Evolutia pietei de asigurari si adaptarea acesteia la falimentul CITY Insurance, cele mai mari provocari, digitalizarea si completarea online a formularul "Constatare amiabila de accident", obiectivele ASF si asteptarile de la anul 2023 sunt doar cateva dintre subiectele dezbatute de Cristian ROSU, Vicepresedinte Sectorul Asigurari - Reasigurari, Autoritatea de Supraveghere Financiara, in cadrul interviului oferit Publicatiilor XPRIMM.
XPRIMM: Cum ati descrie evolutia pietei de asigurari in anul 2022? Cum apreciati ca s-a adaptat piata in fata falimentului CITY Insurance? Dar consumatorii?
Cristian ROSU: Cred ca rezultatele inregistrate, in acest an, de piata asigurarilor, in general, si de piata RCA, in special, sunt relevante. Pentru prima data dupa 5 ani, nivelul concurentei pe piata asigurarilor obligatorii auto a crescut semnificativ.
La jumatatea anului, exista un jucator care avea in jur de 30% din Primele Brute Subscrise (PBS) si inca doi jucatori cu aproximativ 20%. Toate celelalte societati, autorizate sa subscrie pe clasa 10, au cote de piata notabile, cu o singura exceptie. Mai mult decat atat, avem, dupa cum stiti, un jucator nou, intrat in sistem FOE, care a acumulat deja spre 6% din piata in doar cateva luni. Recent, a mai intrat inca o companie, in baza acestui sistem. Va pot spune ca si dupa primele noua luni ale acestui an, peisajul este acelasi. Asadar, din punctul de vedere al concentrarii pietei, fenomen care ne-a creat probleme intotdeauna, semnalele sunt bune.
In acest timp, rata combinata a daunei a scazut constant. La finalul celui de-al treilea trimestru al anului, o singura societate autorizata sa vanda RCA, care este si singura cu o cota de piata neglijabila, a raportat o rata combinata peste 100%. In rest, toate societatile sunt sub 100%, ceea ce arata ca asiguratorii fac profit si, as spune eu, ca nu mai pot folosi argumentul pierderilor pentru a mai majora tarifele in urmatoarea perioada.
In ceea ce priveste nivelul de adaptare al consumatorilor, cu precizarea ca doar un studiu sau un sondaj realizat de sociologi poate raspunde exact la intrebarea dumneavoastra, va pot asigura ca exact consumatorii se afla in centrul atentiei ASF.
La unele dintre societati derulam controale cu o frecventa chiar si lunara si consider ca masurile luate in ultimul an au condus la prevenirea unor derapaje, mai ales in zona RCA, acolo unde numarul daunelor este foarte mare. Cand este nevoie actionam chiar si punctual, prin contactarea asiguratorilor in legatura cu diverse situatii semnalate noua sau observate de specialistii nostri.
Masurile, inclusiv sanctiunile, pe care ASF le-a luat sunt publice si consider ca activitatea noastra in acest sens este mai intensa decat a fost vreodata.
Profit de ocazie si va anunt ca, in curand, ASF va avea acces la date in timp real privind dosarele de dauna si rezervele constituite de companii, in urma unei colaborari cu BAAR care vizeaza baza de date AIDA. Astfel, vom putea actiona si mai eficient atunci cand apar situatii speciale.
Prin acestea, cred ca v-am raspuns atat la intrebarea privind evolutia pietei in 2022, cat si la cea care vizeaza efectele iesirii din piata a fostului lider.
Reamintesc faptul ca 2022 se va incheia cu un record in ceea ce priveste Primele Brute Subscrise. Asadar, consider ca 2022 este chiar mai mult decat un an de "asezare". Este un an bun pentru societatile de asigurare, ceea ce creeaza premisele unei stabilitati cel putin pe termen scurt in ceea ce priveste preturile asigurarilor, si aici ma gandesc mai ales la RCA, care este obligatorie pentru milioane de oameni. Este, de asemenea, un an in care nivelul de implicare al ASF, cred eu, a crescut vizibil si aici nu ma refer la implicarea directa in chestiunile comerciale, pentru ca nici nu este atributul nostru, ci la supravegherea continua in ceea ce priveste respectarea indicatorilor de solvabilitate si de lichiditate si procesul de plata a daunelor. ASF a aratat ca nu ezita sa intervina cu sanctiuni atunci cand este nevoie, iar actuala instabilitate economica generala ne obliga sa fim si mai atenti.
