1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Beneficiile extra-salariale: Accentul se pune pe nevoia personala a angajatului

In ultimii ani, pe langa binecunoscutele tichete de masa, angajatorii s-au adaptat si au inceput sa acorde beneficii personalizate, in functie de necesitatile angajatilor. De asemenea, se observa o crestere a prezentei asigurarilor in programele de beneficii.

In Romania, principalele beneficii pe care angajatorii le acorda salariatilor sunt: tichete de masa, asigurari medicale sau abonamente la clinici private, concediu de odihna suplimentar, telefon mobil, programe de teambuilding, laptop, decontarea cheltuielilor de transport, cadouri pentru copii cu diverse ocazii (1 iunie, Craciun), programe de formare profesionala etc. In functie de dimensiunea organizatiei, de profilul acesteia, identificam si alte beneficii, precum: abonamente la sali de sport, gustari/racoritoare gratuite, pensie privata facultativa, asigurare de viata privata, reduceri la produsele sau serviciile comerciantilor/partenerilor, program de lucru flexibil, facilitati pentru recreere (sala de relaxare, mese de ping-pong, biliard, scaun pentru masaj), parcare gratuita, asigurare medicala pentru calatorii in strainatate atat pentru salariati, cat si pentru membrii familiei etc., se arata intr-un studiu realizat de compania de consultanta ACCACE.

Conform studiului, atat in Romania, cat si in alte tari din regiune precum Republica Ceha, Ungaria, Polonia, Ucraina si Slovacia, angajatorii din sectorul IT sunt cei care acorda cele mai multe beneficii angajatilor.

"Din ce in ce mai mult companiile pun accent pe pachetele de beneficii extra-salariale. Comparativ cu anii anteriori, in Romania observam tendinta angajatorilor de a oferi salariatilor acces la o schema flexibila de beneficii. Angajatorii cauta solutii tot mai inovative de atragere, motivare si retentie a salariatilor", a declarat Andreea PAUN, Payroll Supervisor, ACCACE.

Un alt studiu, realizat de SMARTREE, ne arata ca anul 2015 a fost mai generos pentru angajatii romani, valoarea beneficiilor extra-salariale acordate de companii majorandu-se cu 19%, comparativ cu 2014. Astfel, companiile s-au aratat mai relaxate si mai dispuse sa ofere beneficii extra-salariale, fie ele financiare sau non-financiare.

"Comparativ cu anii precendeti, in special cu perioada anterioara crizei financiare, actualii angajatori sunt mult mai flexibili in ceea ce priveste acordarea pachetelor de beneficii angajatilor. Actualele beneficii oferite pot fi incadrate in domenii precum sanatate, sport, cursuri, turism, asigurari. In functie de marimea si profilul lor, firmele incearca sa se adapteze cerintelor angajatilor si sa tina cont de preferintele lor, deoarece au observat ca sistemul de beneficii extra-salariale contribuie foarte mult la cresterea motivarii acestora si, pana la urma, la o rata mai mare de retentie", a explicat Raluca PENES, HR Coordinator, SMARTREE.

Conform acesteia, noua generatie de tineri este mult mai motivata de diversitatea pachetelor de beneficii in comparatie cu generatia anterioara, pentru care salariul era cel mai important. Chiar din primele etape ale recrutarii, tinerii solicita informatii privind sistemul de beneficii acordat de catre companie, acesta cantarind foarte mult in decizia lor de a se angaja la un nou loc de munca. In ceea ce priveste diferentele intre orase, Raluca PENES a aratat ca societatile prezente in orasele mari se pot adapta mult mai usor la acordarea unor beneficii precum abonamente la sala de sport, asigurare medicala la clinici private, bilete la teatru/cinema, comparativ cu cele din orasele mici.

Tendinte pe piata beneficiilor

Silvia DUMITRESCU, Manager, MERCER MARSH Benefits, a subliniat ca angajatii isi doresc beneficii din ce in ce mai variate, in timp ce angajatorii se confrunta in ultimii ani cu provocarea constrangerilor bugetare. "Una dintre principalele tendinte in domeniu o reprezinta dezvoltarea conceptului de beneficii flexibile, care prezinta doua avantaje majore: posibilitatea ca angajatul sa-si aleaga beneficiile dorite, iar pentru angajator posibilitatea de a diversifica paleta beneficiilor acordate. Astfel, beneficiile flexibile raspund deopotriva la nevoia angajatilor de a isi selecta beneficiile dorite si rezolva, in acelasi timp, problema legata de limitarile bugetare ale companiilor", a adaugat ea.

