1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Dorel DUTA, Presedinte, UNSICAR


Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari - UNSICAR a implinit 20 de ani de activitate pe piata locala de asigurari. Despre aceasta perioada, dar si despre obiectivele asociatiei am discutat cu Presedintele acesteia.

XPRIMM: Luna aceasta UNSICAR a implinit 20 de ani de activitate. Cum marcati acest moment?
Dorel DUTA: La inceputul acestui an, UNSICAR si-a propus sa marcheze aniversarea a 20 de activitate prin organizarea unor actiuni si evenimente. Declansarea pandemiei si impunerea restrictiilor pentru prevenirea raspandirii coronavirusului au modificat agenda propusa si, in acest context, UNSICAR a decis ca toate actiunile programate anterior sa aiba loc, cu precadere, in mediul online. Astfel, in perioada urmatoare vor avea loc o conferinta de specialitate si o gala aniversara, detalii urmand sa fie prezentate in viitorul apropiat.

XPRIMM: Care considerati ca au fost cele mai importante momente din istoria celor 20 de ani de la infiintarea UNSICAR?
D.D.: Piata de brokeraj a crescut constant in ultimii 20 de ani, de la 10% la peste 65% la finele primului trimestru al acestui an, conform celor mai recente date oficiale disponibile. Printre momentele care au marcat industria de profil putem enumera: aparitia in anul 2000 a legii privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, care a impus autorizarea si reautorizarea companiilor de brokeraj in asigurari; infiintarea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) in anul 2001; modificarea legislatiei privind asigurarile RCA, care a avut ca efect introducerea unor prevederi ce au interzis vanzarea acestor polite la colt de strada in spatii neamenajate; aderarea la Uniunea Europeana, care a adus cu sine nu doar cerinte legale suplimentare, dar a introdus si noi pozitii in organigrama firmelor, cum ar fi actuari, brokeri, manageri de risc etc, precum si costuri de formare pentru anumite profesii din industrie; debutul pensiilor private obligatorii (Pilon II si Pilonul III), in toamna anul 2007; marile falimente din piata asigurarilor; nu in ultimul rand, modificarea legislatiei privind autorizarea brokerilor, care a culminat cu impunerea unui capital social minim, masura avand ca efect disparitia a aproximativ 400 de brokeri, alaturi de implementarea GDPR, a noii legislatii privind distributia asigurarilor si a celei privind pregatirea profesionala.

XPRIMM: Cum apreciati evolutia pietei de brokeraj in asigurari in acesti 20 de ani?
D.D.: Intermedierea in asigurari a inregistrat o evolutie lenta in intervalul 2001 - 2008 si una ceva mai rapida dupa declansarea crizei financiare. La sfarsitul anului 2002, fosta Comisie de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a anuntat, in premiera, volumul primelor intermediate de brokeri. Astfel, raportat la primele totale incasate (indicator ce a fost inlocuit ulterior cu prime brute subscrise), in suma de 1,67 miliarde de lei in acel an, gradul de intermediere se situa la putin peste 10%. Dupa 2009, piata de brokeraj in asigurari a reusit sa creasca constant in privinta gradului de intermediere. 

La sfarsitul anului 2019, cifrele Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) arata ca brokerii de asigurare au intermediat 65,6% din volumul total al primelor brute subscrise de companiile de profil, respectiv peste 7,2 miliarde de lei. In perioada 1990 - 2000 au aparut foarte multe societati de intermediere in asigurari, astfel ca, la sfarsitul anului 2000, in piata activau peste 800 de firme care jucau rolul de agenti dar si de brokeri de asigurari. Primele cifre privind numarul brokerilor au fost date publicitatii de CSA in raportul pe 2002, respectiv 111 brokeri, care au transmis pentru acel an raportari catre arbitrul pietei. Numarul brokerilor a urcat pana in 2011, la aproape 500. Ulterior, pe fondul schimbarilor legislative si maturizarii pietei, tendinta a fost descrescatoare, numarul intermediarilor coborand sub 290 la jumatatea acestui an, conform datelor ASF.

XPRIMM: Cum s-au schimbat obiceiurile si preferintele clientilor in toata aceasta perioada?
D.D.: Faptul ca ponderea brokerilor in total prime subscrise de asiguratori a crescut constant arata ca atat clientii persoane fizice, cat si companiile au inteles rolul nostru in procesul de achizitionare a unei polite. In ultimii 20 de ani, asigurarile generale, dominate de sectorul auto, au generat grosul primelor intermediate de brokeri, cu o pondere medie de peste 95%, diferenta revenind politelor de viata. Totusi, am remarcat in ultimii ani faptul ca au avut loc modificari clare in comportamentul consumatorilor, pe fondul schimbarii perceptiei riscurilor si posibilului impact in activitatile pe care le desfasoara zilnic. Fata de anii anteriori, clientii sunt mult mai atenti la conditiile de asigurare din polite, analizeaza si pun intrebari din ce in ce mai pertinente, sunt mult mai concentrati pe viteza, pe digitalizare, vor un raspuns cat mai rapid din partea noastra sau a asiguratorilor. 

