1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

SONDAJ: Cat reprezinta fraudele din despagubirile platite de asiguratori?

Desi nu exista statistici la zi privind amploarea fraudelor in asigurari din Romania, se constata totusi o usoara crestere a tentativelor de frauda, ca urmare a crizei economice. De altfel, specialistii preconizeaza ca asiguratorii vor avea in 2012 pierderi de 100 mil. EUR in urma solicitarilor frauduloase de daune. Potrivit unui sondaj realizat recent de 1asig.ro, mai mult de jumatate dintre respondenti considera ca fraudele reprezinta peste 20% din totalul despagubirilor, alti 33,3% atribuind fraudelor intre 10% si 20% din valoarea daunelor platite de asiguratori.

In anul 2010, CSA estima ca frauda in asigurarile auto reprezenta 15% din numarul total de dosare. In acest moment in Romania nivelul fraudei poate fi doar estimat, deoarece nu exista nimic masurat concret. Unul dintre rolurile companiilor din piata este si va fi si acela de a prezenta date reale si de a face totodata si calculele necesare astfel incat fenomenul sa poata fi observat in componenta tarifului de prima pe diversele segmente de asigurari.

Desi, din punct de vedere al tentativelor, cel mai expus este segmentul auto, pe liniile de property sau de viata pot fi platite sume foarte mari ca urmare a incercarilor de fraudare.

Cel mai mare pericol pentru asigurati este faptul ca despagubirile platite ca urmare a fraudelor se vor reflecta in pretul politelor de asigurare, suportat de catre client. Potrivit Presedintelui UNSICAR, Bogdan ANDRIESCU, frauda exista, este luata in calcul la calcularea primelor, dar este tinuta sub control, asa cum si in sistemul bancar exista un procent acceptat, tinut sub control si care intra in randamentul creditului.

"Frauda a existat, exista si va exista, important este sa o tii sub control, sa ai un anumit plafon peste care sa nu treaca. Ce anume ii opreste pe asiguratori sa destructureze astfel de retele a caror existenta este cunoscuta? Exista o categorie de frauda externa care, de cele mai multe ori, este descoperita si destructurata - dar alte retele sunt atat de bine instrumentate, incat este foarte greu sa fie eliminate. Cea mai complicata si cel mai greu de descoperit este frauda externa cu ajutor din interior", a precizat Bogdan ANDRIESCU.

In aceste conditii, solutiile IT constituie una dintre modalitatile de prevenire a fraudelor utilizate de asiguratori. Conform reprezentantilor ASISOFT, o companie care ofera pietei de profil o astfel de solutie informatica, in primele 9 luni ale anului 2012 s-au prevenit astfel pierderi de 15 mil. EUR la nivelul pietei asigurarilor auto facultative (CASCO). Cu toate acestea, pierderile asiguratorilor din cauza daunelor necuvenite pot fi estimate la 100 mil. EUR pe acest segment de piata pentru anul 2012, au avertizat acestia.

"Printre alte metode de combatere si de prevenire a fraudelor in asigurari se numara colaborarea mai buna intre companii, training-ul angajatilor din asigurari si chiar existenta unui organism specializat la nivelul pietei din Romania", a mentionat Madalin ROSU, Directorul Departamentului de Management al Daunelor, GENERALI Asigurari.

Despagubirile platite de asiguratori in perioada ianuarie-august 2012 s-au situat la o valoare de peste 3 mld. lei, in crestere cu 3,33% fata de intervalul ianuarie-august din 2011. Daca aplicam la aceasta valoare procentele obtinute in urma sondajului, rezulta ca o suma intre 300 mil. lei si 600 mil. lei poate fi atribuita daunelor obtinute fraudulos.

PROMO