1asig.ro
1asig.ro
Pandemia si efectele ei asupra ...

Pandemia si efectele ei asupra psihicului uman. Cum au fost gestionate noile realitati de angajatii din asigurari si HR

5 min. / 1.540 cuvinte
11 martie 2020: Ziua in care Organizatia Mondiala a Sanatatii declara la nivel global pandemie de coronavirus. In saptamanile urmatoare, in toata lumea, sunt adoptate masuri restrictive cu scopul de a stopa raspandirea virusului. Aparitia pandemiei a determinat o schimbare a stilului de viata si a realitatii in care traiam, iar tot ceea ce, pana la aceasta data, ni se parea "normal", a devenit inaccesibil.

PROMO


Pana in martie 2020 aveam agendele facute, planuri de calatorii, perspective privind evenimentele si intalnirile de afaceri, festivaluri sau team building-uri, insa pandemia a venit peste noapte ca un exercitiu de supravietuire pentru umanitate.

Pentru a nu raspandi virusul SARS-COV2, milioane de oameni sunt nevoiti sa respecte masuri de distantare sociala, sa stea carantinati si departe de cei dragi, in conditiile in care, potrivit studiilor de specialitate, singuratatea, izolarea si munca de acasa nu sunt benefice pentru toata lumea.

Potrivit unui studiu realizat de "Frontiers in Psychology" in 96 de tari, printre care si Romania, privind impactul psihosocial si social al carantinei asupra populatiei, separarea de cei dragi, pierderea libertatii, nesiguranta privind locurile de munca, statisticile ingrijoratoare privind numarul ridicat de cazuri si decese, precum si sentimentul de neajutorare pot avea consecinte dramatice asupra oamenilor. De asemenea, conform raportului amintit, femeile se tem cel mai mult de noul coronavirus, comparativ cu barbatii. Persoanele introvertite tind sa fie mai vulnerabile, iar cetatenii din Europa de Est se tem mai mult decat cei din Europa de Vest, din cauza diferentelor structurale dintre sistemele de sanatate.

Schimbarea comportamentului uman in pandemie: de la ignoranta la "cumparaturile de panica"

Conform psihologilor si specialistilor din domeniu, au aparut schimbari in comportamentul oamenilor, odata cu aparitia noului coronavirus. Printre acestea se numara si schimbari in comportamentul legat de cumparaturi - asa-numitele "cumparaturi de panica", in special in perioada de lockdown, atunci cand incertitudinile privind aprovizionarile, transporturile si libertatea tranzitarii diferitelor state erau cele mai mari.

De asemenea, un alt tip de comportament manifestat a fost cel de evitare, pe fondul distantarii sociale, insa si a temerilor de imbolnavire. In plus, amintim si categoria persoanelor care neaga vehement aparitia virusului si incalca orice regula impusa de autoritati.

Potrivit lui Gabriel DIACONU, psihiatru, efectele distantarii sociale din punct de vedere al vulnerabilitatii psihice au fost vizibile inca din primele luni ale pandemiei, iar, potrivit acestuia, dificil nu este implementarea unor masuri, cat "haosul relaxarii", intrucat intervine incertitudinea.

"Pentru noi oamenii, cat priveste apropierea fizica si sociala suntem obisnuiti sa avem control asupra ei, adica noi suntem obisnuiti sa decidem cand dam sau nu mana cu cineva, cand ne imbratisam cu cineva, cand intram in spatiul vital al altei persoane, este o constanta culturala", a precizat specialistul.

In plus, conform unui raport publicat de "The Lancet Psychiatry", un bolnav din cinci din Statele Unite care trece prin COVID-19 primeste un diagnostic de anxietate, depresie si insomnie in primele 14 - 90 de zile de la contactarea virusului, ceea ce reprezinta un factor alarmant si pentru romani, spune Gabriel DIACONU.

"Inainte de pandemie, aveam estimari care spuneau ca pana la unul din cinci romani avea semne sugestive de depresie. In alte studii era un roman din 10, ceea ce inseamna ca intre 2 si 4 milioane de romani aveau semne de depresie. Doar 10 - 15% dintre ei ajungeau in servicii specializate. Cifra avansata de studiul din Lancet ne spune ca boala COVID-19 dubleaza riscul de depresie", apreciaza psihiatrul, conform PSNews.

Insa, pe langa problemele psihosociale, pandemia a adus si lucruri bune, precum grabirea unor procese de digitalizare in companii sau munca de acasa. Lucrul de la distanta a devenit pentru multe dintre companii "o noua normalitate" si tot mai multe firme se gandesc sa extinda acest mod de lucru nou implementat si dupa trecerea pandemiei.

