1asig.ro
1asig.ro

Michaela KOLLER, Director General, Insurance Europe


In timpul pandemiei, asiguratorii din intreaga Europa au lansat o gama foarte larga de initiative pentru a sprijini cetatenii, intreprinderile si societatile in ansamblu. Aceste initiative au fost foarte diverse si au fost adaptate nevoilor locale. Ele au variat de la oferirea de flexibilitate consumatorilor pana la donatii oferite pentru scoli si spitale, dar si amplificarea mesajelor guvernamentale de sanatate fizica si mentala. De exemplu, membrul nostru roman, UNSAR, a publicat o pagina de web speciala, dedicata tuturor initiativelor intreprinse de piata romaneasca de asigurari.

XPRIMM: Traim una dintre cele mai provocatoare perioade din istoria recenta. Cum ati caracteriza raspunsul industriei de asigurari la criza COVID?
Michaela KOLLER: Dincolo de a fi, in primul rand, o tragedie umana cu consecinte economice severe, pandemia COVID-19 a fost intr-adevar o perioada extrem de dificila atat pentru asiguratori, cat si pentru clientii lor. Acestea fiind spuse, raspunsul sectorului european al asigurarilor la criza a fost foarte puternic si s-a axat pe:
  • Mentinerea nivelului de servicii, pentru a se asigura respectarea promisiunilor facute de asiguratori fata de clienti, pastrand in acelasi timp clientii si angajatii companiei de asigurari in siguranta.
  • Gestionarea riscurilor, pentru a se asigura ca sectorul ramane puternic din punct de vedere financiar.
  • Asigurarea faptului ca industria isi indeplineste responsabilitatile fata de societate prin initiative ce ajuta la atenuarea problemelor si provocarilor provocate de criza.
Din punct de vedere operational, de la inceputul pandemiei, in toata Europa, sectorul a reusit sa mentina continuitatea activitatii. Cand au fost introduse masuri de izolare, in martie, sectorul a reusit sa se adapteze rapid si - in general cu succes - la noua realitate, iar asiguratorii au continuat sa isi furnizeze serviciile fara probleme majore. O componenta cheie a raspunsului asiguratorilor la pandemie a fost transferul fortei de munca catre modalitea de lucru de acasa. In toate pietele, majoritatea asiguratorilor si asociatiilor au pus deja la punct infrastructurile digitale necesare si astfel au putut continua sa furnizeze in mod eficient servicii si sa proceseze reclamatiile de la distanta. Mai mult de atat, in multe cazuri, companiile de asigurari si-au adaptat acoperirea pentru a le permite clientilor sa continue sa functioneze intr-un mediu nou in timp ce sunt protejate.
In mod evident, au existat unele intarzieri chiar de la inceput, dar acestea au fost in general minore si s-au vazut mai ales in cadrul pietelor care au cerinte stricte in ceea ce priveste furnizarea de documente fizice, pe hartie si pentru acele piete in care clientii prefera sa isi plateasca primele in numerar.
Dintr-o perspectiva prudentiala, COVID-19 a fost primul test real de functionare a Solvency II. In timp ce asiguratorii europeni sustin Solvency II - si, in general, sistemul functioneaza bine - recenta volatilitate a pietei indusa de COVID-19 ne-a confirmat ingrijorarea ca Solvency II poate exagera pe termen scurt impactul miscarilor preturilor pe pietele financiare asupra bilanturilor asiguratorilor si a pozitiilor de solvabilitate.
Cand vine vorba de impactul asupra liniilor de afaceri, este dificil sa oferim o imagine clara. In primul rand, produsele de asigurare si liniile de afaceri sunt foarte diferite intre tari. In orice caz, COVID-19 a demonstrat in mod clar cat de multe produse de asigurare sunt adaptate circumstantelor nationale si dinamicii pietei din care fac parte.
Mai mult, fiecare tara este afectata de pandemie in mod diferit. Exista, de asemenea, diferente semnificative intre tipurile de masuri restrictive impuse de guverne pentru in incercarea de a opri raspandirea virusului. Pe scurt, asta inseamna ca exista si diferente in functie de tara in ceea ce priveste modul in care este afectat sectorul.
Cu toate acestea, ceea ce merita mentionat in acest context este ca asiguratorii din intreaga Europa au lansat o gama foarte larga de initiative pentru a sprijini cetatenii, intreprinderile si societatile in ansamblu, in timpul pandemiei. Aceste initiative au fost foarte diverse si au fost adaptate nevoilor locale. Ele au variat de la oferirea de flexibilitate consumatorilor pana la donatii oferite pentru scoli si spitale, dar si amplificarea mesajelor guvernamentale de sanatate fizica si mentala. De exemplu, membrul nostru roman, UNSAR, a publicat o paginade web speciala, dedicata tuturor initiativelor intreprinse de piata romaneasca de asigurari.

