1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
FIAR 2022: Conferinta Tendinte in ...

FIAR 2022: Conferinta Tendinte in Asigurari - Principalele declaratii!

Dezbaterile FIAR 2022 au debutat luni, 23 mai, cu Conferinta "Tendinte in Asigurari", in cadrul careia s-au analizat principalele tendinte din piata de asigurari la nivel national si international, precum si viitorul pietei, prioritatile si eliminarea deficitului de protectie.

Cea de-a XXIII-a editie a FIAR - Forumul International Asigurari-Reasigurari, evenimentul etalon al industriei de asigurari din Europa Centrala si de Est, are loc in perioada 22 - 24 mai 2022 la Hotel Sheraton din Bucuresti.

Printre vorbitorii conferintei se numara oficiali ai ASF - Cristian ROSU si ai asociatiilor din piata, reprezentanti ai autoritatilor, lideri si specialisti din piata de asigurari, de brokeraj si din domenii conexe.

PRINCIPALELE DECLARATII:

Iulius Marian FIRCZAK, Deputy, Secretary of the Budget & Finance Committee, Chamber of Deputies of Romania:

- Legislatia in domeniu progreseaza greu, insa speram ca vom rezolva cat mai repede problemele care provoaca disfunctionalitati in piata si, odata acestea rezolvate, sa vorbim despre o dezvoltare a pietei de asigurari din Romania;

Daniel FLOREA, Deputy, Vicechairperson, Committee for Legal Matters, Discipline and Immunities, Chamber of Deputies of Romania:

- Pandemia a adus, din pacate, si o lipsa de comunicare in toate domeniile, inclusiv in asigurari;
- Industria asigurarilor a reinceput sa devina vizibila in spatiul public. Sunt multe asociatii care au inceput sa se reimplice in educatia financiara;
- Sunt fericit ca asigurarile au ajuns la 1,3% din PIB si sunt convins ca exista mult mai mult loc pentru dezvoltarea pietei;
- Sunt sigur ca, impreuna, vom reusi sa facem niste norme legislative care sa reziste in timp si care sa confere stabilitate pietei asigurarilor;
- In momentul de fata exista foarte multe proiecte de lege care ar dori sa modifice legislatia din piata asigurarilor si fiecare proiect este sustinut foarte vehement. Sunt convins ca, impreuna, vom ajunge la cele mai bune solutii;

Cristian ROSU, Vice-President, ASF:

- Anul 2022 a adus schimbari importante in structura vanzarilor de asigurari. 
- [catre asiguratori] Cifrele pe care le raportati la ASF imi arata ca majoritatea dintre dumneavoastra ati ajuns la concluzia ca piata RCA este o piata in care puteti sa fiti jucatori. Cred ca ati dat dovada de maturitate cand, in ciuda situatiei speciale de dupa retragerea licentei CITY Insurance, ati ales sa fiti in piata.
- In T1 2022, primele brute subscrise pe segmentul RCA au ajuns la aproape 2,5 miliarde de lei, cu 122% peste T1 2021.
- Pe RCA avem 3 companii cu cote de piata formate din doua cifre si inca 4 care inregistreaza cote intre 6 – 10% din PBS. Este un tablou cum nu am mai vazut de multa vreme, care arata ca exista concurenta reala. 
- ASF a aratat ca este deschis la propunerile pietei si cred ca doar prin dialog permanent si prin respectarea legilor si normelor putem mentine indicatorii asa cum sunt acum, fara sa fie nevoie de alte tipuri de interventii. Asa cum a fost in cazul modificarilor propuse de BAAR pentru repartizarea asiguratilor cu risc ridicat. Consider ca impartirea in mod egal a riscurilor este cea mai buna formula. 
- Piata asigurarilor de viata a crescut cu 18% in 2021, iar lucrurile arata bine si in prima parte a lui 2022.
- Asigurarile de sanatate si-au continuat cresterea si in prima parte a acestui an, intr-un ritm bun. Piata a ajuns la prime brute subscrise de peste 184 de milioane de lei, in T1 2022, cu peste 22% mai mult decat in perioada similara a anului trecut. Idemnizatiile brute platite au crescut ceva mai rapid, cu 24%, la aproape 80 de milioane de lei. 
- Suntem inca departe de potential in ceea ce priveste asigurarile de locuinta, iar din acest punct de vedere ar ajuta foarte mult sa fie adoptate schimbarile aflate pe flux legislativ, in ceea ce priveste functionarea PAID. 
- Un alt subiect la care as dori sa ma refer este cel al asigurarilor agricole. Mai ales in conditiile razboiului din Ucraina, care implica doua tari care impreuna furnizau mai mult de un sfert din nevoia de cereale a Europei, agricultura din Romania are perspective mari de crestere. Din pacate, nu acelasi lucru se intampla si cu oferta de asigurari peste acest domeniu. Din prudenta excesiva, din lipsa de date sau din alte motive, putine companii din Romania ofera produse care sa acopere cu adevarat nevoile fermierilor si este pacat, pentru ca avem pe piata companii cu experienta mare pe acest segment, la nivel international. Personal, cred ca, in timp, o solutie pentru fermieri va fi infiintarea unor societati mutuale de asigurari. Astfel de societati mutuale functioneaza in agricultura din toate partile dezvoltate ale Europei si isi fac foarte bine treaba, iar prezenta lor in piata nu presupune excluderea companiilor clasice de asigurari, ba chiar presupune o coabitare eficienta.
- Sper sa ne auzim la anul discutand despre o piata care trece, pentru prima data, pragul de 3 miliarde de euro in Prime Brute Subscrise.

