1asig.ro
1asig.ro
Cum schimba pandemia VIITORUL ...

Cum schimba pandemia VIITORUL asigurarilor

5 min. / 1.540 cuvinte
In urma cu mai bine de un an, nu credeam ca este atat de aproape momentul in care asigurarile vor deveni usor accesibile in mediul digital, oricand si de oriunde... Procesele de digitalizare erau deja initiate de companii, dar pandemia COVID-19 a accelerat vizibil acest proces si ce s-ar fi facut in cativa ani a putut fi disponibil in doar cateva saptamani sau luni. Despre toate schimbarile aduse de pandemie in activitatea jucatorilor din piata, dar si despre viitorul asigurarilor, am discutat chiar cu reprezentantii autoritatilor, asociatiilor profesionale, companiilor de asigurari si brokerilor din piata locala.

PROMO


Asadar, in 2020, vremurile s-au schimbat mai repede decat am putut anticipa. A fost un an in care capacitatea si viteza de adaptare au fost vitale pentru supravietuire, iar toate aceste schimbari au fost gestionate de oamenii din asigurari, pensii private, dar si din domenii conexe. In paginile care urmeaza, va prezentam CINE SUNT ARHITECTII SCHIMBARII, insa lista ar putea continua. Si nimic nu ar fi fost posibil fara #OAMENIIdinASIGURARI, un concept dezvoltat de UNSAR. Si, cel mai important, fara clientii pe care industria ii protejeaza. Numele incluse in aceasta lista sunt selectate de catre Redactia Revistei PRIMM.

Companiile de asigurare au
reactionat rapid si eficient la schimbarea de paradigma generata de aparitia virusului SARS-Cov-2, considera Cristian ROSU, Vicepresedinte Sectorul Asigurari - Reasigurari, ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara, care aminteste ca, per ansamblu, piata asigurarilor a crescut, in primele 9 luni din 2020, cu aproape 5%, ajungand la 8,5 miliarde lei. Acest fapt ne arata ca asiguratorii au gasit solutia pentru a traversa cu bine aceasta perioada, total atipica, pe care nu am mai intalnit-o pana acum, a adaugat el.

In acelasi timp, Adrian MARIN, Presedintele UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, apreciaza ca, de la inceputul pandemiei, industria de asigurari a depus eforturi continue pentru ca operatiunile sa decurga intr-un ritm cat mai apropiat de noua normalitate. Digitalizarea a facut ca multe procese sa se mute online, iar beneficiile sunt evidente. Consumatorii pot tine legatura online cu asiguratorii si tot online pot efectua operatiunile necesare. De altfel, inca de dinainte de pandemie, multi asiguratori aveau deja sisteme de constatare la distanta a daunelor, iar stadiul de solutionare a dosarelor putea fi urmarit si online, dar noua realitate a accelerat si diversificat aceste procese, a afirmat acesta.

In opinia lui Cristian ROSU, accelerarea proceselor de digitalizare a fost una dintre deciziile strategice, care a fost adoptata chiar din primele luni ale crizei sanitare. El a mai atras atentia ca societatile s-au adaptat din mers si au diversificat gama de produse pentru a se plia mai bine pe noile modele de business, care se desfasoara in mediul virtual. De asemenea, au fost create produse noi, ce vor cunoaste maturizarea deplina pe parcursul anului 2021.


Important de precizat, potrivit lui Adrian MARIN, este ca unele companii acopera in mod exceptional riscurile provocate de epidemie prin diferite tipuri de polite - asigurari medicale, de viata, de calatorie. Mai mult, pentru a veni in intampinarea clientilor in aceste momente, asiguratorii au decis, de exemplu, sa relaxeze conditiile de asigurare pentru anumite produse. Bineinteles, acordarea despagubirilor catre cei afectati de producerea de riscuri ramane prioritatea pentru industrie, a mai spus el.

Si Madalin ROSU, Presedintele BAAR, a remarcat ca societatile de asigurari au facut eforturi apreciabile pentru sprijinirea clientilor si, implicit, a economiei romanesti, in aceasta perioada deloc usoara, in conditiile in care si activitatea lor a fost afectata si ingreunata. Am observat ca masurile luate au dat rezultate bune, in sensul ca a fost asigurata continuitatea activitatii. Adaptarea produselor de asigurare actualului context generat de pandemia de COVID-19, sprijinirea clientilor prin amanarea platii primelor, utilizarea instrumentelor electronice de plata si a programelor dedicate si a platformelor IT pentru operatiuni uzuale, cum sunt cele de incheiere a politelor de asigurare si de plata a primelor, de tele-constatare sau de auto-constatare, de instrumentare electronica a dosarelor de dauna si de achitare a despagubirilor, sunt doar cateva exemple prin care asiguratorii participa la efortul general de combatere a efectelor pandemiei.

Nu
in ultimul rand, Madalin ROSU a mai observat ca asiguratorii au desfasurat activitati importante pe zona de responsabilitatate sociala, contribuind financiar la sprijinirea sectorului medical in lupta cu pandemia, prin donatiile si sponsorizarile efectuate pentru achizitionarea de medicamente, materiale si echipamente medicale.


Cum s-a protejat piata

Pentru
intreaga industrie, lucrul de la distanta si digitalizarea au devenit si mai importante in contextul pandemiei, subliniaza Adrian MARIN. Astfel de solutii au fost implementate si in cadrul UNSAR. Procesele de lucru au fost regandite pentru a fi adaptate lucrului de la distanta, iar, acolo unde a fost nevoie de prezenta fizica, am luat masurile de protectie necesare (distantare, materiale de protectie, dezinfectanti). Activitatea a continuat fara intreruperi.