Datele ASF privind subscrierile arata ca, in linii mari, suntem inca o piata dominata de auto si property, dar in ultimii ani clientii sunt tot mai atenti la riscurile legate de sanatate, fapt reflectat cu prisosinta, in contextul pandemiei de coronavirus, de cifrele asiguratorilor din prima jumatate a acestui an.

XPRIMM: Ce sfaturi le-ati da romanilor pentru a fi mai bine protejati prin politele de asigurare, tinand cont si de perioada de pandemie prin care trecem?
D.D.: In contextul actual al pandemiei, cu totii incepem sa realizam cat de importanta este preventia si cat de mult conteaza sa poti apela la un specialist atunci cand ai nevoie. Este momentul sa constientizam ca riscurile la care ne supunem nu numai ca ne-ar afecta pe noi, dar si pe cei dragi. O asigurare de viata sau de sanatate poate acoperi nevoia unei persoane de a oferi protectie nelimitata celor din familie si de a le asigura un trai bun in caz de deces sau de accidente si boli care nu mai permit individului sa-si reia activitatea profesionala. Pe langa acest fapt, o asigurare de viata aduce anumite avantaje precum pensie, investitii sau economisirea unor bani. Pe langa asigurarile de viata, politele de sanatate, de locuinte si de raspundere civila sunt din ce in ce mai mai prezente in centrul atentiei consumatorilor. Un studiu recent arata ca incertitudinea economica si nesiguranta locului de munca i-au determinat pe 20% dintre respondenti sa fie mai deschisi la o polita de asigurare care sa acopere riscul de somaj. 

In aceasta perioada dificila, s-a dovedit rolul benefic al brokerilor de asigurari in acesta piata si indemn consumatorii sa apeleze cu incredere la serviciile oferite de acestia si sa se protejeze prin incheierea unui contract de asigurare, transferand catre asigurator riscurile cu care ar putea sa se confrunte in viitor.

XPRIMM: Care sunt obiectivele UNSICAR pentru finalul lui 2020, dar si pentru urmatorii ani?
D.D.: Ne concentram pe aspecte care privesc legislatia din domeniu, in acest sens fiind in plin proces de actualizare legislatia secundara privind distributia de asigurari si legislatia RCA. UNSICAR participa activ cu propuneri si solutii care sa asigure o legislatie coerenta, supla si transparenta. Avem, de asemenea, deschise discutii cu autoritatile privind eligibilitatea domeniului nostru de activitate la diversele programe de finantare pe care Guvernul Romaniei le initiaza. Nu in ultimul rand, acordarea de suport membrilor nostri in rezolvarea problemelor specifice perioadei pe care o traversam se numara printre prioritatile noastre.

XPRIMM: Cati membri aveti in prezent? Daca mai sunt si alti brokeri doritori, cum se pot inscrie in asociatie?
In prezent, UNSICAR numara 80 de membri cu o pondere de peste 60% din totalul primelor intermediate. Membru al Uniunii poate deveni o persoana juridica romana cu obiect de activitate intermedierea si/sau consultanta in domeniul asigurarilor, daunelor si/sau marketingul fondurilor de pensii private sau presteaza activitati conexe domeniului asigurarilor. Acesta poate alege sa aiba calitatea de membru cu drepturi depline sau membru sustinator. In vederea dobandirii calitatii de membru al Uniunii, reprezentantul persoanei juridice emite o cerere scrisa adresata Consiliului Director. Asupra dobandirii, suspendarii sau pierderii calitatii de membru cu drepturi depline hotaraste Adunarea Generala a Uniunii. 

Ne asteptam ca in viitor numarul membrilor Uniunii sa creasca, avand in aceasta perioada discutii preliminare cu reprezentantii mai multor intermediari. Interesul in a deveni membru al UNSICAR a existat, exista si va exista in continurare, tine de noi sa evidentiem importanta si calitatea activitatii prestate si ca aceasta este in interesul si beneficiul general al breslei noastre.

Editor: Andreea RADU | Publicat pe 09.09.2020 | 8789 vizualizari
Share |