XPRIMM: Ce anume a influentat cel mai mult piata in aceasta perioada?
C.R.: Cum aratam si mai sus, un aspect fara indoiala pozitiv este cresterea concurentei, mai ales pe piata RCA. Iata ca, dupa primele sase luni, in fruntea clasamentului realizat dupa Primele Brute Subscrise sunt doua societati cu portofolii foarte echilibrate, cu prezente notabile pe toate liniile de asigurari importante, inclusiv in zona asigurarilor de viata.
Doua societati au crescut foarte mult si pe RCA si grupurile-mama din care fac parte s-au aratat deschise sa sustina aceste cresteri, inclusiv prin capital, atunci cand a fost cazul. Clasamentul se mentine si dupa primele noua luni din an. Reamintesc ca avem o activitate in crestere in zona de FOS si FOE. Sunt societati din Uniunea Europeana care doresc sa inceapa sa vanda in Romania. Dupa primele sase luni, subscrierile din aceasta zona au crescut cu aproape 150%. Avem deja doua societati intrate pe FOE, cu activitate inclusiv pe RCA si sunt semne ca vor mai veni si altele. Este un aspect imbucurator. In ceea ce priveste factorii de influenta negativa, va asigur ca ASF este astazi mult mai pregatita pentru a identifica acesti factori si a le contracara efectele. Stim ce nu este inca pus la punct, cunoastem vulnerabilitatile companiilor si punctele unde acestea intra in conflict cu interesul consumatorilor si nu pot sa spun decat ca nu vom ezita sa luam masurile care se impun.
XPRIMM: In ceea ce priveste falimentul CITY, cred ca segmentul de asigurari care a suferit cel mai mult este cel al garantiilor. Ce ar trebui facut pentru revigorarea asigurarilor de garantii?
C.R.: Ca sa fim corecti, trebuie spus in primul rand ca politele de garantie emise de compania amintita nu erau vandute chiar in urma celor mai riguroase analize. Ca sa o spunem si mai clar, procedura prin care aceasta companie stabilea tarifele si verifica solvabilitatea solicitantului era una mai degraba superficiala. Doar asa au si reusit sa acumuleze o cota de piata substantiala, prin practicarea unor preturi evident nesustenabile. Asadar, nivelul real al potentialului de subscriere pe aceasta piata, in conditii de stabilitate, nu este cel dat de perioada in care compania respectiva domina, ci substantial mai mic. Ceilalti jucatori nu au incetat sa subscrie asigurari de garantii dupa iesirea din piata a acestei companii, ei si-au mentinut nivelul sau, in cel mai rau caz, au scazut marginal. Mai mult, au aparut chiar jucatori noi, insa este firesc sa existe o reticenta pe aceasta clasa de asigurari, avand in vedere sumele mari acoperite prin aceste garantii.
Posibilitatea ASF de a interveni pe aceasta clasa de asigurare este relativ limitata, avand in vedere ca este o asigurare facultativa si ca Autoritatea nu poate interveni in politicile comerciale ale societatilor supravegheate. Ca o paranteza, poate ca o prudenta sporita a beneficiarilor garantiei nu ar fi un lucru rau. Revenind, chiar si cu parghii limitate de natura facultativa a acestui produs, ASF a luat unele masuri privind fostul lider al acestei piete, masuri care s-au simtit la vremea respectiva prin diminuarea prezentei respectivei companii.
Mai important este insa ce masuri luam acum si va pot spune ca ne-am implicat puternic in aceasta zona. Amintesc aici si faptul ca prelungirea prin OUG a valabilitatii politelor de garantie emise de CITY Insurance s-a facut la propunerea ASF, tocmai pentru a nu afecta activitatea companiilor din constructii si a entitatilor contractante. In al doilea rand, ASF a emis la finalul anului 2021 o norma prin care stabileste mai multe criterii pe care asiguratorii ar trebui sa le respecte atunci cand emit polite de garantie. Norma a intrat in vigoare in martie 2022. In acest context, ASF a emis si o serie de recomandari catre societatile de asigurare care practica clasa 15. O analiza recenta realizata de noi arata ca societatile vizate si-au insusit deja aceste recomandari, aproape in totalitate. In principiu este vorba de utilizarea unei analize mai profunde a solvabilitatii solicitantilor acestor polite, de integrarea unor analize mai in profunzime privind datele financiare ale respectivelor firme, istoricul lor de plata si orice alte criterii care pot "face lumina" in ceea ce priveste capacitatea solicitantului. Ne dorim, astfel, sa ne asiguram atat ca beneficiarii sunt acoperiti real prin aceste polite, cat si ca societatea emitenta nu ajunge sa fie pusa in situatii dificile.