La randul sau, Razvan SOFALCA, Corporate Manager, OTTO Broker, a precizat ca studiile recente arata ca paleta de beneficii extra-salariale creste de la an la an. "Si in Romania companiile urmeaza trendul din Occident, reducand salariile fixe si majorand bonusurile si beneficiile suplimentare, pentru a stimula performanta angajatilor. Totodata, o noua tendinta este reprezentata de oferirea unor programe de beneficii flexibile, adaptate nevoilor reale ale angajatilor, care permit acestora sa-si configureze pachete proprii, in functie de necesitati si de stilul de viata", a spus acesta.

"O prima tendinta in prezent este aceea de a schimba beneficiile de tip "cash" catre anumite instrumente care reduc costurile prin regimul de taxare (tichete de masa, tichete cadou in locul primelor cash, tichet de vacanta in locul primelor de concediu). O a doua tendinta generala observata este aceea de a oferi un beneficiu medical privat care sa completeze accesul la sistemul public de sanatate. Aici, este de mentionat interesul tot mai ridicat si adoptarea tot mai larga si tot mai diversificata a asigurarii private de sanatate ca si beneficiu oferit angajatilor, un beneficiu fiscal deductibil si care beneficiaza de o incadrare fiscala si contabila favorabila contextului actual", a declarat Adriana GRECU, CEO, AON Romania.

Aceasta a subliniat ca, analizand ultimii ani, beneficiile oferite angajatilor au avut parte de o dezvoltare din ce in ce mai complexa de la an la an. "Ceea ce putem observa in acest an si din ce in ce mai prezent in ultimii doi ani, este accentul pus pe nevoia personala a angajatului. Directorii de resurse umane si managerii de compensatii si beneficii isi aliniaza strategiile de beneficii tinand cont din ce in ce mai mult de nevoia personala a angajatilor. In acest sens, in doua industrii (IT si farma), tendinta este de a oferi un plan de beneficii flexibile, in esenta un buget la dispozitia angajatului prin care el sa isi aloce acele beneficii de care personal are nevoie", a adaugat Adriana GRECU, subliniind ca piata beneficiilor oferite angajatilor din Romania se indreapta spre o maturitate.

Potrivit studiului Best Employers desfasurat de AON Hewitt in Romania, 72% din angajati considera ca planul de beneficii oferit de angajator este adecvat nevoilor personale, in crestere comparativ cu procentul de 66%, retinut in editia din anul 2014.

Totodata, Sanziana MAIOREANU, CEO, AEGON Romania, a aratat ca printre tendintele remarcabile ale ultimei perioade se numara aparitia platformelor de online benefits. "Acestea sunt instrumente care ofera o flexibilitate extraordinara angajatilor. Cu o suma de bani primita de la angajator si cuantificata in puncte, angajatul isi poate alege forma in care isi incaseaza "suplimentul extra-salarial", in functie de nevoile personale, fie ca e vorba de servicii turistice, pensii private sau asigurari de viata. Pe masura ce aceste instrumente vor deveni din ce in ce mai populare, va tine de asiguratori sa isi castige, prin educatie si profesionalism, un loc in lista de prioritati ale salariatilor", a spus ea.

Asigurarile, tot mai importante

Chiar daca asigurarile ocupa o pondere mai mica printre beneficiile extra-salariale de pe piata din Romania, comparativ cu alte tari europene, acestea sunt pe un trend crescator in ultimii ani.

"Remarcam un interes extins si manifestat al organizatiilor pentru protectia angajatilor, a vietii si sanatatii acestora. Singurele beneficii pentru care am constatat cresteri in ultimii ani sunt beneficiile asigurabile: asigurarile medicale si pensiile private. La acestea putem adauga si programele de motivare axate pe health-fitness, seminarii motivationale care pun accentul pe echilibrul dintre munca si viata personala", a declarat Silvia DUMITRESCU. Aceasta a remarcat si o crestere a numarului de companii care ofera asigurari de sanatate angajatilor. In 2015, 14% dintre angajatorii care au raspuns pentru studiul realizat de MERCER ofereau asigurari private de sanatate, in timp ce procentajul companiilor care ofereau acelasi beneficiu era de 8%, in anul 2013.

"Estimam ca ritmul de crestere pentru asigurarile private de sanatate va fi unul crescator avand in vedere contextul fiscal favorabil, flexibilitatea, dar si acoperirea mai larga si reteaua extinsa de clinici de care dispun asiguratii in sistem privat raportat la utilizatorii abonamentelor medicale", a adaugat Silvia DUMITRESCU.

Si Adriana GRECU a analizat indeaproape piata beneficiilor in ultimii ani si a observat o crestere sustinuta in intervalul 10-15% de la an la an a asigurarilor in planurile de beneficii ale companiilor din Romania.

Razvan SOFALCA a explicat ca serviciile medicale fac parte din categoria acelor beneficii care, pe langa rolul jucat in recunosterea si recompensarea eforturilor angajatilor, contribuie la reducerea absenteismului, influentand pozitiv productivitatea personalului si rezultatele companiei.

