Mystery Shopping pe piata online de asigurari RCA. Afla ce probleme a constatat ASF! -...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 Asigurari 
 Stiri externe 
 Piete financiare 
 Republica Moldova 


Bucuresti
12
1 EUR = 4.4504 RON
1 USD = 3.9589 RON
















RFI

Asigurari

Full screen Print E-mail Font | Inapoi | Arhiva

Mystery Shopping pe piata online de asigurari RCA. Afla ce probleme a constatat ASF!


Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a derulat recent o actiune de Mystery Shopping si analiza de situatie privind calculatoarele online de RCA, constatand, printre altele, ca sunt oferite preturi diferite pentru acelasi consumator, ceea ce incalca normele ASF.

"Exista in cadrul Directiei Protectia Consumatorului - Serviciului Petitii un numar de reclamatii transmise ASF de catre consumatori, prin care acestia reclama modul in care calculatoarele on-line RCA si, ulterior, brokerii de asigurare, interactioneaza cu ei si vand politele RCA", a declarat Calin RANGU - Director, Directia Protectia Consumatorilor, Autoritatea de Supraveghere Financiar, prezent in cadrul celei de-a X-a editii a Conferintei Nationale a Brokerilor de Asigurari si Pensii, eveniment organizat de UNSICAR.

Conform ASF, reclamatiile au condus la observarea urmatorului fenomen:
  • calculatoarele RCA genereaza un raspuns (simulare) ce cuprinde o oferta de pret a politei RCA, compusa din cel putin 6 asiguratori, intr-un timp de aproximativ 15 secunde.
  • ulterior afisarii ofertelor, consumatorul completeaza un formular cu datele de identificare necesare livrarii produsului (polita RCA) si platii.
  • consumatorii reclama ca, dupa primirea confirmarii pe e-mail a politei RCA contractate, au fost contactati de brokerul de asigurare care a solicitat un pret mai mare, sub pretextul ca la momentul generarii primului pret a avut loc o eroare de sistem informatic.
In aceasta situatie, ASF a simulat cumpararea unei polite RCA pentru aceeasi perioada (cu incepere a politei din 18 martie 2015, pe o perioada de 12 luni), pentru aceeasi masina (capacitate cilindrica, putere, marca), acelasi sofer (fara daunalitate anterioara, vechime carnet de conducere - 17 ani, fara a se incadra in categoria de varsta sub 25 de ani), a explicat Alexandra Ioana BONTAS, sef serviciu SMEF in cadrul ASF.

Calculatorul online RCA ales a fost cel generat de cautarea Google aflat in primele pozitii, cu publicitate platita, cu puncte de atractivitate catre consumator si, in acelasi timp, hostat de o entitate autorizata de ASF.

In urma acestui exercitiu se constata urmatoarele:
  • exista o functionare defectuoasa a calculatorului on-line RCA utilizat, acesta generand erori semnificative la afisarea preturilor.
  • timpul de raspuns este de aproximativ 15 secunde, timp in care cel putin teoretic este chestionata baza de date CEDAM pentru daunalitate.
  • raspunsurile nu sunt uniforme, in sensul ca nu toti asiguratorii au oferta de pret transmisa.
Alexandra Ioana BONTAS a mentionat ca simularea de cumparare a avut in vedere alegerea aceluiasi asigurator ca cel existent in mod real, pentru masina/conducatorul auto ale carui date s-au folosit la exercitiu.

S-a constatat ca oferta actuala de pret pentru 12 luni cu valabilitate din 18 martie 2015 era de 295,44 lei, in timp ce polita reala pentru 12 luni incheiata cu o aproximativ o luna mai devreme, de pe 21 februarie 2015, costa 284,64 lei.

"Comanda devine ferma la apasarea butonului COMANDA, asa cum afiseaza site-ul, ceea ce da nastere urmatoarelor intrebari: Ce se intampla in cazul ofertelor eronate (exagerat de mari) afisate? De ce nu este contorizat Bonus/Malus?", a atras atentia oficialul ASF.

"Alegand una dintre ofertele de pret, am continuat simularea de cumparare a politei. Se constata ca nu exista o oferta care sa cuprinda si calculul bonus-malus (B/M), acest camp nefiind completat corespunzator", a adaugat BONTAS.