La BAAR - Biroul Asigur
atorilor de Autovehicule din Romania, activitatea a fost optimizata in asa fel incat sa poata mentine functionale toate departamentele si atributiile Biroului si sa reduca, pe cat posibil, efectele pandemiei. Deciziile pe care le-am luat in primul val al pandemiei, chiar inainte de a fi introdusa starea de urgenta, au fost masuri menite sa conserve activitatea si sa asigure continuitatea Biroului la un nivel rezonabil, precum si sa diminueze riscul de contagiune in cadrul personalului nostru. Asadar, putem spune ca, la inceputul perioadei de lockdown, BAAR era pregatit, in mare masura, sa-si desfasoare activitatea in regim de telemunca, a afirmat Sorin GRECEANU, Directorul General al Biroului.

Potrivit acestuia, au fost luate m
asuri de impartire a personalului in echipe si structuri mai mici in cadrul departamentelor si serviciilor care asigura o anumita functionalitate si/sau atributie in fluxul operational, astfel incat sa dimineze riscul de contagiune la nivelul unui intreg departament al organizatiei. Am organizat activitatea Biroului in regim mixt de munca, ceea ce inseamna ca lucram preponderent prin telemunca si prin prezenta limitata la sediu. Am asigurat prezenta fizica la nivelul secretariatului, pentru a permite comunicarea nu numai in mediul online, dar si prin intermediul postei clasice sau prin curierat, reusind sa mentinem contactul cu petentii, colaboratorii nostri si institutiile cu care colaboram, inclusiv prin aceasta modalitate de corespondenta, a precizat Madalin ROSU.

Si raspunsul ALLIANZ-TIRIAC la contextul impus de pandemie a fost construit in baza a doua obiective clare: sanatatea angajatilor si a colaboratorilor si continuitatea operationala. In aceste conditii, trecerea la un mod de lucru de la distanta a fost pasul firesc, iar faptul ca acest concept fusese deja implementat si testat de catre colegii nostri, chiar daca la o capacitate mai mica, ne-a permis, cu cateva ajustari ale infrastructurii IT, sa trecem complet la acest mod de lucru in doar cinci zile, a declarat Aurel BADEA, Director General Adjunct, ALLIANZ-TIRIAC.


In prezent, peste 80% din echipa ALLIANZ-TIRIAC lucreaza exclusiv de acasa, fara ca interactiunea cu clientii sau partenerii sa fie afectata. Putem spune ca pandemia a demontat un mit, cel al productivitatii lucrului de la distanta. Echipa a lucrat foarte eficient si de acasa. Nu credem in lucrul exclusiv de acasa pe termen lung, insa consideram ca extinderea acestui mod de operare si dupa pandemie ar aduce un nou echilibru in noua realitate. De aceea, am decis ca noul standard in companie sa fie doua zile - prezenta la birou si trei zile - lucru de acasa, a precizat Aurel BADEA, aratand ca interactiunea cu clientii nu doar ca nu a fost afectata, ci, in aceasta perioada, asiguratorul a venit cu noi solutii digitale atat in zona de vanzari, cat si in zona de daune, tocmai pentru a oferi clientilor posibilitatea de a beneficia de asigurare chiar de acasa.

Totodata, in cadrul OMNIASIG Vienna Insurance Group, in contextul pandemiei COVID-19, s-a actionat responsabil si solidar in gestionarea situatiei, prin respectarea recomandarilor autoritatilor. La nivel de companie, au fost luate, inca de la inceput, din martie, toate masurile de preventie necesare si am implementat un plan bine structurat, atat la nivel intern, cat si in relatia cu clientii si partenerii, pentru a asigura continuitatea activitatii in conditii de pandemie. Am pus in prim plan sanatatea si protectia angajatilor printr-o serie de masuri clare, precum programe de lucru individualizate, telemunca pentru pozitiile unde nu este necesara prezenta fizica la birou, un program consecvent de igienizare a spatiilor din toate unitatile din retea, asigurarea echipamentului individual de protectie si dezinfectie, precum si informari constante cu privire la masurile de preventie, a explicat Mihai TECAU, Presedinte Directorat, OMNIASIG, precizand ca relatia cu clientii si partenerii s-a dezvoltat foarte mult in sfera digitala si online.

De asemenea, am venit in intampinarea angajatilor cu diverse informatii, programe si sfaturi de la specialistii care urmaresc mentinerea unui stil de viata sanatos, bazat pe nutritie sanatoasa, sport, grija, respect de sine, precum si diverse evenimente online care dezbat subiecte din sfera work - life balance, a adaugat Presedintele OMNIASIG VIG.


Pe oameni, s-a concentrat si GROUPAMA Asigurari, implementand programul de work from home pentru toti cei 1.500 de angajati ai companiei, la un nivel de aproape 100%. " fost un adevarat test de management al resurselor umane, un efort colectiv, sustinut prin investitii in echipamente IT, ore de training online si consiliere psihologica, atat de necesara in acest context, a spus Fran?ois COSTE, CEO-ul companiei. Conform acestuia, societatea nu a fost nevoita sa creeze servicii de la zero, ci s-a bazat pe un nivel mare de digitalizare atins inainte de pandemie. De departe, insa, cea mai importanta decizie luata odata cu izbucnirea crizei sanitare a fost aceea de a acoperi riscurile asociate infectarii cu noul coronavirus, in ciuda practicii comune la nivel mondial, a adaugat el.

Limitarea contactului uman
si a deplasarilor, precum si implementarea telemuncii pentru peste 50% din echipa sunt doar cateva dintre masurile luate pentru siguranta clientilor si a angajatilor ASIROM VIG. In ceea ce ii priveste pe clienti, am luat toate masurile de siguranta in agentii, dar, in acelasi timp, recomandam folosirea online a serviciilor noastre, simple, sigure si accesibile, a mentionat Cristian IONESCU, Presedinte Directorat, ASIROM Vienna Insurance Group.

