1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Comisia Europeana a finalizat pregatirile in eventualitatea unui Brexit fara acord in 12 aprilie

Comisia Europeana (CE) si-a incheiat luni, 25 martie, pregatirile in vederea scenariului unui Brexit fara acord, deoarece este din ce in ce mai probabil ca Regatul Unit sa iasa din Uniunea Europeana fara acord 12 aprilie, arata un comunicat de presa al institutiei.

In acelasi timp, Comisia furnizeaza in continuare sprijin administratiilor publice pentru propriile lor actiuni de pregatire si indeamna toti cetatenii si toate intreprinderile din UE sa se informeze in continuare cu privire la consecintele unui posibil scenariu fara acord si sa isi duca la capat activitatile de pregatire pentru aceasta eventualitate. In felul acesta, Comisia da urmare concluziilor Consiliului European (articolul 50) de saptamana trecuta, in care se solicita continuarea eforturilor pentru asigurarea pregatirii si a contingentei. Scenariul fara acord nu este de dorit, dar UE este pregatita pentru aceasta eventualitate.

In urma solicitarii care i-a fost adresata de prim-ministrul Theresa May, Consiliul European a convenit joi, 21 martie, sa prelungeasca pana la 22 mai 2019 data iesirii Regatului Unit din Uniune, cu conditia aprobarii in Camera Comunelor, pana la 29 martie 2019, cel tarziu, a Acordului privind retragerea. Daca Acordul privind retragerea nu va fi aprobat de Camera Comunelor pana la data mentionata, Consiliul European a convenit sa acorde Regatului Unit o prelungire pana la 12 aprilie 2019. Potrivit acestui scenariu, Regatul Unit ar trebui sa indice o cale de urmat inainte de aceasta data.

Uniunea Europeana spera in continuare ca acest scenariu nu se va concretiza, deoarece acest lucru inseamna ca, in cazul in care Acordul de retragere nu este ratificat pana vineri, 29 martie, este posibil ca Regatul Unit sa iasa din UE fara niciun acord la 12 aprilie. UE s-a pregatit pentru acest scenariu si a ramas unita pe toata durata acestor actiuni de pregatire. In prezent, este important ca toata lumea sa fie pregatita pentru aceasta eventualitate si sa constientizeze consecintele practice ale unui scenariu fara niciun acord.

Scenariul fara acord

In cazul unui scenariu fara acord, Regatul Unit va deveni o tara terta si nu i se va aplica nicio masura tranzitorie. De la data respectiva, intreaga legislatie primara si secundara a UE va inceta sa se aplice Regatului Unit. Nu va mai exista o perioada de tranzitie, astfel cum se prevede in Acordul de retragere. Evident, o astfel de situatie va cauza grave perturbari pentru cetateni si intreprinderi.

Intr-un astfel de scenariu, relatiile Regatului Unit cu UE ar fi reglementate de dreptul international public general, inclusiv de normele Organizatiei Mondiale a Comertului. UE va avea obligatia de a aplica imediat normele si tarifele sale vamale la frontierele cu Regatul Unit. Aceasta obligatie include efectuarea de verificari si controale privind respectarea standardelor vamale, sanitare si fitosanitare si verificarea conformitatii cu normele UE. In pofida pregatirilor considerabile efectuate de autoritatile vamale ale statelor membre, aceste controale ar putea cauza importante intarzieri la frontiere. De asemenea, entitatile din Regatul Unit nu ar mai fi eligibile pentru granturi UE si nu ar mai putea participa la procedurile de achizitii publice din UE in conditiile in vigoare in prezent.

In mod similar, cetatenii Regatului Unit nu vor mai fi cetateni ai Uniunii Europene. Britanicii vor fi supusi unor controale suplimentare la frontiere atunci cand vor intra pe teritoriul Uniunii Europene. Si in aceasta privinta, statele membre au efectuat pregatiri considerabile in porturi si aeroporturi pentru a se asigura ca aceste controale sunt efectuate cat mai eficient posibil. Cu toate acestea, intarzierile inerente unor astfel de controale nu pot fi excluse.

Actiunile intreprinse de UE in vederea asigurarii pregatirii pentru scenariul fara niciun acord si a contingentei

Comisia Europeana se pregateste inca din decembrie 2017 pentru un scenariu fara niciun acord. Astfel, Comisia a publicat 90 de avize de pregatire si 3 comunicari si a prezentat 19 propuneri legislative.

