1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Dezbatere RCA: Tarif de referinta dupa perioada de plafonare, una dintre solutii

Printre cele mai importante aspecte comentate in timpul dezbaterii publice a legii RCA, organizata marti, 14 martie, la initiativa Comisiei de Buget Finante din cadrul Camerei Deputatilor, se numara propunerea ASF de stabilire a unui tarif de referinta, cu care asiguratorii sunt de acord.

"Cu totii vrem ca legea RCA sa iasa cat mai repede si sa fie o lege buna", a declarat Senatorul Eugen Orlando TEODOROVICI.

Totodata, Senatorul Viorel ARCAS, unul dintre initiatorii legii RCA, a aratat ca Parlamentul a cerut Guvernului un punct de vedere referitor la lege. "Ne dorim sa definitivam legea cat mai repede", a spus el in cadrul dezbaterilor.

Cornel COCA CONSTANTINESCU, Prim-vicepresedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara, a declarat, in timpul dezbaterilor, ca ASF vine cu solutii alternative dupa expirarea perioadei de plafonare a tarifelor RCA, considerand ca, odata adoptate, vor conduce la echilibrarea pietei, la evitarea unor situatii de blocaj, asa cum s-a constatat ca au existat in anul precedent.

"Dintre aceste solutii mentionez, in primul rand, stabilirea tarifelor de referinta. Odata avut un tarif de referinta in piata, este important ca toata lumea sa inteleaga ca nu poate sa ofere un pret de 4-7-10 ori mai mare decat acel tarif de referinta. In acest proiect avem alaturi de noi specialisti de la Banca Mondiala, iar impreuna cu ei si auditori specializati vom determina cu mare acuratete aceste tarife de referinta pe segmente de risc existente in piata", a spus Cornel COCA CONSTANTINESCU.

ASF propune ca Biroul Asiguratorilor Auto din Romania (BAAR) sa calculeze tariful de referinta pe piata asigurarilor auto obligatorii (RCA).

Prim-vicepresedintele ASF a amintit si de faptul ca Autoritatea vrea sa introduca conceptul de "client cu risc ridicat".

Cornel COCA CONSTANTINESCU a explicat ca, "in momentul in care un asigurat primeste de la o comapanie de asigurari o oferta de pret mai mare decat un prag tarifar stabilit de BAAR, respectivul asigurat va merge si va solicita o oferta de la alti doi asiguratori. Daca si cei doi vor oferta un pret peste pargul calculat de BAAR, va merge la BAAR, iar acesta va determina un tarif pentru acea asigurare in functie de riscul din piata".

Dupa ce va stabili tariful RCA pentru clientul respectiv, BAAR-ul va repartiza clientul catre asiguratorii RCA in functie de cota de piata a acestora. "Daca un asigurator are 10% din clientii cu risc scazut si mediu este normal sa aiba si 10% din clientii cu risc ridicat, de aceea am propus distributia clientilor cu risc ridicat in functie de cota de piata a asiguratorilor pe RCA", a mentionat Cornel COCA CONSTANTINESCU. Astfel, fiecare asigurator va avea predictibilitate in ceea ce priveste costurile, nemaiavand surprize.

La randul sau, Adrian MARIN, Presedintele UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, a spus ca plafonarea tarifelor in cazul asigurarilor auto obligatorii nu mai poate continua, sustinand ca trebuie impus un tarif de referinta.

"UNSAR sustine nevoia de actualizare a legislatiei, dar considera ca proiectele aflate in dezbatere necesita cateva ajustari, printre care amintim plafonarea, cu care consideram ca nu se mai poate merge inainte. Romania risca deschiderea procedurii de infringement, noi avem semnale direct de la Bruxelles in acest sens. Daca ne uitam la cele trei luni de dinaintea plafonarii, respectiv 18 noiembrie, conform datelor statistice de la ASF, prima medie pe fiecare categorie de risc a scazut. De asemenea, credem ca trebuie impus un tarif de referinta si acesta sa faca referire la prima de risc", a declarat el.

Prezent la dezbateri, Bogdan ANDRIESCU, Presedintele UNSICAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari, a aratat ca asociatia a realizat 119 pagini cu amendamente la legea RCA.

La randul sau, Stefan PRIGOREANU, Vicepresedintele Patronatului Roman al Brokerilor - PRBAR, a adus in atentia publicului doua aspecte care nu sunt incluse in lege. Astfel, Patronatul solicita sa se introduca in lege sanctiuni dure pentru persoanele care circula fara RCA valabil. "Din datele pe care le avem, 20-30% dintre soferii care circula pe strada nu detin o polita valabila. Din calculul nostru, cresterea gradului de cuprindere in asigurare ar duce pe de-o parte la cresterea lichiditatii din sistem si pe de alta parte ar duce la o mai buna dispersie a riscului, putand genera o rata combinata a daunei sub 100%, ceea ce pune presiune pe asiguratori pentru reducerea preturilor".

PRBAR a mai solicitat ASF sa reglementeze companiile de asigurare mutuale, ca sa poata avea si breasla transportatorilor propria companie de asigurari, cu cheltuieli de administrare si functionare decente. "Noi, ca brokeri, promitem ca vom colabora cu aceasta companie mutuala a transportatorilor", a adaugat Stefan PRIGOREANU.

Totodata, reprezentand transportatorii, Cristian MUNTEAN, Presedintele ASSAI - Asociatia Societatilor de Service Auto Independente, a declarat ca "este obligatoriu sa avem acest tarif de referinta. Fara acesta nu ne putem aseza piata pe niste baze pe care sa le putem compara si in final sa se aseze preturile. Dar nu s-a vorbit despre formula de calcul al RCA. Noi am transmis astazi (marti - n.r.) catre Senat si catre presa o propunere de modificare a tarifului RCA, pornind de la cheltuielile reale pe care le au asiguratorii".

Astfel propunerea ASSAI de calcul a pretului RCA include prima de risc (cheltuielile cu daunele), cheltuieli administrative care sa reprezinte maximum 25% raportat la prima de risc si cheltuieli cu vanzarea politei RCA (broker), de cel mult 50% din cheltuielile administrative.

Acesta a mai spus ca un element important este intrarea pe piata RCA a unui jucator de stat, respectiv EximAsig. De asemenea, Cristian MUNTEAN a pledat pentru scaderea taxelor platite de asiguratori catre ASF.

In septembrie 2016, Proiectul de lege privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule - RCA a primit avizul favorabil al Senatului, cu 74 de voturi "pentru" si 5 "impotriva" si 8 "abtineri". Cititi aici mai multe detalii privind modificarile aduse de legea RCA.