Rata combinata a daunei pentru asigurarile auto - RCA si CASCO - a crescut considerabil in primul trimestru din 2021, pe ambele segmente nivelul fiind de peste 120%, ceea ce arata ca asiguratorii inregistreaza pierderi tot mai mari pe acest tip de business.
"Rata combinata a daunei calculata pe date cumulate pentru toate clasele de asigurari generale s-a situat in primul trimestru din 2021 la o valoare de 110,53%, in crestere comparativ cu valoarea inregistrata in trimestrul I 2020 (101,61%), pe fondul cresterii atat a ratei daunei, cat si a ratei cheltuielilor", conform datelor ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara.
"In trimestrul I 2021, se observa o crestere a ratei combinate a daunei pentru clasa A3 (CASCO) si clasa A10 (RCA si CMR) comparativ cu perioada similara a anului anterior", mai precizeaza ASF.
La 31 martie 2021, rata combinata a daunei pentru clasa A10 - RCA si CMR - a crescut comparativ cu 31 martie 2020 pe total piata. Rata combinata a daunei a fost, in primele trei luni din acest an, de 125,14%, fata de 104,61% in T1 2020.
8 dintre cele 9 societati autorizate de ASF sa practice si RCA au inregistrat rate combinate ale daunei supraunitare.
Pe clasa A3 - CASCO - in medie, rata combinata a daunei a fost de 122,26% in T1 2021, de la 114,41% in aceeasi perioada a anului trecut.
Dintre cele 14 societati de asigurare care practica asigurari CASCO, doar 2 societati au inregistrat la 31 martie 2021 o rata combinata a daunei subunitara, insa si in cazul uneia dintre cele 2 societati, aceasta este foarte apropiata de nivelul de 100%. Comparativ cu anul anterior, se observa o scadere a medianei ratei combinate a daunei, astfel ca 7 dintre cele 14 societati detin o rata combinata sub valoarea de 125,76%.

Totodata, pe clasa A8 - Incendiu si calamitati naturale (pentru alte bunuri decat cele asigurabile in clasele A3-A7) -, rata combinata a daunei a scazut, in T1 2021, la 69,82%, fata de 75,90% in perioada similara din 2020.
In perioada analizata s-a observat o majorare a valorii cheltuielilor de achizitie si administrare, precum si a cheltuielilor cu comisioanele in perioada T1 2019 - T1 2021.

In ceea ce priveste Clasa 10 (RCA + CMR) cheltuielile de achizitie si administrare au crescut la 342,03 milioane de lei, din care cheltuieli cu comisioanele de 156,95 milioane de lei.
Pe Clasa 3 (CASCO) cheltuieli de achizitie si administrare au ajuns la 197,04 milioane de lei, din care cheltuielile cu comisioanele au fost de 78,77 milioane de lei.
Iar pe Clasa A8 (Incendiu si calamitati naturale) cheltuieli de achizitie si administrare au fost de 136,19 milioane de lei, din care cheltuieli cu comisioanele de 53,37 milioane de lei.

Indemnizatiile brute platite de societatile de asigurare pe cele trei clase de asigurare analizate au fost urmatoarele in primul trimestru din acest an:
- Clasa A10 (RCA si CMR) - cu un volum al indemnizatiilor brute platite de 906,28 milioane lei, reprezinta 57% din totalul indemnizatiilor pentru asigurarile generale si au inregistrat o crestere cu 6,4% fata de trimestrul I 2020;
- Clasa A3 (CASCO) - cu un volum al indemnizatiilor brute platite de 500,79 milioane lei, reprezinta 31% din totalul indemnizatiilor pentru asigurarile generale si au inregistrat o crestere cu circa 1,8% fata de perioada similara din anul anterior;
- Clasa A8 (Incendiu si calamitati naturale) - cu un volum al indemnizatiilor brute platite de 71,15 milioane lei, reprezinta aproximativ 5% din totalul indemnizatiilor pentru asigurarile generale si au inregistrat o scadere cu 10% fata de T1 2020.
Piata asigurarilor a insumat aproximativ 3,19 miliarde de lei in primul trimestru din 2021, in crestere cu aproximativ 8,2% fata de valoarea inregistrata in perioada similara a anului anterior, conform raportului ASF.
Siguranta rutiera, o prioritate
Romania continua sa ocupe prima pozitie in clasamentul european privind rata deceselor pe sosele si in anul 2020, cu 85 decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori, nivel fiind totusi in scadere fata de 2019, cand a fost de 96 de morti, dar este cu mult peste media UE care a fost de 42 de decese la un milion de locuitori, arata datele publicate marti de Comisia Europeana.
Weekendul trecut a fost inca unul tragic pentru traficul autohton. Din nefericire, Romania se afla in topul european la numarul de persoane decedate in accidente rutiere.
"Am spus-o in mod repetat in ultimii ani si am lansat apeluri publice autoritatilor si altor stakeholderi din comunitatea #ATENTinTRAFIC: suntem pregatiti sa ne implicam pentru a reduce aceste statistici negre. Nu mai putem astepta o solutie miraculoasa", a declarat Adrian MARIN, Presedintele UNSAR.
Prin urmare, cresterea sigurantei rutiere ramane, in continuare, o prioritate pentru Romania, iar necesitatea initiativelor care vizeaza cresterea sigurantei rutiere ramane la fel de importanta ca oricand. Un exemplu este campania nationala de siguranta si de preventie rutiera FII TREAZ LA VOLAN!, organizata in fiecare an, incepand din 2016, de APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor, cu sprijinul celor mai importante asociatii si companii de asigurari si de brokeraj si din domenii conexe.
Editia a VI-a a proiectului se va desfasura, in acest an, in perioada iulie - septembrie 2021 si va avea ca tema principala obiceiurile periculoase din trafic, in special acele gesturi care par "mici", dar care pot creste semnificativ riscul de accident rutier, precum nesemnalizarea, oprirea masinii in locuri nepermise, folosirea necorespunzatoare a luminilor, depasirea vitezei legale sau recomandate si nu numai.