Ne uitam in continuare cu atentie la aceasta linie si chiar purtam discutii frecvente cu cei care o practica. Cred ca vorbim deja de o dezghetare treptata, mai ales ca avem si jucatori noi in domeniu.
XPRIMM: Cu ce alte provocari importante considerati ca s-a confruntat industria de asigurari?
C.R.: Cred ca principalul deziderat, atat pentru industrie, cat si pentru noi, cei din supraveghere, ar trebui sa fie mentinerea unei stabilitati a preturilor, intr-o perioada cu inflatie ridicata in toata lumea si in toate sectoarele. O evolutie prea rapida din acest punct de vedere ar dezavantaja pe toata lumea, inclusiv pe asiguratori, care ar pierde implicit clienti, avand in vedere specificul din Romania, unde consumatorul se uita in primul rand la pret. Cum spuneam si mai sus, nivelul PBS, ca si imbunatatirea substantiala a indicatorilor de daunalitate, deci a profitabilitatii sistemului, ofera argumentele necesare pentru a avea stabilitatea despre care vorbim.
XPRIMM: In cazul ASF, care au fost cele mai mari provocari ale anului 2022?
C.R.: Sa nu le spunem provocari, ci sarcini. Pentru ca ASF are sarcini clar definite prin legi si eu cred ca si le indeplineste. Evitarea unui derapaj major pe piata RCA, mai ales in privinta riscului ca un asigurator sau doi sa ajunga la expuneri pe care sa nu le poata sustine, a fost unul dintre principalele noastre obiective. Am folosit toate caile pentru a ne atinge scopul, de la supraveghere permanenta si controale pana la modificari de norme si discutii frecvente cu jucatorii din piata. Astazi, ne intalnim cel putin lunar cu reprezentantii pietei, cu asociatiile importante din domeniu si tinem legatura zilnic. Putem spune ca avem o imagine a pietei mult mai clara decat in trecut si avem posibilitatea sa actionam imediat ce apare o problema.
Pe un alt plan, ne concentram pe imbunatatirea confortului consumatorilor folosindu-ne de tehnologia moderna si de structurile pe care piata le are deja. La acest capitol amintesc faptul ca am eliminat obligativitatea prezentarii RCA in format fizic la controalele din trafic si, mai ales, am introdus posibilitatea efectuarii constatarii amiabile electronice, masura care a dus la aparitia aplicatiei Amiabila, care inteleg ca are deja zeci de mii de utilizatori. Digitalizarea, in general, este si va fi o provocare pentru noi.
XPRIMM: Cum au fost solutionate problemele consumatorilor in 2022?
C.R.: ASF ia in serios fiecare petitie si pot sa va spun ca unele dintre sesizari au fost chiar puncte de plecare pentru controalele la asiguratori. Mai mult, ASF are in interiorul sau SAL-Fin, structura care permite rezolvarea conflictelor intre clienti si asiguratori pe cale amiabila. In jur de 1000 de oameni si-au rezolvat problemele pe aceasta cale in anul care a trecut.
XPRIMM: Dupa pandemie se observa un apetit mai mare al clientilor pentru a achizitiona asigurari online, de la distanta? Ce statistici aveti in acest sens?
C.R.: Nu exista inca statistici in acest sens, singurele date fiind aproximari prin extrapolare. Am demarat, insa, o analiza pe acest subiect, constatand ca exista un interes din ce in ce mai mare pentru online. Cand vom avea concluziile va vom putea raspunde.
XPRIMM: Pe langa achizitia politelor sau gestionarea daunelor online, asiguratii pot completa in format electronic si formularul "Constatare amiabila de accident". Cum schimba asta activitatea asiguratorilor si a consumatorilor din perspectiva dumneavoastra?
C.R.: Pentru consumatori avantajele sunt evidente. Ganditi-va ca o simpla greseala, sa spunem la seria buletinului, obliga consumatorul implicat in accident sa refaca formularul la care a muncit poate o ora. Si e vorba de doi soferi implicati. Nu mai spun ca uneori poate fi dificil de desenat schema accidentului, procedura mult simplificata in format digital. Timpul castigat, asadar, si acuratetea constatarii sunt avantaje clare pentru consumator.
