1asig.ro
1asig.ro

Dragos ANASTASIU, Membru al Bordului, FIHR


Industria asigurarilor poate sprijini turismul prin crearea de produse impreuna. Turistii vor sa stie ce li se intampla daca fac rezervarea si nu mai pot sa zboare la destinatie, ce se intampla daca ajung la spital sau care sunt procedurile cu repatrierea, sau carantinarea. Toate aceste riscuri trebuie puse pe hartie de catre brokeri si asiguratori si lansate produse.

XPRIMMCare sunt principalele efecte ale pandemiei asupra mediului de afaceri?

Dragos ANASTASIU: Efectele au fost si sunt inca devastatoare prin prisma reactilor avute la nivel mondial. Ca au fost exagerate sau nu, nici nu mai are importanta. Politicienii au ales sa instituie masuri de lockdown la sfatul epidemiologilor, economia s-a contractat masiv, lumea a stat acasa, consumul s-a redus si intreg globul este afectat. Este diferit fata de criza economica din 2007-2008, din foarte multe puncte de vedere, inclusiv viteza cu care a venit. Insa, aici discutam despre o criza globala, o criza de oferta, de cerere, predictibilitate, financiara de incredere. Avem, asadar, o combinatie de crize si mai ales in Romania a venit pe fondul unei economii extrem de vulnerabile situatia a fost si este complicata.

Efectele sunt devastatoare la nivelul intregului mediu de afaceri. Insa, intrebarea este care ar fi solutiile pentru ca daca ne uitam la efecte, nu ne ajuta prea tare. Aici vedem si partea mai buna fata de acum 10-11 ani, in sensul in care politicienii si economiile sunt mai bine pregatite. Nu stiu cea romaneasca, dar cele dezvoltate sunt mai bine pregatite, iata Germania, cu excedente bugetare in ultimii 6-7 ani are resurse, America si Franta au resurse si avem marele noroc ca suntem parte din Uniunea Europeana care merge pe principiul solidaritatii si iata ca arunca in piata cateva sute de miliarde de euro pentru relansarea economiei, ceea ce acum zece-unsprezece ani nu s-a intamplat. 

XPRIMM: Care a fost reactia investitorilor la aceasta criza?

D.A.: Ce putem spune la nivel general este ca intr-un moment de lipsa de predictibilitate, lumea se contracta si este prudenta. Sigur ca exista oamenii cu apetenta la risc care asteapta un moment de contractie, pentru a da drumul investitiilor si business-uri. Avem de a face si cu asa ceva, dar cred ca per total, lumea a avut tendinta sa se contracte. Incet, incet apar oportunitatile, se aseaza apele si apar cei care aveau resurse si au accesat resurse noi, de cei care nu aveau resuse. Cei care sunt mai puternici si agili profita, in timp ce ceilalti, precum Romania alearga in spatele plutonului incercand sa il prinda, dar nu toti vor reusi. Eu sper ca Romania va reusi, macar sa nu se desprinda foarte tare, dar, fara doar si poate la nivelul mediului de afaceri, nu toata lumea va reusi.

XPRIMM: Ne spuneati de solutii, concret, care considerati ca sunt masurile care ar trebui luate pentru relansarea economica?

D.A.: Masurile care ar trebui luate se regasesc in Planul de Relansare Economica lansat de Guvern, intr-o proportie semnificativa. Prima intrebare este de daca vom avea banii necesari: daca vin din Europa, probabil ii vom avea, a doua este daca avem resursa umana ca sa putem implementa un astfel de plan, atat la nivelul autoritatilor, cat si la nivel antreprenorial romanesc? Aici am un oarecare grad de scepticism si mi-as dori ca Planul de Relansare Economica sa aiba in vedere macar reprofesionalizarea Romaniei. Si la nivel antreprenorial, dar mai ales la nivel statal pentru ca ce se intampla acolo un ultimii 10-15 ani este o deprofesionalizare. Si atunci, cu cine sa implementezi planuri marete prin care sa faci 3.000 de km de autostrada cand 30 de ani ai reusit sa faci doar 600. Ce se schimba radical in Romania? Romania nu a avut o lipsa de acces la bani ci una de acces la profesionalism si la mindset. Mi-as fi dorit ca in planul de relansare economica sa fi vazut bani multi in resursa umana, in orice ar trebui ca oamenii sa puna pe picioare Romania din toate punctele de vedere, sau, pentru ca nu este atat de distrusa Romania, sa reuseasca sa ii atinga potentialele. 

