1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Asigurarile europene din perspectiva consumatorilor

EIOPA - Autoritatea Europeana pentru Asigurari si Pensii Ocupationale - a dat publicitații, la finalul anului trecut, "Consumers Trends Report", ediția a patra, sinteza care ofera o privire de ansamblu asupra segmentului asigurarilor din punctul de vedere al consumatorilor.

Considerat drept unul dintre cele mai importante documente anuale realizate de EIOPA, "Consumers Trends Report", ediția a patra, realizeaza o sinteza a noilor tendinte identificate de EIOPA pe pietele de asigurari din Europa, cat si, deopotriva, o trecere in revista a trend-urilor din in anii anteriori care continua sa se manifeste.

In ediția 2016, EIOPA a inclus, pentru prima data, si concluziile analizelor realizate pe piata europeana a pensiilor private, incluzand, prin urmare, in aceasta sinteza, si o serie de tendinte observate pe acest sector la nivel european.

Vedem un trend emergent in ceea ce priveste analiza Big Data, ceea ce determina asiguratorii sa dezvolte produse mai personalizate si sa creeze o segmentare mai inovativa a publicului tinta. - Gabriel BERNARDINO, Presedinte EIOPA

Documentul este realizat pe baza opiniilor si a feedback-ului primit de catre EIOPA din partea autoritatilor de supraveghere din statele membre ale Uniunii Europene, precum si din partea celor doua grupuri: IRSG (Insurance and Reinsurance Stakeholder Group), respectiv OPSG (Occupational Pensions Stakeholder Group). "Consumers Trends Report" nu reprezinta insa o lucrare statistica sau o analiza exhaustiva a situatiei din piata europeana de asigurari, ci incearca sa realizeze o privire de ansamblu asupra principalelor tendinte identificate la nivel local si regional. De asemenea, autoritatea atrage atentia asupra faptului ca nu toate trend-urile se manifesta in integralitatea statelor membre ale UE, dar si a faptului ca aceste tendințe se pot regasi in diferite stadii in functie de tara.

Printre obiectivele generale ale EIOPA se numara promovarea stabilitatii sistemului financiar, a transparentei pietelor si a produselor financiare, precum si asigurarea protectiei consumatorilor de servicii financiare, a membrilor schemelor de pensii si a beneficiarilor. Realizarea raportului se numara, astfel, printre activitatile desfasurate de autoritate conform strategiei de protectie a consumatorilor de servicii financiare.

Misiunea noastra este sa ne asiguram ca toti consumatorii sunt protejati, tratati corect si primesc valoare in schimbul banilor dati. Raportul nostru este esential in identificarea riscurilor emergente care ameninta aceasta misiune, dar si in a vedea cum evoluam de-a lungul timpului in ceea ce priveste atingerea obiectivului nostru, a declarat Gabriel BERNARDINO, Presedintele EIOPA.

49% dintre reclamatiile din asigurari din 2014 analizate de EIOPA au fost legate de dosarele de dauna.

Vedem un trend emergent in ceea ce priveste analiza Big Data, ceea ce determina asiguratorii sa dezvolte produse mai personalizate si sa creeze o segmentare mai inovativa a publicului tinta. Acest lucru poate fi benefic pentru consumatori, dar poate genera, in acelasi timp, si noi probleme in ceea ce priveste protectia acestora. Prin urmare, este fundamental sa avem o abordare echilibrata in ceea ce priveste lansarea de noi reglementari, pentru a proteja consumatorii in mod adecvat, dar si pentru a sprijini inovatia, a adaugat Gabriel BERNARDINO.

Principalele concluzii ale raportului

In cadrul analizei, EIOPA a identificat o serie de tendinte recurente raportate si in anii anteriori. Una dintre acestea vizeaza problemele privind modul in care sunt promovate produsele de asigurari si modul de transmitere a informatiilor contractuale. Astfel, consumatorii nu primesc intotdeauna informatii suficient de clare si simplu de inteles in ceea ce priveste riscurile acoperite de polita de asigurare cumparata.

25% dintre plangerile transfrontaliere din 2014 analizate de EIOPA au vizat asigurarile auto.

De asemenea, probleme se inregistreaza si in managementul daunelor, in special din zona asigurarilor auto, care reprezinta cel mai important sector de asigurari generale, din punctul de vedere al primelor brute subscrise, in majoritatea statelor membre ale UE.

La nivelul tuturor pietelor europene a fost raportata o crestere a primelor brute subscrise pe segmentul asigurarilor de viata tip unit-linked in 2014; omplexitatea acestor produse si modul in care caracteristicile lor sunt comunicate consumatorilor continua sa determine, sporadic, aparitia anumitor ingrijorari in ceea ce priveste protectia consumatorilor. Practicile de cross-selling au fost din nou raportate drept o tendinta semnificativa pe piata europeana de asigurari, aici fiind deosebit de relevante noile cerinte de transparenta in vanzare introduse recent prin Directiva Distributiei in Asigurari (n.red., Insurance Distribution Directive - IDD).

Nivelul educatiei financiare a consumatorilor a ramas scazut in anumite state membre, iar autoritatile nationale competente si alti stakeholders continua sa se implice intr-o varietate de initiative de educatie financiara pentru a rezolva aceasta problema. Mai mult decat atat, in contextul ratelor de dobanda mici din intreaga Europa, asiguratorii le ofera clientilor asigurari de viata cu garantii reduse si le propun sa treaca de la asigurari de viata cu garantii la asigurari de viata fara garantii, autoritatile de supraveghere locale monitorizand cu atentie modul in care informatia ste transmisa consumatorilor.