Adrian MARIN, President, UNSAR:

- Punctez ca, in anul 2021, asigurarile au fost responsabile pentru crearea a circa 1,3% din PIB, in crestere de la 1,15% in 2020, dar este la un nivel mai mic fata de media din regiunea ECE (2,5%).
- Conform celor mai recente studii realizate la nivel UNSAR, prin fiecare 5 joburi din asigurari au fost sprijinite alte 6 locuri de munca in economie.
- Interesul in crestere pentru asigurari se vede si din cifrele anului 2021 - o creștere de 24%, ceea ce a insemnat PBS 14,2 mld. lei (2,86 mld. EUR). 
- Totodata, merita subliniat ca: Asigurarile generale detin o pondere de 82% din totalul PBS. Piața inglobeaza volume mari de asigurari auto, reprezentand 75% din totalul primelor brute subscrise pentru activitatea de asigurări generale și 62% din totalul PBS.
- Industria a trebuit sa absoarba socul creat de iesirea de pe piata a CITY Insurance, incepand cu luna septembrie a anului precedent, companie ce detinea peste 3 milioane de polite.
- Industria este in continuare sub presiunea profitabilitatii. Rata combinata pentru toate clasele de asigurari generale a inregistrat o valoare supraunitara, de 121%, in anul 2021, in crestere fata de anul anterior (110%). Rata combinata RCA a ajuns la 161,63%.
- Vedem un interes in crestere pentru asigurari. 42% dintre români sunt mai interesați de asigurarile de sanatate; 37% de asigurarile de locuinte, 32% de asigurarile pentru riscuri cibernetice si 30% de asigurările de viață pentru șomaj și preluarea temporară a ratelor. Toate aceste procente sunt in crestere fata de anii anteriori si au fost sprijinite de eforturile industriei si ale autoritatii de supraveghere spre o mai buna educatie financiara.
- Marea majoritate a companiilor și-a adaptat activitatea la noul context - ma refer mai ales la acoperirea daunelor provocate de COVID-19 pe zona de sanatate si de calatorie. Rolul asigurarilor a fost relevant cand, doar în perioada martie 2020 – august 2021, companiile de asigurări au plătit in baza politelor de sanatate si viata indemnizatii de peste 9,37 milioane euro, aferente riscurilor asociate COVID-19.
- Industria nu este lipsita de provocari, precum: Reputatia industriei; Deficitul de protectie: oameni si companii; RCA: indicatori tehnici sub presiune; Frecventa ridicata a accidentelor rutiere; Nevoia de stabilitate legislativa.
- Cum orice provocare este si o oportunitate, avem deja multe grupuri de lucru unde punem la dispozitia stakeholderilor know-how-ul nostru. Am intensificat actiunile de sustinere a pozitiei industriei pentru securizarea si dezvoltarea pietei de asigurari auto; monitorizam constant evolutiilor in plan legislativ; Lucram intensiv pentru dezvoltarea pietei asigurarilor voluntare de sanatate; Am initiat si sustinut proiecte dedicate asigurarilor de proprietati, garantii si multe altele.
- Ne dorim sa mergem catre o Romanie asigurata. Putem face asta prin identificarea/dezvoltarea unor solutii de asigurari pentru sprijinirea PNRR, reducerea deficitului de protectie a populatiei (viata & sanatate, dar si locuinte), implicarea industriei de asigurari in identificarea sau generarea de solutii pentru protejarea mediului inconjurator si, nu in ultimul rand, educatie financiara.
- Continuam sa dezvoltam campaniile anuale de informare si awareness pe principalele tipuri de asigurari, cu un reach care a atins si 6 milioane pe anumite proiecte. Eforturile noastre vor continua, pentru ca publicul larg sa fie informat si sa poata lua decizii asumate cu privire la accesarea unor solutii de protectie financiara.