Pentru asiguratori avantajele pot fi multe, mai ales pe termen lung, dar depinde doar de ei. In primul rand un plus de credibilitate in fata clientului. Acum au posibilitatea sa vada practic in timp real cand apare un accident si sa il contacteze pe pagubit cu propunerea de despagubire in interval de ore sau chiar zeci de minute. Cu siguranta pagubitii vor aprecia viteza de reactie.
Apoi, pe termen mediu si lung aplicatia poate fi completata, de exemplu, cu noi functii, cum ar fi conectarea la sisteme specializate astfel incat sa permita evaluarea pe loc a daunei. O simpla fotografie facuta piesei si apoi introducerea ei in sistem poate rezolva aceasta problema. Astfel de aplicatii functioneaza in alte tari. Castig de timp pentru toate partile implicate. Pot fi, desigur, chiar castiguri comerciale, dar din acest punct de vedere cred ca asiguratorii stiu mai bine ce pot face.
XPRIMM: In ultimii ani valoarea primelor brute subscrise a crescut considerabil, in special ca urmare a majorarii tarifelor. Ce ar trebui facut in piata pentru a creste si mai mult increderea romanilor in asigurari?
C.R.: Am spus si am repetat mai sus, actualele date din piata nu arata ca exista premise pentru alte majorari de tarif si tine in primul rand de asiguratori sa mentina un nivel rezonabil al tarifelor, astfel incat sa nu ajunga sa piarda clienti. Dupa parerea mea, doua lucruri sunt importante pentru a creste increderea. Unul este plata la timp a daunelor si al doilea este mentinerea unor preturi rezonabile sau, in orice caz, corelate cu nivelul daunalitatii.
XPRIMM: Ce asteptari aveti de la anul 2023?
C.R.: Avand in vedere situatia la nivel mondial, consider ca nu este momentul sa facem prognoze, indiferent de domeniu. Mi-as dori, asa cum am subliniat, stabilitate din punct de vedere al preturilor pentru asigurarile obligatorii si continuarea procesului de diversificare, mai ales pe RCA, poate chiar prin intrarea unor noi jucatori pe FOE sau chiar prin infiintarea de firme in Romania. Ca o chestiune particulara mi-as dori ca modificarea legii privind asigurarea obligatorie impotriva dezastrelor sa fie adoptata. Piata are nevoie de mai mult decat RCA, oamenii au nevoie de protectie intr-o tara care, asa cum stim, nu este ocolita de fenomene catastrofale si, nu in ultimul rand, statul are nevoie sa isi reduca cheltuielile in caz de catastrofa.
XPRIMM: Care considerati ca ar trebui sa fie prioritatea absoluta a asiguratorilor/ brokerilor pentru 2023?
C.R.: Brokerii ar trebui sa aiba un singur obiectiv si anume satisfacerea nevoilor clientului, iar asta o vor putea face inclusiv prin oferirea unor servicii care sa exceada zona vanzarilor. Asiguratorii, cred eu, trebuie sa se asigure ca au business sustenabil si ca obligatiile pe care si le asuma sunt si respectate. In privinta acestor aspecte cu siguranta ii vom ajuta si noi, amintindu-le atunci cand incep sa apara dereglari.
XPRIMM: Care sunt obiectivele ASF pentru anul viitor?
C.R.: Obiectivele generale le stim toti si sunt definite de lege. Mentinerea stabilitatii sistemului si protejarea consumatorului reprezinta principalele noastre scopuri. Referindu-ma doar la piata asigurarilor, de care ma ocup, pe langa obiectivele generale, care tin de plata la timp a daunelor, mentinerea solvabilitatii si a lichiditatii si nu numai, ne propunem sa dezvoltam, daca nu sa ducem la capat procesul de digitalizare in relatia cu asiguratorii. Vrem sa ajungem sa putem "vedea" indicatorii din piata in timp real si consider ca acest obiectiv este realizabil. Dupa cum am mai spus, un prim pas a fost deja facut, in conditiile in care baza de date AIDA, gestionata de BAAR, va include si rezervele de dauna constituite de asiguratori, astfel incat ASF va putea sesiza practic in timp real daca apar neconcordante intre dosarele de dauna deschise si valoarea rezervelor constituite pentru acestea.
Interviul a fost publicat si in Revista PRIMM Asigurari & Pensii din aceasta luna.