La
randul sau, Leslie J. BREER, CEO, GOTHAER Asigurari Reasigurari, a afirmat ca siguranta si sanatatea angajatilor au fost unele dintre preocuparile imediate, precum si sustinerea unui nivel suficient de servicii pentru clienti. Fiind deja destul de avansati in sistemele noastre de IT si comunicatii, trecerea la lucrul de acasa s-a realizat, practic, de la o zi, la alta si nu am experimentat nicio scadere a productivitatii. Masurile luate si adaptabilitatea rapida la acestea au avut succes si apreciez efortul echipei noastre de a mentine standardele ridicate pentru derularea afacerilor ca de obicei, chiar si in aceasta perioada de incertitudine si schimbare constanta.

Bogdan BICHINE
T, Chief Financial Officer & Member of the Board, GENERALI Romania, spune ca scopul principal al adaptarii a fost ca societatea sa sustina clientii cel putin la fel de bine ca inainte de pandemie. Numitorul comun este componenta online, atat pentru modul cum lucram, cat si pentru interactiunile cu clientii sau cu partenerii. In prezent, peste 90% dintre colegii nostri lucreaza remote. Modul de lucru la distanta a fost solutia preferata, incat sa asiguram un nivel maxim de siguranta pentru colegi si clienti. Insa, centrele de dauna, precum si agentiile noastre au ramas deschise, pentru a fi aproape de clienti indiferent de optiunea de lucru aleasa de ei, a explicat acesta.


Si UNIQA Asigurari a pus pe primul loc grija fata de oameni. Am mutat activitatea UNIQA preponderent in mediul online, ramanand aproape de clientii si partenerii nostri, dar si in echipa. Odata cu activarea starii de urgenta, am adoptat imediat cadrul de lucru de acasa. Ne bazam pe solutiile digitale pe care le avem la dispozitie pentru a sustine activitatea companiei in conditii de siguranta si fara provocari majore, pastrand calitatea experientei oferite clientilor nostri la standardele cu care i-am obisnuit, a afirmat Paul CAZACU, Vicepresedinte, Director General Adjunct, CFO in cadrul societatii.

La
randul sau, PAID Romania, a trebuit sa se adapteze la noul context pentru a putea depasi cat mai rapid criza cauzata de pandemia de COVID-19. Desi evenimentul ne-a surprins prin amploarea lui, acesta ne-a gasit pregatiti din punct de vedere al procedurilor, iar reactia noastra a fost prompta si, astfel, continuitatea afacerii a fost asigurata. Ca urmare, lucrul de la distanta, masurile sanitare de siguranta, dar si anumite optimizari operationale, coroborate, au putut conduce la un raspuns eficace al companiei noastre in fata acestui eveniment nedorit, a declarat Nicoleta RADU, Directorul General al companiei.

Printre cele mai eficiente masuri operationale adoptate in aceasta perioada, se numara acceptarea auto-constatarii, pana la un plafon de 10.000 euro. Mai mult, toate formularele care presupuneau semnatura asiguratului pagubit au fost inlocuite cu formulare care sunt transmise exclusiv online. De asemenea, PAID a decis ca, in situatia in care asiguratii nu pot obtine adeverintele necesare confirmarii incidentului de la autoritatile locale, sa stabilim dreptul la despagubire pe baza oricaror alte mijloace probatorii. Totodata, am decis eliminarea obligativitatii de a avea semnaturile olografe ale reprezentantilor companiilor de asigurari si transmiterea exclusiv in format electronic, facilitand astfel procesul de subscriere, precum si lucrul de la distanta si evitarea contactului fizic, a explicat ea.


In contextul pandemiei COVID-19, si ERGO Asigurari a activat planul de continuitate a activitatii, aplicand masurile de preventie necesare si implementand o serie de decizii si informari atat la nivel intern, cat si in relatia cu clientii si partenerii, pentru a asigura desfasurarea activitatii in parametri optimi. Astfel, ne-am organizat si am intrat rapid in telemunca, angajatilor asigurandu-li-se infrastructura tehnica necesara, pentru a-si continua activitatea in conditii normale de la resedinta proprie. Totusi, trebuie sa mentionez faptul ca eram deja pregatiti pentru telemunca si a trebuit doar sa suplimentam anumite resurse, a spus Adina IONUTIU, Director Subscriere si Reasigurare in cadrul asiguratorului.

Ea a
adaugat ca fluxurile operationale create la nivelul ERGO Asigurari nu au necesitat modificari majore, activitatea desfasurandu-se electronic, in proportie de 99%, si pana la momentul declansarii pandemiei. In ceea ce priveste consumatorii, ca noutate, am creat instructiuni simple pentru efectuarea inspectiilor de risc direct de catre asigurati pentru produsele de asigurare Casco si locuinte, fara sa fie necesara intalnirea asiguratului cu intermediarul sau cu angajatul companiei.


In acelasi timp, GRAWE Romania si-a adaptat relativ rapid activitatea la noile conditii impuse de pandemie. De altfel, in ultimii ani, am fost preocupati in mod constant de modernizarea activitatii, de adaptarea acesteia la exigentele tot mai ridicate pe care le au, deopotriva, clientul si angajatul contemporan. De aceea, restrictiile ne-au gasit pregatiti, atat in ceea ce priveste angajatii care au trecut rapid la munca de acasa, cat si in ceea ce priveste colaboratorii. In relatia cu clientii nostri, am facut toate demersurile, astfel incat comunicarea sa nu fie afectata: le-am pus la dispozitie vanzari online si chat online, sistemul de plati pe site era functional si si-a dovedit inca o data eficacitatea, iar in agentiile teritoriale am luat toate masurile pentru limitarea raspandirii virusului, a precizat Dragos CALIN, Presedinte al Directoratului GRAWE.