Totodata, Claudiu TUHUT, Head of B2B, METROPOLITAN Life, a aratat ca, potrivit analizei datelor din portofoliul asiguratorului, angajatorii romani sunt din ce in ce mai interesati sa ofere, in cadrul pachetelor de beneficii pentru angajati, asigurari de viata. "Fluctuatiile economice marcante, precum criza financiara, au un impact puternic asupra tuturor aspectelor din activitatea unei organizatii. In acest context, companiile se confrunta cu necesitatea de reducere si eficientizare a costurilor, dar si cu cea de stimulare a angajatilor si de retentie a acestora prin pachete salariale competitive. Pentru a castiga resurse umane valoroase si pentru a le pastra in echipele lor, companiile vor fi nevoite sa le ofere angajatilor beneficii consistente si diversificate", a spus acesta. "Cu toate acestea, principala bariera cu care se confrunta companiile cu care colaboram este lipsa de deductibilitate a asigurarilor de viata in raport cu pensiile, asigurarile de sanatate si abonamentele medicale", a adaugat Claudiu TUHUT.

In ceea ce priveste diferenta de penetrare a asigurarilor pe piata de beneficii din Romania fata de alte tari, Vlad ANTONIU, Directorul Comercial al ERGO Romania, spune ca acest lucru reprezinta o oportunitate. "Cel mai important este in ce masura reusim sa acceleram convergenta la practicile de asigurari normale pentru angajati din Uniunea Europeana. Suntem convinsi ca viteza cu care se aliniaza si alte practici cum ar fi consumul de bunuri de larg consum, de internet si tehnologie, de indatorare financiara ar putea fi replicata si in asigurari in unele conditii. Acestea pot fi legate de mediul fiscal, de profesionalizarea si stimularea promotorilor serviciilor de asigurare, si de modernizarea ofertelor de asigurare pentru a obtine satisfactia clientilor printr-o completa intelegere a beneficiilor reale ale asiguratilor", a mentionat acesta.

VLAD ANTONIU considera ca interesul pentru asigurarile de viata si sanatate reprezinta pe de o parte un semn al cresterii gradului de educatiei al consumatorului fata de necesitatea de protectie, dar si realizarea faptului ca angajatorii isi pot folosi dimensiunile si expertiza pentru a negocia programe de asigurare in conditii mult superioare celor care pot fi obtinute individual.

Asigurari vs. abonament medical

Adriana NEGULESCU, Director Marketing & Comunicare in cadrul Centrului Medical ACADEMICA, a aratat ca, printre beneficiile oferite angajatilor de catre angajatori, abonamentele de servicii medicale predomina inca pe piata, dar se afla pe un trend descendent, in conditiile in care din ce in ce mai multe companii trec de la abonamente catre asigurari medicale.

"Din nevoia oamenilor de a beneficia de servicii medicale de calitate, la indemana si acces catre mult mai multi medici cu experienta, cat si datorita unor oferte atractive din partea societatilor de asigurari, companiile au inceput deja sa faca mutarea de la retelele medicale catre varianta de asigurare medicala pentru angajat. In acest fel fiecare angajat este liber sa isi aleaga, din lista de furnizori medicali, clinica, locatia si chiar medicul pe care il doreste, evident in limita celor incluse in polita de asigurare. Conditiile fiscale pot fi un alt factor care va influenta trecerea companiilor de la abonamente catre asigurari de sanatate pentru angajati, avand in vedere faptul ca abonamentele medicale sunt un beneficiu impozabil in timp ce asigurarile de sanatate sunt deductibile in limita a 400 euro per angajat per an", a declarat Adriana NEGULESCU.

Ea considera ca aceasta trecere va duce catre o crestere a calitatii serviciilor medicale, asiguratul optand intotdeauna pentru un serviciu medical care sa ii ofere siguranta, confort, certitudinea unui diagnostic corect si a unui tratament adecvat. "Centrul Medical ACADEMICA are colaborari cu societati de asigurari de sanatate renumite si, de la o luna la alta, remarcam o crestere pe acest segment in randul pacientilor nostri", a adaugat oficialul clinicii.

Pensiile private, cresteri timide

Printre beneficiile oferite angajatilor intalnim si pensiile private facultative (Pilon III). Potrivit concluziilor studiului Total Remuneration Survey realizat de MERCER, in Romania, la nivelul anului 2013, 15% dintre angajatori ofereau pensiile private ca beneficiu extra-salarial, iar in 2015, 16% dintre companii ofereau acest beneficiu.

In 2015, numarul participantilor la Pilonul III a crescut cu circa 10%, ajungand la 382.318 de persoane. Potrivit datelor Autoritatii de Supraveghere Financiara, 60,54% din contributiile la fondurile facultative au fost platite de catre angajatori (49,46%) sau de catre participanti impreuna cu angajatorii lor (11,08%), in timp ce 39,46% dintre participanti au platit singuri contributiile in decembrie 2015.

PROMO