Apoi as investi in imaginaea Romaniei, pentru ca, daca am avea o imagine mai buna ca tara am avea mai multe investitii straine, turism, exporturi. Ne-am pozitiona altfel. Ne place sau nu, imaginea este una importanta. A treia categorie care lipseste este debirocratizarea si aici nu ma refer la digitalizare, care duce si ea la debirocratizare. Se vorbeste despre digitalizare, lumea se mai misca din acest punct de vedere, dar ce nu se intelege, este faptul ca este necesara o simplificare a legislatiei, procedurilor. Ultima categorie la care as vrea sa ma refer este cea a justitiei economice, la un tribunal economic care sa ajute egalitatea de sanse a jucatorilor din economie. Acestea sunt cateva aspecte care ar trebui sa se afle in Planul de Relansare Economica alaturi de spitale, scoli sau autostrazi.

XPRIMMCum au resimtit operatorii din turism aceasta perioada de pandemie?

D.A.: Au resimtit intr-un mod devastator, incepand de la agentiile de turism care au fost lovite de 300%, nu doar pentru ca nu au mai avut rezervari noi, ele au fost lovite pentru ca nici macar nu au putut intra in somaj tehnic pentru ca au avut dublu de munca, insa, munca lor a fost distrugerea muncii din lunile precedente - cat timp au facut rezervari pentru anul in curs au muncit, acum a venit pandemia, nu au mai avut niciun fel de venit nou, urmand sa lucreze de doua sau trei ori mai mult pentru anulari. Asadar au fost loviti de trei ori. Agentiile de turism sunt eroi, intrucat sunt singura nisa in care oamenii au fost afectati de trei ori. De exemplu restaurantele s-au inchis, insa nimeni nu le-au luat ce facusera inainte - s-au inchis, au intrat in somaj tehnic, s-au redeschis. Nu ca ar fi usor, dar comparam cu agentiile de turism. Nu vreau sa diminuez absolut nimic si ma inclin in fata celor care, de altfel, ca si toti colaboratorii mei, au fost zi de zi la munca pentru a tine tara in echilibru. Asadar, efectele au fost devastatoare, ajutorul de la stat nu a fost unul specific pentru aceasta breasla. De fapt, statul trebuie sa vina si sa faca mai mult. Daca statul iti inchide business-ul, trebuie sa vina cu compensari, nu cu reguli general valabile. Somajul tehnic nu este suficient. Industria este profund afectata, eu nu am vazut masuri specifice eu nu am vazut pana in momentul de fata, cei mai multi nu se incadreaza la IMM Invest. Am inteles ca doar 5% din fondurile de la IMM Invest s-a dus catre zona HORECA si care da la 400-500.000 de oameni totusi si este in profunda criza si va trebui sa vin statul sa ia niste masuri specifice in aceasta zona.

XPRIMMCum s-a schimbat atitudinea clientilor fata de industria turismului?

D.A.: Pe o plaja de la deloc, oameni care au ramas absolut la fel, pana la disperare maxima. Media este pe undeva la mijloc. Vedem ca oamenii au dorinta sa iasa sa se relaxeze, dar, in acelasi timp, oamenii exista si un numar mare de persoane care au temeri, renunta cu totul la anumite deplasari, iar daca se deplaseaza totusi, sunt foarte precauti, ceea ce cred ca este in regula, este o normalitate.