Petr JAKUBIK, Financial Stability Team Leader, EIOPA:

- Impactul economic al COVID-19 a fost redus de masurile fiscale extensive luate in Europa, precum si de masurile monetare flexibile;
- Cu toate acestea, spatiul fiscal si cel monetar au fost reduse substantial din cauza COVID-19. Din pacate, pandemia a redus rezilienta economica europeana si „spatiul de manevra” avut la dispozitie pentru o viitoare noua criza;
- Pierderile semnificative din martie 2020 au fost, in mare parte, recuperate chiar in acelasi an;
- Pandemia a intensificat tendinta clara catre digitalizare. Aceasta tendinta a subliniat importanta ricurilor cibernetice, cu un efect negativ asupra riscurilor operationale ale companiilor din zona financiara;
- Ne-am mutat dintr-o criza in alta: dupa ce am iesit din criza adusa de pandemia COVID-19, la inceputul anului 2022, Rusia a invadat Ucraina pe 24 februarie. Inflatia a crescut, fiind direct influentata de faptul ca preturile energiei, deja in crestere inainte de razboi, au crescut si mai mult in urma acestuia;
- Contextul macroeconomic este nesigur. Pe de o parte, ne confruntam cu perspective reduse de crestere si o inflatie mare. Pe de alta parte, pot aparea corectii in piata, ca rezultat al consecintelor razboiului, dar si a politicilor monetare mai stranse, implementate de bancile centrale. Un impact mai sever, cu inflatie de doua cifre, poate fi declansat de taierea gazului rusesc si de o intensificare a problemelor lantului global de distributie, din cauza politcii zero-Covid a Chinei;
- Pentru asiguratorii europeni, impactul direct al invaziei Rusiei din Ucraina este limitat: asiguratorii europeni au activitati limitate in Rusia, Ucraina si Belarus; un numar limitat de grupuri europene desfasoara activitate in aceste trei piete, prin subsidiare mici comparativ cu grupurile. Cu toate acestea, efectele secundare si pe termen lung ar putea fi mai mari; 
- Asiguratorii europeni trebuie sa fie atenti la inflatie. Ne confruntam, cu siguranta, cu multe provocari la nivelul economiei Uniunii Europene, precum si cu o volatilitate mare, cu impact potential pe pietele derivate;

PANEL - Ce ne rezerva viitorul?

