din Romania au implementat deja cel putin un sistem de mobilitate pentru angajatii lor, in timp ce 90% dintre acestea au planificat investitii sau intentioneaza sa investeasca in astfel de scheme de mobilitate in urmatorii trei ani.
"Concluziile Arval Mobility Observatory 2023 sunt imbucuratoare, piata din Romania aratand ca se pliaza pe tendintele europene in ciuda unor decalaje semnificative in ceea ce priveste infrastructura. Companiile romanesti inteleg valoarea unei flote de automobile si chiar folosesc autoturismele de serviciu ca modalitate de a retine angajatii valorosi. De asemenea, tendinta catre electrificare este accentuata pe piata din Romania, iar companiile locale investesc in modernizarea flotelor cu autoturisme hibrid si electrice. Exista un decalaj fata de piata europeana, insa exista premise bune pentru recuperarea lui pe masura ce infrastructura necesara se va dezvolta. In acest sens, Arval Romania a demarat o actiune la care au aderat si alte companii locale care opereaza sub umbrela leasingului operational, prin care cerem sprijinul Ministerului Mediului pentru extinderea programului Rabla + pentru incentivarea schimbarii flotelor, astfel incat sa putem oferi o solutie viabila partenerilor nostri care sustin tranzitia spre electrificare ca alternativa de mobilitate sustenabila. Observatorul Arval pentru Mobilitate reprezinta o radiografie la zi in ceea ce priveste segmentul flotelor auto de pe piata din Romania si ne ofera o oportunitate excelenta de a observa trendurile si de a putea, de ce nu, chiar sa le anticipam", a declarat Roxana LUPESCU, General Manager Arval Service Lease Romania.
Transportul public si partajarea autoturismelor sunt cele mai raspandite solutii de mobilitate in Romania, reflectand tendintele observate in intreaga Europa. Dezvoltarea solutiilor de mobilitate in Romania este in principal determinata de nevoile legate de resurse umane, cum ar fi recrutarea si retinerea angajatilor, politica de responsabilitate sociala a companiilor sau cresterea atractivitatii pentru angajati. Aceste solutii de mobilitate sunt considerate complementare flotei companiei, probabilitatea renuntarii la intreaga sau o parte a flotei in favoarea solutiilor de mobilitate ramanand relativ scazuta.
Utilizarea telematicii este, de asemena, in crestere, urmand tendintele europene. Aproape jumatate dintre companiile incluse in sondajul din Romania utilizeaza deja vehicule conectate. Acest trend a aparut pe fondul cresterii nivelului de echipare a vehiculelor comerciale usoare (LCV), cu 30% dintre companii, fata de 21% anul precedent, in special in cazul companiilor de dimensiuni medii si mari. In cazul companiilor mici, utilizarea telematicii este motivata in principal de posibilitatea de a localiza vehiculul (42%), in timp ce companiile mari sunt mai interesate de imbunatatirea eficientei operationale (39%) si reducerea costurilor flotei (36%), in special in cazul flotelor de autoturisme (46%).
Pentru a descarca raportul integral accesati acest link.