XPRIMMCum ar putea sprijini industria asigurarilor mediul de business?

D.A.: Ar putea sa o sprijine din toate punctele de vedere. Eu mi-am dorit intotdeauna un broker specializat in turism si care sa nu sa vanda produsele in piata, ci sa le creeze impreuna cu oamenii din turism. Poate ca acest moment va fi unul de zguduire si va aparea un broker care sa creeze astfel de produse. In Germania, spre exemplu, concurenta este mare pe produse pentru aceste momente. Oamenii vor sa stie ce li se intampla daca fac rezervarea si nu mai pot sa zboare la destinatie, ce li se poate intampla cu avionul, ce se intampla daca ajung in strainatate si ajung la spital, care sunt procedurile cu repatrierea, ce se intampla daca se repatriaza, intra in carantina si nu mai pot sa lucreze si sa-si castige existenta. Toate aceste riscuri trebuie puse pe hartie de catre brokeri si asiguratori, impreuna cu industria si clientul final, facute grupuri de lucru comune si, cu curaj, lansate produse, cat se poate de repede. 

XPRIMMPentru turistii care totusi aleg sa isi petreaca vacantele in afara granitelor tarii, le recomandati sa isi faca asigurari?

D.A.: Le-am recomandat toata viata mea sa isi faca asigurari. Din pacate, aveam undeva la 20% dintre clienti care isi fac asigurari, ceea ce eu niciodata nu am inteles. Le recomand 100% sa isi faca asigurari personalizate, in functie de nevoile lor. Fiecare client trebuie sa stie ce nevoie are, sa isi cunoasca gradul de risc si ce anume isi doreste sa acopere. Cred ca atunci cand pleci in vacanta, trebuie sa te gandesti strict la vacanta si daca se intampla ceva si, in special in aceasta perioada, cu repatrierea, carantina, spitalizarea, sau blocatul masinii, sa te gandesti la toate variantele de risc pe care le ai si in vacanta sa ti le acoperi pe toate. Preturile nu sunt mari astfel incat sa nu-ti permiti o asigurare, comparativ cu costurile vacantei si cu neplacerile daca se intampla un eveniment neplacut.

XPRIMMCe tipuri de asigurari considerati ca ar fi utile pentru un turist, nu doar in aceasta perioada diificila?

D.A.: Depinde de mijlocul de transport. Daca pleci cu masina, ce ti se poate intampla este sa ti se strice masina, deci ai nevoie, in primul rand, de o asigurare cu care sa stai linistit ca vei primi la schimb in decurs de cateva ore. Apoi, probleme de sanatate pot aparea, acute sau acutizarea unora cronice si atunci o asigurare medicala este una absolut necesara. De asemenea, se mai poate intampla sa nu iti vina bagajul daca il trimiti cu avionul sau sa il pierzi si atunci, o asigurare care sa iti ofere despagubirile necesare ar fi extrem de necesare.

XPRIMM: Ce le-ati spune turistilor care nu isi asigura calatoriile?

D.A.: Le-as da exemple. Totusi discutam despre cea mai asteptata perioada din an pentru toti calatorii si nu vor sa isi piarda nervii si timpul cu diverse chestiuni. Daca totusi se intampla acest lucru, macar sa fie asigurati si sa nu dea bani din buzunar. Este si pentru linistea lor. Eu mereu le spun celor pe care ii intalnesc ca, daca nu li se intampla un eveniment negativ sa priveasca asigurarea ca pe o donatie lui Dumnezeu pentru faptul ca nu s-a intamplat nimic, iar daca totusi se intampla, macar au un scut.

Intregul interviu VIDEO poate fi vizionat pe XPRIMM.TV

Editor: Bianca CIOCOTISAN | Publicat pe 29.07.2020 | 3433 vizualizari
Share |