Pregatiti i-a gasit aceasta pandemie si pe oficialii EUROLIFE FFH Asigurari. Inca din 13 martie, am trecut la lucrul de acasa, program in care suntem inca si pe care urmeaza sa il mentinem si in perioada urmatoare. In prezent, toata echipa lucreaza de acasa, fara a afecta in vreun fel activitatile operationale si de business ale unei zile obisnuite la birou; toate operatiunile de emitere / ofertare/ gestionare a procesului de daune si relatia cu clientii sunt preluate si solutionate pe noul flux customizat pentru telemunca, pastrand calitatea si rapiditatea procesului, ne-a declarat Anita NITULESCU, CEO-ul societatii.


Pentru portofoliul existent, EUROLIFE FFH Asigurari a extins perioada de gratie pentru plata primelor pe o perioada definita, timp in care a acoperit riscurile aferente politelor, conform conditiilor contractuale, iar pentru clientii noi a adus ajustari pe segmentul produselor din portofoliu pentru care a observat un interes crescut in aceasta perioada, prin includerea acoperirii pentru pandemia SarsCov2. De asemenea, a lansat doua produse noi care acopera riscul diagnosticarii cu noul coronavirus.

Cum s-au adaptat asiguratorii de viata

Ne-am adaptat rapid la noul context in toate ariile de business. Am inceput sa ne desfasuram activitatea de acasa odata cu declararea starii de urgenta, pe baza practicilor existente in companie inca din 2016, pe care le-am aplicat la scara larga in acest an. Continuam sa mentinem acest mod de lucru si astazi, pentru a limita raspandirea virusului. In acelasi timp, pentru colegii care trebuie sa lucreze de la birou, am implementat masuri ample de siguranta si protectie a sanatatii in toate birourile noastre. Si sustinem continuu echipa, prin instrumente si procese relevante care asigura o experienta de lucru imbunatatita in contextul actual si prin beneficii axate pe starea de bine si echilibrul emotional al tuturor colegilor, a spus Gerke WITTEVEEN, CEO interimar, NN Romania.

Si BRD Asigurari de Viata si-a regandit activitatea in asa fel incat sa se asigure ca produsele sunt adaptate nevoilor pe care clientii companiei le au in contextul actual. Prezentul ne-a determinat sa acoperim in mod exceptional riscurile cauzate de COVID-19 prin mai multe tipuri de polite care sa ofere acoperire inclusiv in situatii de pandemie, a afirmat Arnaud de la HOSSERAYE, Directorul General al companiei.


In ceea ce priveste clientii, am prioritizat interactiunea de la distanta (digital, telefon) in asa fel incat sa optimizam experientele lor. Cat despre angajati, am luat toate masurile necesare pentru siguranta acestora: lucrul de acasa in cea mai mare parte a timpului si echipament adecvat pentru perioadele in care este absolut necesara prezenta fizica. Pentru a mentine o comunicare stransa intre echipele noastre, am utilizat mijloace digitale, atat video, cat si audio si chiar social media, a mai spus Arnaud de la HOSSERAYE.

In cazul BCR Asigurari de Viata VIG, imediat dupa activarea Planului pentru continuitatea activitatii, angajatii si-au continuat activitatea in regim "work from home", pentru siguranta. Organizam, in mod constant, pentru acestia diverse programe online, de la ore de fitness, la traininguri profesionale, menite sa ii ajute sa treaca mai usor peste aceasta perioada. In ceea ce priveste clientii nostri, ne-am adaptat rapid fluxurile de post-vanzare si daune, pentru a facilita avizarea dosarelor, prin transmiterea documentelor pe e-mail. Incercam sa utilizam exclusiv mijloacele electronice de comunicare, chiar si in cazurile in care avem nevoie de confirmari din partea unor institutii pentru instrumentarea dosarelor de dauna, mentioneaza Erwin HAMMERBACHER, CEO-ul companiei.

AEGON Rom
ania a luat decizia de-si ajusta intreaga activitate in asa fel incat angajatii sa poata munci de acasa, inca din 12 martie. "De atunci, functionam in sistem remote, pentru ca ne dorim ca angajatii si colaboratorii nostri sa fie in siguranta si sa limiteze iesirile sau interactiunile directe. Toate operatiunile zilnice, de la administrarea celor peste un milion de clienti existenti, la inregistrarea noilor contracte, la traininguri sau interviuri de angajare s-au desfasurat online, in intervalul martie - noiembrie, si vor continua in acelasi mod si in urmatoarea perioada. Nu a fost foarte simplu, pentru ca interactiunea directa a fost mereu foarte importanta, dar am reusit sa ne adaptam, fara sa intampinam dificultati majore, a spus Sinziana MAIOREANU, CEO-ul asiguratorului. In ceea ce priveste relatia cu clientii, au fost cateva linii pe care ne-am concentrat, astfel incat ei sa poata sa isi gestioneze si administreze asigurarile sau pensiile private de la distanta, online, evitand astfel deplasarile inutile, a adaugat ea.

Protejarea
sanatatii si sigurantei angajatilor, colaboratorilor si comunitatilor in care traim a fost dintotdeauna si prioritatea METROPOLITAN Life. Carmina DRAGOMIR, CEO-ul companiei, a afirmat ca, in contextul creat de pandemia de COVID-19, aceasta prioritate a fost intensificata si am facut toate demersurile pentru a asigura respectarea angajamentelor noastre fata de clienti. METROPOLITAN Life are un plan robust de continuitate a business-ului, adaptat la aceasta perioada, pentru a asigura intreaga gama de servicii, in linie cu nevoile specifice ale clientilor.