De asemenea, Comisia a purtat discutii tehnice de anvergura cu statele membre ale UE-27, atat in ceea ce priveste chestiunile generale legate de asigurarea pregatirii si a contingentei, cat si pe marginea unor aspecte specifice legate de asigurarea pregatirii sectoriale, juridice si administrative. De asemenea, Comisia a efectuat un tur al capitalelor celor 27 de state membre ale UE, care tocmai a fost finalizat. Prin aceste vizite s-a urmarit sa se furnizeze toate clarificarile necesare privind masurile de asigurare a pregatirii si a contingentei luate de Comisie si sa se discute pregatirile si planurile de contingenta de la nivel national. Vizitele au evidentiat un nivel ridicat de pregatire a statelor membre pentru toate scenariile.

Masuri legislative de asigurare a contingentei si pregatirii

Pana in prezent, Comisia a prezentat 19 propuneri legislative. Parlamentul European si Consiliul au adoptat sau aprobat 17 dintre acestea. Toate aceste dosare sunt in curs de adoptare oficiala in cadrul Parlamentului European si al Consiliului. Doua dintre aceste propuneri urmeaza sa fie finalizate in timp util de cei doi colegiuitori.

Astfel cum s-a subliniat in comunicarile Comisiei privind pregatirea pentru Brexit, masurile de contingenta ale UE nu vor - si nu pot - atenua impactul de ansamblu al absentei unui acord, nu vor compensa sub o forma sau alta lipsa de pregatire si nici nu vor reinstitui pe deplin avantajele apartenentei la UE sau conditiile favorabile pe care le-ar fi oferit o eventuala perioada de tranzitie, astfel cum sunt prevazute in acordul de retragere. Aceste propuneri au un caracter temporar si un domeniu de aplicare limitat si vor fi adoptate unilateral de UE. Ele nu sunt niste "miniacorduri" si nu au fost negociate cu Regatul Unit.

UE a fost pe deplin unita pe toata durata pregatirilor sale si isi va pastra aceasta unitate in decursul unei eventuale perioade de absenta a unui acord.

Masurile de contingenta pentru eventualitatea in care nu se ajunge la niciun acord se refera, printre altele, la:

- programul PEACE: continuarea programului PEACE pe insula Irlanda pana la sfarsitul anului 2020. In ceea ce priveste perioada de dupa 2020, Comisia a propus deja, ca parte a propunerilor sale privind urmatorul cadru financiar multianual, continuarea si consolidarea sprijinului transfrontalier pentru pace si reconciliere in comitatele de granita ale Irlandei si Irlandei de Nord;

- bugetul UE (in curs de adoptare finala): in cazul unui scenariu fara acord, UE va fi in masura sa isi onoreze angajamentele si sa continue sa efectueze plati in 2019 catre beneficiarii din Regatul Unit pentru contractele semnate si deciziile luate inainte de 30 martie 2019, cu conditia ca Regatul Unit sa isi onoreze obligatiile care ii revin in cadrul bugetului pentru 2019 si sa accepte toate verificarile de audit si controalele necesare;

- drepturile de pescuit si compensatia financiara: aceste masuri prevad ca pescarii si operatorii din statele membre ale UE urmeaza sa primeasca compensatii din Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime pentru incetarea temporara a activitatilor de pescuit. De asemenea, se asigura faptul ca UE va fi in masura sa acorde navelor din Regatul Unit acces in apele UE pana la sfarsitul anului 2019, cu conditia ca si navelor UE sa li se acorde acces reciproc in apele Regatului Unit;

- servicii financiare: masuri temporare si limitate menite sa ofere asigurarea ca nu va aparea nicio perturbare imediata a compensarii centrale a instrumentelor financiare derivate si a serviciilor depozitarilor centrali pentru operatorii din UE care recurg in prezent la operatori din Regatul Unit si sa faciliteze, pe o perioada determinata de 12 luni, novatia anumitor contracte derivate extrabursiere, in cazul in care se transfera un contract al unei contraparti stabilite in Regatul Unit catre o contraparte stabilita in UE-27;

- conectivitatea aeriana si siguranta transportului aerian: aceste doua masuri vor asigura o conectivitate de baza a transportului aerian, astfel incat sa se evite intreruperea totala a traficului aerian dintre UE si Regatul Unit in eventualitatea unui scenariu fara niciun acord;