Totodata, al doilea studiu de caz a presupus simularea pe calculatoare RCA diferite (diferite site-uri/furnizori online) a cumpararii aceleiasi polite RCA.

"Analiza efectuata a presupus simulari multiple in site-uri comerciale care se ocupa cu vanzarea/promovarea politelor RCA. Exercitiul a vizat simularea de cumparare a unei polite RCA pentru o persoana fizica, respectiv o polita RCA pentru o persoana juridica, de la mai multe surse (magazine on-line) de astfel de produse", a spus reprezentantul ASF.

Site-urile care au facut obiectul analizei sunt atribuite atat intermediarilor in asigurari autorizati si, ca atare, sub rezerva reglementarilor sectoriale si supravegherea ASF, precum si site-uri rezultate din motorul de cautare, activand in principal in domeniile de asigurare RCA.  

"Din cele 10 de societati de asigurare autorizate sa practice asigurari obligatorii de raspundere civila auto RCA, site-urile analizate compara, in principal, tarifele practicate de 8 asiguratori, care opereaza prin intermediul tehnicilor de vanzare la distanta", a aratat Alexandra Ioana BONTAS.

Ea a mentionat ca au fost efectuate 26 simulari pentru persoana fizica (in varsta de 47 ani, permis de conducere din 2010, vechimea auto 10 ani) si 10 simulari pentru un consumator persoana juridica (vechimea autovehiculului - 2008). Politele RCA urmarite sunt cele pe 12 luni.

"Nu exista o explicatie economica care sa justifice variatiile de pret - acelasi asigurator, acelasi obiect al asigurarii, difera doar ofertantul online/intermediarul. Momentul de generare a ofertelor este de obicei mai mic de 30 secunde, un timp de asteptare considerat 'acceptabil' pentru utilizatorii de web, dar care nu implica obligatoriu conectarea la CEDAM pentru verificarea daunalitatii", a declarat BONTAS.  

Rezultatele simularii pentru un consumator persoana fizica, in varsta de 47 ani, permis de conducere din 2010, vechimea auto 10 ani, au fost urmatoarele:



Iar rezultatele simularii pentru un consumator persoana juridica, vechimea autovehiculului - 2008 au fost:



Concluziile studiilor de caz realizate de ASF sunt urmatoarele:
  • site-urile de vanzare on-line de polite RCA sunt administrate atat de entitati reglementate, cat si de alte entitati (nereglementate/neautorizate).
  • exista o lipsa de informatii utile pentru a defini cota de piata a asiguratorului.
  • baza pentru comparatie este doar pretul.
  • comparatia bazata exclusiv pe primele de asigurare nu face posibila evaluarea eficientei produselor cu privire la nevoile de asigurare. 
  • site-urile analizate recurg la o utilizare extensiva a mesajelor publicitare formulate in asa fel incat sa convinga consumatorii in mod eronat ca pot realiza economii sau ca au posibilitatea de a cumpara cel mai bun produs. 
  • limbajul utilizat nu permite o definire clara.
  • site-urile analizate nu prezinta o trimitere explicita la modul de solutionare a unei petitii.
  • nu exista date de actualizare a informatiilor publicate.
  • un singur site permite introducerea daunelor anului anterior. 
  • nu este cert ca se ia in considerare caracteristica B/M.
  • achizitia automata printr-un singur click dintr-o lista de posibilitati slabeste nivelul de constientizare a consumatorilor.
  • informatiile despre site-ul vizitat, rolul si activitatea desfasurata, natura comerciala a activitatii si a structurii de proprietate, indicatiile cu privire la modul de a depune plangeri nu sunt usor disponibile sau evidentiate in mod adecvat.
  • conditiile contractuale pe care clientii sunt obligati sa le accepte pentru a finaliza comanda contin clauze abuzive, care plaseaza toata raspunderea in sarcina cumparatorului.
  • exista erori de functionare ale calculatoarelor RCA, acestea generand preturi inexplicabile si neconforme. 
  • variatiile mari de pret dintre asiguratori ar trebui sa constituie un subiect de analiza de cauza pentru supravegherea bazata pe risc desfasurata de A.S.F.
Pretul nu trebuie sa difere

"Un pret nu poate fi mai ieftin la un broker decat la alt broker. La persoanele juridice este o problema majora pentru ca un asigurator da pana la 4 preturi pe 4 siteuri diferite. O polita are un pret unic, comunicat catre ASF, nu se poate schimba sase luni. Deci, nu se poate ca in aceeasi zi, o societate de asigurari sa dea 4 preturi pentru acelasi cetatean", a declarat Calin RANGU - Director, Directia Protectia Consumatorilor, Autoritatea de Supraveghere Financiar.