Contextul actual a determinat multe business-uri s
a isi regandeasca strategiile, sa ia decizii importante si sa se adapteze la nou intr-un timp extrem de scurt. In cazul SIGNAL IDUNA, cred ca si-au spus cuvantul in succesul deciziilor luate atat experienta, cat si rapiditatea implementarii acestora. Mai mult, digitalizarea a reprezentat pentru multe companii un element care a facut diferenta. Pentru SIGNAL IDUNA, fiind deja angrenata in procesul de evolutie digitala, acest lucru s-a dovedit extrem de util, deoarece am reusit sa implementam rapid, la nivel operational si tehnic, toate masurile, astfel incat toti colegii sa isi poata desfasura activitatea fara intreruperi si in siguranta, de acasa. In ceea ce priveste legatura cu clientii, am pastrat in permanenta comunicarea prin mai multe canale, precum: website, retele de socializare, operatori Call Center si aplicatia Signal Care Assistant, a explicat Nicolae TROFIN, Membru al Directoratului SIGNAL IDUNA Romania.


Digitalizarea a fost accelerata

Noile
restrictii impune de pandemia de COVID-19, dar si grija fata de oameni, au facut ca actorii pietei de asigurari sa accelereze digitalizarea activitatii, proces inceput inca de anii trecuti.

Planurile de transformare si digitalizare pentru procesele operationale au progresat intr-un ritm foarte rapid. Am continuat proiectele in lucru, am lansat rapid alte initiative si ne-am preocupat sa oferim instrumente utile clientilor, mai ales in aceasta perioada, a declarat Mihai TECAU.

Pandemia a condus la o schimbare a comportamentului de cumparare al clientilor. Ei sunt mai deschisi la tehnologie, iar usurinta de a cumpara online, dobandita in timpul acestei crize, se va reflecta si in asigurari, estimeaza Aurel BADEA. Conceptul de experienta digitala, atat pentru clienti, cat si pentru consultantii de asigurari, se reseteaza si devine si mai important. Ne asteptam la schimbari in procesul de vanzare, dar si in procesul de distributie. Este evident ca piata este supusa unor presiuni suplimentare, dar pozitive, din partea clientilor, care ne ajuta sa acceleram digitalizarea operatiunilor. In particular, pentru ALLIANZ-TIRIAC, investitiile in tehnologie reprezinta majoritatea investitiilor pe care le facem, iar ele au crescut semnificativ fata de anul trecut. Noi aveam deja solutii digitale atat in zona de vanzari, cat si in zona de daune, a adaugat acesta.

Digitalizarea a fost o prioritate pentru GROUPAMA
Asigurari si inainte de pandemie, introducand pe piata locala o solutie de constatare a daunelor de la distanta, prin intermediul unei aplicatii si al unui apel video, direct de pe telefonul inteligent al clientului. "Am continuat, asadar, sa construim pe o fundatie deja solida, adaugand noi servicii inovatoare si simplu de utilizat pentru clientii nostri", noteaza compania.


Cristian IONESCU aminteste ca ASIROM a facut pasi importanti in ceea ce priveste digitalizarea. Daunele auto, de locuinta, bunuri si sanatate se pot notifica online in mai putin de 10 minute. Online se pot colecta si documentele lipsa, se completeaza cererea de despagubire, iar banii sunt livrati in cont.

Si la GENERALI a fost extinsa gama de produse disponibile online, adaugand politele de locuinta celor deja existente - RCA si travel. De asemenea, a fost introdusa semnatura electronica pentru politele de retail, pentru inceput - doar in reteaua proprie de vanzari. In ceea ce priveste daunele, procesele au fost simplificate semnificativ. Optiunea de auto-constatare a fost imbunatatita, avand limite majorate pana la 5.000 lei pentru politele Casco, RCA si de locuinte, iar corespondenta cu clientii, inclusiv documentatia necesara despagubirilor, a trecut in varianta digitala, a explicat Bogdan BICHINET.

Cosmin ANGHELUTA, Director Executiv Vanzari/ Director General Adjunct, GOTHAER Asigurari Reasigurari, precizeaza ca vanzarile online cresc incet, dar sigur, ceea ce denota si cresterea gradului de constientizare si a increderii in serviciile de asigurare oferite de la distanta. Cu toate ca tinem pasul si ne adaptam constant la felul in care lumea se digitalizeaza, interactiunea umana fata in fata ramane la fel de importanta ca intotdeauna, a spus el, adaugand ca, in cadrul societatii, gestionarea daunelor online se practica inca din trecut.


Digitalizarea reprezinta o componenta importanta a strategiei UNIQA. In ultimele luni, am accelerat procesul de extindere si dezvoltare a solutiilor digitale, pentru a fi si mai bine adaptate nevoilor generate de contextul actual. Interactiunea directa cu clientii este o componenta importanta in cadrul procesului de vanzare, iar necesitatea distantarii sociale reprezinta o provocare. Am implementat rapid un proces de aprobare electronica a documentelor care ne-a ajutat sa ne continuam activitatea in cele mai bune conditii, fara a afecta calitatea experientei oferite partenerilor nostri, a precizat Paul CAZACU, subliniind faptul ca societatea va continua sa dezvolte solutiile digitale.

Anita NITULESCU este de parere ca provocarea industriei de asigurari este sa-si defineasca o strategie de business pentru era digitala. La EUROLIFE FFH, am inceput sa ne pregatim inca din 2018, cand am lansat primul produs online end-to-end din portofoliul companiei. Iar planurile si obiectivele de expansiune a universului digital au continuat si s-au realizat in linie cu planificarea initiala.

