1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Alexandru CIUNCAN: Continuam si ...

Alexandru CIUNCAN: Continuam si amplificam demersurile incepute

Alexandru CIUNCAN, Presedinte & Director General, UNSAR , a vorbit intr-un interviu acordat Publicatiilor XPRIMM, despre obiectivele stabilite pentru noul mandat, dar si despre prioritatile pietei de asigurari in anul 2023.

PRIMM: Sunteti la inceputul mandatului de Presedinte & Director General al UNSAR. Care sunt obiectivele pe care vi le propuneti pentru urmatorii trei ani?

Alexandru CIUNCAN: Continuam si amplificam demersurile incepute acum cativa ani, de a aduce asigurarile mai aproape de romani si de mediul de afaceri, astfel incat economia tarii noastre sa devina mai rezilienta si mai protejata financiar in fata riscurilor si a crizelor multiple pe care le traversam in prezent. M-am alaturat UNSAR in 2018, avand increderea si convingerea ca industria asigurarilor are de jucat un rol important in dezvoltarea economica si sociala a Romaniei. Astfel, printre prioritatile noastre pentru urmatoarea perioada se numara cresterea increderii romanilor in industria de asigurari prin intensificarea actiunilor de educatie financiara - un pilon strategic pentru noi, unde in ultimii ani facem eforturi sustinute, adresate in special tinerilor, mai ales in zona digitala. Prefer, insa, sa las actiunile si proiectele noastre sa vorbeasca.

PRIMM: In urma alegerilor, UNSAR are si un nou Consiliu Director. Care este structura consiliului si ce rol au membrii sai?

A.C.: Membrii Board-ului au un rol cheie, avand in vedere guvernanta corporativa a UNSAR, ce tine in mod special de coordonarea implementarii strategiei si viziunii "UNSAR 2022-2025". Din noul Board fac parte companiile NN Asigurari de Viata (careia ii revine rolul de Vicepresedinte), ALLIANZTIRIAC Asigurari, GENERALI Romania, GROUPAMA Asigurari, SIGNAL Iduna Asigurari si UNIQA Asigurari (in calitate de Membri). Ma bucur ca, si in acest nou format, vom continua sa extindem contributia noastra la dezvoltarea industriei de asigurari din Romania. Nu in ultimul rand, sprijinul colegilor din Board reprezinta o resursa extraordinara de know-how si de expertiza in domeniu. Sunt onorat ca putem lucra impreuna si ca putem mapa trimestrial evolutia UNSAR si mersul proiectelor aprobate de Adunarea Generala.

PRIMM: Deficitul de protectie este unul important in Romania, atat in ceea ce priveste asigurarile generale, cat si cele de viata. Realist vorbind, au asiguratorii romani solutii la indemana ca sa reduca acest deficit si sa contribuie astfel la cresterea rezilientei de ansamblu a societatii?

A.C.: Studii independente, realizate la solicitarea UNSAR, ne arata ca 44% dintre romani spun ca sunt foarte bine si bine informati cu privire la asigurari, in general. Vorbim, insa, despre perceptii. Dar, chiar si asa, trebuie sa ne uitam si la cei 56% care nu se considera informati. In acest context, sunt necesare eforturi comune, sustinute, la nivel de industrie si autoritati pentru educarea populatiei privind beneficiile asigurarilor si rolul acestora. La nivelul UNSAR, alaturi de membrii si de partenerii nostri, derulam constant astfel de initiative si campanii de educatie financiara. Chiar daca, pana acum, am reusit sa ajungem la milioane de romani cu mesajele noastre de informare, suntem doar la inceput. Educatia financiara este un maraton, nu o cursa de sprint.

La aceasta componenta de educatie se adauga si cea financiara - populatia Romaniei continua sa fie vulnerabila in fata riscurilor de zi cu zi, generate de diverse evenimente neprevazute, precum imbolnavirile sau accidentele. Avem un deficit important de protectie pentru multe familii din Romania, care se ridica in total la 620 miliarde lei. Astfel, diferenta dintre banii pe care ii are la dispozitie o familie si cei de care ar avea nevoie in cazul aparitiei unei situatii nedorite este una considerabila, suma necesara fiind de peste 110.000 de lei pe familie.

Pentru reducerea acestui deficit de protectie a populatiei, aflat in crestere, UNSAR si industria de profil militeaza, de exemplu, pentru necesitatea stabilirii unui regim fiscal stimulativ pentru politele de asigurare de viata cu componenta exclusiva de protectie. Este important de spus ca introducerea unei astfel de facilitati fiscale reprezinta o masura necesara, pentru un viitor in care fiecare roman sa poata avea acces la o asigurare si sa poata fi protejat in fata neprevazutului. De altfel, masuri similare pentru incurajarea cumpararii de asigurari de viata cu componenta de protectie s-au luat in trecut si de catre alte state europene.

