Autoritatea de Supraveghere Financiara a organizat luni, 17 iulie 2017, cea de-a doua sesiune a dezbaterilor publice pentru definitivarea Proiectului de Norma privind asigurarile auto din Romania, pentru aplicarea noului cadru al pietei asigurarilor dat de Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto - RCA.
Printre cele mai dezbatute aspecte se numara Sistemul Bonus-Malus, care in urma discutiilor s-a ajuns la varianta in care clientii buni, fara daune, pot primi o reducere de 50% la polita RCA, in timp ce soferii rai vor achita cu pana la 80% mai mult fata de nivelul standard (B0) - respectiv un coeficient de 180%, a explicat Cornel COCA CONSTANTINESCU, Vicepresedinte pe Sectorul Asigurarilor - Reasigurarilor din cadrul ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara, la conferinta de presa.
In proiectul de norma s-a propus ca soferii cu cele mai multe daune sa plateasca dublu, avand un coeficient aplicat asupra primei de 200%.
"Nu sunt modificari semnificative fata de proiectul publicat pe site. Numai in ceea ce priveste Sistemul Bonus-Malus am discutat cu toti cei implicati si am convenit ca cel care este asigurat si are un comportament adecvat in trafic trebuie sa fie bonusat, trebuie sa primeasca un discount semnificativ. Am crescut acest bonus de la 32% la 50%. In ceea ce priveste categoria persoanelor care au un comportament inadecvat in trafic, care fac accidente, vor fi malusate pana la [un coeficient de] 180%. Era 200%, dar 180% a rezultat in urma dezbaterilor cu asociatii de protectia a consumatorului, transportatori, service-uri", a spus COCA CONSTANTINESCU.
POtrivit acestuia, clientii cu risc ridicat vor fi orientati catre Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romani (BAAR) dupa ce primesc 3 oferte peste tariful de referinta plus factorul N.
Noua lege, intrata in vigoare in data de 12 iulie 2017, aduce o serie de solutii pentru reasezarea pietei asigurarilor pe coordonate viabile, in vederea eliminarii dezechilibrelor manifestate in trecut, care au fost de altfel si sanctionate de Legea Concurentei. Legea 132/2017 (cunoscuta la Legea RCA) introduce o serie de abordari moderne, fiind structurata in jurul nevoilor consumatorului. Printre cele mai importante repere pe care acest act normativ le stabileste se numara tariful de referinta, o institutie cu noi roluri si responsabilitati - BAAR, conceptul clientului cu risc ridicat si decontarea directa.
Importanta stabilirii unor noi reguli de functionare a pietei RCA este data de caracterul obligatoriu al asigurarii de raspundere civila auto, care induce o responsabilitate stricta si nenegociabila in relatia cu consumatorul pentru toti cei care au un rol determinant in acest sistem - asiguratori, brokeri sau service-uri auto.
In sprijinul acestei abordari, Norma privind asigurarile auto din Romania detaliaza mecanismele necesare pentru ca principiile prevazute de legea RCA sa isi poata dovedi utilitatea.
In aceasta forma, proiectul reflecta rezultatul unui efort comun al tuturor partilor interesate din piata asigurarilor RCA - asociatii de protectia consumatorilor, societati de asigurare, transportatori, brokeri si service-uri auto, precum si alte asociatii alaturi de care ASF, pe parcursul celor doua sesiuni de dezbateri publice, a urmarit cu precadere clarificarea unor aspecte cum ar fi:
- reglementarea elementelor contractului RCA, inclusiv reinnoirea acestuia;
- formatul politei de asigurare;
- reglementarea conditiilor si criteriilor de autorizare si practicare a asigurarii RCA pe teritoriul Romaniei;
- criteriile de risc si instrumentele utilizate in calculul tarifului de prima;
- asigurarile RCA aplicabile asiguratilor cu risc ridicat;
- modalitatea de avizare si inregistrare a personalului care efectueaza constatarea daunelor;
- reglementarea modalitatii de constatare, evaluare, stabilire si plata a despagubirilor;
- modalitatea de decontare directa;
- reglementarea criteriilor de aplicare a sistemului bonus-malus;
- facilitati si penalitati aplicabile asiguratilor.
Inainte de publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Proiectul de Norma privind asigurarile auto din Romania va fi inaintat Consiliului ASF.