La
randul sau, Gerke WITTEVEEN spune ca digitalizarea este o prioritate care a sustinut dinamica NN Romania din ultimii ani. Accelerarea planurilor noastre in acest an a fost doar un pas firesc, reflectat intr-un acces mai usor si o interactiune mai agila a clientilor cu produsele si serviciile noastre. In tot acest timp, rolul consultantilor nostri financiari capata noi valente cu ajutorul instrumentelor digitale integrate in procesul de vanzare, ceea ce le permite sa se concentreze mai bine pe intelegerea asteptarilor clientilor si pe recomandarea alternativelor care se potrivesc cel mai bine nevoilor lor, a adaugat acesta.


Digitalizarea este un pilon important al strategiei METROPOLITAN Life, in care a investit resurse considerabile in ultimii ani, ceea ce a ajutat compania sa aiba o adaptare rapida la noul context de distantare sociala si comunicare. Am continuat sa facem demersuri consistente pentru adaptarea activitatii la mediul online. Anul acesta, peste 20% dintre clienti au preferat sa foloseasca mediul digital pentru analiza nevoilor personale si achizitia asigurarii de viata, potrivita pentru ei si familiile lo", a declarat Carmina DRAGOMIR.


Totodata, Sinziana MAIOREANU a amintit ca, imediat dupa ce a fost luata decizia de intrare in starea de urgenta, AEGON a inceput o campanie de comunicare prin care si-a indemnat clientii sa foloseasca platforma online, unde pot vedea toate detaliile legate de asigurarea lor, pot face plati, pot face diferite modificari sau actualizari, astfel incat sa nu mai fie nevoiti sa mearga la banca pentru a-si achita primele sau pentru alte operatiuni legate de asigurari.



Catalin BADEA, Directorul de Vanzari al BCR Asigurari de Viata VIG, a afirmat ca planurile de digitalizare au fost accelerate in cadrul companiei: Am demarat o strategie de promovare multi-channel, ce presupune, in primul rand, un proces continuu de adaptare si imbunatatire a produselor de asigurare in functie de feedback-ul clientilor nostri si eficientizarea fluxurilor de vanzare prin utilizarea noilor tehnologii, precum semnatura electronica. Aceste initiative au ca scop oferirea unei experiente imbunatatite atat clientilor care doresc sa isi achizitioneze singuri produsele in mediul online, cat si agentilor nostri. El considera ca un model de distributie variat, ce presupune vanzari prin unitatile teritoriale, vanzari digitale sau prin contact center, va fi in masura sa atenueze impactul unor situatii precum cea pe care o traversam in momentul de fata.


Digitalizarea a reprezentat o preocupare constanta pentru SIGNAL IDUNA. In ultimii ani, am dezvoltat in aceasta directie majoritatea proceselor si operatiunilor din cadrul companiei. Noua realitate ne-a reconfirmat valoarea pe care solutiile digitale o au, de aceea continuam sa fim conectati la inovatiile tehnologice, la cum le putem valorifica la maximum, astfel incat sa le transformam in beneficii tangibile pentru clientii nostri, in produse si solutii competitive. Oferim deja clientilor experiente 100% digitale pentru accesarea asigurarilor si folosirea beneficiilor incluse. Drept dovada, peste o treime din asiguratii SIGNAL IDUNA folosesc acum serviciile noastre prin intermediul aplicatiei de mobil. Preferinta pentru aceasta modalitate de accesare este in continua crestere, ne-a declarat Nicolae TROFIN.


Sorin GRECEANU a remarcat, in aceasta perioada, rapiditatea cu care angajatii si colaboratorii BAAR s-au adaptat schimbarilor impuse si presupuse de pandemie, responsabilitatea de care au dat dovada in gasirea unor solutii practice de reorganizare a activitatii institutiei, capacitatea lor de adaptare rapida la noile cerinte profesionale presupuse de lucrul de la distanta. De un real sprijin, a fost si procesul de digitalizare a BAAR, pe care institutia l-a inceput cu circa trei ani in urma si care acum se afla intr-o faza destul de avansata, pe care, cu siguranta, il vom continua si pe viitor, a mentionat acesta.


Cum arata VIITORUL asigurarilor

Anul viitor va fi unul al
consolidarii pentru piata asigurarilor, chiar si in conditiile unei posibile crize financiare accentuate, care este prognozata de analisti, este de parere Cristian ROSU. Asigurarile de sanatate, care se afla pe un trend ascendent in ultima perioada, s-ar putea sa aiba o crestere semnificativa in 2021, avand in vedere si contextul sanitar. Estimez ca vom vedea si o usoara rebalansare a pietei asigurarilor obligatorii auto, precum si o intrare in normalitate in ceea ce priveste modul in care vor fi tratati consumatorii pe segmentul RCA, a spus Vicepresedintele ASF.

De asemenea, acesta crede c
a va avea loc si o reconfigurare pe cateva zone de business, ca urmare a achizitiilor care au fost deja anuntate: ALLIANZ - GOTHAER si VIG - AEGON. Prin urmare, pe piata vor activa doua grupuri consolidate, a caror implicare se va face resimtita. Noul tablou creeaza premisele mentinerii cresterii nivelului primelor brute subscrise, la nivelul intregului sector, a completat Cristian ROSU.


