1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Costin TATUC, Consultant, TATUC SERV Consulting


Campaniile de informare si educatie rutiera, desfasurate intr-o maniera sustinuta si coerenta, sunt singurele demersuri vizibile, concrete, desfasurate cu scopul reducerii victimizarii prin accidente rutiere, in contextul in care, la nivel national, aceasta problematica grava este abordata de factorii de decizie intr-o maniera pur declarativa.

XPRIMM: Cat de utile si necesare sunt campaniile de educatie rutiera, precum "FII TREAZ LA VOLAN!"? Ati remarcat o crestere a interesului pentru astfel de demersuri in ultima vreme?
Costin TATUC: In conditiile in care majoritatea accidentelor de circulatie are la baza un comportament rutier inadecvat al diferitelor categorii de utilizatori ai drumurilor publice, ce decurge nu din necunoasterea legii, ci din superficialitatea cu care este privit potentialul de risc al unor manevre periculoase, coroborat cu incapacitatea gestionarii situatiilor limita, consider ca dezvoltarea campaniilor de educatie rutiera, cum este si cazul celei de fata, reprezinta o solutie eficienta pentru constientizarea participantilor la trafic asupra consecintelor nerespectarii normelor rutiere.

De fapt, campaniile de informare si educatie rutiera, desfasurate intr-o maniera sustinuta si coerenta, sunt singurele demersuri vizibile, concrete, desfasurate cu scopul reducerii victimizarii prin accidente rutiere, in contextul in care, la nivel national, aceasta problematica grava este abordata de factorii de decizie intr-o maniera pur declarativa.

Si, pentru ca reprezentati deja o campanie de referinta - FII TREAZ LA VOLAN! -, intrucat, iata, ati ajuns la cea de-a cincea editie, va felicit pentru perseverenta, stiind pasiunea cu care lucrati, dimensiunea efortului depus, dar mai ales faptul ca nu a fost deloc usor.

Da, am observat ca tot mai multi oameni urmaresc sfaturile transmise prin social media in aceste campanii si s-a creat deja o mica comunitate a celor interesati. Acest lucru este un semnal pozitiv, care demonstreaza, pe de o parte, ca este nevoie de informare si educatie, iar pe de alta, ca avem sanse mari sa schimbam in bine comportamentul rutier al concetatenilor nostri.

XPRIMM: Ati observat modificari in comportamentul romanilor in trafic in ultima perioada? Poate pandemia, care a mai domolit traficul o perioada, a mai schimbat putin modul in care soferii romani abordeaza traficul?
C.T.: Din pacate, metehnele participantilor la trafic raman aceleasi, indiferent de existenta sau inexistenta contextului pandemic. Practic, chiar daca, in perioada starii de urgenta, traficul a fost rarefiat, accidente rutiere tot s-au produs. Multe dintre ele au avut loc pe fondul excesului de viteza si al relaxarii atentiei la care imbie drumurile libere, al tentatiei mai pronuntate de a conduce sub influenta bauturilor alcoolice, pe ideea ca, desi prezenta in trafic, politia isi axeaza controalele pe alte aspecte. Astfel, desi, ipotetic, ne asteptam la o scadere drastica a numarului si consecintelor accidentelor de circulatie, in realitate se apreciaza ca aceasta a fost ceva mai redusa, adica direct proportionala cu scaderea valorilor de trafic.   

XPRIMM: Editia din acest an a campaniei "FII TREAZ LA VOLAN!" atrage atentia asupra agresivitatii. Ce reprezinta mai exact agresivitatea in trafic si ce efecte are?
C.T.: Agresivitatea este din ce in ce mai vizibila in societatea moderna si, din pacate, nici traficul rutier nu este un mediu lipsit de agresivitate. Multi dintre semenii nostri isi varsa nervii, manifestandu-si frustrarile in trafic. Fenomenul este favorizat de aglomeratie si blocaje de trafic, graba, lacune in educatie, rezistenta scazuta la stres si un slab autocontrol din partea individului.

Modalitatile de manifestare sunt diferite, de la claxonat intens nejustificat si flash-uri repetate, pana la nepastrarea distantei de siguranta in mers sau efectuarea unor manevre bruste (de franare ori de schimbare a directiei) care genereaza risc de accident. Tot la acest capitol, se inscriu excesul de viteza, schimbarea succesiva a benzilor de circulatie, strecurarea in trafic prin neacordarea prioritatii de trecere s.a.m.d.. Sunt situatii frecvent intalnite in traficul autohton care genereaza risc rutier.

Grav este, insa, faptul ca, in loc sa procedeze intr-o maniera defensiva, multi se simt datori sa-i apostrofeze sau sa-i injure pe cei agresivi, incercand sa-i puna la punct cumva. De aici, situatiile pot degenera in conflicte ce pot ajunge la violente fizice cu urmari grave (distrugeri de bunuri si chiar vatamari corporale). De aceea, tinand cont de zicala ce spune ca este mai nebun cel care se pune cu nebunul, recomandarea este sa evitam ecaladarea si sa nu incercam sa ne transformam noi in justitiari, ci sa lasam organele abilitate sa-si faca treaba.