- conectivitatea rutiera: masura permite continuarea unei conectivitati rutiere de baza in conditii de siguranta intre UE si Regatul Unit pe o perioada limitata de timp, cu conditia ca Regatul Unit sa acorde un tratament reciproc intreprinderilor si operatorilor din UE;

- conectivitatea feroviara: se asigura valabilitatea autorizatiilor de siguranta pentru anumite parti ale infrastructurii feroviare pe o perioada strict limitata de trei luni, pentru a permite identificarea unor solutii pe termen lung in conformitate cu legislatia UE. Masura este legata in special de tunelul de sub Canalul Manecii si va fi conditionata de mentinerea de catre Regatul Unit a unor standarde de siguranta identice cu cerintele UE;

- inspectia navelor: se urmareste sa se asigure securitatea juridica si sa se garanteze continuitatea activitatilor din sectorul transportului maritim;

- realinierea coridorului retelei centrale Marea Nordului - Marea Mediterana: prin aceasta masura se adauga, la reteaua centrala, noi legaturi maritime intre Irlanda, Franta, Belgia si Tarile de Jos si se introduce o noua prioritate de finantare in cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE): adaptarea infrastructurii de transport in scopuri de securitate si de efectuare a verificarilor la frontierele externe;

- politica privind schimbarile climatice: aceasta masura asigura faptul ca un scenariu fara acord nu afecteaza buna functionare si integritatea de mediu a sistemului de comercializare a certificatelor de emisii.

- programul Erasmus+: studentii si stagiarii aflati in strainatate care participa la programul Erasmus+ la momentul retragerii Regatului Unit isi pot finaliza studiile si pot primi in continuare finantarile sau granturile corespunzatoare;

- drepturile la prestatii de asigurari sociale: drepturile [cum ar fi perioadele de asigurare, de incadrare in munca (independenta) sau de sedere in Regatul Unit inainte de retragere] ale persoanelor care si-au exercitat dreptul la libera circulatie inainte de retragerea Regatului Unit sunt protejate;

reciprocitatea vizelor (in curs de adoptare finala): cetatenii britanici ar urma sa poata efectua calatorii fara viza in UE daca Regatul Unit acorda, la randul sau, pe baza de reciprocitate, un regim nediscriminatoriu de calatorii fara vize pentru toti cetatenii UE;

Ajutoare de stat

In ceea ce priveste nevoia de resurse financiare si/sau de asistenta tehnica, normele in vigoare privind ajutoarele de stat ale UE fac posibila solutionarea problemelor intampinate de intreprinderi in cazul unui Brexit fara acord. De exemplu, normele privind ajutoarele de stat permit intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-urilor) sa beneficieze de ajutor pentru consultanta sau pentru formare, care ar putea fi utilizat pentru a contribui la pregatirea acestora (inclusiv pentru eventualele formalitati vamale viitoare). Orientarile privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor contin dispozitii referitoare la schemele de sprijin temporar pentru restructurarea IMM-urilor, care ar putea fi utile pentru solutionarea problemelor de lichiditate cauzate de Brexit. Finantarea se poate accesa sub diferite forme, de exemplu prin scheme de imprumut finantate de stat care respecta rata de referinta sau prin garantii de stat prevazute in Comunicarea privind garantiile (punctele nationale de contact sunt disponibile aici).

Finantare si sprijin din bugetul UE

In plus, asistenta tehnica si financiara din partea Uniunii Europene poate fi pusa la dispozitie in anumite domenii, cum ar fi formarea functionarilor vamali in cadrul programului Vama 2020. Alte programe pot contribui la proiecte de formare similare in domeniul controalelor sanitare si fitosanitare. In ceea ce priveste agricultura, legislatia UE ofera o larga gama de instrumente pentru a face fata efectelor imediate ale retragerii Regatului Unit, in special in scenariul fara acord.

Avize de pregatire

Comisia Europeana a publicat 90 de avize sectoriale privind pregatirea pentru Brexit. Acestea furnizeaza orientari detaliate destinate diferitelor sectoare afectate de Brexit.

Pentru informatii suplimentare: ce trebuie sa fac in cazul scenariului fara acord?

Pentru a afla mai multe despre modul in care se pot pregati pentru scenariul fara acord, cetatenii UE pot contacta Europe Direct pentru orice intrebare in acest sens. Cetatenii pot apela numarul verde 00 800 6 7 8 9 10 11 de oriunde din UE si in orice limba oficiala a Uniunii Europene.