Cum arata "noua normalitate" si munca de acasa pentru angajatii din asigurari

La fel ca si alte sectoare economice, si cel al asigurarilor a trebuit sa regandeasca strategii, sa se recalibreze noilor cerinte impuse de autoritati si, totodata, sa isi consolideze business-urile. Principalele preocupari din perioada de lockdown, dar si dupa, a fost consolidarea increderii clientilor, dar si a angajatilor care pareau ingrijorati de incertitudinile de la nivel national si global. Astfel ca departamentele de resurse umane din cadrul companiilor de asigurare au luat masuri rapide si eficiente pentru fidelizarea angajatilor, prin implementarea de intalniri sau programe virtuale de "well-being", care sa raspunda noilor teme de interes ale angajatilor, team building-uri virtuale bazate pe gamification, entertainment si participare active, demersuri care se pot realiza din orice locatie.

Pentru EUROLIFE FFH Romania, pandemia de coronavirus nu a insemnat un impediment in implementarea proiectelor propuse la inceputul anului si, desi contextual a schimbat rutinele la nivelul companiei, adaptarea la "noua realitate" s-a facut destul de rapid.

"2020 a fost un an cu multe provocari si mai ales schimbari, la care am incercat sa ne adaptam, fiecare in ritmul lui. Privind retrospectiv la cele 9 luni de activitate work from home, nu pot spune ca a avut un impact negativ asupra productivitatii companiei, dimpotriva. Toate proiectele stabilite a fi implementate in acest an au fost lansate, iar relatia cu clientii s-a desfasurat in conditii optime. Imi amintesc ca inainte de pandemie, fara sa stim ce va urma, fiecare dintre noi cocheta cu "idealul" de a lucra de acasa. Acum, cand contextul ne-a obligat sa ne schimbam rutinele si sa ne adaptam la noua realitate, constientizam ca lucrul de acasa are avantajele, dar si dezavantajele lui, carora incercam sa le facem fata prin intalniri sau programe virtuale de well-being care sa raspunda noilor teme de interes ale colegilor nostri", spune Alina CONSTANTINESCU, General Manager, EUROLIFE FFH Asigurari Generale.

Cand vine vorba despre principalele forme de inlocuire a beneficiilor extra-salariale pentru angajatii companiei, acestia au beneficiat in tot acest an de un program de Health & Wellness sustinut de profesionistii in sanatate emotionala, nutritie si sanatate fizica.

"In plus, am remarcat cu placuta surprindere ca partenerii nostri, furnizori ai serviciilor in relatie cu angajatii, s-au adaptat si ei la randul lor, ajustandu-si serviciile pentru a raspunde noului context. Astfel, am apreciat initiativa Bookster, care a introdus livrarea cartilor acasa si ridicarea lor de la domiciliu sau popularea bibliotecii cu multe articole online", precizeaza reprezentanta EUROLIFE.

In ceea ce priveste "noul team building", si el se desfasoara in aceste momente tot online. "Noul team building se intampla virtual, cand in echipe mai largi, cand mai restranse, in care, pana la discutiile de business, ne alocam timp sa ne verificam intre noi starea emotionala, astfel incat sa stim daca putem intinde o mana de ajutor sau sa ne trimitem un gand bun unul altuia", a concluzionat Alina CONSTANTINESCU.

Si pentru SIGNAL IDUNA mutarea business-ului remote a insemnat, pentru o parte dintre angajati, o perioada de maxima productivitate prin economisirea timpului petrecut in trafic, iar pentru ceilalti, munca de acasa a venit insa cu o nevoie si mai mare de timp pentru acomodarea la noua realitate, adaptare si regasire a propriului drum.

"Provocarea majora a reprezentat-o distantarea fizica. Lipsa intalnirilor fata in fata poate avea efecte chiar si asupra productivitatii in munca. De asemenea, faptul ca vacantele au fost restrictionate a insemnat o iesire din zona de confort pentru multi dintre noi. Cu toate acestea, am fost nevoiti sa gasim acea reteta care functioneaza pentru fiecare, astfel incat sa ne continuam activitatea in noile conditii. In viitorul apropiat vom vedea o flexibilitate tot mai mare din partea companiilor in ceea ce priveste lucrul de acasa. Daca pana acum era privit cu un oarecare scepticism, din momentul in care a devenit practica uzuala, s-a dovedit chiar salvatoare pentru unele business-uri", spune Mihaela DRUGA, Membru al Directoratului, SIGNAL IDUNA.