Mihai TECAU, CEO, President of the Managing Board, OMNIASIG VIG:
- Piata isi va arata maturitatea si va putea sa fie mai relaxata in momentul in care vom avea o diversitate mai mare pe partea de portofoliu. Din pacate viteza cu care cresc celelalte linii de business in afata de motor sunt destul de mici; ele sunt vizibile, dar sunt mici. Atunci apare intrebarea „Ce putem face?”. Potential exista, s-a vazut intotdeauna, de aceea sunt si actionarii in aceasta piata.
- Cred ca puterea exemplului este cea mai importanta. Este important sa despagubim, sa fim aproape de clienti si sa crestem in valoare pe partea de servicii. Avem mult loc de desfasuratre pe unele segmente, precum asigurari de locuinte, property, raspunderi etc.
- Cred ca trebuie sa ne schimbam ca mentalitate, sa vina oameni tineri in piata asigurarile. Trebuie sa ne promovam mai mult si in fata studentilor. Ne vom adresa si unor generatii noi. Generatia Z, pe care o avem acum in fata, este una speciala, valorile sunt diferite si asigurarile pe care le promovam trebuie sa fie adresate si lor.
- Piata este in schimbare, clientii se schimba si cei care lucreaza in domeniul asigurarilor trebuie sa se schimbe si sa se adapteze permanent.
- Noi trebuie sa fim inovatori in zona de asigurari, asta e obligatia noastra de zi cu zi. 
- Nu o sa convingem clientii cu un eveniment catastrofal, ci trebuie sa ii convingem cu riscurile domestice in momentul de fata, sa incercam sa atragem clienti si sa le aratam ca asigurarea locuintei este un benefica prin exemplele pe care le avem – prin despagubire, prin prezenta noastra in teritoriu etc. Mai adaugam diversitatea de produse, promovarea lor, digitalizare. 
- Mi-as dori ca asigurarea locuintei sa fie un lucru normal in bugetul familiilor.

Tanja BLATNIK, CEO, EUROINS Romania:
- In ultimul an, in cadrul EUROINS Romania ne-am concentrat cu precadere pe segmentul de business non-RCA;
- Educatia financiara este dificila. Ca asiguratori, trebuie sa ne simplificam produsele. Asigurarile sunt un produs social deoarece, pana la urma, au rolul de a ajuta. Trebuie sa ne apropiem de public prin diverse proiecte educationale si prin actiuni de marketing, dar nu numai;
- Aceasta orientare pentru solutii pe termen scurt pe care noi, asiguratorii, o avem in acest moment  - nevoia de a gasi o solutie pentru maine – nu va aduce un progres. Asigurarile reprezinta o investitie pe termen lung, reprezinta un sistem, o conexiune intre oameni, mediu, politicieni, o economie stabila. Trebuie sa iesim din spatiul nostru si sa ne indreptam catre clienti;
- In ceea ce priveste asigurarile de sanatate, orice beneficiu pe care il primeste clientul este important. Beneficiile fiscale existente sunt importante, dar sunt ele suficiente? Oamenii sunt interesati intr-o calitate a serviciilor medicale, intr-o calitate mai buna a vietii;
- Din pacate, daca acest beneficiu nu este tangibil, tinzi sa nu crezi in el. Prin urmare, este important sa existe beneficii, dar este la fel de important sa le si aratam aceste beneficii clientilor.

Adrian MARIN, CEO, GENERALI Asigurari:
- Cred ca pentru a dezvolta produsele trebuie sa functioneze bine si partea motor, care da dimensiunea. In momentul in care dimensiunea este solutionata si poti avea de acolo bani pentru inovatie, pentru alte investitii, poti sa iti asumi alte linii de business care nu au dimensiune si la care nu ai inca toata experienta. 
- Acum este o oportunitate cu asigurarile de sanatate, insa inflatia isi va spune cuvantul nu doar acolo, ci peste tot. 
- Pentru noi, GENERALI,  este primordial acest NPS, pe care il urmarim si vedem ce preferinte au clientii. 
- Trebuie sa reusim reputational ca piata, sa trecem peste aceste evenimente si oamenii sa creada mai mult in asigurari. 
- Legat de noile provocari, acestea sunt peste tot. Asta e noua viata. Important este ca trebuie sa le accepti, sa le gestionezi si sa mapezi clientul, iar restul vine de la sine. Este evident rolul fiecarui distribuitor, fie ca este broker, agent sau online. 