XPRIMM: Din punct de vedere legislativ, ce sanctiuni risca soferii agresivi?
C.T.: Aplicarea sanctiunilor contraventionale sau penale, dupa caz, in raport cu faptele savarsite. In prezent, legislatia rutiera nu defineste si nu incrimineaza in mod distinct conducerea agresiva, care, de regula, presupune efectuarea unui cumul ori succesiuni de manevre periculoase in trafic. Acest lucru este prevazut, insa, intr-un proiect de modificare legislativa care se afla in Parlament.

XPRIMM: Putem spune ca agresivitatea este o cauza indirecta pentru accidente auto? Si, daca da, putem sa estimam si un procent al acestora?
C.T.: Cu siguranta, agresivitatea in trafic este, adesea, un element circumstantial in producerea accidentelor de circulatie. Cand discutam despre cauzele accidentelor rutiere, preferam perspectiva raportata la incadrarea juridica a abaterii ce a determinat in mod direct evenimentul, stabilind astfel vinovatul principal. Nu este o evaluare simplista sau superficiala, pentru ca fiecare participant la trafic are obligatia sa-si ia toate masurile de precautie pentru a circula in conditii de siguranta, potrivit legii si principiilor de conducere preventiva.

La o analiza mai profunda, insa, putem decela mai multe elemente importante in economia producerii unui accident, printre care si comportamentul partenerilor de trafic. Este foarte greu de apreciat un procent corect al incidentei indirecte in cauzalitate, pentru ca foarte rar avem la dispozitie sau putem afla cu certitudine absolut toate variabilele si imprejurarile existente in momentul producerii impactului. Stim, insa, ca, de regula, cei care nu stiu sa anticipeze si sa gestioneze corect situatiile de risc generate de comportamentul partenerilor de drum sunt predispusi la implicarea, cu sau fara vinovatie, in accidente rutiere. Din aceasta perspectiva, lucrurile se pot indrepta prin generalizarea cursurilor de conducere defensiva, care te invata cum sa actionezi pentru a preveni sau iesi din situatii limita.

XPRIMM: Cum comentati evolutia numarului de accidente auto din Romania din ultimul an?
C.T.: Cifrele statistice inregistrate in 2019 sunt foarte apropiate celor din anul anterior, lucru care nu ne avantajeaza. Daca tinem cont de faptul ca parcul auto a crescut destul de consistent si numarul posesorilor de permis de conducere s-a marit, in conditiile in care infrastructura nu a cunoscut imbunatatiri vizibile, aceasta stagnare poate fi interpretata pozitiv. Trebuie sa avem, insa, in vedere ca Romania ramane in continuare tara membra a UE cu cel mai ridicat indice de mortalitate rutiera (96 de persoane decedate in accidente rutiere raportat la un milion de locuitori), cu o medie zilnica de 5 persoane decedate in accidente rutiere. Din pacate, daca responsabilitatea nu este asumata in mod direct si activ de catre toti cei care au atributii in domeniu si se transfera numai catre politie, asa cum s-a procedat pana acum, nu vom avea performanta in materie. Cred ca este necesara asumarea unei decizii politice clare si ferme in acest sens, chiar daca acest lucru este mai greu de facut intr-un an electoral.

XPRIMM: Care sunt principalele cauze ale producerii accidentelor grave? Sunt ceva schimbari fata de anii anteriori?
C.T.: In topul abaterilor care genereaza accidente rutiere, raman, ca si in trecut, indisciplina pietonilor si viteza, in special sub forma vitezei neadaptate la conditiile meteo, de drum sau de trafic. Pentru anul 2019, atrage atentia cresterea ponderii abaterilor comise de biciclisti, care a urcat pe locul trei, si nepastrarea distantei de siguranta in mers, care, de asemenea, a urcat in clasament. Evolutia este o consecinta fireasca a cresterii continue a numarului biciclistilor si al aglomerarii traficului, in conditiile unei retele rutiere lipsite de amenajari specifice dedicate biciclistilor si subdimensionate fata de necesitatile traficului actual.

XPRIMM: Cum am putea reduce numarul accidentelor auto si al victimelor?
C.T.: Prin implementarea cat mai urgenta a unui set de masuri complementare care au dat deja rezultate in alte state europene. Ma refer aici la intarirea fortei actului coercitiv prin generalizarea sistemelor de supraveghere video a traficului rutier si inregistrarea automata a abaterilor la regimul circulatiei, respectiv prin imbunatatirea mecanismului de colectare a banilor din amenzi. Concomitent, se impune ca educatia rutiera sa-si reia locul firesc intre materiile de studiu obligatorii in scoala generala, iar campaniile de informare si prevenire in domeniu sa capete consistenta, coerenta si dimensiune la nivel national.

Asta, daca ne referim la nivel macro, unde depindem, poate prea mult, de inertie institutionala si birocratie. La nivel individual, insa, putem face mult mai mult, incercand sa ne imbunatatim continuu propriul comportament in trafic, sa respectam cat mai strict normele rutiere si sa fim mai ingaduitori, amabili chiar. Vom vedea ca implicarea fiecaruia dintre noi face diferenta si ca putem convietui in siguranta pe aceleasi drumuri neincapatoare si nemodernizate.
Editor: Andreea RADU | Publicat pe 15.07.2020 | 8173 vizualizari
Share |