1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Romania isi mentine locul I la ...

Romania isi mentine locul I la decese din accidente rutiere: O discutie despre solutii, nu despre problema

Zilele acestea atentia tuturor s-a indreptat iar spre subiectul sigurantei rutiere. Din pacate... Spunem asta pentru ca Romania a continuat sa aiba cea mai ridicata rata a mortalitatii in accidente rutiere din UE si in 2021, cu 93 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori.

De ce? Pana cand?... Sunt intrebari care ne intriga pe toti si opinii sunt multe. Cert este ca siguranta rutiera ramane un subiect foarte important pentru noi toti si pentru piata de asigurari in special. Fapt dovedit si de implicarea asiguratorilor si brokerilor in campanii cum este "Fii Treaz la Volan".

Discutiile recent starnite mi-au amintit de faptul ca modificarile aduse legislatiei rutiere la inceputul acestui an au trecut prea putin observate de unii probabil. Este important sa intelegem unde sunt problemele si ce putem face pentru a contribui fiecare dintre noi pentru a face drumurile mai sigure.

Tentatia de a "comenta" si de a da interpretari proprii diverselor schimbari legislative este mare si cumva este in firea fiecarui sofer. Am luat, insa, decizia inteleapta de a discuta cu un specialist in acest domeniu pentru a ne explica unele din punctele care au starnit cele mai multe controverse.

Un interviu cu Costin TATUC, Consultant in siguranta rutiera si sustinator activ al campaniei FII TREAZ LA VOLAN inca de la prima editie.

1. Care este in acest moment cea mai importanta problema care credeti ca trebuie solutionata in ceea ce priveste siguranta rutiera?
Problema sigurantei rutiere este o problema sistemica si pentru a fi rezolvata eficient si durabil are nevoie de implementarea unor solutii integrate, complementare. Se pare ca am ajuns in aceasta situatie tragica, de a fi pe primul loc in Europa la mortalitate rutiera, pentru ca de-a lungul timpului decidentii cu atributii in domeniu si-au concentrat atentia pe identificarea si aplicarea unor masuri punctuale, cat mai usor de realizat si pe cat posibil fara implicatii financiare. Pe de alta parte, lipsa unei strategii clare in materie, pana in anul 2016 si vesnica motivatie a lipsei fondurilor necesare, au dus la abordarea superficiala a temelor majore si pasarea responsabilitatii intre institutii. 
Asa se face ca acum ne confruntam cu multe probleme importante, precum incapacitatea infrastructurii de a prelua in conditii de fluenta si siguranta actualele valori de trafic, carente educative si de instruire a numerosi utilizatori ai drumurilor publice, reflectate in comportamentul rutier inadecvat al acestora, etc. 
In aceste conditii, cred ca actiunile menite sa contribuie la imbunatatirea comportamentului factorului uman, concomitent cu modernizarea si dezvoltarea infrastructurii rutiere, pot aduce rezultate pozitive durabile. Desigur, este vorba de masuri complexe care vizeaza atat segmentul educativ din sistemul de invatamant scolar si cel de formare, instruire si perfectionare a conducatorilor de vehicule. De asemenea, imbunatatirea sistemului de impunere a legii, prin generalizarea supravegherii video a traficului rutier si aplicarea automata a sanctiunilor, concomitent cu eficientizarea mecanismului de colectare a amenzilor, poate contribui la atingerea obiectivelor propuse. 
In cadrul Galei Premiilor Pietei Asigurarilor 2021, Costin TATUC a primit Premiul Special pentru Contributia la campaniile de Educatie Rutiera

2. Din experienta dumneavoastra, care este cea mai importanta modificare adusa legislatiei rutiere?
Recentele modificari reiau de fapt niste propuneri dezbatute pentru prima data cu circa un deceniu in urma, nefiind vorba despre niste noutati. Ce pot sa spun? Mai bine mai tarziu decat niciodata! 
Avem doua modificari importante: definirea si sanctionarea conducerii agresive si a altor cateva fapte grave privind nerespectarea regulilor de circulatie pe autostrada, respectiv inasprirea sanctiunii complementare privind suspendarea dreptului de a conduce vehicule aplicata pentru fapte care pun in pericol grav siguranta circulatiei, care poate ajunge acum, in anumite conditii, pana la 180 de zile.

3. Care credeti ca este efectul pe care il vor avea noile prevederi legislative?
Prin definitie, sanctiunile rutiere au rolul de preveni, de a descuraja, comiterea unor fapte ce aduc atingere sigurantei circulatiei pe drumurile publice. Acesta este de fapt mecanismul universal pentru a determina adultii sa se conformeze legii. Principiul este simplu: ai gresit, suporti consecintele, adica platesti, si, dupa caz, nu mai conduci o perioada! Acest lucru te va determina pe viitor sa-ti controlezi atent comportamentul de frica sanctiunii. 
Judecand din aceasta perspectiva este clar ca, cel putin la nivel teoretic, noile prevederi legale vor contribui la diminuarea gradului de indisciplina rutiera. Ramane, insa, discutia legata de elementele care limiteaza eficienta acestor masuri. As include aici populismul politic manifestat prin plafonarea succesiva a valorii punctului de amenda (de parca sanctiunea ar fi element de protectie sociala - asa, ca sa ne permitem frecvent o incalcare a legii). La aceasta se adauga numarul mic al efectivelor de politie rutiera care pot constata si sanctiona abaterile in trafic, in conditiile lipsei sistemelor de constatare automata sau modalitatea facila de contestare a sanctiunilor. Cu toate acestea sunt convins ca este un pas important in directia cresterii gradului de siguranta rutiera.

