Un articol de vremuri complicate, in care reamintim ce ne invata "Fii Treaz la Volan", "Luna Asigurarilor de Sanatate" si chiar "Luna Asigurarilor de Locuinte".
Sunt deja zile bune de cand ma trezesc dimineata cu 5-6 notificari de stiri despre RCA si EUROINS. Peste zi, mai vin cateva valuri. Subiectele sunt aceleasi si informatiile noi putine. Efervescenta este insa mare si pare ca nimic nu mai conteaza acum in piata de asigurari in afara de acest subiect.
Sigur, un alt faliment in piata este ceva serios.
Sigur, preturile RCA sunt un subiect spinos pentru publicul larg, mai ales in contextul cresterilor generale de preturi din ultima perioada.
Sigur, actorii implicati in toata aceasta poveste au datoria de a se implica, de a comunica si de a analiza totul.
Dar viata noastra asigurata nu se opreste aici si noi, asiguratii de rand, ar trebui sa mai scoatem nasul din stiri si sa ne gandim cinstit la ce am facut si noi de s-a ajuns aici si la ce avem de facut acum, pe langa lamentari si bombaneli.
Situatia EUROINS se va lamuri cumva si aceasta lupta ASF - EUROINS ne depaseste pe noi, asiguratii de rand, dar evident se va incheia cumva. Ramane insa perspectiva platii unei prime RCA mai mari care sperie pe toata lumea. De atatia ani de cand realizam campania nationala Fii Treaz la Volan si de cand si alte entitati din piata de asigurari realizeaza campanii pe aceeasi tema, am tot repetat:
- Suntem tara cu cele mai multe decese din accidente rutiere grave, de ani de zile! Acest lucru trebuie sa se schimbe! Dincolo de dramele umane, un rezultat este, inevitabil, o prima RCA tot mai mare. Da! Este chiar atat de simplu! Pretul viitorului tau RCA tine de modul in care decizi sa conduci astazi.
- Pretul cel mai mic nu face o polita RCA cea mai buna alegere. Alergand mereu dupa cel mai mic pret, nu facem decat sa sustinem o lupta a preturilor in piata, nu a serviciilor, si, intr-un final, totul ricoseaza impotriva noastra.
- Mereu v-am indemnat sa alegeti compania de asigurare in cunostinta de cauza. Rasplatiti, prin alegerea voastra, calitatea si serviciile pe care le primiti, din momentul incheierii politei si pana la solutionarea unui eventual dosar de dauna. Daca vad ca va intereseaza calitatea serviciilor, vor fi si asiguratorii mai dornici sa investeasca in aceasta directie. Daca nu va intereseaza decat pretul, nici ei nu sunt motivati sa va ofere mai mult. Amintiti-va ca totul pleaca de la cerere, nu de la oferta.
Revenind la situatia de acum, in loc sa cautam vinovati si sa ne enervam (nu face deloc bine la inima, iar buzunarul va fi la fel de afectat) mai bine ne gandim ce am putea face. - Evident, o parte din aceasta poveste nu este in controlul nostru si nu avem ce sa facem. Acea parte trebuie sa o lasam si sa respiram relaxati.
- Ce putem controla este situatia politei noastre RCA. Daca este la EUROINS, poti alege sa ai incredere in sistem si sa mergi inainte cu ea, pana la expirarea celor 90 de zile de la deschiderea procedurii de faliment. Poti alege si sa o denunti si sa inchei un RCA la o alta companie. Aici trebuie sa citesti cu atentie procedura si sa iti asumi termenele si poate de data asta iei in calcul si decontarea directa - acea componenta pe care ai ocolit-o mereu, pentru ca presupunea costuri suplimentare. Acum intelegi de ce merita, nu-i asa?
- Putem sa ne amintim, de cate ori iesim in trafic, ca tine de noi, de fiecare, ca bilantul accidentelor rutiere sa scada si, implicit, situatia daunalitatii sa se imbunatateasca si sa nu mai afecteze asa puternic tarifele RCA.
In fine, ca va mentionam si Luna Asigurarilor de Locuinte si poate va intrebati ce legatura are, conexiunea am facut-o in urma unei experiente personale de zilele acestea. Intr-un context anume, am auzit pe cineva la telefon cum anunta plangand ca nu poate veni la serviciu pentru ca i-a luat casa foc de la o candela lasata nesupravegheata - o familie decenta, cu copii, care locuieste la casa in Bucuresti. A urmat firesc intrebarea "Asigurare ai?" si raspunsul amarat pe care, din pacate, 85% dintre proprietarii de locuinte l-ar da..."Nu". In acel moment, toata lumea prezenta la discutii a inceput sa se agite, dandu-si seama unii ca nici ei nu mai au casa asigurata din...cele mai diverse motive care nici macar nu au legatura cu lipsa banilor.
Este revoltator in situatii tragice, ca acestea, sa vezi cat de mult ne costa dezinteresul nostru pentru ceva ce in tarile din vest este atat de comun si firesc - asigurarile. Ne comportam de parca nu le-am face pentru noi si siguranta noastra, ci pentru "straini". Exact cum gandim si despre RCA: "Iau cea mai ieftina polita, pentru ca nu e pentru mine!" dar uite ca nepasarea si egoismul se intorc impotriva ta si poti ajunge in situatii dificile, pe care nu le-ai anticipat.
Aceasta mentalitate trebuie sa se schimbe si, daca ramanem cu ceva in urma acestei perioade tulburi in care atentia publica este centrata pe asigurari, sper ca acest lucru sa fie o intelegere mai buna a asigurarilor si o alta atitudine fata de situatia noastra ca asigurati.