1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Numarul accidentelor rutiere grave a scazut cu 13,5% in 2016, in timp ce decesele au crescut usor

Politia Romana a publicat, in weekend, cea de-a sasea editie a "Buletinului sigurantei rutiere", o analiza a indicatorilor care reflecta specificul fenomenului rutier si fundamenteaza stiintific activitatea politistilor, in scopul cresterii sigurantei rutiere. Conform acestuia, fata de anul 2015, in 2016 numarul accidentelor rutiere grave a fost mai mic cu 13,5%.

Indisciplina pietonilor (traversare neregulamentara a drumului, prezenta pietonilor pe partea carosabila sau alte abateri ale pietonilor) si viteza (neregulamentara sau neadaptata la conditiile de drum) au fost, in ultimii 5 ani, cele mai frecvente cauze ale accidentelor grave de circulatie, conducand la producerea a aproximativ 41% dintre acestea.

Dinamica accidentelor rutiere grave in anul 2016:

In anul 2016, pe drumurile publice din Romania s-au produs 8.686 de accidente rutiere grave. In aceste evenimente, 8.285 de persoane au fost ranite grav, iar 1.913 persoane si-au pierdut viata.

In comparatie cu anul precedent, in anul 2016, numarul accidentelor rutiere grave a fost mai mic cu 13,5%. Numarul de persoane decedate in accidente rutiere a crescut cu 1,1% fata de anul anterior.

In functie de categoria drumului, accidentele grave de circulatie se repartizeaza in principal, intre strazi (38%), drumuri nationale (35%) si drumuri judetene (17%).

Cele mai multe persoane (1.000, reprezentand 52%) au decedat, in anul 2016, in accidente rutiere petrecute pe drumurile nationale, iar cei mai multi raniti grav au rezultat in accidentele petrecute pe strazile din localitati (3.137, reprezentand 38%).



Pastrandu-se tendinta anilor precedenti, cele mai multe accidente grave de circulatie s-au petrecut intre lunile iulie-octombrie si apoi in luna decembrie.

In zilele de weekend s-a inregistrat cea mai mare concentratie de accidente rutiere grave.

Distributia accidentelor rutiere in functie de ora producerii lor arata ca numarul maxim de astfel de evenimente se inregistreaza intre orele 17-19.

Cauzele accidentelor rutiere grave produse in anul 2016:
  • Viteza neadaptata la conditiile de drum (17,2% din totalul accidentelor)
  • Traversarea neregulamentara a drumului de catre pietoni (15,5%)
  • Neacordarea prioritatii pietonilor (9,8%)
  • Abateri ale biciclisti lor (8,9%)
  • Neacordarea prioritatii vehiculelor (7,3%)
In mediul urban, cele mai multe accidente rutiere se produc in relatia dintre pietoni si conducatorii auto, in timp ce viteza neregulamentara este prima intre cauze, considerate din punctul de vedere al mortalitatii.

In mediul rural, comportamentul rutier neregulamentar al pietonilor si biciclistilor sta la baza cauzelor care provoaca cel mai mare numar de accidente. In privinta riscului pe care il presupun, accidentele cauzate de viteza neregulamentara sunt insotite de cea mai ridicata mortalitate. Spre deosebire de mediul urban, accidentele cauzate de indisciplina rutiera a pietonilor si biciclistilor sunt, nu numai frecvente, ci si unele care produc o mortalitate ridicata.

Pe drumurile din afara localitatii, raportat la frecventa, viteza neadaptata la conditiile de drum se detaseaza, 31,2% dintre accidentele produse avand aceasta cauza.

In accidentele rutiere grave care au avut loc in anul 2016 au fost implicate 20.610 vehicule, de cele mai diverse categorii. Din totalul acestora, 13.701 (aprox. 66,5%) au fost autoturisme.