PRIMM: UNSAR a desfasurat in ultimii ani o serie de campanii educationale cu privire la diferite tipuri de asigurari. Ce ne puteti spune despre rezultatele acestor campanii si despre planurile de viitor in acest sens?

A.C.: In aceasta zona de educatie, as vrea sa amintesc, in primul rand, portalul asiguropedia.ro - lansat in 2017, care este cel mai longeviv proiect de educatie financiara dezvoltat direct de industria de asigurari, prin intermediul UNSAR. Vorbim, apoi, despre o serie de campanii pentru asigurarile de viata si sanatate, de locuinte si auto - precum #OAMENIIdinAsigurari, #gatapentruVIATA, #ATENTinTRAFIC, #ANTIGHINION, #ANTIGHINIONpentruAcasa, #sigurACASA sau #BusinessSOS - care au fost mentionate ca exemple de buna practica la nivel european, de catre Insurance Europe, si ale caror mesaje au ajuns la milioane de romani. Pentru a da doar un exemplu, campania #gatapentruVIATA de anul acesta a generat cele mai bune rezultate de pana acum, avand un reach de peste 9,9 milioane de vizualizari.

PRIMM: Piata asigurarilor din Romania s-a confruntat cu multe provocari in ultimii ani. Care este situatia actuala a pietei si ce poate face UNSAR pentru a-i sprijini dezvoltarea durabila in urmatorii ani?

A.C.: Piata asigurarilor a crescut constant in ultimii ani, insa, ca provocari principale ale industriei, raman: presiunea reputationala, generata de iesirea de pe piata a CITY Insurance, companie care nu a fost Membru al UNSAR, precum si deficitul de protectie a populatiei despre care aminteam anterior. Pentru a raspunde acestor provocari, am intensificat atat partea de comunicare, cat si actiunile de sustinere a pozitiei industriei pentru securizarea, dezvoltarea si diversificarea pietei de asigurari.

Complementar cu campaniile de educatie financiara, derulam constant studii de piata reprezentative la nivel national, pentru a intelege mai bine nevoile romanilor si perceptia lor fata de riscuri, realizam o emisiune gazduita de platforma online a uneia dintre cele mai cunoscute televiziuni - si multe altele. Toate acestea sunt menite a sustine dezvoltarea pietei si a fi mai aproape de clienti.

As mai mentiona, de asemenea, ca factor de dezvoltare a industriei, si digitalizarea, unde se fac investitii semnificative din partea companiilor pentru a raspunde noilor nevoi ale consumatorilor, precum si importanta atragerii tinerilor in industria de asigurari si transformarea acesteia intr-un angajator de top.

In acest sens, am dezvoltat mai multe proiecte la nivelul UNSAR. Un exemplu este Olimpiada ASF, organizat in parteneriat cu ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara. Acest concurs national de educatie financiara a fost dedicat tuturor elevilor aflati in acest an scolar in clasa a XI-a.

De asemenea, am derulat proiecte in parteneriat cu ISF - Institutul de Studii Financiare si vom continua sa acordam o atentie sporita atragerii de "forte proaspete" in industrie. Un exemplu este proiectul "Academia de Asigurari", adresat studentilor, unde acestia au ocazia sa descopere direct de la oameni din industrie ce inseamna dezvoltarea produselor de asigurari, gestionarea daunelor si, nu in ultimul rand, ce perspective de cariera ofera companiile de asigurari.

Totodata, sustinem accelerarea inovatiei in domeniu. Spre exemplu, se vorbeste din ce in ce mai mult despre o noua generatie de produse de asigurare, precum produsele de tip Affinity - asocierea unei polite cu un produs sau serviciu. Este o noua abordare privind asigurarile - una cu potential semnificativ.

PRIMM: Anul 2022 a fost vizibil marcat de dificultatile economice generate de razboiul din Ucraina. In acest context, care sunt principalele provocari cu care s-au confruntat asiguratorii romani? In opinia dvs., va fi afectata evolutia de ansamblu a pietei de actualele conditii economice?

A.C.: In ultimii ani ne-am confruntat cu o serie de crize care s-au suprapus (pandemie, razboiul din Ucraina, criza energetica, inflatia galopanta), iar contextul actual ne-a determinat sa ne adaptam intr-un ritm accelerat. Industria a ramas alaturi de clienti in tot acest timp, platind in fiecare zi calendaristica a anului trecut despagubiri de circa 3,7 milioane EUR.

In ciuda mediului macro-economic dificil, interesul pentru asigurari ramane in crestere. Drept dovada, in semestrul I al acestui an, industria de asigurari a crescut cu 37%, pana la 8,76 mld. lei, iar la 9 luni, potrivit datelor facute publice recent de catre ASF, cresterea a fost 23%, pana la 12 mld. lei. Asadar tendintele sunt pozitive. Cu siguranta, orice provocare poate reprezenta si o oportunitate, daca este abordata corespunzator.

PRIMM: Cum apreciati evolutia pietei de asigurari in 2022 si care considerati ca este lucrul care a marcat-o cel mai puternic?