ALLIANZ-
TIRIAC Asigurari si Grupul GOTHAER au anuntat, in decembrie 2020, semnarea unui acord de preluare a GOTHAER Asigurari Reasigurari, aceasta fiind prima achizitie a unei companii de asigurari efectuata de ALLIANZ-TIRIAC dupa mai bine de 25 de ani de crestere organica. Companiile vor continua sa isi desfasoare activitatea independent pana la primirea tuturor aprobarilor necesare. Odata finalizata achizitia, ALLIANZ-TIRIAC va integra GOTHAER Asigurari Reasigurari in business-ul sau, preluand portofoliul si angajatii.

Anterior,
in luna noiembrie, Vienna Insurance Group - VIG a semnat acordul de cumparare de actiuni pentru achizitionarea entitatilor asiguratorului olandez AEGON in Romania, Ungaria, Polonia si Turcia, extinzandu-si pozitia de lider in ECE - Europa Centrala si de Est. Finalizarea oficiala a achizitiei companiilor AEGON este asteptata in a doua jumatate a anului 2021.

In opinia lui Adrian MARIN,
traim o perioada fara precedent si intreaga economie se redeseneaza. Situatia este inca volatila, dar consideram ca increderea va fi cuvantul de ordine pentru anul viitor. Am vazut inca din 2020 ca anumite segmente, precum asigurarile de sanatate si cele pentru locuinte, au avut parte de un mai mare interes din partea consumatorilor. Pandemia i-a facut pe romani sa se gandeasca mai mult la solutii pentru a face fata situatiilor neprevazute, iar aceasta tendinta probabil ca va continua si in 2021, a spus el.

Suntem in continua legatura cu autoritatile si cautam constant solutii pentru a raspunde nevoilor in schimbare ale consumatorilor, luand in considerare, de fiecare data, sustenabilitatea acestor actiuni, a adaugat Presedintele UNSAR.


Madalin ROSU aprecieaza ca, per total, sectorul asigurarilor nu numai ca isi va mentine stabilitatea si importanta, dar va cunoaste o dezvoltare si o crestere a calitatii serviciilor oferite, tinand cont si de faptul ca, in perioade de criza, de incertitudine sociala sau economica, nevoia de protectie a oamenilor este mai mare decat de obicei, iar asigurarile sunt acel instrument financiar care poate prelua tipuri variate de riscuri si le poate acoperi asiguratilor/beneficiarilor sau tertilor pagubiti, total sau in parte, pierderile financiare suferite cand aceste riscuri se produc. Cred ca toti cei care vor avea produse de asigurare simple, personalizate, care sa fie cat mai usor adaptabile nevoilor si cerintelor clientilor, cei care vor alege sa parieze si sa investeasca in continuare inteligent in tehnologie si digitalizare, dar, foarte important, fara sa neglijeze importanta capitalului uman propriu, vor fi cei care vor avea de castigat pe termen mediu si lung, a mai spus Presedintele BAAR.

Aurel BADEA consider
a ca industria de asigurari a absorbit foarte bine socul lui 2020, chiar mai bine decat se estima la inceputul pandemiei, de aceea ramane optimist in ceea ce priveste 2021. Exista, intr-adevar, linii de business care au fost afectate puternic, cum sunt asigurarile de calatorie in strainatate, si este de asteptat ca impactul sa se resimta si in 2021. Un impact cu o intensitate semnificativa vedem si in zona auto si, implicit, si la nivelul asigurarilor de acest tip, dar, pe de alta parte, avem si schimbari pe baza carora reusim sa capitalizam si sa crestem, cum ar fi asigurarile de viata, a precizat oficialul ALLIANZ-TIRIAC.

Conform acestuia, cel mai important lucru este
fatul ca piata asigurarilor a fost un partener important al economiei in aceasta criza. Despagubirile platite de asiguratori au ramas semnificative si nu au facut altceva decat sa aduca stabilitate in bugetul familiilor sau al companiilor.

La
randul sau, Mihai TECAU remarca faptul ca, in contextul atipic al acestui an, industria asigurarilor si-a mentinut o evolutie pozitiva, prudenta, adaptandu-se la noile conditii din piata. El considera ca inceputul anului viitor ne va arata un impact mai puternic al crizei actuale.

2021 va fi un an dificil, in care vom folosi lectia invatata in 2020, in care ne propunem sa ducem la nivelul urmator multe din implementarile facute intr-un ritm alert si sa le rafinam. Ramanem optimisti ca 2021 va fi un an al dezvoltarii durabile, afirma Cristian IONESCU.

Bogdan BICHINE
T precizeaza ca, desi asigurarile sunt o industrie care incearca sa prezica riscuri viitoare pe baze statistice, anul 2020 ne-a demonstrat ca predictiile sunt foarte greu de facut, uneori, intr-un context de volatilitate nemaiintalnita. Avem certitudinea ca nevoia de asigurare se va mentine, atat pe zona de retail, cat si pe corporate, cu anumite variatii circumstantiale in functie de produse sau de acoperiri. In aceasta privinta, va fi importanta agilitatea cu care vom putea raspunde nevoilor clientilor, mai ales intr-un context digital in care orice modificare va genera si un efort IT sporit, a adaugat el.


Oficialii PAID Rom
ania se arata optimisti si privesc cu incredere spre viitor. Optimismul nostru este, insa, moderat. Drept urmare, anticipam o usoara crestere de doar 3-4% pe segmentul asigurarilor de locuinte. Facem aceasta estimare avand in minte comportamentul la risc al romanilor, validat atat de experienta noastra, cat si de sondaje, care nu poate fi schimbat peste noapte, si regresul economiei, care va conduce la inrautatirea situatiei economice a cetatenilor. O crestere mai mare ar putea exista pe segmentul asigurarilor de sanatate, dar si pe alte segmente, mai ales cele de business care au fost aduse in atentia companiilor ca urmare a impactului pandemiei, declara Nicoleta RADU.