Insa, nevoile si prioritatile tuturor s-au schimbat in pandemie. "Categoric, contextul a influentat si piata muncii, dar si asteptarile angajatilor cu privire la ceea ce inseamna beneficii extra salariale si modul in care companiile se raporteaza la acestea. Sanatatea a fost centrul de referinta al tuturor deciziilor din ultimele luni. Acest lucru s-a remarcat prin nivelul tot mai ridicat de interes al companiilor fata de asigurarile de sanatate oferite ca beneficiu pentru angajati sau de extinderea acoperirilor pentru cele deja detinute. Multe companii au intensificat comunicarea in jurul serviciilor medicale la distanta, incurajand angajatii sa foloseasca serviciile disponibile prin telemedicina", a completat Mihaela DRUGA.

In privinta coeziunii echipei si a modului in care arata astazi un team building pentru SIGNAL IDUNA, oficialul companiei spune ca, pentru a mentine "vie" comunicarea intre angajati, au implementat solutii de intalnire si relaxare in grup 100% digitale.

"Ceea ce a ramas neschimbat in aceasta perioada este, din punctul meu de vedere, nevoia noastra de a socializa, de a ne intalni cu ceilalti si de a fi aproape. Poate ca nu eram neaparat constienti de cat de importante sunt aceste lucruri pana in momentul in care nu ne-a mai fost permis sa o facem. Putem vorbi acum despre "un nou tip de team building", deoarece este important sa mentinem o coeziune a echipei prin interactiunea constanta cu si intre angajati. Din fericire, avem la dispozitie nenumarate variante pentru a crea si a mentine vie comunicarea in ciuda distantei: solutii de team building 100% digitale, bazate pe gamification, entertainment si participare activa, care se pot realiza de oriunde te-ai afla", a concluzionat oficialul SIGNAL IDUNA.

Nici pentru angajatii GENERALI Romania, munca de acasa, singuratatea, lipsa vacantelor si a deplasarilor nu au fost factori de influenta pentru productivitate. "Desi a fost un an dificil pentru toata lumea, productivitatea angajatilor nostri nu a fost afectata de acesti factori, ba mai mult, am fost placut surprinsi sa observam o crestere in acest sens. Am organizat activitati de wellbeing - cursuri parentale, de sanatate, sport online, s-a introdus si polita de asigurare Covid pentru angajati, iar in cel mai scurt timp vom implementa si sesiuni de psihoterapie - hot line", declara Gabriela BINZAR, HR Business Partener, GENERALI Romania.

De asemenea, echipele au ramas unite, intrucat, compania organizeaza des intalniri online, pe diverse platforme. "Organizam sedinte/intalniri online cu diverse teme atat formale, cat si informale, folosind zoom/skype/Microsoft Teams, cursuri de e-learning, sau team building-uri/tranguri online. Coeziunea echipei a ramas aceeasi pentru ca organizam intalniri foarte dese, comunicam telefonic, video call pe teme formale si informale, sigur ca ne lipsesc intalnirile fata in fata, insa acest aspect nu a influentat negativ coeziunea echipei", a concluzionat oficialul GENERALI Romania.

Si pentru UNIQA Asigurari trecerea la munca de acasa a reprezentat o etapa usoara, iar oportunitatile mediului online au condus la o crestere a productivitatii.

"Cu siguranta, in aceasta perioada, am devenit cu totii mai constienti cu privire la oportunitatile de lucru in mediul online, iar organizatiile au fost impulsionate sa regandeasca munca la distanta. Contextul actual ne-a aratat ca un mediu de lucru agil, mai flexibil si caracterizat de autonomie poate duce la cresterea productivitatii. Pentru echipa noastra, aceasta perioada a fost oportuna pentru a regandi anumite procese, fluxuri, astfel incat o mare parte din interactiunea cu UNIQA a fost migrata catre zona online, clientii avand la dispozitie canale digitale pe care le pot accesa pentru a mentine relatia cu compania. In urma comunicarilor constante pe care la avem cu angajatii, acestia ne comunica faptul ca le lipseste interactiunea fizica de la birou si, cu siguranta, pe termen lung, viata personala de acasa poate sa devina mult prea legata de cea profesionala. In aceste conditii, inovatia, creativitatea, spontaneitatea si, prin extensie, productivitatea - ar putea fi afectate", spune Alina CENESCU, Coordonator Training si Dezvoltare Organizationala, Directia Resurse Umane, UNIQA Asigurari.

