1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Pilonul II de pensii private obligatorii dupa primii 15 ani: Romanii au virat 16,9 mld. EUR si au acum in conturi cu 5 mld. EUR mai mult

Pilonul II de pensii private obligatorii din Romania a implinit in luna mai, 15 ani de activitate, cu rezultate investitionale remarcabile. Astfel, in perioada 20 mai 2008 - 22 mai 2023, fondurile de pensii private obligatorii au ajuns la un numar total de peste 8 milioane de participanti, in timp ce activele nete aflate in administrare au depasit 107,7 miliarde RON (cca. 21,6 mld. EUR), un maxim istoric pentru sistem.

Potrivit comunicatului transmis de Asociatia Pensilor Private (APAPR), Pilonul II a colectat in acesti 15 ani contributii brute totale in valoare de 84,2 miliarde de lei (16,9 miliarde EUR) si a realizat plati totale in valoare de peste 1,4 miliarde de lei catre un numar total de cca. 108.000 de beneficiari (participanti si mostenitori).

De la lansarea sistemului si pana in prezent, randamentul mediu anualizat al fondurilor de Pilon II a fost de 7,41%, comparativ cu o rata medie anuala a inflatiei de 4,38% pentru aceeasi perioada. In termeni monetari, castigul total realizat de fondurile de pensii in beneficiul romanilor, net de toate comisioanele, este de 24,85 de miliarde de lei (5 miliarde de euro).

"La 15 ani de la lansarea pensiilor private obligatorii, in 2023 vedem dovezile rezilientei sistemului. Pe de o parte avem recuperarea in totalitate a scaderilor din 2022 cauzate de evolutiile negative ale titlurilor de stat si burselor, iar pe de alta parte, o accelerare semnificativa a platilor in primul trimestru al acestui an, care sunt cu 58% mai mari decat in perioada similara a anului trecut. Dupa 15 ani, putem sarbatori aniversarea unei povesti de succes, care, din pacate, nu a fost utilizata la nivelul planificat initial", a precizat Mihai BOBOCEA, purtatorul de cuvant al APAPR.

In prezent, Pilonul II a ajuns la cel mai redus nivel de comisioane din intregul sau istoric, extrem de competitiv inclusiv prin comparatie cu sistemele similare. In 2022, nivelul mediu anual de comisionare la nivelul intregului sistem a fost de 0,36% din activul mediu anual, indice de cost calculat conform practicilor internationale.

Prin existenta Pilonului II, Romania este aliniata la cele mai bune practici europene si internationale. In UE si OCDE, cel putin jumatate din tari au pensii private obligatorii

In Uniunea Europeana, 13 din cele 27 de state membre au sisteme de pensii private obligatorii sau semi-obligatorii: Bulgaria, Croatia, Romania, Danemarca, Estonia, Finlanda, Letonia, Lituania, Slovacia, Slovenia, Polonia, Olanda, Suedia. In toate celelalte 14 state UE functioneaza sisteme de pensii private voluntare.

In OCDE, organizatie la care Romania este candidat pentru a deveni stat membru, 22 din cele 38 state membre au sisteme de pensii private obligatorii sau semi-obligatorii. Sisteme de pensii private obligatorii exista in Australia, Chile, Costa Rica, Columbia, Danemarca, Finlanda, Islanda, Israel, Letonia, Mexic, Olanda, Norvegia, Suedia, Elvetia. Sisteme de pensii private cu caracter semi-obligatoriu exista in Estonia, Lituania, Slovacia, Slovenia, Polonia, Turcia, Marea Britanie, Noua Zeelanda.

In unele cazuri, angajatorii sunt obligati sa-si inroleze automat salariatii in fonduri de pensii private, cu posibilitatea acestora de a renunta in anumite conditii. In alte cazuri, obligativitatea vizeaza doar anumite categorii de salariati (ex: sectorul public, profesiile cu conditii grele de munca, profesiile liberale, etc.). In toate celelalte 16 state OCDE functioneaza sisteme de pensii private voluntare.

Fondurile de Pilon II din Romania sunt inca extrem de subdezvoltate conform standardelor europene si internationale. Activele nete administrate de fondurile de pensii private de Pilon II din Romania reprezinta azi doar 6,8% din PIB-ul estimat la nivelul anului 2023, comparativ cu o medie de circa 67% din PIB la nivelul statelor membre OCDE (statistici din 2021, cele mai recente disponibile) - cu alte cuvinte, Pilonul II din Romania este de zece ori mai putin dezvoltat decat sistemele similare din statele membre OCDE. Surse: EU Pension Adequacy Report 2021, OCDE Pension Markets in Focus 2022, OCDE Pensions at a Glance 2021.