In acelasi timp, Francois COSTE se asteapta, in 2021, la o crestere a liniilor de asigurari de viata si sanatate, trend care ar apropia piata din Romania de pietele vestice, acolo unde aceste tipuri de asigurari facultative sunt foarte des accesate de clienti.

Paul CAZACU, se
astepta, in 2021, la o crestere de doua cifre pe segmentele de asigurari de bunuri si viata din portofoliul UNIQA, in timp ce estimeaza ca segmentul asigurarilor auto se va mentine la nivelul raportat in 2020.

Am vazut, in acest an, mai mult ca niciodata ce inseamna "neprevazutul". Nu stii cand vine si care vor fi consecintele. Din acest punct de vedere, ne asteptam ca 2021 sa aduca mai multa prudenta si grija din partea clientilor pentru viitor. Vedem cum pandemia ne-a dat peste cap planurile si proiectele, vedem cum inundatiile ne afecteaza casele si economiile de o viata, vedem cum incertitudinea acestei perioade poate pune in pericol viitorul nostru sau al copiilor nostri. Pentru toate acestea, romanii trebuie sa stie ca exista instrumente de protectie, adaptate fiecarei nevoi. Asigurarile nu sunt produse de evitat, asigurarile sunt produse utile, concrete, care isi dovedesc utilitatea atunci cand esti in necaz. In acest context, este de asteptat ca asigurarile sa castige teren, sa devina mai atractive si de dorit, este de parere Anita NITULESCU.

Reprezentantii GRAWE Romania considera ca pandemia a fost o lectie de viata si despre asigurari de viata, ale carei rezultate vor fi vizibile in 2021. "Am invatat cu totii ca riscul poate aparea oricand, ca poate avea urmari dintre cele mai grave si ca nevoia de protectie este uriasa. COVID-19 si consecintele lui sunt argumentele care schimba radical perceptia asupra asigurarilor de viata. Acestea nu ne protejeaza de infectare, pentru ca nu sunt un vaccin, ci ne protejeaza financiar de costurile determinate de formele grave ale bolii. Incepem 2021 cu experienta lui 2020, care ne-a aratat in ce masura suntem cu totii expusi riscului si ca fiecare dintre noi are, in mod cert, nevoie de o asigurare de viata, a afirmat Dragos CALIN.


Si Adina IONUTIU este optimista: Chiar daca este o perioada dificila pentru mediul de afaceri in general, sunt increzatoare ca vom gasi solutii sa ne atingem obiectivele stabilite, evident regandite in contextul pandemic. Una dintre provocarile importante ale viitorului apropiat o reprezinta automatizarea anumitor servicii in industria asigurarilor, iar pandemia a accelerat acest lucru. Cred ca aceasta automatizare trebuie dezvoltata pe termen mediu si lung pentru a permite clientilor un acces simplu si rapid la produsele de asigurare, conform tendintelor actuale. Nu cred in digitalizarea fortata si exclusiva, ci in solutii dedicate diverselor categorii de clienti, a completat ea.

Gerke WITTEVEEN, optimist din fire, crede ca, pentru industria asigurarilor, exista multe oportunitati in contextul actual. Esenta asigurarilor este sa ofere oamenilor protectie financiara atunci cand apar situatii neprevazute. Un sector de asigurari bine dezvoltat este un factor de stabilitate in vietile oamenilor, dar si in economie, iar perioade ca aceasta pe care o traversam sunt tocmai cele pentru care sunt relevante asigurarile si in care impactul industriei poate fi mai mare ca niciodata, a spus el. Cred ca industria asigurarilor va fi foarte activa in 2021, cu o evolutie rapida cand vine vorba de digitalizare si inovatie. Daca acest lucru se va intampla cu succes, consider ca asiguratorii pot continua sa creasca si sa ofere protectie unui numar mai mare de clienti anul viitor, in ciuda dificultatilor economice la care ne-am putea astepta" a adaugat oficialul NN Romania.

Optimist
a este si Sinziana MAIOREANU, estimand cresteri pe asigurarile de sanatate, pe asigurarile de viata cu economisire - in special din partea parintilor, care au devenit in aceasta perioada si mai constienti de nevoia de stabilitate financiara si de a le asigura copiilor viitorul, dar si din partea celor care doresc o plasa de siguranta pentru varsta pensionarii.

Domeniul asigurarilor se va schimba, cu siguranta, dar cred ca, in final, schimbarile se vor dovedi, in mare parte, de bun augur. Exista o presiune de a crea noi produse, adaptate noului context, si servicii care sa se potriveasca din ce in ce mai bine cresterii activitatii din online, care va continua si dupa sfarsitul acestei pandemii. Nu in ultimul rand, cred ca noi toti ne vom dori o combinatie echilibrata intre lucrul de acasa si cel de la birou, care ne va ajuta sa ne gestionam timpul si activitatile in mod optim, a declarat CEO-ul AEGON Romania.

Carmina DRAGOMIR consider
a ca romanii vor continua sa aiba nevoi sporite de protectie financiara, iar aici este important modul in care companiile vin in intampinarea acestora.

Piata de asigurari din Romania este in plin proces de dezvoltare, cu precadere nisa asigurarilor de sanatate. Cu siguranta, evolutia tehnologica influenteaza constant modul in care aceasta piata evolueaza. Deja solutii precum telemedicina si aplicatiile digitale sunt folosite la scara larga, fiind considerate noua normalitate. Conceptul de risc este, acum, mai familiar pentru multi dintre romani, la fel cum este si nevoia de protectie. De aceea, ma astept ca gradul de accesare al asigurarilor de sanatate sa continue o traiectorie ascendenta, anticipeaza Nicolae TROFIN.

Cititi aici Revista PRIMM Asigurari & Pensii!

773 accesari