De asemenea, in ceea ce priveste vanzarile de polite RCA de catre un retailer online care ofera reduceri de 10% la polite, Calin RANGU, a spus ca acesta nu este supravegheat de ASF, dar el vinde polite RCA avand in spate un broker supravegheat de ASF. "Cand normele ASF specifica clar ca nu mai sunt permise astfel de discounturi, responsabilitatea este a brokerului si acesta poate fi penalizat si sanctionat", a adaugat el.

Oficialul ASF a mai mentionat ca, dintre toti brokerii de asigurare care au fost verificati, unul singur mentioneaza ca, potrivit normei ASF, tarifele provenite de la asigurator sunt aceleasi, comisionul si valorile absolute sunt afisate, valoarea absoluta a comisionului se determina prin aplicarea procentului asupra primei de asigurare totala si aceasta este inclusa in pret. "Este o informatie importanta pentru client si doar un broker o publica", a subliniat RANGU.

La randul sau, Misu NEGRITOIU, Presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara, a declarat ca Mystery Shopping-ul a fost facut pentru a analiza probleme din mediul online, obiectivul principal nefiind sanctionarea jucatorilor.

Conform acestuia, vanzarile online nu sunt reglementate nici in Romania si nici in Europa, insa in prezent exista o propunere de norma in acest sens.


Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Mystery Shopping pe piata online de asigurari RCA. Afla ce probleme a constatat ASF!).

Noutati 1asig.ro
» VIDEO: VIG: Romania este una dintre pietele noastre de baza. Avem nevoie ca perspectiva pe temen mediu si lung sa se imbunatateasca
» Raed ARAFAT: Doua spitale din Bucuresti vor fi pregatite pentru a face fata unui cutremur major
» Cutremur de 5,3 grade in Vrancea
» Costul mediu al fortei de munca in intermedieri financiare si asigurari a fost de 6.903 lei/salariat in 2015
» Cum pot fi stimulate asigurarile de sanatate si cele agricole?
» ASF selecteaza noi practicieni in insolventa
» Specialisti din peste 10 tari se vor reuni, pe 11 octombrie, la ICAR
» OMNIASIG: Multi dintre conducatorii auto cunosc si respecta normele rutiere, dar o campanie de educare le reaminteste gravitatea nerespectarii lor
» Sunt pregatite autoritatile pentru un cutremur major? Guvernul vrea sa consolideze cladirile cu bulina rosie
» Doua masini au ars complet intr-o parcare din Timisoara




Share |


Autor: Andreea RADU | Publicat pe 31.03.2015 | 8499 vizualizari


TOP Stiri


Comenteaza acest articol
6 comentarii
Albion (Anonim) (02.04.2015 11:08)
Citeam cu surpriza un comentariu aunui ilustru personaj din piata
de profil, care comenta asupra inoportunatii actiunii de mystery
shopping in online de asigurari, in loc de reglementare.Probabil
ca familiartatea acestuia cu conceptul de Diagnoza este destul de
relativa.Revenind la subiect, relativ noua conducere a ASF, recte
Big Misu, pana acum a venit cu initiative poate nu foarte populare
, dar cu siguranta logice si cu orientare foarte sanatoase, dpdv
efecte predictibile in piata.Misto-ul si aroganta managerilor
executivi din cadrul pietei asigurarilor, au condus la ineficienta
, prin inconsecventa si abandonul actiunilor din partea ASF.Nea
Big Misu, vezi-ti de treaba si mergi pe drumul
tau....premiatii,inalt calificatii pietei asigurarilor,doar latra
!!