Nicoleta RADU, CEO, PAID Romania:
- In ceea ce priveste PAID, noi suntem total de acord ca, pe termen scurt mediu si lung, imbunatatirea calitatii serviciilor este un declansator important al atragerii increderii clientilor. Nu vom putea depasi provocarile prezente fara un client multumit si informat – sunt singurele cai prin care putem sa facem ca industria sa creasca.
- Suntem foarte preocupati de cresterea calitatii serviciilor. Ne dorim sa avem siguranta ca, in cazul in care se intampla un eveniment de mare avengura, piata sa aiba capacitatea sa reactioneze prompt si eficient. 
- Impreuna cu toata piata incercam sa crestem capacitatea de raspuns in caz de dezastru major. Este un proiect de o anvergura extraordinara, este poate cel mai mare proiect la care piata lucreaza impreuna. Multumesc celor care s-au alaturat demersului, care este unul complex. Vrem sa dam predictibilitate unui set de actiuni care ar fi total impredictibile in cazul unui dezastru major. 
- Dorim sa diminuam cat mai mult riscul pe care l-am avea in cazul unui eveniment in ceea ce priveste instrumentarea dosarelor de dauna. De asemenea, incercam sa digitalizam si automatizam procesele, sa cream acele proceduri care sa functioneze eficient intre companii. Acestea sunt doar cateva elemente pe care vrem sa le solutionam. Toate aceste procese sunt spre beneficiul si satisfactia clientului final, care va putea fi despagubit cat mai rapid cu putinta.
- Nu trebuie sa ignoram schimbarile climatice.
- CNA a aprobat pentru PAID un spot de interes public, care va fi transmis pe televiziunile din Romania si care va promova asigurarea locuintei ca mijloc de protectie financiara. Acest lucru va fi benefic pentru toata piata de asigurari din Romania, nu doar pentru asigurarea locuintei, pentru ca in final noi incercam sa promovam cat putem conceptul de asigurare in sine.

Benjamin TURQUIN, CEO, BRD Asigurari Generale, Commercial Director, BRD Asigurari de Viata:
- Valoarea asigurarilor Unit Linked (UL) din Romania se ridica la 151,3 milioane de euro in 2021, reprezentand aproximativ 1/3 din totalul pietei asigurarilor de viata din Romania;
- Piata UL creste intr-un ritm mai mare decat piata asigurarilor de viata, +25% in 2021 fata de 2020, in comparatie cu cresterea de 18% a pietei de asigurari de viata, in general; 
- Din tendinta pietei remarcam faptul ca apetitul pentru investitii pe termen lung creste. Asigurarile de viata cu componenta investitionala pot raspunde acestei nevoi: oferta extinsa de fonduri de investitii, orizontul de lunga durata declanseaza o nevoie de protectie suplimentara pe care o poate aduce asigurarea, scheme diversificate de subscriere (cu frecventa regulata, prima unica). Acest interes va continua;
- In cele mai multe tari, investitiile din cadrul produselor de asigurare de viata beneficiaza de avantaje fiscale. Aceasta este o solutie folosita de guverne pentru a promova aceste solutii care combina investitia si protectia pe termen lung.

Paul Dieter CIRLANARU, CEO, CITR:
- Trebuie sa vedem ce lectii pozitive putem lua din evenimentele negative din piata, cum ar fi falimentele;
- De fiecare data, un aspect problematic a fost legat de lichiditate. Daca problema rezida in acesti indicatori si incercarile au fost indreptate spre rezolvarea acestor indicatori, trebuie sa vedem de ce nu au functionat solutiile;
- Trebuie sa fim atenti si sa invatam ca, in ceea ce priveste complexitatea acestei activitati, trebuie sa analizam nu doar cum se incearca rezolvarea acesteia, ci si punctul de origine al acesteia;
- Cum isi poate o companie redresa activitatea? Este foarte important de luat in seama ca e foarte usor sa tragi concluzii dupa ce a avut loc evenimentul, fara a ne gandi ca, in context, lucrurile se vad altfel;
- Vedem volatilitatea din contextul viitor – cred ca una din provocarile mari se leaga de aceasta volatilitate; 
- Avem activitatea companiei de asigurari in sine – subscrierea si modul in care aceasta de desfasoara – si, de asemenea, si dimensiunea legata de investitii, din exteriorul companiei. In aceasta a doua dimensiune e important sa gasesti un echilibru intre precautie si indrazneala.