Romanii isi doresc pensii duble fata de ce poate oferi statul in prezent, desi nu economisesc pe cont propriu. Pilonul II este singura sursa de acumulare pe termen lung pentru majoritatea populatiei

Nivelul de economisire pe termen lung al populatiei Romaniei este in prezent extrem de redus, cu implicatii majore asupra nivelului de trai la pensionare. Potrivit unui sondaj de opinie derulat in toamna lui 2022 de institutul de cercetare sociologica ISRA Center la solicitarea APAPR, romanii isi doresc pensii duble fata de ce poate oferi in prezent sistemul de pensii de stat, desi majoritatea covarsitoare a populatiei nu economiseste si recunoaste ca nu are niciun ban pus deoparte in vederea pensionarii.

La intrebarea "care credeti ca este valoarea unei pensii decente cu care sa va descurcati", valoarea medie a raspunsurilor a fost de 3.650 de lei, nivel mai mult decat dublu fata de 1.736 lei, cat este pensia medie de stat din sistemul contributiv (sursa: Casa Nationala de Pensii Publice, octombrie 2022). La momentul sondajului, doar circa 7% dintre pensionarii din sistemul public incasau o pensie lunara mai mare de 3.650 de lei (estimare bazata pe datele publice ale CNPP).

Potrivit sursei citate, 83% dintre romani spun ca nu economisesc nimic pe cont propriu in vederea pensionarii. 55% dintre romani se tem ca statul nu va putea sa le asigure o pensie decenta, in timp ce doar 37% au incredere ca statul roman nu va avea nicio problema cu plata pensiilor. Tot 55% spun ca nu le este clar ce pensie vor primi de la stat, pentru ca nivelul depinde de factorul politic, releva cercetarea sociologica a ISRA Center.

Una dintre principalele concluzii ale sondajului de opinie a fost ca Pilonul II de pensii private reprezinta singura sursa de acumulare financiara in vederea pensionarii pentru o pondere covarsitoare a populatiei Romaniei, in special in zona celor cu venituri sub medie.

Contributia Pilonului II la dezvoltarea pietelor financiare, finantarea economiei si a statului roman

Al doilea beneficiu major al existentei Pilonului II de pensii private este dezvoltarea semnificativa a pietelor financiare locale. Peste 90% din activele fondurilor de pensii de Pilon II sunt investite in Romania, contribuind la finantarea datoriei publice, la cresterea economica si la crearea de locuri de munca. In prezent, fondurile de pensii private de Pilon II sunt principalul investitor institutional din tara.

La Bursa de Valori de la Bucuresti, fondurile de pensii de Pilon II au o prezenta puternica, cu plasamente de aproape 5 miliarde EUR, adica aproximativ un sfert din actiunile tranzactionate liber, respectiv din lichiditatea pietei. Peste 30 de companii romanesti beneficiaza de finantare gratie implicarii Pilonului II, iar institutiile pietei au avut de castigat in tot acest timp, odata cu cresterea calitatii guvernantei corporative.

De asemenea, prin achizitiile de titluri de stat, fondurile de pensii private de Pilon II printre cei mai mari finantatori ai datoriei publice a Romaniei, alaturi de sistemul bancar. Fondurile de pensii detin circa 9% din datoria publica a Romaniei.

"Uitandu-ne spre viitor, Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), derulat de Guvernul Romaniei in parteneriat cu Uniunea Europeana, reprezinta cea mai puternica ancora de stabilitate si dezvoltare pentru Pilonul II de pensii private. De aceea, reformele cuprinse in PNRR si care vizeaza Pilonul II atat direct, cat si colateral, reprezinta cele mai importante directii de urmat", mentioneaza APAPR.

Prioritatea o constituie cresterea contributiei aferente Pilonului II la 4,75% incepand cu 1 ianuarie 2024, masura deja adoptata in legislatie, apoi cat mai rapid la 6%, nivelul avut in vedere la startul sistemului. In acelasi timp, este importanta reintegrarea in sistem a salariatilor din constructii, agricultura si industria alimentara, care in prezent sunt exceptati de la obligatia contributiei la Pilonul II pana in 2028 si care, din acest motiv, isi vor vedea pensiile private diminuate.

De asemenea, continuarea digitalizarii operatiunilor si interactiunii dintre administratori si participanti, precum si flexibilizarea restrictiilor investitionale pe termen mediu si lung reprezinta alte directii prioritare in dezvoltarea Pilonului II de pensii.