XPRIMM: Trecand la subiectul reglementarii, un punct de interes major pentru noua Comisie Europeana a fost "Pactul verde", in special contributia Europei la lupta impotriva schimbarilor climatice. Cum contribuie asiguratorii europeni la acest lucru?
M.K.: Asiguratorii europeni raman la fel de hotarati ca oricand sa sprijine tranzitia catre o societate mai sustenabila si lupta impotriva schimbarilor climatice. Industria asigurarilor considera ca aceste obiective fundamentale trebuie urmarite in ciuda noilor provocari uriase create de pandemia actuala. Mai mult, industria poate juca un rol-cheie in tranzitia catre o economie cu zero emisii de carbon, oferind atat acoperire din punct de vedere al politelor de asigurare, cat si al investitiilor in active durabile.
Ca subscriitori ai riscurilor de catastrofe naturale, asiguratorii sunt deosebit de constienti si sensibili la riscurile provocate de schimbarile climatice. Sectorul asigurarilor este ingrijorat, in special, de faptul ca temperatura se afla intr-o crestere continua la nivel mondial, iar acest aspect ar putea face din ce in ce mai dificila oferirea unei protectii financiare accesibile, pe care oamenii o merita, iar de care societatea moderna are nevoie ca sa poata sa functioneze corespunzator.
Insurance Europe solicita, deci, factorilor de decizie sa ia masuri concrete pentru a limita schimbarile climatice. Acestea fiind spuse, chiar daca se iau astfel de masuri, trebuie sa inceapa a fi facute si schimbari concrete - de urgenta - pentru ca industria sa se poata adapta la un climat deja in schimbare. Aici, responsabilitatea principala revine autoritatilor publice la nivel national, regional si local. De exemplu, este responsabilitatea autoritatilor publice sa se asigure, prin intermediul regulilor de constructie, ca nu se realizeaza constructii in zone cu risc si sa se asigure ca aceste coduri sunt respectate in mod corespunzator.
Asiguratorii pot contribui la acest efort si sunt dispusi sa faca acest lucru. De exemplu, industria asigurarilor poate contribui la o intelegere holistica a riscului, prin capacitatile sale de modelare. Asiguratorii pot ajuta, de asemenea, factorii de decizie politica in indrumarea societatii, cu instrumente precum zonarea si cartografierea riscului, precum si planificarea utilizarii terenurilor.
La nivelul UE, sectorul asigurarilor va continua, de asemenea, sa sprijine activitatea Comisiei in acest domeniu. De exemplu, Insurance Europe a raspuns recent la o consultare din partea Comisiei Europene cu privire la strategia UE de adaptare la schimbarile climatice, in care a solicitat acordarea unei mai mari importante adecvarii. Fiind cel mai mare investitor institutional din Europa, cu peste 10 miliarde EUR de active in administrare, industria asigurarilor poate contribui, de asemenea, la finantarea tranzitiei catre economii neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon, eficiente din punct de vedere al resurselor si mai sustenabile. A dezvoltat deja o serie de abordari de sustenabilitate si si-a asumat angajamente in investitii sustenabile.
Cu toate acestea, avem nevoie de economia per ansamblu pentru a putea trece la o abordare sustenabila. In acest sens, noile initiative politice si legislative trebuie sa obtina rezultatele corecte: de exemplu, avem nevoie de detalii adecvate pentru taxonomia UE si de reguli privind informarea cu privire la sustenabilitate, legislatie pentru a ne asigura ca asiguratorii, ca investitori, primesc din partea companiilor datele necesare privind sustenabilitatea, precum si o revizuire de substanta a Solvency II. De asemenea, asiguratorii au nevoie de active sustenabile mai adecvate in care sa investeasca, deoarece pur si simplu nu sunt disponibile suficiente. Prin urmare, este necesara o actiune ambitioasa a factorilor de decizie politica pentru a stimula toate sectoarele economice sa se adapteze la ideea sustenabilitatii.