In privinta beneficiilor extra salariale pentru angajati, UNIQA Asigurari a gandit un program intern denumit "Gandim sanatate... chiar si de acasa", care include o serie de activitati online special concepute pentru a face mai bine fata provocarilor de la job, cat si celor de acasa.

"Beneficiile reprezinta o parte importanta din pachetul salarial al unui angajat si, in ciuda volatilitatii pietei, am continuat sa oferim acelasi pachet de beneficii angajatilor UNIQA. In aceasta perioada, acestia au pus un accent mai mare asupra sanatatii si a bunastarii generale. Pe langa pachetul standard de beneficii, am creionat un program in cadrul companiei "Gandim sanatate...chiar si de acasa" si am organizat o serie de activitati online, special gandite pentru a face mai bine fata atat provocarilor de la job, cat si celor de acasa. Atentia noastra s-a indreptat catre oferirea unor webinarii/ workshop-uri pe teme precum: echilibru munca - viata personala, gestionarea emotiilor si adaptarea la situatia de criza, o doza de energie sub forma antrenamentelor online", a completat oficialul UNIQA Asigurari.

In ceea ce priveste coeziunea echipei, UNIQA Asigurari spune ca pentru a pastra o legatura stransa intre membrii echipei, a readaptat procesul de "onboarding" la mediul online. "Pandemia a adus pentru unii manageri o transformare majora, determinandu-i sa isi schimbe opiniile cu privire la sistemele de valori, la stilurile de leadership pe care le practica cu echipa si sa isi redefineasca imaginea asupra a ceea ce inseamna sa fii un lider. Acestia si-au pus in aplicare abilitatile de a crea planuri flexibile, de a comunica clar, de a conduce cu compasiune pentru a gestiona "noul normal" si de a crea coeziune la nivelul echipei. De asemenea, pentru a pastra o legatura stransa intre membrii echipei, am readaptat procesul de onboarding la mediul online si i-am integrat in continuare pe cei nou-veniti in organizatie", a concluzionat oficialul UNIQA Asigurari.

De asemenea, si alte companii, precum GROUPAMA Asigurari si 4mind Benefits, au ales sa puna pe primul plan in pandemie sanatatea fizica si mentala a angajatilor, oferind servicii de consiliere psihoterapeutica in asigurarile de sanatate si de viata. "Prin parteneriatul dintre 4mind Benefits si GROUPAMA Asigurari, companiile din Romania pot oferi in premiera servicii de consiliere psihoterapeutica intregii echipe, alaturi de restul beneficiilor incluse in asigurarile GROUPAMA de sanatate si de viata, incurajandu-i astfel pe angajati sa aiba grija de sanatatea lor mintala si sa ramana echilibrati emotional", precizeaza oficialii 4mind.

Odata incheiata polita de asigurare, angajatii au acces la platforma online 4mind si pot accesa serviciile in ritmul propriu, in functie de nevoi, fie ca prefera sa discute cu un psihoterapeut sau coach in cadrul celor 4 sesiuni individuale incluse in pachet, se simt mai confortabil sa apeleze la un asistent virtual, vor sa citeasca sfaturi utile sau sa practice exercitii pentru mentinerea starii de bine.

Conform studiului Mercer Special Survey Romania*, realizat de Mercer Marsh Benefits, implementarea modului de lucru de acasa a necesitat un efort suplimentar din partea organizatiilor. 6 din 10 companii nu aveau un sistem de tip work-from-home implementat si a fost nevoie sa gaseasca solutii rapide de implementare. Acestea au implementat work-from-home ca raspuns la criza sanitara COVID-19.

In plus, 6% dintre organizatii ofera angajatilor compensatii pentru costurile legate cu work-from-home, in timp ce 6 din 10 organizatii ofera alt tip de sprijin pentru buna derulare a activitatii de la distanta. Mai mult, 15% dintre organizatii au concluzionat ca munca de acasa a crescut nivelul productivitatii angajatilor.

* In luna octombrie 2020, Mercer Marsh Benefits a lansat rezultatele studiului Mercer - Total Remuneration Survey, realizat pentru al cincilea an consecutiv in Romania. Editia 2020 a Total Remuneration Survey - Romania acopera 408 companii si 114.235 angajati. Luand in considerare conditiile speciale ale anului 2020, Mercer Marsh Benefits a realizat si Mercer Special Survey Romania - un studiu dedicat impactului COVID-19 asupra practicilor companiilor in ceea ce priveste compensatiile si beneficiile.

Materialul a fost publicat si in Revista PRIMM Asigurari & Pensii!





545 accesari