4. Este comportamentul agresiv in trafic o problema cu care ne confruntam mai des in ultima vreme sau abia acum este recunoscut ca fiind o problema care trebuie rezolvata?
Asa cum am precizat, de aproape zece ani se discuta despre incriminarea comportamentului agresiv in trafic. Desi au existat si atunci argumente clare si suficiente pentru adoptare, politicienii au ezitat din motive populiste, pentru ca posesorii permisului de conducere au, in general, peste 18 ani si voteaza... In aceste conditii, nu as spune ca abia acum recunoastem aceasta problema, ci as spune ca abia acum ne-a ajuns cutitul la os. Pe fondul carentelor de reglementare si implicit al dificultatilor privind sanctionarea, fenomenul s-a acutizat, capatand dimensiuni alarmante. Desigur, la degradarea situatiei au contribuit si alti factori, cum ar fi: cresterea nerabdarii si a nervozitatii ca urmare a aglomerarii excesive a traficului, faptul ca ne aflam intr-o permanenta criza de timp care ne determina sa ne grabim continuu, influenta asaltului mediatic la care suntem supusi zilnic prin prezentarea de agresiuni si violenta, presiunea psihica crescuta ca urmare a efectelor crizei socio-economice, etc. In fine, important este ca acum avem un instrument prin care putem sa indreptam lucrurile, chiar daca acesta a venit cu intarziere, la limita as putea spune, inainte de a scapa situatia de sub control. Speram sa reusim. 
Se interzice conducatorilor de vehicule sa adopte un comportament agresiv in conducerea acestora pe drumurile publice si sunt prezentate situatiile considerate drept agresive.

5. Care era pana acum situatia comportamentului agresiv in trafic? Cum era pedepsit?
Pana acum comportamentul agresiv putea fi pedepsit partial, prin incadrare juridica la articole care sanctionau fapte apropiate (spre exemplu: nepastrarea distantei de siguranta in mers, in cazul talonajului sau folosirea necorespunzatoare a luminilor de drum in situatia flash-urilor). Din pacate, in lipsa unor prevederi distincte, acest efort de a contracara manifestari agresive era zadarnicit usor in caz de contestatie pentru ca instantele nu agreau aceste interpretari extinse. Oricum, sanctiunile respective erau insuficiente raportat la pericolul pe care comportamentul agresiv il genereaza in trafic. Acum lucrurile s-au rezolvat din acest punct de vedere si exista un temei juridic legal si cuprinzator.

De asemenea, se introduce o noua contraventie. Nerespectarea obligatiei de a mentine permanent curate parbrizul, luneta si geamurile laterale ale autovehiculului, tractorului agricol sau forestier, daca prin aceasta se restrange sau se estompeaza vizibilitatea, in timpul mersului, urmeaza sa fie sanctionata cu amenda cuprinsa intre 870 si 1.160 lei.

6. Au existat in mediul online multe comentarii cu privire la faptul ca aceasta prevedere poate duce la abuzuri cauzate de interpretarea unor termeni precum "estomparea vizibilitatii". Cum pot fi gestionate astfel de posibile interpretari?
Desigur, dreptul la opinie ne permite sa ne dam cu parerea referitor la orice, fie ca ne pricepem sau nu, iar mediul online ne ofera prilejul sa facem acest lucru in mod public, capatand popularitate. Fenomenul este amplificat cand vrem sa atragem atentia cu discutii despre modalitati de evitare a amenzilor. Este important, insa, ca inainte de a lansa o discutie bazata pe o interpretare proprie sa vedem realitatea care a determinat luarea unor asemenea masuri. Din pacate, in ultimul timp suntem din ce in ce mai comozi si de aceea, ne asumam fara rost anumite riscuri. Ignoram faptul ca asigurarea unei bune vizibiliatati este esentiala pentru conducerea in siguranta. Credem uneori, mai ales cand conditiile meteo sunt potrivnice, ca ne vom descurca observand drumul prin mici "hublouri" decupate prin stergerea sumara a unor portiuni vitrate si ne grabim sa ne punem in miscare cat mai repede. Nu realizam atunci ca acest lucru ne diminueaza drastic unghiul de vizibilitate asupra drumului si ne impiedica sa vedem din timp un pieton sau un alt sofer neatent, caz in care sansele noastre de a reactiona in timp util pentru a evita un accident devin aproape nule. Credeti ca merita? Eu spun ca nu. As vrea sa-i vad pe cei care comenteaza aprins, interprertand legea in fel si chip, aflandu-se in situatia in care ar deveni victime ale unor soferi care i-au accidentat din cauza ca nu i-au observat intrucat geamurile murdare le estompau vizibilitatea. Ce opinie ar avea? Ar mai fi oare atat de interpretativi?

Siguranta rutiera nu trebuie privita ca fiind o problema sociala aflata exclusiv in competenta autoritatilor de la care trebuie sa asteptam totul. Siguranta rutiera inseamna de fapt siguranta fiecaruia dintre noi, aspect pentru care fiecare suntem responsabili. Schimbarea mult asteptata presupune un mic efort individual. Ea trebuie sa inceapa cu imbunatatirea comportamentului nostru in trafic. Dovedind respect fata de lege si partenerii de trafic, adoptand un comportament preventiv si o atitudine defensiva, vom avea un trafic rutier mai sigur. Este mai greu, dar nu imposibil, trebuie doar sa avem vointa de a persevera.