XPRIMM: Un alt punct cheie pentru noua Comisie Europeana (CE) este activitatea sa asupra Uniunii Pietelor de Capital (CMU). CE si-a publicat recent planul de actiunepentru CMU. Ce impresieavetidespreinitiativa?
M.K.: Avand in vedere impactul pe care COVID-19 l-a avut asupra economiilor statelor membre europene, o strategie eficienta pentru a stimula activitatea economica si cresterea in UE este necesara acum mai mult ca niciodata. Fiind cei mai mari investitori institutionali din Europa, CMU ofera asiguratorilor din UE o oportunitate semnificativa de a juca un rol si mai mare in furnizarea de investitii pe termen lung, care sunt atat de necesare pentru a sprijini redresarea si cresterea in Europa - asta in cazul in care, daca exista probleme cu cadrul nostru de reglementare, Solvency II, ele sunt rezolvate. Prin urmare, asiguratorii europeni sunt mai mult decat deschisi la punctul de vedere al Comisiei in ceea ce priveste noul sau plan de actiune privind CMU, si anume acela de a evalua, ca parte a revizuirii Solvency II, modul in care cadrul ar putea fi modificat pentru a permite in continuare investitiile pe termen lung ale companiilor de asigurari.
Revizuirea Solvency II trebuie sa includa imbunatatiri specifice, dar ambitioase, legate de modul in care sunt tratate afacerile asiguratorilor pe termen lung, care la randul lor genereaza investitii pe termen lung. Sunt necesare imbunatatiri pentru a remedia deficientele de masurare a pasivelor si a cheltuielilor de capital pentru active, deoarece ambele determina capacitatea si comportamentul investitional al asiguratorilor.
In ceea ce priveste pasivele, marja de risc si ajustarea volatilitatii trebuie sa fie fixate pentru a evita exagerarea evaluarii pasivelor pe termen lung si a volatilitatii artificiale in ratele de solvabilitate. In ceea ce priveste activele, este necesara o imbunatatire a tratamentului capitalului din punct de vedere al riscului, atat in privinta capitalurilor proprii, cat si a plasamentelor in instrumente financiare de risc, pentru a recunoaste corect riscurile reale cu care se confrunta asiguratorii: adica performante scazute pe termen lung, mai degraba decat miscarile pietei pe termen scurt. Imbunatatirile corecte vor permite asiguratorilor nu numai sa isi mentina pozitia, ci si sa isi imbunatateasca semnificativ rolul de cel mai mare investitor institutional pe termen lung din Europa si sa joace un rol central in furnizarea beneficiilor CMU.
Dincolo de aceasta, primim cu bucurie, de asemenea, recunoasterea de catre Comisie a rolului pe care il pot juca pensiile private suplimentare in abordarea provocarilor ridicate de imbatranirea populatiei. In mod similar, industria saluta recunoasterea in planul de actiune a importantei alfabetizarii si a competentelor financiare, precum si masurile propuse pentru a incuraja in continuare statele membre sa sprijine educatia financiara.

XPRIMM: CMU acopera, de asemenea, alte domenii, inclusiv informareasi distributia, de exemplu. Cum vedeti CMU din aceste perspective?
M.K.: In ceea ce priveste informarea, industria noastra lauda intentia Comisiei de a examina modalitati de a imbunatati nivelul de implicare al consumatorilor, livrarea digitala de informatii si servicii si interactiunea. Cu toate acestea, este vital pentru Comisie sa adopte o abordare holistica a revizuirii cerintelor de informare existente pentru a aborda supraincarcarea actuala a consumatorilor cu informatii.
In ceea ce priveste distributia, este important ca factorii de decizie politica sa recunoasca avantajele regulilor de conduita adaptate afacerilor. Prin urmare, este regretabil faptul ca activitatea forumului la nivel inalt si acum planul de actiune trece cu vederea aceasta problema. Participarea consumatorilor la CMU va fi imbunatatita numai prin reglementari care sa raspunda caracteristicilor specifice ale produselor de asigurare si ale sistemelor de distributie a asigurarilor existente. De exemplu, regulile referitoare la consiliere si comisioane trebuie sa fie aplicabile pentru si pentru distribuitorii locali mai mici, care ofera acces la CMU clientilor care altfel ar putea fi exclusi.
Se pare ca exista o presiune puternica pentru armonizarea legislatiei intre sectoare, prin intermediul CMU, dar nu este clar ce problema din lumea reala intentioneaza sa rezolve aceasta armonizare. Daca nu suntem constienti de modul in care piata functioneaza pe teren, am putea ajunge la schimbari care inhiba accesul pe pietele de capital, mai degraba decat la imbunatatirea acesteia.

Intregul interviu cu Michaela KOLLER poate fi citit in revista XPRIMM Insurance Report 1H2020!


Editor: Mihaela CIRCU | Publicat pe 28.10.2020 | 2207 vizualizari
Share |