1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Dezbaterea asupra pensiilor romanilor din Pilonul 2 si Pilonul 3 in Parlamentul Romaniei

Comisia pentru antreprenoriat si turism a Camerei Deputatilor, a organizat miercuri, 23 noiembrie a.c., la Palatul Parlamentului, o masa rotunda unde au fost dezbatute subiecte precum Ordonanta de modificare a Pilonului II, impactul Pilonului II de pensii asupra bunastarii contribuabililor, sustenabilitatea sistemului de pensii private pe termen lung dar si diversificarea portofoliilor prin investitii in private equity.

Discutiile asupra viitorului sistemului de pensii au fost moderate de Claudiu NASUI, Presedintele Comisiei pentru Antreprenoriat si Turism din Camera Deputatilor, si la ele au mai participat si Daniel APOSTOL, Director al Directiei de Comunicare si Educatie Financiara din cadrul Autoritatii de Supraveghere Financiara; Cristian POPA, CFA, Membru al consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei; Alexandra SMEDOIU, Presedintele CFA Romania; Radu CRACIUN, Presedintele Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR); Horia MANDA, Presedintele Romanian Private Equity Association (ROPEA); Rudolf VIZENTAL, CIO si cofondantor Impetum Group; Simona FATU, Presedintele Asociatiei Administratorilor Independenti (AAI); Petru SACA, Senior Economic Adviser. De asemenea, la discutii au participat si reprezentanti ai partidelor politice.

Concluzia mesei rotunde privind Viitorul pensiilor romanilor, a fost ca Pilonul 2 de pensii are un rol esential in independenta financiara a pensionarilor si in sustenabilitatea sistemului de pensii in ansamblu.

Sistemul public de pensii al Pilonului 1 este nesustenabil si mentine romanii dependenti de decizia politica privind marirea arbitrara a punctului de pensie. Accelerarea tranzitiei la Pilonul 2 ar asigura romanilor o pensie contributiva mai mare si ar degreva povara Pilonului 1.

Alexandra SMEDOIU, Presedintele CFA Romania, a prezentat un studiu realizat de CFA Society Romania privind Viitorul sistemului de pensii din Romania. Studiul subliniaza ca pe masura ce contributia alocata catre Pilonul 2 creste, cresc si pensiile beneficiarilor, iar rata de inlocuire ca procent din ultimul salariu va fi de asemenea mai mare. Totodata, presiunea asupra Pilonului 1 si bugetului de stat ar scadea.

"Pilonul 1 al pensiei publice este mai mult o taxa decat un beneficiu. Intr-un scenariu optimist, din totalul contributiilor unei persoane, la pensie ar primi aproximativ 55%-60% inapoi, iar in caz de deces banii cotizati raman ai statului. Pilonul 2 de pensii private este vital in asigurarea independentei financiare la varsta pensionarii si poate creste gradul de inlocuire al salariului cu pensia de la 30% la aproximativ 50%, daca s-ar majora cota de la 3.75% la 6%," a declarat Cristian POPA, CFA, membru al consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei.

Totodata, participantii au discutat importanta diversificarii portofoliilor de investitii asumata de Romania prin PNRR, in vederea reducerii si gestionarii riscului de portofoliu al fondurilor de pensii. Diversificarea ar conduce la imbunatatirea randamentului estimat al contributiilor peste rata inflatiei.

"Diferenta vitala dintre Pilonul 1 si Pilonul 2 este ca banii care merg in Pilonul 2 sunt investiti si reprezinta o economisire. In schimb, banii care merg in Pilonul 1 doar achita cheltuielile statului de astazi. Nu sunt nicieconomisiti, nici investiti pentru romanii de la care sunt luati banii prin taxele imense pe munca. Romanii pot avea o pensie decenta si independenta de pixul politicienilor daca acceleram tranzitia la Pilonul 2 de pensii si il sprijinim, marind partea din contributie dedicata Pilonului 2, aducand banii din exploatarea resurselor, pe model norvegian, si daca permitem investitiile si in fondurile de capital privat," a declarat Claudiu NASUI, presedintele Comisiei pentru Antreprenoriat si Turism din Camera Deputatilor.

Pilonul 2 de pensii private si Pilonul 3 de pensii facultative functioneaza pe criterii concurentiale si de transparenta a costurilor si performantelor fondurilor, insa acelasi lucru nu este adevarat si pentru Pilonul 1, in care banii cotizati nu sunt acumulati intr-un fond si nu sunt investiti, ci sunt cheltuiti. Pilonul 2 si Pilonul 3 trebuie sustinute prin stimulente si facilitati fiscale care sa incurajeze economisirea si investitiile, precum extinderea deductibilitatii contributiilor.