Matteo CARBONE, Founder and Director, IoT Insurance Observatory:

- In urmatorii cinci ani, cei mai de succes asiguratori vor fi cei care vor folosi eficient tehnologiile telematice;
- Exista mai multi asiguratori din industria auto care au reusit sa foloseasca tehnologiile telematice pentru a-si inova afacerile, printre care All State, Discovery sau Progressive;
- In 2020, peste 20 de milioane de masini din Europa si America de Nord impartaseau date cu asiguratorii lor;
- In momentul de fata, avem un nou‚ val’ al tehnologiilor telematice, bazate pe utilizarea telefoanelor mobile. Asiguratorii ajung „in telefonul mobil” al clientilor lor;
- Utilizarea unui punctaj de conducere in etapa de subscriere este o modalitate diferita de utilizare a datelor telematice: 1) Un client (nu este inca titular de polita) descarca aplicatia si completeaza datele sale, 2) Acesta conduce si, pe baza datelor obtinute, se calculeaza un scor de conducere, in perioada de proba, 3) Potentialul client primeste o cotatie bazata atat pe datele sale - datele traditionale - cat si pe scorul de conducere, 4) Daca ii place pretul propus pentru toata perioada de acoperire, clientul va achizitiona polita;
- Telematica ofera asiguratorilor beneficii economice, printre care: selectie pozitiva - atragerea celor mai bune riscuri pentru fiecare nivel de pret (lasand cele mai rele in seama concurentilor), precum si reducerea pierderilor la nivelul primelor - avand toate politele subscrise cu un pret mai precis (clustere mai mici) ;
- Unele bune practici au obtinut impacturi semnificative din utilizarea datelor telematice in gestionarea daunelor: costul mediu al reclamatiilor redus si litigiile, detectarea mai multor fraude,  a crescut viteza procesului si a imbunatatit satisfactia clientilor;
- Telematica a sporit eficienta evaluarii daunelor si eficienta procesului de despagubire;
- Aproape o patrime dintre asiguratii auto italieni au instalat in masina un dispozitiv telematic de asigurare;
- Astazi, toti asiguratorii din SUA se uita serios la telematica – sunt in faza de invatare, incercand sa inteleaga cum sa aplice aceste tehnologii in compania lor;
- Adoptarea telematicii nu trebuie privita ca un produs sau un proiect IT, este o transformare de business activata de date conectate;
- Datele telematice pot fi folosite pentru diferite cazuri de utilizare in domeniul asigurarilor: 1) aveti posibilitatea de a interactiona cu clientii dvs., 2) creati valoare la nivelul proceselor de baza ale companiei, 3) dezvoltati noi cunostinte care va ajuta sa va dezvoltati compania, 4) imbunatatiti sustenabilitatea la nivel societal (ajutati la reducerea numarului de accidente de masina, de exemplu);
- Pana in 2030, va fi norma ca soferii: 1) sa descarce aplicatia asiguratorului de pe telefonul lor pentru a fi asigurati (aceasta aplicatie va folosi in mod continuu senzorii smartphone-ului pentru a oferi clientilor o experienta superioara), 2) ca asiguratorul sa previna in mod proactiv riscurile (acest lucru se va realiza atat prin avertismente in timp real in situatii riscante, cat si prin imbunatatirea soferului prin recompense pentru conducerea in siguranta), 3) pentru a avea toate punctele de contact pentru reclamatii imbunatatite prin utilizarea datelor telematice (va exista o colaborare intre gestionatorii de daune si AI), 4) sa selecteze dintre ofertele personalizate aplicatiile asiguratorilor lor (acestia vor primi atat servicii telematice, cat si solutii suplimentare de transfer de risc contextualizate).

PARTEA a II-a

Adrian GHEORGHITA, Vice-President, National Commission for Financial Markets, Republic of Moldova:

- Structura pietei de asigurari din R Moldova: 119 institutii de asigurari, din care 10 companii de asigurari si reasigurare active (top 5 detine 73,07% din PBS), 44 de brokeri si 64 de agenti.
- In ceea ce priveste primele brute subscrise exista un trend ascendent – o  crestere de 36% in 2021 fata de 2020. In T1 2022 ne bucura prin rezultate, piata crescand cu circa 20% fata de aceeasi perioada din 2021.
- Piata este dominata de asigurari generale – 95% din piata; in timp ce asigurarile de viata au o pondere de 5%.
- Daca ne uitam la structura pietei din prisma claselor de asigurare, vedem ca RCA detine peste jumatate din piata (52%), asigurarea de bunuri si proprietati – 35%, asigurarea de sanatate si accidente – 35%, asigurari de viata – 5%.
- Anul trecut a fost pusa in vigoare o noua lege privind subventionarea asigurarilor din agricultura si acest segment a crescut cu 400% in 2021, datorita constientizarii sectorului agricol privind necesitatea acestui produs, dar si datorita subventiei de 70% din polita de asigurare. 
- Activitatea de intermediere: avem politele intermediate de brokeri – 45% si politele intermediate de agenti. 
- Recent a fost aprobata o noua lege privind asigurarile si reasigurarile, ce va fi implementata de la inceputul anului 2023. Legea este bazata pe directiva Solvency II.
- De ce are nevoie piata de asigurari din Moldova? Presiunea care se exercita acum asupra autoritatii de supraveghere este asigurarea regulilor de joc pentru toti jucatorii. Doar in asemenea conditii piata se poate dezvolta, concurenta intre jucatori poate prospera si castigatori sunt asiguratii.