Lipsa transparentei standardelor informatiei din contractele de asigurari si din zona advertising-ului financiar a fost identificata drept cea mai relevanta problema a consumatorilor de catre cele 29 de autoritati de supraveghere europene intervievate de EIOPA.

De asemenea, sectorul asigurarilor devine din ce in ce mai digitalizat, ceea ce ofera, intr-adevar, mai multe oportunitati pentru clienti, dar care poate genera, in acelasi timp, noi probleme de protectie a consumatorilor care trebuie atent observate.

In paralel cu tendintele recurente au fost identificate in raportul EIOPA si patru noi trend-uri care vizeaza consumatorii din Europa. Primul dintre acestea este legat de analiza mult mai detaliata a datelor clientilor si "Big Data", care contribuie la dezvoltarea unor produse personalizate la un grad mult mai mare, precum si la o segmentare diferita, inovativa, a produselor si a preturilor. Din nou, acest curent poate genera, la randul sau, si o serie de probleme in ceea ce priveste protectia consumatorilor, in special atunci cand vine vorba de utilizarea datelor personale in scop comercial si accesul la aceste date. Mai mult decat atat, inovatia financiara in asigurari este adesea acompaniata de un grad mai mare de complexitate a informatiilor prezentate, care nu pot fi usor de inteles de catre client.

Legat de acest aspect, autoritatile locale pun un accent din ce in ce mai mare pe managementul potentialelor conflicte de interese. Directiva IDD va introduce, de asemenea, noi cerinte privind training-ul si competenta profesionala a brokerilor si intermediarilor de asigurari, ceea ce va imbunatati relatia dintre acestia si consumatori rezolvand, in acelasi timp, anumite probleme de protectie a consumatorilor identificate pe acest segment in anumite zone.

In ceea ce priveste segmentul pensiilor private, una dintre principalele tendinte vizeaza incercarea tuturor actorilor implicati de a construi un sistem pan-european de pensii care sa permita transferul drepturilor de pensii (intre tarile din Uniunea Europeana). De asemenea, probleme in ceea ce priveste informarea consumatorilor si transparenta, inclusiv in ceea ce priveste costurile si taxele percepute, devin din ce in ce mai importante si pe acest segment.

Campania "Octombrie - Luna Asigurarilor de Locuinte", prezentata de EIOPA ca proiect de referinta

Campania "Octombrie - Luna Asigurarilor de Locuinte" este mentionata si data drept exemplu in cadrul "Consumers Trends Report". Aceasta a fost inclusa la capitolul "Sectorul Asigurarilor" - "Educarea financiara a consumatorilor", recunoscandu-se, astfel, eforturile de informare si educare depuse de tara noastra in acest domeniu.

Astfel, EIOPA mentioneaza ca, in mod neoficial, luna octombrie a fost declarata in Romania "Luna Asigurarilor de Locuinte", campania fiind concentrata pe cresterea gradului de constientizare a romanilor cu privire la riscurile la care sunt expuse locuintele acestora. Mai mult, raportul EIOPA apreciaza si actiunea de informare a clientilor despre masurile de protectie de care romanii pot beneficia prin incheierea asigurarilor obligatorii si facultative de locuinte.

4 din 10 romani considera ca incendiile reprezinta cea mai mare amenintare pentru locuinta lor, a aratat un sondaj realizat in cadrul campaniei "Luna Asigurarilor de Locuinte".

Ajunsa la cea de-a III-a Editie in 2015, Campania "Octombrie - Luna Asigurarilor de Locuinte" a fost organizata de APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor, in parteneriat cu PAID si Radio Romania, cu sprijinul Autoritatii de Supraveghere Financiara - ASF, si a

vizat educarea romanilor cu privire la riscurile la care sunt expuse locuintele lor, precum si informarea beneficiarilor asupra formelor de protectie financiara pe care le ofera incheierea unei polite de asigurare obligatorie sau facultativa.

500.000 de brosuri informative privind asigurarile de locuinte au fost distribuite in intreaga țara, in octombrie 2015

In cadrul Ediției 2015 a campaniei au fost distribuite in Bucuresti 500.000 de brosuri informative gratuite, informatiile fiind transmise online si offline, cu sprijinul a numerosi parteneri media, printre care si Radio Romania. "Luna Asigurarilor de Locuinte" a beneficiat de sprijinul unor importante companii de asigurare si de brokeraj care activeaza pe piata din Romania. Astfel, ASIROM VIG, GROUPAMA Asigurari, Gothaer Asigurari Reasigurari, OMNIASIG VIG, GENERALI Romania, ALLIANZ-TIRIAC Asigurari, CREDIT Europe Asigurari, VERASIG Broker si OTTO Broker u susținut campania in calitate de Parteneri.

Romania apare, de asemenea, mentionata in raportul EIOPA ca facand reale progrese fata de anii anteriori in ceea ce priveste activitatea pe segmentul asigurarilor auto, cu toate ca, in aceasta materie, se inregistreaza in continuare plangeri ale consumatorilor, asiguratii reclamand faptul ca nu primesc intreaga suma pentru repararea daunelor conform contractului sau nu primesc acesti bani in timp util.