1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Speranta moare ultima

La nivel global, 50% dintre consumatori iau decizii legate de asigurare in functie de pret, spune The Geneva Association intr-un raport excelent. Ce e de facut?

Exista texte pe care, o data ce le parcurgi, ai impresia ca fiecare cuvant este asezat exact pe locul lui, special creat pentru el. E un fel de puzzle literar. Tot ce ai de facut este sa il patrunzi, cu rabdare. In aceste situatii, nu de putine ori, cititorul se intreaba cum de nu si-a imaginat pana atunci fix aceasta insiruire logica de cuvinte cunoscute si nu a imaginat transformarea lor in idei atat de puternice. Fiecare verb, atent ales, da o nuanta, fiecare fraza este rezultatul unui studiu si al muncii multor oameni.

O asemenea lectura este si cel mai recent raport al Asociatiei de la GENEVA (detalii despre ei, AICI), sugestiv intitulat "Understanding and Addressing Global Insurance Protection Gaps". Pe scurt, materialul analizeaza si cauta sa gaseasca solutii pentru asa-numitul insurance protection gap. Fenomenul subasigurarii, la scara globala.

Concluziile raportului, prezentate din perspectiva cererii, deci a clientilor, arata cum:

  • puterea de cumparare ramane principalul obstacol pentru cresterea penetrarii asigurarilor, mai ales in economiile in dezvoltare sau emergente;
  • acest fenomen se suprapune unui vid in educatia financiara, prezent chiar si in tarile dezvoltate, caci lipsa de intelegere a produselor este cel de-al doilea motiv pentru care oamenii nu incheie asigurari, dupa faptul ca nu si le permit.
    In acelasi timp:
  • jumatate din consumatori iau decizii legate de asigurare in functie de pret;
  • cererea de produse de asigurare este mai mare in gospodariile unde educatia financiara depaseste media;
  • calitatea serviciilor oferite clientilor si a experientei oferite, inclusiv a comunicarii cu acestia, sunt printre cei mai relevanti factori ce determina incheierea unei polite. Acesti factori concureaza cu pretul si acoperirea oferita.

    Din perspectiva ofertei, deci a industriei si distributiei, Asociatia de la GENEVA spune ca:
  • costurile la care sunt preluate in asigurare riscurile reprezinta un subiect extrem de dezbatut, mai ales in contextul inovatiei tehnologice - ce poate oferi o eficientizare importanta;
  • in asigurarile non-viata, 30 centi din fiecare dolar platit ca prima de asigurare sunt absorbiti de costuri administrative si de distributie. Acest fapt este de natura a afecta "atractivitatea economica a asigurarilor".
Exista, insa, si solutii: toate, insa, presupun o implicare colectiva a mai multor stakeholderi, inclusiv zona de autoritati publice. Alaturi de acest sector, care poate face extrem de multe completand efortul industriei pe partea de educatie financiara, angajatorii sunt cei care pot influenta comportamentul financiar al angajatilor, oferindu-le acces la programe de educatie financiara continua, promovand luarea de decizii informate si un stil de viata sanatos. In acelasi timp, spune raportul, social media si device-urile mobile ofera posibilitatea unei dezvoltari incredibile a notorietatii asigurarilor si a caracteristicilor de baza ale acestora, chiar si in tari unde canalele traditionale de distributie sunt aproape inexistente. Deci, speranta moare ultima.

Intorcandu-ne la Romania, coloana din mijloc a graficului de mai sus arata clar cine si ce are de facut. Nu o spunem noi, ci unul dintre cele mai mari think tank-uri de pe Planeta. In concluzie, nu trebuie sapat prea adanc pentru a ne seta obiective la nivel de industrie. Ramane, insa, o singura intrebare: cine, oare, va lua un aparent simplu tabel - ce are in spate mii de ore de cercetare, daca nu mai mult - si il va transpune in realitate? Si cand?

Alexandru CIUNCAN

executiv@appa-asigurari.ro

P.S.: Raportul, in original, poate fi descarcat de AICI!