Far Eastern (Anonim) (02.04.2015 08:18)
@-- Poate ne spune domnul Talos cu ce broker colaboreaza emaG(hita)... ;)

Daniel (Anonim) (01.04.2015 20:27)
Ar fi fost interesant sa faceti simulare
si pe site-urile oficialea ale
societatilor de asigurare si apoi sa
faceti si la site-urile brokerilor,
deoarece , in general, preturile care apar
pe site-urile brokerilor sunt afisate in
timp real, direct din serverele
societatilor de asigurari printr-o
legatura numita webservice, legatura prin
care vand brokeri toate asigurarile din
platformele proprii sau cele contractate
din cele recunoscute ca fiind sigure de
catre asiguratori.Necesitatea
posibilitatii de a alege clasa bonus malus
anterioara este, practic, inutila,
deoarece se stie ca baza de date cu
istoricul daunalitati este una comuna,
nationala si preturila majorate sau reduce
sunt stabilite ce aceea baza automat,
fiind numita baza de date cedam care
apartine institutiei ASF si aceea bifa de
BM este utila numai in cazul in care acea
baza CEDAM nu functioneaza, fapt care nu
se intampla.

-- (Anonim) (01.04.2015 15:54)
O polita are un pret unic, comunicat catre ASF, nu se poate
schimba sase luni. Deci, nu se poate ca in aceeasi zi, o
societate de asigurari sa dea 4 preturi pentru acelasi
cetatean", a declarat Calin RANGU - Director, Directia
Protectia Consumatorilor, Autoritatea de Supraveghere
Financiar.
oare???????sa ne aducem aminte de acum vreo 2 luni in urma
cand Euroins schimba tariful de cate 2 ori pe zi,si foarte
recent Groupama care a schimbat tarifele pe persoane juridice
de la o zi la alta.
De asemenea, in ceea ce priveste vanzarile de polite RCA de
catre un retailer online care ofera reduceri de 10% la polite,
Calin RANGU, a spus ca acesta nu este supravegheat de ASF, dar
el vinde polite RCA avand in spate un broker supravegheat de
ASF. "Cand normele ASF specifica clar ca nu mai sunt permise
astfel de discounturi, responsabilitatea este a brokerului si
acesta poate fi penalizat si sanctionat", a adaugat el.
Si doriti ca noi consumatorii finali sa credem ca ASF nu stie
despre ce broker care vinde cu 10% discount este
vorba?????????

Florin TALOS (Anonim) (01.04.2015 15:33)
Invit ASF sa faca o actiune Mystery Shopping pe teren sa vada cati vand (lucreaza) la negru, cate persoane fizice cu RAF vand in alte locatii decat cea din actul de identitate, etc. Culmea e ca acestia ne rad noua in nas celor care lucram legal si am investit in cursuri obligatorii, in firme si in spatiile respective.

Far Eastern (Anonim) (01.04.2015 10:53)
Si iata cum, din no, ASF descopera focul, roata si apa calda. Nu-i asa ca ei erau convinsi ca RCA este cumparat de la brokeri pe baza de consiliere legata de cota de piata, calitatea serviciilor si solvabilitatea asiguratorului? Nici nu le trecea prin cap ca RCA-ul este vandut, de 98% cred, din brokeri(a se citi "agent broker")doar pe baza de "ieftin" sau "redus". Le recomand MS-ilor de la ASF sa faca acelasi lucru si pe teren. Atunci sa vezi surprize.


DISCLAIMER: Dupa trimiterea comentariului, acesta va fi aprobat de un moderator. Vor fi publicate doar comentariile pertinente, la obiect, legate de continutul prezentat in material. Nu vor fi publicate comentariile care includ cuvinte obscene, atacuri la persoane/ institutii, atacuri si jigniri aduse autorului materialului, injurii aduse celorlalti cititori care au postat un comentariu, anunturi publicitare. Ne rezervam dreptul de a edita sau de a elimina complet orice comentariu care nu corespunde acestor principii. Site-ul 1asig.ro si Media XPRIMM nu-si asuma responsabilitatea juridica pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:


Arhiva



PAID

OMNIASIG

CAMPION Broker
































Copyright 2016 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM