Comisia Europeana a propus noile norme in luna aprilie a anului trecut, in cadrul pachetului intitulat "Noile avantaje pentru consumatori".
"Acest pachet va pune capat standardelor duble din cadrul pietei unice. Consumatorii nu ar mai trebui sa fie indusi in eroare de produse diferite prezentate ca fiind identice. Comerciantii care vor continua sa-i insele pe consumatori vor fi aspru sanctionati. De asemenea, acest pachet va asigura o protectie sporita a consumatorilor in mediul online si va imbunatati transparenta cumparaturilor online", a declarat Vera JOUROVA, comisarul pentru justitie, consumatori si egalitate de gen.
Masurile adoptate vor oferi consumatorilor o serie de beneficii, inclusiv:
- Introducerea unor sanctiuni eficace pentru incalcarile legislatiei UE privind protectia consumatorilor: autoritatile nationale de protectie a consumatorilor vor avea competenta de a impune sanctiuni eficace, proportionale si disuasive intr-un mod coordonat. Pentru incalcarile pe scara larga care ii afecteaza pe consumatorii din mai multe state membre ale UE si care fac obiectul unei aplicari coordonate la nivelul UE, amenda maxima care poate fi impusa in fiecare stat membru va fi de cel putin 4% din cifra de afaceri anuala a comerciantului.
- Combaterea dublului standard de calitate a produselor de consum: in noile norme se precizeaza ca faptul de a comercializa un produs ca fiind identic cu acelasi produs vandut in alte state membre, in conditiile in care, in realitate, respectivul produs are in mod semnificativ o compozitie sau caracteristici diferite nejustificate, constituie o practica inselatoare.
- Consolidarea drepturilor consumatorilor in mediul online: atunci cand cumpara de pe o piata online, consumatorii vor trebui sa fie informati in mod clar daca vanzatorul produselor sau al serviciilor este un comerciant sau o persoana fizica, astfel incat sa stie de ce tip de protectie beneficiaza in cazul in care apar probleme. Atunci cand efectueaza cautari online, consumatorii vor fi informati in mod clar daca un rezultat al cautarii este platit de un comerciant. De asemenea, acestia vor fi informati cu privire la principalii parametri care determina clasificarea rezultatelor cautarii.