Katrin KRÖGER, Natural Catastrophe Expert, Swiss Re:

- Impactul schimbarilor climatice asupra domeniului asigurarilor este considerabil; 
- Despagubirile acordate pentru riscuri NatCat sunt de aproximativ 10 ori mai mari decât acum 30 de ani; 
- Mai multi factori se afla in spatele pierderilor in crestere ale asigurarilor: cresterea economica, acumularea valorilor activelor expuse, penetrarea asigurarilor, urbanizarea si schimbarile climatice;
- Schimbarile climatice au fost recunoscute de multa vreme ca o amenintare, iar efectele sunt evidente astazi: temperaturi medii mai calde, cresterea nivelului marii, topirea calotelor glaciare, valuri de canicula mai lungi si mai frecvente, modele de precipitatii neregulate, alte conditii meteorologice extreme;
- Schimbarile climatice au un impact limitat pentru asiguratori astazi, insa pe termen mediu si lung, impactul poate fi unul semnificativ; 
- Industria asigurarilor are o expunere fundamentala la riscurile climatice prin riscuri fizice si de tranzitie;

Joss MATTHEWMAN - Senior Director, Climate Change Product Management & Strategy, RMS:

- Asiguratorii si reasiguratorii vor trebui sa isi adapteze raspunsul la schimbarile climatice;
- Schimbarile climatice sunt un fenomen lent, dar schimbarea are cu siguranta loc;
- Exista o incertitudine privind schimbarile climatice (si variabilitatea climatului) – trebuie sa intelegem cât de mare este aceasta incertitudine;
- La RMS, ne uitam la schimbarile la nivelul furtunilor europene si la schimbarile in ceea ce priveste inundatiile din Europa – incepem sa „modelam” schimbarile climatice in sine;
- Deciziile de asigurare se vor schimba ca urmare a schimbarilor climatice, asa ca luam in considerare aceasta latura pe termen scurt si lung a schimbarilor climatice;
- Incercam sa intelegem cum schimbarile climatice vor schimba deciziile pe care le luam astazi;

PANEL – Top prioritati pe agenda industriei de asigurari - eliminarea deficitului de protectie

Adriana GRECU, President, PRBAR:

- Potentialul pietei de asigurari din Romania este de departe de a fi atins, insa suntem pe drumul cel bun;
- Unul dintre motivele stagnarii pietei din Romania este cultura mostenita din zeci de ani de comunism in ceea ce priveste asigurarile si pe care o regasim in toate tarile din regiunea noastra. O cultura impregnata in generatii in zeci de ani nu se poate sterge in 30 de ani, insa pasi s-au facut;
- Daca ar fi sa facem o lista, motive ca lipsa de educatie financiara, lipsa de incredere sau nivelul scazut de trai sunt usor de pus pe hartie. Exista o zona care ramane tot timpul neexploatata;
- Oscilam in permanenta in aceasta dinamica crescatoare a pietei, care ne ajuta sa sustinem imaginea pietei, si aspecte care ne afecteaza negativ imaginea pietei;
- Nu ne ramane decat sa avem o abordare constructiva a pietei si sa aducem o schimbare acolo unde se ne aflam;
- Este foarte important ca fiecare dintre noi – cei care avem contact cu clientul – sa constientizam intr-o mare masura care sunt caile de a comunica cu acest client si de a-i transmite informatia;
- Prioritatea brokerilor ar trebui sa fie sa dezvoltam foarte mult zona aceasta de abilitati de comunicare, de adresare a unui pitch de prezentare de produse de asigurare. 

