UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania a realizat un studiu, in cadrul caruia s-a urmarit determinarea modului in care o unitate reparatoare auto executa o oferta de reparatie catre un client, pe de-o parte in situatia in care acesta are autovehiculul asigurat, iar pe de alta parte in cazul in care nu detine asigurare. Astfel s-au constatat diferente de pret foarte mari intre cele doua situatii.
Astfel, daca proprietarul unei masini avariate Skoda Octavia, care nu are asigurare, va plati un pret mediu de 501,03 lei pentru revopsirea unei bare fata (cel mai mic pret: 336,13 lei si cel mai mare pret: 786,27 lei), in timp ce tariful mediu achitat de catre un sofer care detine asigurare este de 1505,42 lei (cel mai mic pret: 1172,84 lei si cel mai mare pret: 1709,27 lei).
Iar pentru inlocuirea unui far dreapta, piesa originala, pretul mediu pentru masina neasigurata este de 528,44 lei, in timp ce in cazul in care reparatia se face prin polita de asigurare pretul mediu este de 814 lei.
Daca aceeasi masina ajunge in service in vederea reparatiei cu revopsire - Aripa dreapta fata, pretul mediu fara asigurare este de 552,5 lei, iar cu asigurare acesta urca la 1550,29 lei. Pentru revopsire bara spate tariful solicitat este de 503,15 lei fara asigurare si 1750,65 lei daca se face prin asigurator.
In studiu a fost analizata si situatia unui Mercedes Benz E - KLASSE. Pentru bara spate - inlocuire cu revopsire, pretul mediu practicat de unitatile reparatoare analizate, fara asigurare, este de 2.375,11 lei pentru piesa de inlocuit si 704 lei pentru vopsitorie, in timp ce oferta medie de reparatie cu asigurare a fost de 5238,64 lei pentru piesa si 2736,20 lei pentru vopsitorie.
"Inca de cand a aparut legea RCA, piata de asigurari a observat niste lacune, care in timp s-au propagat atat de tare incat astazi asistam la niste cresteri nejustificate de preturi. UNSAR a facut un studiu, fiind alese intamplator circa 30 de ateliere auto si am incercat sa observam care este diferenta dintre un asigurator care deconteaza o astfel de factura si o persoana care merge fara asigurare, cu o avarie similara", a declarat, joi, Madalin ROSU, Responsabil Sectiunea Auto din cadrul UNSAR, precizand ca documentul arata pulsul pietei reparatiilor, putandu-se atrage atentia ca exista zone din legislatie care trebuie imbunatatite in beneficiul consumatorului.
Alexandru GRIGORESCU, Specialist Sectiunea Auto, UNSAR, a explicat ca in cadrul analizei au fost incluse doua autovehicule din piata romaneasca, care prezinta anumite avarii. "Studiul are doua pari. In prima s-au solicitat oferte de reparatii de la service-uri auto, la nivel national, pentru doua autovehicule care aveau sau nu aveau asigurare. Iar in a doua parte au fost alese modele similare cu cele doua autovehicule alese initial si am facut o comparatie cu ce am extras din devizele de reparatii ale asiguratorilor, platite deja catre service-urile auto".
Autovehiculele avariate prezentate in unitatile reparatoare:
• Mercedes Benz E - KLASSE, an fabricatie 2011, tip auto: Berlina 4 usi
Descriere avarii/Tip dauna: Bara fata - zgarieturi pe toata suprafata - revopsire; Bara spate - zgarieturi pe toata suprafata si perforate - inlocuire cu revopsire; Proiector in bara dreapta fata - spart - inlocuire.
• Skoda Octavia Tour, an fabricatie: 2005, tip auto: Berlina 4 usi
Descriere avarii/Tip dauna: Bara fata - zgarieturi pe toata suprafata - revopsire; Aripa stanga fata - infundata pe o suprafata de aprox 20 dm² - reparatie cu revopsire; Semnal dreapta fata - spart - inlocuire; Far dreapta - spart - inlocuire; Bara spate - zgarieturi pe toata suprafata - revopsire.
Conform Uniunii, informatiile din studiu au fost culese fara negociere si utilizandu-se datele unei societati comerciale, fapt care a facut ca preturile sa fie stabilite luand in considerare taxele legale aferente oricarei tranzactii comerciale.