Pentru 25% (1.631 accidente) dintre accidentele rutiere grave au fost stabiliti drept vinovati conducatorii de autovehicule a caror vechime a permisului de conducere este mai mica de 1 an. Aceasta categorie de soferi prezinta cel mai mare risc de a fi implicati cu vinovatie in producerea accidentelor rutiere grave.

Pietonii au fost implicati in 2.670 de accidente rutiere grave. In 1.834 dintre acestea, vinovatia pentru producerea evenimentului a apartinut, in intregime sau in parte, acestei categorii de participanti la trafic (68,7%).

Victimele accidentelor rutiere grave produse in anul 2016 se impart in urmatoarele categorii principale:
  • Conducatori de vehicule: 3.290 raniti grav; 771 decedati
  • Pasageri, calatori, insotitori: 2.394 raniti grav; 423 decedati
  • Pietoni: 2.588 raniti grav; 717 decedati
Una din trei persoane ranite grav sau decedate in accidentele rutiere grave produse in anul 2015 a fost pieton. Aproximativ 60% dintre pietonii decedati in accidente rutiere aveau varste de peste 56 de ani.

Pasagerii reprezinta peste un sfert (27,7%) dintre victimele accidentelor rutiere grave din anul 2016 (raniti grav sau accidentati mortal).

In anul 2016 au avut loc 1.399 accidente rutiere grave produse din vina unei persoane cu varsta de 65 ani si peste. Astfel, 1 din 6 accidente rutiere grave din Romania au fost produse din vina unei persoane varstnice.

Mai mult de 1 din 5 din decesele inregistrate in 2016 pe soselele din Romania au fost cauzate de persoane de peste 65 de ani. Iar un sfert din totalul accidentelor cu lovire pieton au fost din vina persoanelor varstnice.

Riscul de a muri intr-un accident rutier in Romania creste foarte mult incepand cu varsta de 60 ani, iar peste 70 de ani depasind nivelul mediu national (97 decese la 1 milion de locuitori).



Context national

Reteaua nationala de drumuri a cunoscut o evolutie destul de lenta in perioada 1990-2016, astfel ca in 2016 au fost contorizati cu 18,2% mai multi kilometri de drumuri fata de 1990. In aceeasi perioada, se poate constata o crestere remarcabila a parcului de autovehicule.

Parcul de autovehicule din Romania este cu 26,6% mai mare in anul 2016, comparativ cu anul 2011. Cresterea parcului auto a fost mai accentuata in ultimul an, cand numarul autoturismelor inmatriculate a crescut cu 6,1% fata de anul 2015. Peste doua treimi dintre autoturismele inregistrate in Romania au peste 10 ani vechime.

Aproximativ 90% din reteaua nationala este la standardul de drumuri cu o singura banda pe sens, ceea ce are impact atat asupra timpului de calatorie, cat si asupra sigurantei in trafic.

In Romania, in anul 2016, aproximativ 60% dintre persoanele cu varsta cuprinsa intre 21-50 ani si aproximativ 30% dintre tinerii pana in 21 ani detin un permis de conducere.

In perioada 2011-2016, vechimea medie a vehiculelor aflate la prima prezentare la ITP a crescut progresiv, de la 9,33 ani in 2011 la 12,06 ani in 2016.

Accidentele rutiere reprezinta o problema importanta, de aceea proiectele si campaniile de siguranta rutiera raman mai importante ca niciodata, iar orice efort in directia reducerii numarului de accidente rutiere este esential. "FII TREAZ LA VOLAN!" se numara printre demersurile care, anul trecut, au avut ca obiectiv cresterea sigurantei pe drumurile din Romania. Campania "FII TREAZ LA VOLAN!" a continuat, in 2017, cu a doua editie, mizand pe mesaje menite sa creasca nivelul de constientizare a riscurilor la care se expune oricine urca la volan obosit sau care se lasa distras de smartphone in timp ce conduce, dar si mesaje in ceea ce priveste riscul conducerii sub influenta bauturilor alcoolice sau a anumitor tipuri de medicamente.

PROMO