A.C.: In ansamblu, piata asigurarilor se afla, in continuare, pe un trend de crestere. In acest moment, ponderea acesteia se afla la 1,3% din PIB, fata de circa 2,5% in CEE si peste 7% in Uniunea Europeana. Potentialul este major.

In ceea ce priveste evenimentele marcante pentru industrie, aceasta a absorbit cu succes socul creat de iesirea de pe piata a CITY Insurance, ramanand in continuare sub presiunea de a livra servicii de calitate pentru clienti, in mijlocul acestor provocari. Insa sistemul de asigurari a dat dovada de capacitatea de a-si reveni si de a merge mai departe.

Dezvoltarea pietei poate fi impulsionata, in continuare, de o serie de factori precum: Planul National de Redresare si Rezilienta - PNRR, care inseamna investitii semnificative, inclusiv pe partea de infrastructura, unde asigurarile ocupa un rol important, sau atragerea altor tipuri de fonduri europene. In perioada urmatoare sunt necesare masuri de stimulare a investitiilor in economie, in special pentru absorbtia fondurilor europene pe care Romania le are la dispozitie, astfel incat economia sa creasca intr-un mod sustenabil pe termen lung.

PRIMM: Ce asteptari aveti de la anul 2023?

A.C.: Ne asteptam ca perceptia romanilor cu privire la asigurari sa se transpuna in continuare in cresterea numarului celor protejati printr-o polita de asigurare, indiferent ca vorbim despre polite de sanatate, viata, locuinte etc. Exista un interes in crestere pentru asigurari, arata studiile pe care le realizam.

Va dau un exemplu: am constatat in ultimul timp pe piata de asigurari din Romania ca exista o preocupare tot mai mare a romanilor pentru asigurarile de sanatate. Astfel, potrivit cercetarilor sociologice pe care le realizam, romanii au utilizat anul trecut asigurarile voluntare de sanatate (AVS) de peste 620.000 de ori, dublu in comparatie cu 2020. Numarul de contracte, despre care chiar presa a scris recent, este poate mai putin relevant, caci vorbim de asigurari de grup, unde pe o polita poti avea mii sau chiar zeci de mii de persoane asigurate.

Cred ca piata AVS continua sa creasca sustinut si intr-o dinamica pe care o vedem mentinuta si in 2023, determinand asiguratorii sa isi diversifice portofoliul si sa se dezvolte tot mai mult in aceasta directie.

La fel, observam un interes in crestere pentru asigurarile de locuinte. Sa nu uitam ca ne-am confruntat in anul 2021 cu o medie de 19 incendii pe zi care au mistuit locuintele romanilor, iar in 2022 cifra a crescut, din pacate, la 23. Mai mult, schimbarile climatice isi fac simtita prezenta si la noi in tara, iar efectele negative produse de acestea ar trebui sa ne determine sa ne protejam financiar cat mai bine.

Cu toate acestea, doar 1 din 5 locuinte este asigurata, chiar daca romanii par a fi constienti de riscurile la care acestea sunt expuse. Este clar ca nu putem continua la nesfarsit asa.

In acest context, lucram intensiv pentru a creste gradul de penetrare a asigurarilor de locuinte, alaturi de ASF si de PAID. Insa, o modificare a legislatiei specifice, care sa impulsioneze incheierea de asigurari de locuinta - incepand cu cele obligatorii si continuand cu cele facultative - este cruciala pentru a depasi momentul in care ne aflam acum. Romanii trebuie sa inteleaga cat de important este sa isi asigure locuintele.

PRIMM: Care considerati ca este prioritatea absoluta a asiguratorilor pentru 2023?

A.C.: Desigur, fiecare companie isi stabileste singura prioritatile. La nivel de piata, avand in vedere contextul economic pe care il traversam, dar si modificarile legislative, care asteptam sa fie adoptate pentru transpunerea anumitor directive europene cu impact pe piata de asigurari, este de presupus ca anul viitor va fi marcat, cel mai probabil, de multe provocari, asa cum de altfel a fost si anul care se incheie, iar rolul asigurarilor devine cu atat mai important in vremuri complicate.

Unul dintre scopurile generale ale industriei noastre este tocmai acela de a oferi o plasa de siguranta si de stabilitate, prioritatea noastra cheie fiind aceea de a contribui la minimizarea riscurilor, de a fi alaturi de oameni si de companii pentru a-i ajuta sa depaseasca situatii sau perioade dificile, ramanand aproape de nevoile lor.

De asemenea, este nevoie de eforturi constante si sustinute pentru a diversifica structura pietei de asigurari, in beneficiul tuturor clientilor. Asa cum spuneam, vom continua sa lucram impreuna cu autoritatile si alti stakeholderi pentru a aduce asigurarile mai aproape de romani si pentru a face Romania mai protejata financiar.

Interviul a fost publicat si in Revista PRIMM Asigurari & Pensii din luna decembrie 2022.