Dorel DUTA, President, UNSICAR:

- Nu ne-am atins subiectele pe care le-am setat in urma cu ceva vreme pentru ca poate acestea au fost prea optimiste, ori noi nu am facut suficient. Insa, piata a evoluat si au fost cresteri, de multe ori cu 2 cifre. Acesta este rezultatul muncii tuturor.
- In general cand vorbim de asigurari vorbim despre imagine, incredere si predictibilitate.
- Perioada tumultoasa pe care am trecut-o cu totii, adaptarea la noile realitati – intrarea in UE, pandemia, razboaie – toate impacteaza asupra comportamentului individului de a cumpara ceva, inclusiv asigurari. In ultima perioada am avut pandemia care a schimbat comportamentul de achizitie, am inceput sa dezvoltam partea de online, sa optimizam procese, acum ne-am trezit cu o situatie geopolitica complicata. Oamenii se gandesc intai la nevoia de a-si asigura bunastarea familiei dupa care incep sa se gandeasca la protectie.
- Anul acesta va fi probabil un an istoric in ceea ce priveste subscrierile. 

Alexandru CIUNCAN, General Manager, UNSAR:

- Cred ca nu ne dam seama cat de multe s-au schimbat in ultimii 3 ani. In ani calendaristici au trecut 3 ani, dar in termeni de dezvoltare si in termeni de schimbare a tot ceea ce inseamna viata de zi cu zi au trecut 10, 20 sau poate 30 de ani.
- Se vorbeste mult de potential si nu e rau ca se vorbeasca, e foarte bine, pentru ca acest potential se materializeaza. Suntem la 1,3% din PIB, fata de 1,15%, dar mai avem mult pana la cei 2,5% din PIB cat reprezinta media din ECE.
- Barometrul UNSAR ne spune care sunt factorii de amplificare – ce a motivat clientii sa se asigure. 38% dintre respondenti spun ca un nivel mai ridicat al veniturilor i-am face sa fie mai apropiati de asigurari, iar pe locul doi in ceea ce priveste motivele este o informare mai buna (35%). Astfel, 7 din 10 romani spun ar avea nevoie de venituri mai mare pentru a se asigura si de mai multe informatii. Este greu sa lucram la primul factor, insa in ceea ce inseamna informarea, comunicarea este cheia.
- Piata de asigurari face un pas in plus pentru a umple acest vid informational.
- Legat de Digitalizare, s-au facut pasi uriasi in aceasta perioada de pandemie, dar asta pentru ca multe dintre procesele care au fost accelerate erau deja incepute si s-a putut contrui pe o baza.
- 1 din 3 romani spune ca utilizeaza serviciile online pentru accesarea unei asigurari, in timp ce 3 din 5 romani folosesc canalul online pentru alte tipuri de servicii. Acesta este gap-ul (deficit) pe care trebuie sa-l umplem. 

Erik BARNA, Founder & Member of the Board, Life is Hard:

- In perioada pandemica s-au facut progrese importante in ceea ce priveste transformarea digitala;
- Din pacate, tehnologia nu ne ajuta tot timpul cu foarte multe lucruri – ea trebuie sa fie completata de un cadru legislativ. Tehnologia ne ajuta, insa are nevoie de cardul legislativ pentru a putea schimba lucrurile;  
- O problema mare in interactiunea cu clientul este partea aceasta de informare – clientul nu are informatii suficient de clare;
- Lucrurile vor evolua in zona schimbului automat de date intre toti jucatorii din piata;
- N-ar fi rau ca si in asigurari sa lucram pe ideea „once only” – clientul sa dea o singura datele si aceste date sa fie folosite de toti procesatorii;
- Este nevoie si de standardizarea tipurilor de date, nu doar o baza de date comuna;
- Ce construim astazi ne afecteaza viitorul – trebuie sa incepem sa construim de astazi.

CITITI PE ACEEASI TEMA:
FIAR 2022: Conferinta de Asigurari Auto - Principalele declaratii!
FIAR 2022: Conferinta Brokerilor de Asigurare - Principalele declaratii!
FIAR 2022: Conferinta Asigurarilor de Sanatate - Principalele declaratii!
FIAR: Au fost desemnati castigatorii XPRIMM Reinsurance Awards 2022