Asigurari mai scumpe
Aceste preturi mai mari practicate de service-uri vor avea efecte tot asupra consumatorilor deoarece creste rata daunei, ceea ce va scumpi si politele RCA. In primele trei luni din 2018, rata combinata a daunei RCA a crescut semnificativ, ajungand la 109,38%, dupa ce in urma cu un an era la nivelul de 97,27%.
Printre factorii care au impactat cresterea ratei combinate enumeram majorarea costului costului pieselor de schimb, pretului de vopsitorie, dar si folosirea unui pret mai mare al orei de manopera fata de reprezentantele oficiale, cele de marca.
"De ce a crescut rata daunei? Pentru ca frecventa nu s-a modificat, daunele pe Carte Verde au stagnat, atunci singura explicatie este ca inflatia costurilor cu despagubirile. Este tragic. Este bine ca orice cetatean sa stie ca la un moment dat lucrurile astea sunt platite de fiecare dintre noi, de noi toti cei care avem asigurare si platim aceste excese", a precizat Madalin ROSU.
Acesta a mai dat exemple si de tarifele exagerate percepute de service-uri pentru "masina la schimb" oferita clientilor. Service-urile percep taxe si de peste 800 - 1000 lei pe zi pentru masina, in timp ce tariful pe piata rent-a-car este de 30-50 euro pe zi. Am putea vorbi chiar de un abuz de drept legislativ.
Conform specialistilor din piata, abuzurile de tarife din partea unitatilor reparatoare au crescut alarmant dupa noua legislatie RCA, depasind in unele cazuri din 10% din numarul dosarelor de daune, insa acestia au precizat ca astfel de cauri nu sunt intalnite la dealerii auto.
"Incercam sa atragem atentia ca sunt lucruri care depasesc rationalul, moralul si la un moment dat ne costa.(...) Nu este normal ce se intampla", spune Madalin ROSU. "Ne dorim sa atragem un semnal de alarma ca valorile de despagubire din prezent cresc intr-un mod semnificativ, alarmant", a mai subliniat el.
Acesta a mai aratat ca o solutie este ca asiguratorul sa evalueze paguba si sa ii plateasca direct asiguratului, urmand ca acesta sa mearga pe cont propriu la service, iar in cazul in care achita mai mult decat s-a estimat, sa aduca actele doveditoare si sa primeasca diferenta de la compania de asigurari. In prezent, peste 25-30% dintre pagubiti solicita despagubirea in regie proprie.
Tot in cadrul evenimentului s-a facut si o demostratie privind modalitatea de reparatie a unor componente de plastic, cum este bara din spate sau fata a masinii, bineinteles in concordanta cu recomandarile producatorului si pentru cazurile care permit astfel de operatiuni.
La randul sau, Costin TATUC, Consultant si specialist in siguranta rutiera, a vorbit despre dinamica accidentelor grave de circulatie intre anii 2000 - 2017. In acest interval, la nivel national s-au produs in total 151.277 accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 41.758 persoane si ranirea grava a altor 135.135.
Potrivit acestuia, defectiunile tehnice ale vehiculelor reprezinta o cauza a accidentelor rutiere grave. In perioada 2000 - 2017, la nivel national, din cauza defectiunilor tehnice ale vehiculelor s- au produs 826 accidente grave de circulatie, soldate cu decesul a 309 persoane si ranirea grava a altor 752.
"Indicele de mortalitate rutiera calculat pentru perioada de referinta (2000 - 2017), a fost de 27,6 pentru totalul cumulat si de 37,4 pentru accidentele produse din cauze tehnice (+10 unitati)", a aratat Costin TATUC.
El a subliniat ca problemele de intretinere si exploatare sunt elementele care determina in prezent majoritatea defectiunilor tehnice ale autovehiculelor. "Accidentele generate de defectiunile tehnice, desi au o frecventa redusa, determina o mortalitate ridicata", a adaugat specialistul.
CITITI PE ACEEASI TEMA:• UNSAR considera necesara revizuirea de urgenta a legislatiei RCA
• Pierderile asiguratorilor RCA s-au adancit. Cum s-a ajuns in aceasta situatie?
• Comisia Europeana avertizeaza Romania sa isi alinieze legislatia la normele UE privind asigurarile RCA